Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Dat ge zo reageert toont gewoon aan hoe homofoob ge zelf zijt.
What? :unsure:

First of all hebt gij als hetero geen recht van spreken over wat wel en niet homofoob is. Dat het voor u zo niet overkomt wil letterlijk niks zeggen.
Second of all is die discussie waarschijnlijk meer voer voor het homohaat topic.

Maar dat jullie denken dat een journalist nog serieus gaat genomen worden na het beledigen van een nationaal elftal...
Moest het Imke Courtois over de Rode Duivels geweest zijn werd er waarschijnlijk moord en brand geschreeuwd.

Mij klonk het als een vies vuil ventje dat wat (seksueel) gefrustreerd door het leven gaat en dan maar wat scheve commentaar op eender wie geeft. Vooral de overgang van "feesten met de hockeyploeg" naar "daar zal niet veel gepoept zijn" maakt overduidelijk dat hij gewoon wat opgekropte seksuele frustraties heeft. En zich via wat vunzigheid interessant wil maken. Maar om er nu de hele homofobe tour mee op te willen gaan, neen, dat lijkt me een stap te ver.
En die 'mopjes' over de speelsters persoonlijk, dat hoeft wel écht niet. Maar ook daar zie ik geen homofobe achtergrond in. Allez, op Meesteman na dan misschien. :unsure:
Ik lees dat de Cats mogelijk jurische stappen gaan ondernemen. Is dat niet wat overdreven? Volgens mij is Eddy gewoon zo, en maakt ie ook mopjes over de voetballers bijvoorbeeld en over Jan en Poppemieke.

Ontslag daarover kan je nog debateren, maar jurische stappen?

Wat mensen kwetste is dan ook weer vrij subjectief.
Hij vervormt de naam van Meesseman, zij is vrij vrouwelijk dus bon als Emma zijnde denk je dan eerder “goed gevonden, maar het klopt niet”.
Voor zover ik weet is Emma hetro? Maar bon, uiteindelijk is het de privésfeer en hebben we er niet zoveel zaken mee (tenzij ze het zelf in de media gooit).

Ik lees dat de Cats mogelijk jurische stappen gaan ondernemen. Is dat niet wat overdreven? Volgens mij is Eddy gewoon zo, en maakt ie ook mopjes over de voetballers bijvoorbeeld en over Jan en Poppemieke.
Sinds wanneer is "Eddy is gewoon zo" een vrijbrief om alles te mogen?

@Knarf:
Demarez is sportjournalist bij de openbare omroep, da's een wezenlijk verschil tov jijzelf die aan het koffiemachine dezelfde achterlijke praat verkondigt.
Ik vraag mij af of iedereen hier wel het volledige audiofragment beluisterd heeft?? Ik denk dat de Cats zelfs er ook totaal geen probleem mee hebben dat iemand hen lesbisch noemt, maar hoe Demarez daar lacht met uiterlijk van die laatste basketbalspeelster dat is gewoon schaamtelijk en de Cats hebben 200% gelijk dat zijn excuses flauw zijn en niet de kern van de zaak raken -> Demarez verontschuldigt zich dat zijn micro nog open stond en dat iedereen zijn gezever kon horen terwijl hij zich zou moeten verontschuldigen voor zijn denigrerende opmerkingen zelf.

Het feit dat er hier nog enkelingen op het forum zijn die het probleem niet inzien is mss nog triestiger dan de uitspraken zelf?

“Pas als er meer vrouwelijke journalisten en commentatoren aan de slag gaan, kan er echt een omslag komen”, zegt Vlaams Parlementslid Katia Segers
Ja, dat is de juiste en kwalitatieve oplossing uiteraard...

Ja, je kunt denken dat hij is uitgelokt. Dat het een ingewikkeld plan was om hem zo één ding te laten zeggen, en dan toevallig het geluid aan te laten staan en dan "vertel eens meer over die homonegativiteit, Eddy", en dan ook nog eens naar de livestream blijven uitzenden, allemaal zodat ze hun eigen job kwijt zijn.

Of de andere optie is: Het is nog zo ingeburgerd, en het gebeurt nog zo vaak, dat mensen ongepaste commentaar maken over iemands geaardheid, linken van uiterlijk aan geaardheid, sportprestaties ten spijt, dat het gewoon per ongeluk kan gebeuren. Ik weet welke van de twee opties ik het meest waarschijnlijk vind. Ik snap ook niet waarom we zouden moeten doen alsof dat hij in de val is gelokt, dat is wel een heel rare vorm van vrijpleiten.

Als die opmerkingen op de openbare omroep zijn, door een omroeper die objectief de sport hoort te verslaan en de sfeer moet scheppen in het sportfestijn, die dat ook doet als iedereen het hoort, maar als hij denkt dat niemand het hoort, zit hij je belachelijk te maken met opmerkingen die er totaal niets toe doen en bovendien ook nog eens kwetsend zijn voor een grote groep mensen die zich net optrekken aan jouw prestaties, dan wel. Maar je ziet het verschil wel met een opmerking op een festival, denk ik.

@Jimmypop praat jij hetzelfde aan de toog over je collega's als op je werk?
Dus persoon A mag het en persoon B niet
Equality is dus eigenlijk geen equality maar gewoon afhankelijk van uw werkgever en/of de plaats van gebeuren?
Wie gaat eddy nog serieus nemen hierna bij het commentariëren van (vrouwen)sport? Ophoepelen en iemand inzetten die wel respect heeft en professioneel is aub.
Gilles De Bilde zit al jaren weer in het voetbal, wat die man ooit op een voetbalveld heeft uitgestoken is vele malen erger dan dit.
De trainers van Nina Derwael zijn ook nog steeds op post terwijl die kinderen mentaal misbruikt hebben maarja nu dat ze eens een medaille hebben behaald gaan we het maar zo laten

Uiteindelijk zullen er enkel verliezers zijn aan dit verhaal. Den Eddy die misschien zijn job kwijt is en de Cats / holebigemeenschap die nu scheef bekeken zal worden door Jan "ik heb niets tegen holebi's MAAR..." Modaal.

Dus persoon A mag het en persoon B niet
Equality is dus eigenlijk geen equality maar gewoon afhankelijk van uw werkgever en/of de plaats van gebeuren?
Eh, natuurlijk? Ik mag zat rondlopen thuis. Ik mag niet zat rondlopen op de werkvloer. Als ik word betrapt op dronken rijden, zal ik een boete krijgen. Als ik als agent betrapt wordt op dronken rijden, zal er mij meer boven het hoofd hangen. Zoals met alles. Dat is toch echt niks raars.

Gilles De Bilde zit al jaren weer in het voetbal, wat die man ooit op een voetbalveld heeft uitgestoken is vele malen erger dan dit.
De trainers van Nina Derwael zijn ook nog steeds op post terwijl die kinderen mentaal misbruikt hebben maarja nu dat ze eens een medaille hebben behaald gaan we het maar zo laten
Wie pleit ervoor om het zo te laten in het geval van die trainers? Of van Gilles de Bilde, wat trouwens nog wel iets anders is, niemand wil Eddy levenslang ontslaan van elke openbare functie, hè. Je haalt er dingen bij die niemand zegt.

Sinds wanneer is "Eddy is gewoon zo" een vrijbrief om alles te mogen?
Niet. Maar dat wijzigt niets aan mijn mening: Volgens mij is hij gewoon zo en heeft hij deze vuile praat al 100x gezegd op de werkvloer.
Alleen stond nu (per ongeluk) de microfoon aan.

Dit keurt zijn vuile praat natuurlijk helemaal niet goed. (Maar dat zal hij zelf ook wel weten)

En laten we niet naïef zijn: Is hij de enige bij de VRT die deze uitspraken al (ooit) gedaan heeft? Die kans lijkt me gewoon onbestaande. :unsure:
Ik ben het daarmee ook met je eens dat dit een gemiste kans is om hierover een debat te voeren op de VRT.

Laatst bewerkt:
Hoe kan je nu roepen dat ze er maar moeten tegenkunnen en een dikker vel kweken als je zelf niet kan inbeelden hoe dit binnenkomt?
We spreken hier allemaal over dat dit toogpraat is, dat een verandering tijd nodig heeft. Wel hoe ga je die kentering inzetten als je dergelijke zaken gezegd tijdens het uitvoeren van een functie in een bedrijf dat diversiteit in de mission statement heeft gaat tolereren?

Zoals @Loser aanhaalde kan een publiek forum/debat misschien wat meer inzicht geven in hoe dit binnenkomt bij mensen. Wel ben ik geen fan om dan Eddy in het midden te zetten. Dat lijkt me beter iets voor binnenkamers.

En voor al diegene die het transcript te licht vinden. Een straffe collectieve sportprestatie op de plank brengen, er is een moment om dat te vieren en er wordt klaarblijkelijk achter de schermen gepraat over het feit dat er al dan niet gepoept is. Inclusief enkele foute woordspelingen. En dat komende vanuit een journalist bij zowat het grootste sportplatform in Vlaanderen. Ik kan mij niet voorstellen hoe ik mij zou voelen, maar puur als buitenstaander vind ik dat een onrespectvolle zaak.

Laat ons duidelijk zijn: moest hij daar gezegd hebben "de neonazi's van de NVA" of "de communisten van SPA", dan had hij al lang buiten gelegen ondertussen. Het feit dat de VRT het hier nog gaat bekijken, is gewoon al problematisch an sich.

Zet hem samen in een tv-studio met de cats, en het zal plots een heel stuk minder machopraat zijn...

Uiteindelijk zullen er enkel verliezers zijn aan dit verhaal. Den Eddy die misschien zijn job kwijt is en de Cats / holebigemeenschap die nu scheef bekeken zal worden door Jan "ik heb niets tegen holebi's MAAR..." Modaal.
Dus de holebigemeenschap kan beter zwijgen als ze weer eens negatief worden beoordeeld op basis van hun seksuele voorkeur, want anders gaan de mensen hen scheef bekijken? Is dat de conclusie?

Wie pleit ervoor om het zo te laten in het geval van die trainers? Of van Gilles de Bilde, wat trouwens nog wel iets anders is, niemand wil Eddy levenslang ontslaan van elke openbare functie, hè. Je haalt er dingen bij die niemand zegt.
Nina Derwael zelf bv?

En Gilles de Bilde is nog altijd in hetzelfde milieu dus ja dat is bij Eddy dus quasi onmogelijk na ontslag door dit

Ze waren daar trouwens met meerdere personen dus enkel Eddy ontslagen zou dan ook al vreemd zijn. Of nee want equality geldt voor u enkel als het u goed uitkomt

Dus de holebigemeenschap kan beter zwijgen als ze weer eens negatief worden beoordeeld op basis van hun seksuele voorkeur, want anders gaan de mensen hen scheef bekijken? Is dat de conclusie?
Welke negatieve beoordeling?
De opmerking over 'meesteman', Meeseman is hetero als ik het goed heb?

je kan reageren en dramatiseren. In dit geval is men aan het dramatiseren. Eddy schopt tegen de scheentjes van de holibigemeenschap en men wil als straf zijn been amputeren. Want hij moet zijn ontslag krijgen aldus de Cats...

Ik vind de uitspraken van Eddy Demarez vooral een probleem vormen op vlak van geloofwaardigheid wanneer hij in de toekomst nog commentaar moet geven of eventuele interviews moet afnemen etc.
Als commentator hoort hij uitdrukkelijk een neutrale rol te spelen, een beetje de light-versie van een rechter in een rechtszaak. Als dan uitspraken naar boven komen die bepaalde mensen wat te kakken zetten dan begrijp ik dat dat ergens wel een geloofwaardigheidsprobleem veroorzaakt.

Maar de slinger is nu wel héél erg aan het doorslaan:
- Ontslag is er los over, maar dat hij (tijdelijk?) geen commentaar mag geven of interviews afnemen lijkt me redelijk om de geloofwaardigheid van Sporza te bewaren.
- Dat zulke uitspraken in het algemeen problematisch zouden zijn is er ook los over. Komaan zeg. Alsof totale buitenstaanders zulke zaken niet meer zouden mogen zeggen. Alsof het problematisch zou zijn dat je op café wat zit te lullen op die manier. Mensen die dit een probleem vinden, gaan die eigenlijk ooit op café? Zitten die dan nooit te lullen met de vrienden? Of zijn dat die ambetanteriken die u om 3u 's nachts na wat pinten komen lastigvallen met een diepmenselijke, evenwichtige analyse van de homogemeenschap, citerend uit een doctoraatproefschrift? Vinden die dan dat bijvoorbeeld Herman Brusselmans al lang in den bak zou moeten zitten?

Kort gezegd: Wat Eddy Demarez daar gedaan heeft vind ik niets abnormaal en is onderdeel van wat onnozel gelul tussen collega's. Maar het loutere feit dat het openbaar is geworden, creëert wel een reëel geloofwaardigheidsprobleem.
Net zoals je onderling tussen collega's ook weleens durft roddelen over de stinkbek van klant x. Dat is ook geen probleem, tot dat geroddel per ongeluk bij de desbetreffende klant terechtkomt. Dan is het ook normaal dat je teruggefloten wordt door uw baas.

En Gilles de Bilde is nog altijd in hetzelfde milieu dus ja dat is bij Eddy dus quasi onmogelijk na ontslag door dit
Op en naast het veld (vrouw en 7-jarig dochterke geklopt + verpleger geschopt), ik snap ook niet dat zo iemand nog volop in de media mocht komen.

Naja, misschien en hopelijk zou dat ook niet meer getolereerd worden tegenwoordig...

Nina Derwael zelf bv?

Ze waren daar trouwens met meerdere personen dus enkel Eddy ontslagen zou dan ook al vreemd zijn. Of nee want equality geldt voor u enkel als het u goed uitkomt
Nina zit hier niet in het topic, hè. Verschillende mensen zeggen hier dat die uitspraken niet kunnen. Jouw reactie is: "en die trainers van Nina mogen wel aanblijven?" Dat zegt niemand hier, en is een redelijk scheve discussietechniek.

Je kunt het beter hebben over wat er echt wordt gezegd. En dat is dat publieke excuses op zijn plaats zijn, en een debat over waarom dit wel degelijk een probleem is. Een dagelijks probleem voor heel veel homo's, lesbiennes en nonbinaire mensen. En dat het alleen maar genormaliseerd wordt door het toe te laten tijdens een liveuitzending en af te doen als "het is toch zo erg niet".

Of op het feit dat equality zoals jij het beschrijft niet bestaat en nooit bestaan heeft. Terecht, want zat rondlopen op de werkvloer is niet hetzelfde als zat rondlopen thuis.

je kan reageren en dramatiseren. In dit geval is men aan het dramatiseren. Eddy schopt tegen de scheentjes van de holibigemeenschap en men wil als straf zijn been amputeren. Want hij moet zijn ontslag krijgen aldus de Cats...
Het is toch niet aan jou om te beslissen of het dramatiseren is of niet? Hoe vaak heb jij last van discriminatie op de werkvloer vanwege je seksualiteit? Denigrerende uitspraken over je uiterlijk en je seksualiteit? Foute clichébeelden die vasthangen aan je uiterlijk maar voor waar aannemen (grote, gespierde vrouw = kolos = lesbo)? Hoe vaak in je leven heb jij al te maken gehad met die kwetsende uitspraken telkens opnieuw, die dan ineens ook nog eens op de openbare omroep komen?

Terug
Bovenaan