Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Omdat hij dat associeert, kan hij zijn werk niet meer uitvoeren.
Dan kunnen veel verpleegkundigen hun werk ook niet meer uitvoeren.

Ik wil gewoon het punt maken dat iedereen het doet [enkele uitzonderingen nagelaten misschien]

Ik geef je ook gelijk dat het dom is dat hij dit op de werkvloer heeft gedaan [maar moest de micro niet hebben opengestaan ging het niemand weten]

Het gaat mij erom waarom iedereen zo rap op zijn tenen is getrapt en dat we dus naar een samenleving gaan waar je ofwel neger ofwel lesbisch/homo of non binair moet zijn om bepaalde uitspraken te mogen doen want anders wordt je aan de schandpaal genageld.
Het gaat erom dat die uitspraken gedaan worden, dat er personen zijn die deze verdedigen en vergoeilijken, wat gewoon aantoont dat we nog een lange weg te gaan hebben vooraleer iedereen, ongeacht afkomst, welke haartooi, klederdracht of vorm van (legale) liefde ze prefereren, zich veilig en aanvaard kan voelen in onze samenleving. Want dat is toch waar we willen naar streven, niet?

Laatst bewerkt:
Het gaat erom dat die uitspraken gedaan worden, dat er personen zijn die deze verdedigen en vergoeilijken, wat gewoon aantoont dat we nog een lange weg te gaan hebben vooraleer iedereen, welke haartooi, klederdracht of vorm van (legale) liefde ze prefereren, zich veilig en aanvaard kan voelen in onze samenleving. Want dat is toch waar we willen naar streven, niet?
Niemand, maar letterlijk niemand, verdedigt die uitspraken. Die zijn respectloos en denigrerend. Het zijn de gevolgen die te ver gaan voor zoiets.

Heb ik al aangegeven. Indien er intern nog geen gelijkaardige klachten waren tegenover hem, en dit dus een eerste uitschuiver zou zijn, dan is ontslag voor mij overdreven. Tegelijkertijd kan je hem moeilijk volgende week geloofwaardig een vrouwelijke sporter laten interviewen. Hem nu ontslaan geeft ook vooral het signaal dat hij maar niet betrapt had moeten worden, terwijl er duidelijk in de eerste plaats gewerkt moet worden aan de bedrijfs- of afdelingscultuur waarin zo'n uitspraken mogelijk gemaakt worden. Geen idee hoe je dat best kan tewerkstelligen.

Juridische stappen zou ik zelf niet overwegen, ik betwijfel ook ten zeerste dat daar gevolg aan zou gegeven worden. Maar ik snap wel dat ze bij de Cats woest zijn over dit soort uitspraken van een boegbeeld van de VRT.
Kijk es we hebben zowaar quasi dezelfde mening over een "woke"-achtig topic, 🙌😅

Niemand, maar letterlijk niemand, verdedigt die uitspraken. Die zijn respectloos en denigrerend. Het zijn de gevolgen die te ver gaan voor zoiets.
Iedere keer als het wordt weggezet als toogpraat, komt het toch al in de buurt en het ocharme Eddy argument, want door de reacties is zijn leven om zeep.

Naar mijn mening is het nog altijd de VRT die zal beslissen, als zijn schorsing voorbij is. De kans is groot dat hij, gezien zijn leeftijd, nog ambtenaar is en dan zijn de enige opties blaam of ontslag van ambtswege. Even uit een artikel van het nieuwsblad gehaald, uitspraak van de ACOD-vertegenwoordiger: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210808_97795067
“Bij contractuelen zijn er drie sancties: schriftelijke waarschuwing, ontslag en ontslag om dwingende redenen. In dat laatste geval is er geen opzeg. Bij de vastbenoemde ambtenaren zijn er twee sancties: blaam en ontslag van ambtswege. In dat laatste geval is er geen recht op een werkloosheidsvergoeding. Er is wel beroep mogelijk tegen de beslissing”.

Ander Artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210809_93350851
Hij heeft met zijn uitlatingen over de Belgian Cats gezondigd tegen de VRT-code voor sociale integriteit. “Dat charter, dat al meer dan vijf jaar bestaat en onlangs geüpdatet werd, houdt een bepaalde gedragscode in en maakt duidelijk wat grensoverschrijdend of onrespectvol gedrag is”, zei Wies Descheemaeker, die bij de VRT het ACOD vertegenwoordigt, aan Het Nieuwsblad. “Mensen die tegen de code zondigen kunnen een sanctie krijgen. Dat gaat van waarschuwing tot ontslag.”

Advocaat Peter Stroobants zegt dat er nog een derde mogelijkheid is: Eddy Demarez beslist zelf op te stappen. “Dat is dan een ontslag met zogenaamd onderling akkoord. Dat betekent niet dat Demarez dan met lege handen vertrekt, alleen bij ontslag om dringende reden vertrek je meteen en zonder vergoeding. Bij ontslag met onderling akkoord wordt door beide partijen een bedrag afgesproken. Dat is vaak meer dan het wettelijk bedrag. Het kan soms driemaal hoger liggen.”

verdraagzaamheid is is ook aanvaarden dat sommingen bepaalde zaken niet of moelijk aanvaarden.
het is niet omdat je je beledigd of geschoffeerd voelt dat je de waarheid in pacht hebt.

Lees de thread anders nog eens door :unsure:

Dit hele debacle is er toch het mooiste voorbeeld van. Wat in mijn ogen onschuldige humor is [door een blanke hetero [denk ik toch] man wordt opgeblazen tot en met.
Behalve dat het absoluut niet grappig is.
"I can take a joke. I can't take an insult disguised as a joke. There is a difference. "

"If you think it's necessary to explain you were kidding, maybe you should stop talking before you start kidding."

1. Maakt niet uit. Het is niet omdat 'iedereen' het doet, dat het oké is. En dat iedereen dit soort uitspraken doet, is bovendien ook onzin.

2. De mensen op de werkvloer zouden het wel geweten hebben. Er werken niet alleen heteromannen op Sporza hoor.

3. Sorry, maar: zzzzz.
Ja maar laat ons wel even wel wezen dat hij nooit een waardeoordeel heeft geveld.
Wat hij zei waren de feiten, dat een groot deel van de Belgian Cats niet hetero zijn. Dan maakte hij een toespeling op een achternaam, grappig of niet dat laat ik in het midden en als laatste zegt hij iets over het uiterlijk van een lid. En dat laatste is ook gewoon op waarheid gebaseerd, daar is weinig overdreven aan.

Op geen enkel ogenblik heeft hij zich dus negatief geuit over holebi’s of een oordeel daarover geveld. Hij heeft niet gezegd dat het vuil, onnatuurlijk of wat dan ook is.

Om dan zelfs nog maar te stellen dat hij niet meer een vrouw zou kunnen interviewen is toch voorbij elke logica?

verdraagzaamheid is is ook aanvaarden dat sommingen bepaalde zaken niet of moelijk aanvaarden.
het is niet omdat je je beledigd of geschoffeerd voelt dat je de waarheid in pacht hebt.
Wat probeer je eigenlijk te zeggen?
Er is een hele ethische discussie over in welke maten intolerantie getolereerd moet worden, die jij hier foutief probeert te quoten?
Het is niet omdat iemand vindt dat iemand anders (!) maar een dikker vel moet hebben dat die maar de waarheid in pacht heeft.
Ja maar laat ons wel even wel wezen dat hij nooit een waardeoordeel heeft geveld.
Wat hij zei waren de feiten, dat een groot deel van de Belgian Cats niet hetero zijn. Dan maakte hij een toespeling op een achternaam, grappig of niet dat laat ik in het midden en als laatste zegt hij iets over het uiterlijk van een lid. En dat laatste is ook gewoon op waarheid gebaseerd, daar is weinig overdreven aan.

Op geen enkel ogenblik heeft hij zich dus negatief geuit over holebi’s of een oordeel daarover geveld. Hij heeft niet gezegd dat het vuil, onnatuurlijk of wat dan ook is.

Om dan zelfs nog maar te stellen dat hij niet meer een vrouw zou kunnen interviewen is toch voorbij elke logica?
Sorry what now? :unsure:

Het wordt serieus opgeblazen zoals verwacht . Ik zie niet in waarom hij geen vrouwen meer zou kunnen becommentariëren . De VRT heeft 2 opties : de zaak laten bekoelen en dan zien wat mogelijk is of hier een maatschappelijke kwestie van maken en de man ontslaan . Maar dan zal er ook zeker kritiek komen van buitenaf . Want heel Vlaanderen kijkt mee .

Lees de thread anders nog eens door :unsure:

Behalve dat het absoluut niet grappig is.
"I can take a joke. I can't take an insult disguised as a joke. There is a difference. "

"If you think it's necessary to explain you were kidding, maybe you should stop talking before you start kidding."

Toch niet helemaal akkoord mee. Humor is immers iets subiectiefs. Het kan perfect dat één persoon iets dergelijks hilarisch vindt en iemand anders niet. Veel van mijn opgeslagen memes moet ik alvast niet publiek op mijn FB gooien, maar toch is er zeer veel volk die die stuff hilarisch vindt.
(on topic: Demarez zijn grap was ook voor mij niet grappig).

De enige reden dat deze discussie momenteel gevoerd wordt, is omdat de microfoon per ongeluk aan stond. Door zo'n incidenten (en door uitspraken van andere werknemers van de VRT) ga je je wel vragen stellen bij de bedrijfscultuur van de VRT. Dit lijkt me geen afzonderlijk incident te zijn.

Het kan niet en toch gebeurt het overal. Zowel door mannen als door vrouwen, door homo's als hetero's wordt er geroddeld of eens een schuine mop gemaakt over mensen die "anders" zijn of doen.
Dus kunnen we dan stoppen met te doen alsof het ineens een gigantisch probleem is dat kadert in een homofobe, vrouwonvriendelijke,... context wanneer we weten dat iedereen er schuldig aan is?

Mensen maken nu allemaal al eens opmerkingen over iemand anders. Zowel jij als ik hebben dat al gedaan.
En zowel jij als ik zullen daar ooit in ons leven al eens het slachtoffer van geworden zijn.

Nu, natuurlijk als je dat doet op je werk en het slachtoffer hoort dat dan moet je daar ook de gevolgen maar van dragen. Maar een ontslag en onderzoek door Unia lijken me nu toch wel enkele stappen te ver.
Want als je op ieders werkplaats een micro hangt kan je iedereen gaan buiten gooien.

Maar de Eddy heeft gezegd wat hij gezegd heeft en is betrapt en moet daar dus terecht gevolgen voor dragen. Net zoals iemand anders dat zou moeten doen, maar we mogen toch nog altijd een beetje proportioneel blijven en niet plotseling vergaande conclusies trekken alsof zou dit aantonen dat hij geen respect heeft voor vrouwen, hun sportprestaties, zou hij homofoob zijn en dus maar zijn job moeten verliezen. Nee?
We denken er ongeveer hetzelfde over hoor, dat het niet direct "op de brandstapel" moet zijn :unsure:, maar we moeten er toch ook niet te licht over gaan? Sommigen hier denken maar dat ge alles moogt zeggen want "da's toch allemaal zo slecht ni bedoeld".

Ik zeg ook nergens dat hij ontslagen MOET worden, maar dat kan wel de sanctie zijn die zijn werkgever oplegt, dat hangt compleet van zijn werkgever af en of hij zich hier in het verleden ook al schuldig aan heeft gemaakt (op de werkvloer) of niet.

Dat onderzoek is normaal he, die hebben een klacht ontvangen en moeten dat onderzoeken.

De enige reden dat deze discussie momenteel gevoerd wordt, is omdat de microfoon per ongeluk aan stond. Door zo'n incidenten (en door uitspraken van andere werknemers van de VRT) ga je je wel vragen stellen bij de bedrijfscultuur van de VRT. Dit lijkt me geen afzonderlijk incident te zijn.
Meh, is dat zo? Hang een microfoon in elke huiskamer, elke bedrijfskantine, elke kleedkamer en ik denk dat de conclusie dan enkel gaat zijn dat niemand nog buiten moet komen.

Ik denk dat het aantal mensen dat nog nooit iets onvriendelijks of 'grappig' gezegd heeft over iemand anders op 1 hand te tellen is. Enige dat dat zegt is dat de bedrijfscultuur zoals op de meeste plaatsen is.

Terug
Bovenaan