UEFA Europa League 2025-2026

Het kan goed zijn dat ze tickets hadden maar ze zijn dus binnengewandeld zonder enige controle van zowel tickets als fouille. En toen er hen gevraagd werd om terug naar buiten te gaan, zijn ze daar niet op in gegaan. Daar ligt het grote probleem. Dan pas is de politie beginnen optreden. En nogmaals de politie moet niet zo full force erin vliegen. Dat is absoluut not done.

Het kan goed zijn dat ze tickets hadden maar ze zijn dus binnengewandeld zonder enige controle van zowel tickets als fouille. En toen er hen gevraagd werd om terug naar buiten te gaan, zijn ze daar niet op in gegaan. Daar ligt het grote probleem. Dan pas is de politie beginnen optreden. En nogmaals de politie moet niet zo full force erin vliegen. Dat is absoluut not done.

Ze zijn van 0 naar 100 gegaan in die zaak. Dit hadt ge echt veel makkelijker kunnen oplossen. Dit is als gaan van "uw kind vragen om zijn huiswerk goed te doen" naar "uw kind aframmelen en in de kelder gooien omdat die dat niet direkt doet". DAAR ligt het probleem.
Opnieuw: behandel mensen als beesten en ze worden beesten.

We hebben in Genk heel wat ergere supporters dan die van ons gehad en dat zonder enig incident. En waarom? Die werden als mensen behandeld. Die mochten fijn pintjes drinken in de stad, komen wanneer ze willen, zonder gevangenistransport naar het stadion gaan, met normale controle binnengaan, ... De enige keer dat we miserie hadden, was toen Genk besloot om de helft van het stadion te geven aan de Besiktas fans 7 jaar geleden. En dat waren dan nog vooral problemen met niet-Turkije-inwondende Besiktas fans.

Het is nu ook duidelijk wat er net allemaal gebeurd is: Na de farces die ondertussen ook uitgebreid op Sporza staan (maar wederom: wij gisteren al meegehad hadden), werd op een bepaald moment een grote poort opengezet om de vlaggen en trommels binnen te laten. Een deel van de harde kern die de behandeling en het wachten beu waren zijn toen binnengewandeld via die poort zonder controle. Ze hadden wel degelijk tickets.

Maar alle "ik was het wachten beu".
Hoe gat achterlijk kunt ge eigenlijk zijn?

Hoe weet men dat ze tickets hadden als die niet gescand zijn of gezien?

Kunt u nog in 17 bochten proberen wringen hoor, het is en blijft gewoon egoïstisch en vooral zeer dom.

En de reden waarom er combi regeling was en zo'n strenge controle is omdat er bij de vorige 2 matchen zware problemen waren met uitsupporters en er agenten gewond zijn geraakt en bussen vernield

Ik ben ook akkoord dat dit allemaal niet gebeurd was als er geen probleem was geweest met die (kleine?) groep Genksupporters, maar ik kan iedereen hier garanderen dat buitensporige politiereactie gewoon courante praktijk is en dat ze vaak om het even welk excuus gebruiken. Toen ik redelijk lang geleden nog verplaatsingen deed met OHL hebben wij een keer, op verplaatsing in Westerlo, een vechtpartij gehad tussen eigen supporters in de tribune (nuja vechtpartij, denk dat daar twee of drie meppen zijn uitgedeeld) tijdens de wedstrijd. Dat was op vijf minuten voorbij, wedstrijd is een halfuur later gedaan en bij het buitenwandelen zijn alle supporters, inclusief vrouwen en kinderen, toen vanuit het niets gewoon gechargeerd door politie in gevechtsuitrusting met wapenstok. Totaal onnodig, niet geprovoceerd. Dus ik kan mij absoluut voorstellen dat de politie in Utrecht de boel gewoon volledig heeft geëscaleerd, onder andere op voorhand door heel dat circus van die overdreven controles en eigenlijk gewoon pesterijen, en dan hebben zij minstens een even grote verantwoordelijkheid wat mij betreft.

"Ze hadden maar moeten luisteren" gaat ook maar zover he...

Het is algemeen geweten dat er bij vele onderhandhavers op voetbalmatchen een hoop gefrustreerden machtsgeile venten zitten die elke mogelijke aanleiding gebruiken om zich eens uit te leven. Dat was zo al toen ik als kind naar de voetbal ging. En d'accord, geef ze dan geen reden zou je kunnen denken. Maar je moet ook niet overdrijven natuurlijk.
Als je na x aantal uur eindelijk in dat vak bent geraakt en dan hoort dat je nog eens een toertje op de administratieve molen moet doen omdat er een paar, volgens de politie, niet voldoende gecontroleerd zijn snap ik wel dat je op den duur zegt waar ze hun draaiboek mogen steken.

Dat al die 27 controles onstaan zijn omdat er tegenwoordig bij elke ploeg wel een paar honderd mongolen op een mix van alcohol, cocaine en opgekropte agressie zich de koning te rijk voelen onder hun bivakmuts weet ik ook. Dat ze die gewoon moeten uitroeien ben ik zelfs een voorstander van. Maar 1000 gewone supporters als collateral damage mee in elkaar kloppen hoort hoegenaamd niet. En het zo maar logisch zijn dat er daar serieuze reactie op komt vanuit Genk.

Maar alle "ik was het wachten beu".
Hoe gat achterlijk kunt ge eigenlijk zijn?

Hoe weet men dat ze tickets hadden als die niet gescand zijn of gezien?

Kunt u nog in 17 bochten proberen wringen hoor, het is en blijft gewoon egoïstisch en vooral zeer dom.

En de reden waarom er combi regeling was en zo'n strenge controle is omdat er bij de vorige 2 matchen zware problemen waren met uitsupporters en er agenten gewond zijn geraakt en bussen vernield

Ik moet me niet in bochten wringen, hoor. Wat gisteren gebeurd is, is schandalig. En meer en meer mensen die beschikking krijgen over meer informatie begint het in te zien.

En uw laatste zin klopt niet, want in Utrecht is het al veel langer dan gisteren een probleem en niet enkel Europees. Ook nationaal werd er al geklaagd ivm buitensporig geweld. Dit is zelfs in Nederland een algemeen gegeven, zoals ook aangegeven door de voorzitter van de Belgian Supporters (die niets met Genk te maken heeft). Het is echt veel te veel miserie in Nederland om telkens enkel en alleen de schuld te zijn van de supporters.

Dat al die 27 controles onstaan zijn omdat er tegenwoordig bij elke ploeg wel een paar honderd mongolen op een mix van alcohol, cocaine en opgekropte agressie zich de koning te rijk voelen onder hun bivakmuts weet ik ook. Dat ze die gewoon moeten uitroeien ben ik zelfs een voorstander van. Maar 1000 gewone supporters als collateral damage mee in elkaar kloppen hoort hoegenaamd niet. En het zo maar logisch zijn dat er daar serieuze reactie op komt vanuit Genk.

Ik snap echt niet dat ze dat niet gewoon zo kunnen oplossen. Maar dat is ordehandhaving en voetbal: Alles en iedereen moet eraan geloven omdat ze het lef of het verstand niet hebben om kleine groepen aan te pakken. En ze gaan er maar verder en verder in (en dikwijls nutteloos want alles valt te omzeilen) met pestmaatregelen als nu zelfs itsme willen gebruiken om tickets te krijgen. Maar gewoon even de "roots of evil" aanpakken, is te veel gevraagd.

Het was organisatorisch precies toch een boeltje. Mensen uren laten rondbollen omdat ge het niet geregeld krijgt zorgt voor frustratie, dan gemixed met (teveel) alcohol en evt andere middelen is het vragen dat het bij het "lossen" ontaard.

En dat betekend niet dat ik het gedrag goedkeur, betekend wel dat ik snap vanwaar het (deels) komt. Uiteraard zorgt dit voor reactie en dan terug tegenreactie en zoals we hier soms zeggen "jah, tspel is hespe".

De reactie van de arm der wet is naar mijn mening wel echter serieus buiten proportie.

Ik had die flikken toch aangeklaagd voor slagen en verwondingen als ze mij zo hadden aangepakt. Waar gaan we naar toe? En maar klagen over de ICE-agenten in de VS, maar hier in West-Europa kan het ook blijkbaar.

Ik moet me niet in bochten wringen, hoor. Wat gisteren gebeurd is, is schandalig. En meer en meer mensen die beschikking krijgen over meer informatie begint het in te zien.

En uw laatste zin klopt niet, want in Utrecht is het al veel langer dan gisteren een probleem en niet enkel Europees. Ook nationaal werd er al geklaagd ivm buitensporig geweld. Dit is zelfs in Nederland een algemeen gegeven, zoals ook aangegeven door de voorzitter van de Belgian Supporters (die niets met Genk te maken heeft). Het is echt veel te veel miserie in Nederland om telkens enkel en alleen de schuld te zijn van de supporters.

Ik snap echt niet dat ze dat niet gewoon zo kunnen oplossen. Maar dat is ordehandhaving en voetbal: Alles en iedereen moet eraan geloven omdat ze het lef of het verstand niet hebben om kleine groepen aan te pakken. En ze gaan er maar verder en verder in (en dikwijls nutteloos want alles valt te omzeilen) met pestmaatregelen als nu zelfs itsme willen gebruiken om tickets te krijgen. Maar gewoon even de "roots of evil" aanpakken, is te veel gevraagd.
Er is (voor zover ik weet) niemand die alle schuld enkel bij de supporters legt ;-)

Er is (voor zover ik weet) niemand die alle schuld enkel bij de supporters legt ;-)

De toon gisterenavond versus nu is inderdaad gedraaid. Maar als ge gisteren Sporza las (hun artikel van gisteren staat zelfs al niet meer op de hoofdpagina), die op Play bezig hoorde en mensen op het internet ons weer als de grote oproer-supporters zag veroordelen... Ondertussen is er meer en meer uitgekomen naar het brede publiek en worden de beweringen van de politie in Utrecht zelf ook met een berg zout genomen.

It doesn't bring me a lot of joy, but it does provide a little :)

Wat een kutseizoen is dit toch maar. We zijn een club met pieken en dalen, maar we tasten toch echt de ondergrens op elk vlak af dit seizoen. Zowel op als naast het veld.

Dat zonder controle binnen gaan door die harde kern gewoon fout is daar is iedereen het mee eens en daar discussieert niemand over, maar de interventie van die nederlandse politie was gewoon buiten proportie. Er zijn er hier nog geloven in het verhaaltje dat die mensen het vak niet hebben willen verlaten maar dat is gewoon een leugen, die mensen wisten helemaal niet wat er gaande was en dat ze terug naar buiten moesten. Dan is er buitensporig geweld gepleegd door de politie en hebben ze onschuldige supporters (50+ers, vrouwen, kinderen) geslagen en met pepperspray bespoten en daarna pas is er een reactie gekomen van de Genkse harde kern en hebben zij geantwoord met bekers en enkele stoeltjes gooien.

Dat zijn gewoon de feiten. Hadden die mensen niet zonder controle naar binnen mogen gaan? Uiteraard. Is dat een reden om zomaar op alles en iedereen te slaan? Absoluut niet.

Dat zonder controle binnen gaan door die harde kern gewoon fout is daar is iedereen het mee eens en daar discussieert niemand over, maar de interventie van die nederlandse politie was gewoon buiten proportie. Er zijn er hier nog geloven in het verhaaltje dat die mensen het vak niet hebben willen verlaten maar dat is gewoon een leugen, die mensen wisten helemaal niet wat er gaande was en dat ze terug naar buiten moesten. Dan is er buitensporig geweld gepleegd door de politie en hebben ze onschuldige supporters (50+ers, vrouwen, kinderen) geslagen en met pepperspray bespoten en daarna pas is er een reactie gekomen van de Genkse harde kern en hebben zij geantwoord met bekers en enkele stoeltjes gooien.

Dat zijn gewoon de feiten. Hadden die mensen niet zonder controle naar binnen mogen gaan? Uiteraard. Is dat een reden om zomaar op alles en iedereen te slaan? Absoluut niet.

Als je de politie beschuldigt van het mishandelen van kinderen, kan je daar aub op zijn minst bewijsmateriaal bij plaatsen? Dat is toch nog van een nét iets hogere orde dan volwassenen slagen.

Als je de politie beschuldigt van het mishandelen van kinderen, kan je daar aub op zijn minst bewijsmateriaal bij plaatsen? Dat is toch nog van een nét iets hogere orde dan volwassenen slagen.
Dat komt terug in meerdere krantenartikels waarin verschillende ooggetuigen dit los van elkaar vermelden. Ik zie trouwens de nederlandse politie of burgemeester van Utrecht ook geen bewijsmateriaal aanbrengen over het geweld dat Genkse supporters volgens als eerste zouden hebben gebruikt.

IMG_6266.png

IMG_6267.png

Hier zegt de ceo van Genk toch zelf dat de eerste fout bij de harde kern ligt . Voorts zoals ik gisteren al zei : Genk kan een zware straf krijgen van de uefa

En de CEO wordt weer afgemaakt door de aanwezige supporters omdat hij het riedeltje van de Nederlanders herhaalt dat absoluut niet de waarheid is. Er was een open poort en de bewuste fans zijn zonder enig geweld binnen gegaan.

Genk is zeer slechte punten aan het scoren bij de fans die meer doen dan enkel wat op tv kijken en op Facebook lezen. Iedereen die actief naar matchen gaat, er gisteren was of mensen kent die er waren is woedend op de club.

Forumlid haalde al aan dat de slagen nog te zien zijn op het gezicht van een klasgenoot van zijn 12-jarige dochter. Maar zoiets zou ge inderdaad publiek moeten maken. Dat komt aan.

De ouder die zijn 12 jarig kind mee neemt op een uitwedstrijd met combi regeling in de winter met aftrap om 21u op een schooldag..
Die mag misschien wel een pedagogische tik krijgen

Vind het toch opvallend hoe de schuld bij Genk wordt gelegd. Supporters die om 16u moeten vertrekken, 5 uur voor de wedstrijd voor een rit van 2u. Geen mogelijkheid tot plaspauzes etc. Beestachtig. Om dan te horen dat er supporters zelfs niet eens tot IN het stadion mochten geraken. Het is ook belachelijk om te denken dat de supporters geen ticket zouden hebben. De controles op voorhand waren al extreem streng.
Vergeet vooral ook niet dat het geweld is gestart door de politie, en niet door de fans. De burgemeester is verantwoordelijk voor deze hele shitshow. Zij verdient, naar mijn mening, een serieuze (gevangenis)straf. Dit is gewoon geweld gebruiken om u te tonen. Heeft Genk geen enkele schuld? Zeker wel. Maar ik leg toch 85% bij Utrecht, de zeer trieste organisatie en het politieoptreden.

Terug
Bovenaan