Veranderen van richting zonder jaar opnieuw doen

Hallo allemaal

Ik heb al meerdere berichten in verband met mijn studies op dit forum geschreven. Ik ben zeer dankbaar voor al de informatie die ik van jullie gekregen heb. Met behulp van jullie advies heb ik ervoor gekozen om industriele wetenschappen informatica te volgen in plaats van Toegepaste Informatica+ schakelprogramma+ master.

Nu vele van jullie hebben gezegd dat het moeilijk zal zijn. Vandaar mijn vraag: Moest ik na mijn examens in december of januari ondervinden dat te richting toch te moeilijk is voor mij, Zou ik dan kunnen veranderen van richting en dus toegepaste informatica volgen maar wel in het zelfde jaar. Ik zou het liefst niet wachten tot het jaar daarna om naar de hogeschool te gaan. Als dat niet mogelijk is, waar ligt de grens. Met de grens bedoel ik de datum waar tot je nog kan veranderen van richting zonder een jaar te moeten wachten om de richting te kunnen volgen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Best eens informeren in de hogeschool in kwestie , ik denk niet dat er hier veel mensen een zinnig antwoord op uw vraag kunnen geven. Zal afhangen van school tot school, afhankelijk van de vakken.

Er zijn scholen die u niet toestaan om na een bepaalde datum vakken op te nemen. Stel dat je in januari op (vrijwel) alles gebuisd bent (want waarom anders switchen?) kan je je zeker eind januari aan een andere richting inschrijven. Echter zal je dan enkel de vakken van na januari kunnen opnemen en niet die van het eerste semester. Die kan je pas het jaar nadien opnemen. Ik weet bv in de PXL dat je na de eerste maand niet meer kan inschrijven voor vakken van het 1ste semester.

Dat kan u dan weer in de problemen brengen met volgtijdelijkheid waardoor je bv. Java in het 2de jaar niet mag opnemen omdat je Java in het eerste jaar niet gevolgd hebt omdat dit in semester 1 gegeven werd. Dus dan zal je in uw 2de jaar dus ook vakken van het 1ste moeten opnemen. En dat zorgt op zijn beurt dan weer dat je niet enkel sowieso een jaar achterloopt maar ook nog eens een hoop studiepunten kwijt bent.

Om nog maar te zwijgen over de misserie als je een hoop vakken van 2 verschillende jaren moet volgen en er groepsprojecten zijn.

Er zit op het eerste zicht vrij weinig overlap tussen vakken uit ingenieur informatica en TI in het 1ste jaar, dus de kans bestaat dat je niet zoveel vrijstellingen gaat krijgen.

Dus het idee dat je hebt om zomaar over te stappen van de ene richting naar de andere lijkt mij vrij onrealistisch. Als je nu al twijfels hebt en u afvraagt hoe lang je kan inschrijven raad ik u aan om toch nog eens na te denken of je toch niet beter eerst gewoon voor uw bachelor TI kunt gaan.

Beter 1 jaar verliezen met een schakeljaar waarbij je al een diploma op zak hebt dan het risico op meerdere jaren door vakken te moeten meesleuren van het ene naar het andere jaar.

Op basis van je voorgaande posts ga ik ervan uit dat vooral de wiskunde jou schrik aanjaagt. Je krijgt al vrij vroeg in het eerste semester een test van Wiskunde 1 op 30% van het totaalcijfer (althans zo was het bij ons). Deze test is nog wat makkelijker dan het effectieve examen en telt ergens toch wel een beetje als eerste schifting. Stel dat je je daar stevig voor inzet en dan toch slecht blijkt te scoren, dan is het volgens mij wel nog mogelijk om te wisselen van richting. Ik heb nog gehoord van mensen die nog na deze test van richting veranderd zijn, maar best vraag je uiteraard eens na of dit wel mogelijk is.

Het is wel duidelijk dat je faalangst hebt uitgaande van je voorgaande berichten, wat enerzijds een goede motivator kan zijn, maar anderzijds kan het een negatieve impact hebben op uw carrière als student. Via een schakeljaar vanuit TI beginnen met Ind. Ing. Informatica bleek voor mij ook de beste keuze te zijn, ook vanwege faalangst. Het hebben van een goeie bachelor om op terug te vallen is wel iets wat veel druk van je schouders wegneemt.

Laatst bewerkt:
De overstap van industrieel ingenieur naar een prof. bachelor is volgens mij een van de overstappen die het vaakst wordt gemaakt. Je bent zeker en vast niet de enige die van ind. ing. informatica naar toegepaste informatica gaat. Zoals vorigen al hebben aangegeven, zou vooral volgtijdelijkheid een probleem kunnen worden. Dus dat je programmeren II in het tweede semester niet mag opnemen omdat je programmeren I in het eerste semester niet hebt opgenomen. Echter zijn er ook veel vakken die geen volgtijdelijkheid hebben, dus die zou je zeker kunnen opnemen. En afhankelijk van de vakken van ind. ing. waarvoor je eventueel wel geslaagd zou zijn, kan je misschien vrijstellingen bekomen voor vakken uit de prof. bachelor.

Terug
Bovenaan