Tuinhuis plaatsen

dev!lke

Active member
Hallo,

We zouden een tuinhuis willen plaatsen in onze tuin, maar hiervoor dienen we dus eerst een draagvlak te voorzien.
Hiervoor heb ik juist naar onze tuinaannemer gebeld en volgens hem als het tuinhuis 400 x 400 is, dan moet het draagvlak 398 x 398 zijn.
Zodat het uiteinde van het tuinhuis niet in contact komt met het draagvlak en dit zou vochtproblemen verminderen op termijn.

Kan dit kloppen?
Dan moeten we het tuinhuis wel heel nauwkeurig plaatsen volgens mij.

Volgens de informatie dat ik heb gevonden, moest het 420 x 420 zijn maar ik ken er natuurlijk totaal niets van :unsure:

Moest er iemand hier nog beetje uitleg kunnen overgeven, van wat de beste optie is, dan heel graag.
Het zou gaan over een houten tuinhuis in ieder geval.

Ja uw betonplaat/fundering is best iets kleiner dan het tuinhuis zodat er geen water kan blijven staan op de randen van de betonplaat. Meestal is de betonplaat even groot als uw binnenskelet en hangt de buitenafwerking (zoals planchetten bvb.) erover zodat het water op de grond loopt en niet de fundering.

Ja uw betonplaat/fundering is best iets kleiner dan het tuinhuis zodat er geen water kan blijven staan op de randen van de betonplaat. Meestal is de betonplaat even groot als uw binnenskelet en hangt de buitenafwerking (zoals planchetten bvb.) erover zodat het water op de grond loopt en niet de fundering.
Is er dan geen kans dat uw tuinhuis scheef trekt na een tijd?
Het zou gaan over een tuinhuis in deze stijl:

Is er dan geen kans dat uw tuinhuis scheef trekt na een tijd?
Het zou gaan over een tuinhuis in deze stijl:

Neen uw constructie staat volledig op de fundering maar uw buitenafwerking hangt er over.
Een voorbeeld:

realisatie_tuinhuis.jpg

Moest de vloer groter zijn dan het gebouw dan loopt daar water op en gaat uw constructie dat opnemen en in het slechtste geval krijg je water binnen want is bijna onmogelijk om deftig te dichten.

Hallo,

We zouden een tuinhuis willen plaatsen in onze tuin, maar hiervoor dienen we dus eerst een draagvlak te voorzien.
Hiervoor heb ik juist naar onze tuinaannemer gebeld en volgens hem als het tuinhuis 400 x 400 is, dan moet het draagvlak 398 x 398 zijn.
Zodat het uiteinde van het tuinhuis niet in contact komt met het draagvlak en dit zou vochtproblemen verminderen op termijn.

Kan dit kloppen?
Dan moeten we het tuinhuis wel heel nauwkeurig plaatsen volgens mij.

Volgens de informatie dat ik heb gevonden, moest het 420 x 420 zijn maar ik ken er natuurlijk totaal niets van :unsure:

Moest er iemand hier nog beetje uitleg kunnen overgeven, van wat de beste optie is, dan heel graag.
Het zou gaan over een houten tuinhuis in ieder geval.

Je kunt toch je tuinhuis aanpassen aan de grootte van de betonplaat? Het skelet zijn letterlijk 4 balken met een lengte die er toe doet. Daar kan best een centimeter of 5 af als het moet.

Merci voor de foto en de uitleg!
Ik kon het me moeilijk voorstellen en zoals gezegd, ken ik er niets van (en ben ik niet de handigste) 😅

Het is maar wat je wil he. Bij mij heb ik het zo gedaan (tuinhuis is gelijkaardig type als in uw link maar iets kleiner):
- betonneke in de gazon laten storten (vloerniveau +-10 cm boven het maaiveld)
- betonneke laten polieren
- links en rechts is het redelijk goed uitgemeten, beton een paar cm breder als het hout van het tuinhuis, de metalen platen van het dak steken nog iets verder uit dus afdruppelend water valt net op de gazon
- aan de voorkant toch +-1,20 à 1,50 m extra beton om deftig en droog binnen te kunnen stappen
- aan de achterkant loopt het beton ook nog wat door (80 cm ofzo) met bedoeling om daar ook nog wat dingen te kunnen droppen (bv. brandhout) zodat dit 'droog' ligt op de beton en niet in de gazon moet liggen
- heb dan waar het hout op de beton komt rondomrond afgekit om te voorkomen dat er water naar binnen zou lopen en de 4 onderste planken heb ik na 5 jaar eens terug behandeld met vernis.

Maar het klopt wel dat er soms water blijft liggen, echter vind ik dit geen issue. Zeker vanaf de lente met de zon droogt alles snel op.
Je zou misschien uwen betonboer/polierboer kunnen vragen om een lichte helling naar buiten te voorzien vanaf de tuinhuiscontouren naar de rand toe, maar dan moet je al op voorhand goed uitmeten/goed aanduiden waar de helling moet zitten (want binnen in het tuinhuis wil je natuurlijk een perfect horizontale vloer). En dan moet je ook 100% zeker weten dat je ne vakman betonboer hebt. Mijn betonnen gepolierd terras (ander beton dan dat van het tuinhuis) heeft bv. vanaf de gevel naar de gazon een licht helling, maar er is dan één plek waar dit niet goed gedaan is en dus een plasje water blijft staan van een paar mm (net voor de uitstap uit het schuifraam natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Je kunt toch je tuinhuis aanpassen aan de grootte van de betonplaat? Het skelet zijn letterlijk 4 balken met een lengte die er toe doet. Daar kan best een centimeter of 5 af als het moet.
Dat is dan potentieel 30 planken inkorten ofzo? Kan je doen, maar lijkt me toch ook niet zo handig.

Dat is dan potentieel 30 planken inkorten ofzo? Kan je doen, maar lijkt me toch ook niet zo handig.

Ik wou neit pedant doen. Maar je beseft toch dat de kans 0,0 is dat de doorsnee klusser een beton kan gieten dat tot op de centimeter exact is. Zelfs voor de doorsnee aannemer lijkt me dat een straffe klus. Lijkt me dat ongeveer elk doorsnee tuinhuis bouwpakketje wel wat marge ingebouwd is om aan te passen aan de beton en niet omgekeerd.

Ik heb hier net van scratch een remorque kot gebouwd tussen een ander kot en een haag. De grond schots en scheef, het andere kot schots en scheef. De haag schots en scheef. Ondanks best effort was het onmogelijk om een perfecte rechthoek te bouwen die waterpas staat. Ofwel zat ik tegen de haag, ofwel tegen het andere kot ofwel was het waterpas maar zag het er scheef uit. Resultaat. Het kot is uiteraard ook schots en scheef. Lees: de hoeken geen 90%, de ene kant is 10cm korter dan de andere kant, de voorkant is 5cm hoger dan de achterkant. En het is volledig rond om rond met houten latten. Is beetje bricolage geweest, maar als je het niet weet, dan zie je het zelfs niet.

Om maar te zeggen dat bij een tuinhuis waar je een betonneke giet en je prefab alles in ongeveer de juiste maten krijgt, het wel relatief gemakkelijk is om het deftiger te doen en bij te sturen als de realiteit wat tegenvalt.

Ik wou neit pedant doen. Maar je beseft toch dat de kans 0,0 is dat de doorsnee klusser een beton kan gieten dat tot op de centimeter exact is. Zelfs voor de doorsnee aannemer lijkt me dat een straffe klus. Lijkt me dat ongeveer elk doorsnee tuinhuis bouwpakketje wel wat marge ingebouwd is om aan te passen aan de beton en niet omgekeerd.

Als je zelf wat kan klussen zoals jij dan zal dat idd wel lukken.
Maar ik bedoelde natuurlijk om het betonneke te laten gieten door een aannemer, voor een tuinhuis van +-4 op 4 m, heb je toch al een 3 à 4 m³ beton nodig voor de funderingsplaat. Als je dat zelf moet gaan draaien ... en sorry hoor, maar een aannemer die een bekisting voor een vloerplaat van 4 m lang niet tot op een halve cm nauwkeurig kan maken is toch dik gebuisd hoor.

Tuinhuisconstructie is altijd hetzelfde dan de fundering. Afwerking laat het net iets groter lijken. Nooit een tuinhuis op een grotere fundering zetten als je wil dat het lang leeft. De onderlatten ook vochtwerend, best duurder hardhout.

Bon - als de bouwvergunning hier eindelijk goedgekeurd raakt, komt er hier een beton van 8 op 4 met tuinhuis van 3op4 erop. Ik zal je laten weten hoe accuraat de aannemer is om de beton te kappen. Bij ons bevat het beton plan overigens een beton van 8 op 4 en dan een 3op4 verhoogske erop met de boodschap "aleja, komt niet op een cm meer of minder, he".

De aannemers die hier langsgeweest zijn, konden nog geen betegeling deftig doen op 10cm of inbouwkasten maken die in het gat in de muur passen dat ze 3x gemeten hadden.

Dus de kans dat je betonneke niet exact past op je tuinhuis lijkt me relatief groot te zijn. Dus ik ga er wel van uit dat die bouwpaketten daar op voorzien zijn.

Bon - als de bouwvergunning hier eindelijk goedgekeurd raakt, komt er hier een beton van 8 op 4 met tuinhuis van 3op4 erop. Ik zal je laten weten hoe accuraat de aannemer is om de beton te kappen. Bij ons bevat het beton plan overigens een beton van 8 op 4 en dan een 3op4 verhoogske erop met de boodschap "aleja, komt niet op een cm meer of minder, he".

De aannemers die hier langsgeweest zijn, konden nog geen betegeling deftig doen op 10cm of inbouwkasten maken die in het gat in de muur passen dat ze 3x gemeten hadden.

Dus de kans dat je betonneke niet exact past op je tuinhuis lijkt me relatief groot te zijn. Dus ik ga er wel van uit dat die bouwpaketten daar op voorzien zijn.

Natuurlijk kan je een betonplaat tot op de centimeter correct gieten, zeker als ze zo klein zijn daarvoor maak je immers een bekisting. Een aannemer die dat niet kan laat je best links liggen. Dat kan ik met mijn 2 linkerhanden nog wel, laat staan iemand die daar dagdagelijks mee bezig is.

Mijn maatkasten en afkastingen zijn tot op de centimeter perfect uitgevoerd. De betonplexplaat waar alle nutsvoorzieningen opstaan passen perfect in de technische kast en daarnaast is de beschikbare ruimte opgevuld met de vestaire. Ook de kabel van de laadpaal is perfect weggewerkt met een andere maatkast en afkasting, waarbij de overgebleven plaats exact is wat ik gevraagd heb zodat de voorziene bureau's er tussen passen. De afkastingen van de ventilatiebuizen zijn ook perfect op maat om ruimteverlies te minimaliseren etc. Ik heb enkel de beschikbare ruimte moeten aangeven en het materiaal gekozen. Waar haal jij je aannemers vandaan dat die zo een simpele taak niet kunnen?

Natuurlijk kan je een betonplaat tot op de centimeter correct gieten, zeker als ze zo klein zijn daarvoor maak je immers een bekisting. Een aannemer die dat niet kan laat je best links liggen. Dat kan ik met mijn 2 linkerhanden nog wel, laat staan iemand die daar dagdagelijks mee bezig is.

Mijn maatkasten en afkastingen zijn tot op de centimeter perfect uitgevoerd. De betonplexplaat waar alle nutsvoorzieningen opstaan passen perfect in de technische kast en daarnaast is de beschikbare ruimte opgevuld met de vestaire. Ook de kabel van de laadpaal is perfect weggewerkt met een andere maatkast en afkasting, waarbij de overgebleven plaats exact is wat ik gevraagd heb zodat de voorziene bureau's er tussen passen. De afkastingen van de ventilatiebuizen zijn ook perfect op maat om ruimteverlies te minimaliseren etc. Ik heb enkel de beschikbare ruimte moeten aangeven en het materiaal gekozen. Waar haal jij je aannemers vandaan dat die zo een simpele taak niet kunnen?

Mijn schoonbroer die al 20y huizen zet als zelfstandig aannemer kan geen bekisting op 5 cm nauwkeurig zetten. Het enige dat ik daar altijd van hoor is fuck shit kak pis omdat er iets paar centimeter te groot of te klein is (bekistingen, bedradingen, afvoeren, planken etc).

Hij heeft hier godverdikke mijn laadpaal betonvoetje van 30 op 20 2x moeten herdoen omdat die eerst 5 cm te smal was zodat de paal er niet op vastgevezen kon worden en lag dat betonvoetje gewoon los (en de laadpaal lag ernaast, he, hij kon het gewoon vastnemen en meter). En uiteindelijk is het een ding geworden dat aan beide kanten van de laadpaal 10cm uitsteekt. Tot zover 'de laadpaal mooi wegwerken in het zijtuintje (goed, na 2y zal de bodembedekker wel dichtgegroeid zijn, but still). Ik zwijg nog over de farcen met de bedrading naar de laadpaal die ik 3x zelf heb mogen uitgraven en fixen EN de ethernet kabel die "getest" was die ik mogen fixen heb omdat er een ader van de ingegraven ethernet kabel kapot was.... Maar ja, om de vrede in de familie te bewaren wil de madam eerst langs haar broer gaan altijd... FML.

Maar goed, ik heb al tijdje in het snotje dat de schoonbroer een beetje prutser is. Anders zou hij na 20y aannemerij al iets van vermogen opgebouwd hebben en niet dag/nacht en weekends werken om continu in halve armoede te leven. Hij had zichzelf al voorgedragen om de betonplaat te gieten. Misschien toch eens ofwel subtiel uitkijken naar deftige aannemers of er nog meer op wijzen dat het deftig moet gedaan zijn...

Ons tuinhuis komt op een betonplaat die veel groter is dan het tuinhuis (er komt een overkapping en platformpje voor hottub). In de tuinhuis shop zeiden ze dat de betonplaat 4x8 moest zijn met daarop een verhoogd stuk van ~3x4 (5-10cm hoger) en dan komt het tuinhuis daarop. En daar zeiden ze specifiek dat het niet op een paar centimeters komt en dat ze dat bij het bouwen wel kunnen fixen indien nodig (zijn wel verticale latjes bij ons).

Wij zouden het zelf in elkaar zetten, Hubo vraag +-1000 euro voor installatie.
Oke, dan is het normaal gezien deftig en goed gedaan maar als de betonplaat dan kleiner is dan wat zij verwachten, dan doen ze het misschien niet en moet je een extra bedrag betalen (volgens hun voorwaarden).

Kga eens informatie vragen bij Hubo voor een specifiek tuinhuis en dan hun antwoord doorgeven aan onze aannemer.
Het dak van het tuinhuis komt in principe x aantal cm voorbij het tuinhuis zelf, dus de regen valt ernaast, enkel met slagregen kan er water blijven staan tegen de onderste balken.

Hier is de betonplaat toch ook op de cm nauwkeurig gegoten. Het tuinhuis staat op hardhouten balken die aan alle kanten ongeveer 1 cm verder komen dan de betonplaat.

Wij pleuren een container (in hetzelfde ralkleur als ons buitenschrijnwerk) op betondallen langszij ons toekomstig terras.

Ze begonnen al wat te morrelen op het omgevingsloket toen ik belde in zake oprit en terras (110m2):
"Ja amai das precies wel veel verharding. Maar goed de omgevingsvergunning is goedgekeurd, dus het zal wel ok zijn zeker."
We willen waterdoorlatende klinkers ipv dolomiet (waarvan uiteindelijk uw huis en half de straat vol mee ligt).

Daarom een container die niet meldingsplichtig is neer planten en geen gewurtel omdat ge een betonplaat voor uw tuinhuis wil storten naast uw "amai das wel veel verharding"-terras en oprit.

Laatst bewerkt:
Ik heb een bed met breekzand gemaakt, kader met afgeschuinde boorstenen, stabilise erin en een bed gemaakt, klinkers erin.

Dat is nu toch wel exact op de cm die ik wou met hoeken van 90 graden :p

Vanonder en vanboven heb ik Trespa gezet, vochtbestendig en vooral kleurvaster dan aluminium. Het hout is Ayous en ondertussen staat er ook een zwarte alu deur in.

Terug
Bovenaan