Verslag: Lokerse Feesten 2024 - Dag 3 tot 5

Samen met @Killjoy en Tom Depoorter breng ik dit jaar verslag van de Lokerse Feesten. Van de tien dagen waarin er een ruim aanbod van verschillende artiesten kwamen, koos ik er zelf voor om vanaf dag 3 tot dag 5 (van 4 tot 6 augustus) dit festival te verkennen. Het is namelijk al heel lang geleden dat ik hier nog eens naartoe ben geweest dus het was tijd om daar weer verandering in te brengen. Op dit stadsfestival staat gezelligheid centraal en dat kan je heel goed merken. Iedereen is vriendelijk en sociaal, en elke dag had ik met verschillende mensen leuke interacties. Daarnaast kwamen er natuurlijk ook heel erg toffe bands en was het weer perfect. Meer heb je niet nodig, toch?

Om deze drie dagen te overbruggen, besloot ik te kamperen op de camping van de Lokerse Feesten. Er waren ook nachtbussen terug naar Gent en andere steden, maar ik wou toch eens zien hoe ze de camping ingericht hadden op dit festival. De camping bleek vlak achter het treinstation te liggen en op zo'n vijftien minuutjes wandelen van het festival. Ideaal dus! Het was een kleine, gezellige camping waar de sfeer heel gemoedelijk was. Heel anders dus dan de campings op massafestivals. Voor wie eens op verschillende dagen naar de Lokerse Feesten gaat, raad ik zeker aan om de camping eens uit te proberen.

IMG_0026.jpg

Het festival zelf ligt pal in het centrum van Lokeren. Naast het festival heb je ook vele mogelijkheden om iets te drinken en/of te eten. Het festival start ook pas in de namiddag dus je kan het perfect combineren met het verkennen van Lokeren. Ik was alvast positief verrast door het kleine, gezellige stadscentrum. Ik kom zeker en vast nog eens terug om wat verder te ontdekken. Ook op het festival verliep alles vlotjes en had ik nooit het gevoel dat er te veel volk was. Qua eetkraampjes was het op het terrein zelf beperkter, maar eenmaal buiten had je enorm veel opties.

Dag 3 - Zondag 4 augustus​

Op zondag was het voornamelijk de elektro- en new wave-dag. Dat betekende dus veel dansen op deze beats en ook gewoon bands tegenkomen die al heel lang meegaan in het genre, maar toch nog altijd vol energie op het podium staan. Ideaal als je een stukje nostalgie wil opsnuiven.

Vive la Fête​

En we blijven bij bands die al lang meegaan. Iets minder lang dan de andere twee, maar toch ook al sinds 1997. Iedereen kent deze band uit Gent wel met frontvrouw Els Pynoo. Zoals altijd brachten ze weer een aanstekelijk optreden met hun swingende elektropop. Een van de leuke openers vooraleer de headliners kwamen aandraven.

The Sisters of Mercy​

Vlak voor het feestje van Front 242 was het de beurt aan die andere ervaren rotten uit de jaren 80. Deze band uit Leeds draait ook al heel lang mee en brachten een erg goed optreden. Ook zij bevinden zich in het new wave-genre, al is hun sound wel helemaal anders. Ze brengen geen nieuw materiaal meer uit, maar soms komt er wel eens een nieuw nummer in hun liverepertoire sluipen.

Front 242​

Deze ervaren rotten uit Aarschot zijn al bezig sinds de jaren 80 en waren een van de voorlopers van de new beat en techno. Ze toverden het festivalterrein in mum van tijd om in een heus new wave-feestje. Dankzij hun aanstekelijke dansbeats was het onmogelijk om niet te dansen. Een perfecte headliner voor mijn eerste dag van het festival.

CA6A6207.jpg

Daarnaast nog een eervolle vermelding voor de Engelse skaband The Selecter en de Engelse punkrockband The Damned die ook een degelijk optreden brachten op zondag.

Dag 4 - Maandag 5 augustus​

Op maandag kwam er een mix aan genres dus was er voor elk wat wils om van te genieten. In de Club Studio Brussel-zaal kwam er iets stevigere rock opdagen, terwijl op de Mainstage elke band wel een ander genre had. We houden van afwisseling dus dat schrok ons al zeker niet af.

ILA​

Twee jaar geleden had deze Belgische grunge rockband amper twee singles en nu staan ze met een volledige plaat op de Lokerse Feesten. Geen tijd om even op adem te komen want deze band vliegt er meteen in met stevige rocknummers. Alleen volledige overgave telt, en dat zullen we allemaal geweten hebben. Een steengoed optreden in de Club Studio Brussel-zaal, daar bleven we voldaan mee achter.

Pixies​

Where is my mind? Uiteraard bij de Pixies! Ik ken zelf niet alles van hun repertoire, maar ze brachten een verrassend frisse show met echt goed gebrachte nummers. Van begin tot het einde was dit een top optreden dat door alle fans gesmaakt kon worden. Met stevige rocknummers waar alles voor aanwezig was, brachten ze het publiek naar hogere sferen. Veel interactie met het publiek was er wel niet gezien ze van het ene naar het andere nummer raasden. Kwaliteit voor ons geld, zeggen ze dan zeker? Echt nodig leek me dit ook niet, en uiteraard liever dit dan bands die de helft van de tijd zitten te zeveren over niks.

CA6A7680.jpg

The Murder Capital​

Hoogmoedige postpunk, zo kan je The Murder Capital uit Dublin het best omschrijven. Als laatste band kwamen ze na middernacht nog op bij de Lokerse Feesten. En dat mocht het publiek niet deren, want die waren op een maandag nog volop aanwezig om deze band toch te kunnen zien. Het eerste nummer bouwde rustig op tot een hoogtepunt waarna er volledig werd losgegaan met stevige en ruige postpunk.

Dag 5 - Dinsdag 6 augustus​

Van de drie dagen die ik op de Lokerse Feesten was, was dinsdag mijn favoriete dag. Deze dag sloot het best aan bij mijn muzieksmaak waardoor ik ook het meest genoten heb van de muziek. Hoewel het op de andere dagen ook zeer degelijk was, blijft de metaldag toch altijd de leukste dag in Lokeren voor mij.

Frank Carter & The Rattlesnakes​

Naast Korn kwamen er uiteraard nog enkele stevige bands, en eentje daarvan was Frank Carter met zijn Rattlesnakes. Het was de eerste keer dat ik hem live bezig zag en het is eigenlijk een pak steviger dan op plaat. Aangenaam verrast met zijn power en enthousiasme waarmee hij (en zijn band) op het podium staat. Hier wil ik absoluut meer van horen en zien.

CA6A9672.jpg

The Warning​

Ik moet eerlijk bekennen dat ik The Warning voor dit concert helemaal niet kende, maar daar kwam na het concert snel verandering in want dat was een erg goede show! Deze rockband uit Mexico kende een succesvolle crowdfunding waarmee ze hun eerste plaat konden uitbrengen. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn want de power waarmee deze vrouwen op het podium staan, is heel bewonderenswaardig. Ik hoop alvast dat ze nog meer naar Europa afzakken om ons te verwennen met stevige rock!

Korn​

Korn had ik al in tijden niet meer live gezien en was dus voor mij een beetje een must-see. Een van de grootste redenen dat ik naar dit festival kwam eigenlijk. En ik werd verre van teleurgesteld. Van begin tot het einde was het een muzikaal genot en was ook het publiek helemaal mee met elk nummer. Van "Freak on a Leash" tot "Y'all Want a Single", alle klassiekers werden gespeeld en uiteraard brachten ze zoals altijd een cover van Queen en ook eentje van Metallica in hun eigen typerende stijl. Als laatste band die ik zag, kon ik voldaan naar huis en zijn de verwachtingen voor hun volgend concert weer torenhoog (maar, die zullen uiteraard wel volledig ingelost worden).

Graag wil ik op dinsdag nog een eervolle vermelding geven aan Wargasm, Nova Twins en Woyote. Ook deze bands gaven het beste van zichzelf tijdens hun optreden.

Foto's​

Conclusie

Het is duidelijk dat ik volgend jaar waarschijnlijk weer te vinden ben op de Lokerse Feesten. Dit stadsfestival heeft mij aangenaam verrast met een leuke sfeer en publiek, en een zeer degelijke line-up. Daarnaast was het ook zeer aangenaam om te kamperen en gewoon om in Lokeren rond te wandelen vooraleer je naar het festival terrein gaat. Zelfs al wil je geen tien dagen gaan, dan zullen er altijd wel enkele dagen zijn die je aanspreken qua line-up. Ik raad iedereen dan ook aan om dit festival toch zeker eens te bezoeken! Tot volgend jaar, Lokeren!

Korn had ik al in tijden niet meer live gezien en was dus voor mij een beetje een must-see. Een van de grootste redenen dat ik naar dit festival kwam eigenlijk. En ik werd verre van teleurgesteld. Van begin tot het einde was het een muzikaal genot en was ook het publiek helemaal mee met elk nummer. Van "Freak on a Leash" tot "Y'all Want a Single", alle klassiekers werden gespeeld en uiteraard brachten ze zoals altijd een cover van Queen en ook eentje van Metallica in hun eigen typerende stijl. Als laatste band die ik zag, kon ik voldaan naar huis en zijn de verwachtingen voor hun volgend concert weer torenhoog (maar, die zullen uiteraard wel volledig ingelost worden).
De cover van Metallica (One) is ook degene ze gespeeld hebben op "MTV Icon : Metallica" in 2003.

Terug
Bovenaan