UEFA Champions League 2025-2026

Nu als het klopt dat die kerel van Benfica effectief aap heeft gezegd tegen hem dan is dat compleet verwerperlijk. Vinicius of niet. Zo'n dingen zeg je niet. Dingen genoeg die je kan roepen als je wat wil schelden, maar niet dàt.

Zijn dansje was helemaal niets speciaals en die Argentijn bedekt z'n mond en roept iets tegen Vini. Zelfs Mbappe zou het gehoord hebben.

Vinicius mag dan wel een grote etter zijn. Racisme is logischerwijs niet het antwoord. Je kan ook op andere manieren reageren. Genoeg andere mogelijkheden zonder enorm laag te vallen en voor het simpele racisme te gaan. De Engelse fans maken doorgaans liedjes, zie bv. de City-fans na de gemiste Ballon d'Or van Vini vorig jaar.

Beetje jammer ook de houding van Benfica en Mourinho achteraf.

Vinicius mag dan wel een grote etter zijn. Racisme is logischerwijs niet het antwoord. Je kan ook op andere manieren reageren. Genoeg andere mogelijkheden zonder enorm laag te vallen en voor het simpele racisme te gaan. De Engelse fans maken doorgaans liedjes, zie bv. de City-fans na de gemiste Ballon d'Or van Vini vorig jaar.

Beetje jammer ook de houding van Benfica en Mourinho achteraf.
Als hun speler zegt dat hij zoiets niet gezegd heeft, wat moet Benfica dan doen?

Op sommige filmpjes zie je dat Vini eerst verbaal te keer gaat tegen de Benfica-speler, waarna deze dan zijn truitje omhoog doet en duidelijk iets zegt en Vini daarop als een wesp gestoken naar de ref rent.
Moeilijk in te schatten, want het is niet objectief te verifiëren wat er tegen Vini is gezegd (en omgekeerd!).

Toch vreemd dat het bijna altijd met Vinicius is dat er zulke problemen zijn. Het kan toch niet zijn dat dat bij andere gekleurde spelers anders is.

Voor mij heeft het een heel hoog 'the boy who cried wolf' gehalte. Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat hij voor het minste 'racisme' inroept

Als de ref dit niet ziet dan moet de VAR hier toch altijd rood geven. Las ook (niet zelf gezien) dat Vinicius geen 2de geel kreeg op het einde, iets van aan?

Toch vreemd dat het bijna altijd met Vinicius is dat er zulke problemen zijn. Het kan toch niet zijn dat dat bij andere gekleurde spelers anders is.

Voor mij heeft het een heel hoog 'the boy who cried wolf' gehalte. Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat hij voor het minste 'racisme' inroept
Je kan het ook omgekeerd bekijken. Misschien dat 99% van de spelers die in aanmerking komt met racisme, het negeren en er openlijk niets van zeggen. Terwijl - als het gebeurd zou zijn - Vini hier wél iets van zegt om het probleem aan te kaarten?

Omdat er amper iets van naar boven komt, wilt nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Het valt wel op dat Vinicius hier wel heel veel last van lijkt te hebben. Het is natuurlijk een etter eerste klas waardoor hij sowieso meer verwijten naar zijn kop zal krijgen dan de gemiddelde speler.
Is élk verwijt, in eender welke context, voor hem racisme wanneer het van een blanke komt? Of is hij gewoon een van de weinige zwarte spelers die zijn mond hierover durft open te doen terwijl de rest het gewoon slikt en verder doet? Ik vrees dat de waarheid wat in het midden ligt.

Je kan het ook omgekeerd bekijken. Misschien dat 99% van de spelers die in aanmerking komt met racisme, het negeren en er openlijk niets van zeggen. Terwijl - als het gebeurd zou zijn - Vini hier wél iets van zegt om het probleem aan te kaarten?

Omdat er amper iets van naar boven komt, wilt nog niet zeggen dat het niet bestaat.
Ik ben er zeker van dat het bestaat. Kijk maar naar Vanzeir daar in New York (al geloof ik niet dat hij het racistisch bedoelde).
Maar in iedere ploeg spelen er meerdere kleurlingen, het lijkt me sterk dat die dat allemaal negeren (het werkwoord dus e).

De realiteit is dat als je iemand écht wil beledigen, dan zeg je iets waarvan je weet dat het pijn zal doen. Tegen iemand met overgewicht, dikzak. Tegen iemand die graatmager is, tandenstoker. Tegen iemand uit de LGBTQ gemeenschap zouden ze in Spanje "maricón" zeggen. Tegen Zidane is een opmerking over zijn zus dan weer heel effectief.

Vinicius is niet zomaar een etter, hij is zowat de meest degoutante klootzak die ooit op een voetbalveld gestaan heeft. Hij beledigt en jent de tegenstander én de supporters van begin tot einde omdat hij er een kick uit haalt. Als hij dan terug beledigd wordt, dan is het het einde van de wereld. Ik blijf het raar vinden dat je tien matchen geschorst kan worden omdat je misschien (onmogelijk te bewijzen) "mono" gezegd hebt, maar als je je tegenstander uitmaakt voor "gatachterlijke smerige ****" er niks aan de hand is.

Dat Vinicius meer racistisch bejegend wordt dan andere spelers die er geen last van hebben, dat is een feit, maar komt in mijn ogen voornamelijk door wat ik in mijn eerste alinea zei. Als je écht onder zijn huid wil kruipen, dan weten spelers wat ze moeten zeggen. Als je tegen iemand met overgewicht dikzak zegt, ben je daarom tegen alle mensen met overgewicht? Of is Materazzi een vrouwenhater? Tja, niet per se in mijn ogen.

Ik vind het véél erger toen ik een paar jaar geleden in Waregem een paar tien-jarige kinderen apengeluiden hoorde maken naar een speler van Cercle, terwijl er tientallen volwassenen mee stonden te lachen. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets ooit zou goedkeuren bij mijn kind, laat staan aanmoedigen. Walgelijk en degoutant. Sindsdien is mijn respect voor Zulte Waregem onder de nul gezakt. Jammer genoeg gebeurt dat elders ook, maar goed, in Waregem heb ik het effectief gezien. Dan zie je letterlijk hoe diep racisme nog zit ingebakken in bepaalde delen van de bevolking, en dat is rampzalig. Maar één enkele speler die in het heetst van de strijd een gericht scheldwoord gooit naar een rivaal die negentig minuten lang het bloed van onder je nagels haalt? Ik vind dat absoluut niet te vergelijken, sorry. Ik ben er zeker van dat er verontwaardigd gaan zijn door wat ik hier zeg, maar zo denk ik er over.

Er is geen plaats in het voetbal (en gelijk waar nog) voor racisme. Maar er is in mijn ogen ook geen plaats voor andere vormen van haat, en dat is iets waar Vinicius zich wel voortdurend aan zondigt en ook bijna altijd mee wegkomt. En het feit dat er in het Bernabéu ook vaak racistische opmerkingen vanuit de tribunes komen naar tegenstanders, maar hij dan zijn mond houdt, dat maakt van hem een ongelofelijke hypocriet erbovenop. Iemand die zóveel haat zaait en tegelijkertijd zich voordoet als het grootste slachtoffer, helpt de goede zaak helaas niet vooruit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan