Denk jij echt dat de meeste veldrijders 200km afkunnen? Want ik zet daar mijn vraagtekens bij.Afstanden van 200km kunnen alle veldrijders natuurlijk wel aan. Het is meedoen voor de prijzen dat wat lastiger is dan de gemiddelde wegprof.
Maar als je als topveldrijder geen voorbereiding van 200km kan omzetten in een een stevige vijf minuten (Muur van Hoei) of een koers genre Brabantse Pijl kan meestrijden in de finale 40km, dan ben je niet profwaardig, vind ik.
Mits een beetje voorbereiding natuurlijk en je hoeft daarmee zelfs geen top-tien te halen. Jezelf tonen is ook veel waard (Campenaerts dit jaar). Wat een Kevin Pauwels deed in de RvBelgië vond ik heel aangenaam om te zien. Ook al was het tegen een veel mindere Gilbert.
Idem met Hermans in afgelopen Giro zoals Somedude aanhaalt.
Ik vraag me werkelijk af of veldrijders alleen pieken in de herfst-wintermaanden en rijden op een constant niveau gedurende een drietal maanden en ze de weg gebruiken als training op het komende veldritseizoen. Dan kan ik gerust begrijpen - door de hoge (trainings)belasting in hun periode - dat ze het wat rustiger aan willen doen.
Beetje zonde dat het kasseiseizoen zo vroeg dag komt op hun einde in februari. Toon Aerts zou misschien ook wel wat geven in P-R.
Dat absolute duurvermogen heb je niet nodig als veldrijder. Ja ze trainen ook op duur, maar trainen op duur voor een inspanning van een uur is wel iets anders dan inspanningen van 5-7uur.

.