Neenee, maar zo neem ik het ook niet op, hoor. Maar ik heb gewoon problemen met zo'n soort stropop die niemand echt zegt. Je zegt dat het anders zou zijn "de kiezer heeft gesproken", wel... eigenlijk niet? Ook dan zal een compromis gevraagd worden. Dat ze worden weggezet als dom HLN-volk, zie ik hier ook niet.Vanaf de "los daarvan" ging het mij niet meer over jou opmerking, maar gewoon een algemene bemerkingno worries dus
![]()
Dat kan, dat is al gebeurd in het verleden. En dàt werd dan als ondemocratisch aangehaald: Forza Flandria, zeker? En de "voorakkoorden" die vaak aangehaald worden als ondemocratisch en waar veel mensen vanaf willen. Natuurlijk, anders als ze op voorhand duidelijk gesteld worden, dat snap ik. Op voorhand zeggen met wie je absoluut niet gaat meewerken, wordt opnieuw vaak als ondemocratisch aangehaald: Het cordon sanitair.Wat als partijen op voorhand in hun programma bekend maken met wet welke partijen ze bereid zijn regering te vormen en dewelke carrément niet?
In feite: het rechtse cordon , maar dan officieel uitgesproken. En een links cordon (momenteel onbestaand) , ook uitgesproken.
Vermoed ik ...
Ik vind het wel kiezersbedrog, als een NVA nu (bvb) zou instemmen met regeringsvorming Ecolo
Dus dat zou je dan beter vinden. Maar stel nu dat N-VA federaal kan meedoen met bijvoorbeeld 30%, dankzij samenwerking met Ecolo. En ze eruit komen: Ze passen standpunten toe die in allebei hun partijprogramma's voorkomen (N-VA was ooit voor gascentrales, misschien zijn ze daar weer voor te vinden, ik zeg maar iets). Resultaat: N-VA ziet veel van hun standpunten in het regeerakkoord. 1/3 van de kiezers wordt niet genegeerd.
Andere kant: Als ze op voorhand weigeren tot een compromis te komen met 2/3 van de kiezers, op welke manier is die 1/3 van de N-VA dan democratisch? Geen regering, dus geen punten van de N-VA in het regeerakkoord: 1/3 van de kiezers wordt genegeerd.
Ik zou niet weten waarom op voorhand weigeren om te praten over compromissen iets zou zijn waar we naartoe zouden moeten. Ik zou net het omgekeerde zeggen. Bereidheid om tot compromissen te komen met iederéén zorgt net voor een democratische regering.
no worries dus