Veldritseizoen 2021-2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Afstanden van 200km kunnen alle veldrijders natuurlijk wel aan. Het is meedoen voor de prijzen dat wat lastiger is dan de gemiddelde wegprof.
Maar als je als topveldrijder geen voorbereiding van 200km kan omzetten in een een stevige vijf minuten (Muur van Hoei) of een koers genre Brabantse Pijl kan meestrijden in de finale 40km, dan ben je niet profwaardig, vind ik.
Mits een beetje voorbereiding natuurlijk en je hoeft daarmee zelfs geen top-tien te halen. Jezelf tonen is ook veel waard (Campenaerts dit jaar). Wat een Kevin Pauwels deed in de RvBelgië vond ik heel aangenaam om te zien. Ook al was het tegen een veel mindere Gilbert.
Idem met Hermans in afgelopen Giro zoals Somedude aanhaalt.

Ik vraag me werkelijk af of veldrijders alleen pieken in de herfst-wintermaanden en rijden op een constant niveau gedurende een drietal maanden en ze de weg gebruiken als training op het komende veldritseizoen. Dan kan ik gerust begrijpen - door de hoge (trainings)belasting in hun periode - dat ze het wat rustiger aan willen doen.
Beetje zonde dat het kasseiseizoen zo vroeg dag komt op hun einde in februari. Toon Aerts zou misschien ook wel wat geven in P-R.
Denk jij echt dat de meeste veldrijders 200km afkunnen? Want ik zet daar mijn vraagtekens bij.
Dat absolute duurvermogen heb je niet nodig als veldrijder. Ja ze trainen ook op duur, maar trainen op duur voor een inspanning van een uur is wel iets anders dan inspanningen van 5-7uur.

Die zouden zich specifiek op een wegwedstrijd moeten voorbereiden maar dan zouden de beteren dat wel aankunnen hoor, inclusief zichzelf tonen. Ik zou dat niveau nu ook niet te laag inschatten, Iserbyt zijn FTP zou tussen 6 en 6.5 liggen, dat kunnen er niet veel zeggen hoor :)

Die zouden zich specifiek op een wegwedstrijd moeten voorbereiden maar dan zouden de beteren dat wel aankunnen hoor, inclusief zichzelf tonen. Ik zou dat niveau nu ook niet te laag inschatten, Iserbyt zijn FTP zou tussen 6 en 6.5 liggen, dat kunnen er niet veel zeggen hoor :)
Sommige zullen mits zich specifiek voor te bereiden wel 200km kunnen uitrijden.
Maar de vraag is of ze dit mee met de WT of 1.pro kunnen.
Van waar heb je dat hij 6 - 6,5 zou hebben? Dat is WVA en MVDP materiaal eh. Een Victor Campenaerts zit op 5,6 bijvoorbeeld.
Een Oliver Naessen op 5,5. Persoonlijk zet ik dan mijn vraagtekens bij die 6, laat staan 6,5.

Why not? Verschil tussen profs en EZC is vaak dat die profs het gewoon langer kunnen volhouden :p
Iserbyt weegt wat 55kg? Dan is dat FTP van 330-350 :p

Ik herinner me ook wel een interview waar hij iets in die aard wist te vertellen.
Het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk. En dat Naessen toch 5,5 haalt is voor mij ongeloofwaardiger 🤣

Why not? Verschil tussen profs en EZC is vaak dat die profs het gewoon langer kunnen volhouden :p
Iserbyt weegt wat 55kg? Dan is dat FTP van 330-350 :p
Het punt van FTP is nu wel dat je dat 60min kunt volhouden. En dat daarna het vat leeg is.
Anders is het een vrij nutteloze metric om mee te vergelijken.
Als hij effectief 6,5w/kg ftp heeft dan zou hij op een klim mee moeten kunnen met Egan Bernal, die zijn FTP ligt daar ook rond en qua gewicht is het ook geen groot verschil.

Het punt van FTP is nu wel dat je dat 60min kunt volhouden. En dat daarna het vat leeg is.
Anders is het een vrij nutteloze metric om mee te vergelijken.
Als hij effectief 6,5w/kg ftp heeft dan zou hij op een klim mee moeten kunnen met Egan Bernal, die zijn FTP ligt daar ook rond en qua gewicht is het ook geen groot verschil.
Hij heeft dat zelf meerdere keren aangegeven in interviews. Ook zijn ploegleider heeft dat wel eens gezegd. Ik vind het nergens op tekst maar is effectief gezegd geweest in rechtstreekse uitzendingen. Ik twijfelde er ook wat aan, maar gezien zijn gering gewicht is het ook niet onmogelijk.

Je gaat ook gaan vergelijken met mannen die een pak meer wegen, dus de absolute wattage is daar veel groter. Die mannen die je opsomt blinken niet voor niets uit in vlakkere races (ali behalve de 2... die blinken altijd).

Er is natuurlijk nog meer dan enkel w/kg om Egan Bernal te volgen he. Er zijn ook Zwift ook een paar gasten die uitzonderlijk zotte waarden duwen (kijk maar eens op ZwiftPower naar de toppers) en die komen er ook niet aan te pas in de WT, hoewel sommige ervan ook wel meerijden met sommige grote wedstrijden (een goed vb is Lennert Teugels, die zijn waarden zijn gewoon fenomenaal...).

Denk jij echt dat de meeste veldrijders 200km afkunnen? Want ik zet daar mijn vraagtekens bij.
Tuurlijk. De toppers (top-vijftien) sowieso.
Even opgezocht naar wat random dudes in een uitslag ver verwijderd van de winnaar.
SP Gieten vorig jaar:
Bart Artz 41e op -4 ronden: Reed in 2019 een drietal koersdagen van bijna 200km uit.
Stan Godrie 30e op een ronde: In 2018 de klassieker Vattenfall Cyclassics uitgereden (221km).
Andreas Goeman op bijna vier minuten gereden: Dit jaar de GP Wallonië uitgereden (208km). Deze heeft dit jaar een deftig wegprogramma gereden, dus geen idee of het nu een fulltime-veldrijder is of niet. Reed wel een jaar eerder veel crossen bij de beloften.
Lelandais Remi in Namen vorig jaar 35e op -2 ronden: Reed dit jaar 193km uit (7km extra zou wel gelukt zijn) en hij is van Cross Team Legendre.
;).

Er is natuurlijk nog meer dan enkel w/kg om Egan Bernal te volgen he. Er zijn ook Zwift ook een paar gasten die uitzonderlijk zotte waarden duwen (kijk maar eens op ZwiftPower naar de toppers) en die komen er ook niet aan te pas in de WT, hoewel sommige ervan ook wel meerijden met sommige grote wedstrijden (een goed vb is Lennert Teugels, die zijn waarden zijn gewoon fenomenaal...).
zuiver op een klim speelt er weinig mee dan enkel maar w/kg, daar is nu niet veel meer aan.
Goed ja het zal dan wel kloppen, maar dat is toch een zeer uitzonderlijk atletisch vermogen en ik zou dan toch denken dat je dan maar laat zien dan wat hij laat zien.
Zeker op terrein waar hij zijn postuur en zijn w/kg kan gebruiken in zijn voordeel.

zuiver op een klim speelt er weinig mee dan enkel maar w/kg, daar is nu niet veel meer aan.
Goed ja het zal dan wel kloppen, maar dat is toch een zeer uitzonderlijk atletisch vermogen en ik zou dan toch denken dat je dan maar laat zien dan wat hij laat zien.
Zeker op terrein waar hij zijn postuur en zijn w/kg kan gebruiken in zijn voordeel.
Alleen moet je nog eerst aan de klim geraken en mannen onder de 60kg verliezen gewoon kracht op vlakke

In het nieuwsblad stond afgelopen zomer een interessant artikel daar omtrent. Elissonde trapt bergop topwaardes maar die absolute lichtgewichten hebben de power niet om op het vlakke op een normale manier te volgen.

Zet hem op dag 1 aan de voet van de ventoux en hij zal van aert altijd kloppen. Doe dat na 14 dagen tour en tijdens een rit van 200km en de rollen worden omgedraaid.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_97565921

Lennert Teugels heeft in interviews zelf wel al gezegd dat hij gewoon ongelofelijk hard kan stampen maar dat hij gewoon de skills en vooral het lef niet heeft om zich er alle keren tussen te smijten (wat toch wel cruciaal is).
Lionel Vujasin is wat hetzelfde: die kerel kan gruwelijk hard trappen en heeft echt wel een goeie sprint maar als je ziet HOE hij die waardes haalt... diej hangt zich met zijn torso kaarsrecht boven zijn trappers en geeft gas. Kwa puur vermogen: fantastisch, maar het is wel zowat de meest on-Aero positie die je maar kan bedenken... maakt op de rollen natuurlijk geen lap uit.

benieuwd naar morgen! Nog eens een echte sneeuw en ijscross… is naar mijn gedacht al enorm lange geleden!
Een aantal jaar geleden kon je dan Tommeke Meeuwsen al op voorhand opschrijven als winnaar.
Benieuw wie de beste schaatser is van de nieuwe generatie…? In principe gok ik op Pidcock. Van Aert gaat het lastig hebben vrees ik, zal zijn pk’s toch moeilijk kwijt kunnen op zo een omloop.
Jammer dat Mattje niet start, die had hier nog gewonnnen met 2 handen op de rug gebonden…

Laatst bewerkt:
Ik kijk gewoon op dat open sport kanaal van Telenet. Leuke cross om naar te kijken, al was het maar voor de mooie omgeving. Mooiere beelden dan de doorsnee Vlaamse cross in elk geval.

Volgens Bart Wellens reed Vos tijdens de training tot 2m van de top, en van aert tot boven. Hoeveel glühwein zou die al binnen hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan