Verslag: Nacon presenteert heel wat nieuws tijdens BigBen Week 2024

Van 27 tot en met 30 mei vond in Parijs opnieuw de BigBen Week plaats. Tijdens dit gebeuren stellen de groep en enkele partners hun nieuwste producten voor. BeyondGaming was opnieuw uitgenodigd en net zoals vorig jaar mocht ik opnieuw afzakken naar de Franse hoofdstad om te ontdekken wat er allemaal in het verschiet ligt voor de groep, waar onder andere publisher Nacon deel van uitmaakt. Ook dit jaar was Nacon aanwezig met een selectie van aankomende games, hardware en accessoires voor pc en consoles.

Voordat ik de wereld van de computerspellen indook, ging ik eerst eens een kijkje nemen wat er allemaal te bespeuren viel op vlak van accessoires en andere hebbedingetjes. Als liefhebber van manga en anime moest ik natuurlijk even passeren langs de stand van Teknofun, waar heel wat merchandise van Pokémon en One Piece te bespeuren viel. Na eventjes langs JBL te passeren, ging ik vervolgens al snel naar de accessoires van Nacon en BigBen zelf. Hier viel te bespeuren dat BigBen zwaar inzet op het PlayStation 5-ecoysteem met een hele display aan accessoires waaronder stands voor je console, nieuwe kleurvarianten van de Revolution Pro 5-controller en zelfs een laadstation waarmee je zowel je controllers als je PlayStation Portal kan opladen. Over laden gesproken: bij Nacon zag ik een leuke set van twee batterijen voor de Xbox-controller met een lader in de vorm van een Xbox Series X-console. Ook het display-laadstation waarmee je zowel je controller als headset kan opladen, en die vorig jaar nog als prototype aanwezig was, wist mijn aandacht te trekken.

Voor elk wat wils

Na even te hebben rond gesnuisterd, was het tijd om me op de aanwezige games te storten. Hoewel de line-up dit jaar iets minder sterk leek te zijn dan die van vorig jaar, pakt Nacon het komende jaar alvast opnieuw uit met een diverse selectie aan games. Zo zullen de jongsten onder ons poezen kunnen redden in Cat Rescue Story, waarbij je een soort van opvangcentrum voor katten zal beheren. Het meer volwassen werk vind je terug in Ambulance Life: A Paramedic Simulator, een nieuwe titel in de groeiende reeks van Life-simulatiespellen van Nacon. Dit spel werd vorig jaar onthuld en was in een nog zeer ruwe staat aanwezig op het event. Tijdens de presentatie die ik volgde, werd een van de catastrofes getoond. Dit zijn meer grootschalige gebeurtenissen die een meer verhalend element geven aan het spel. Ze zijn ook vrij indrukwekkend en zullen je dilemma's voorschotelen over wie je bijvoorbeeld probeert te redden en wie niet.

Een andere vorm van simulatiespellen waren de sportspellen die de uitgever in haar portfolio heeft. De jaarlijkse releases van Tour de France en Pro Cycling Manager waren uiteraard speelbaar, maar Nacon heeft bijvoorbeeld ook Ruby 24 en het tennisspel Tiebreak in ontwikkeling. Ik mocht alvast een potje spelen tegen een andere collega en hoewel ik nog niet helemaal mee was met de controls, speelde het spel wel fijn. Twee andere collega's hadden net voor mijn potje bovendien een indrukkend partijtje achter de rug met een knap heen en weer-spel. Dit spel is momenteel al beschikbaar in early access en kent zijn volwaardige release op 22 augustus. Gezien dit het gelicentieerd spel van de ATP en WTA, kunnen fans er trouwens naar uitkijken om met niet minder dan 120 officiële spelers aan de slag te gaan.

Greedfall 2: The Dying World​

Bij de bovenstaande titels bleef ik niet al te lang hangen, want er waren voor mij enkele grotere aandachtstrekkers. De eerste hiervan was uiteraard GreedFall 2: The Dying World. Dit langverwachte vervolg op het in 2019 verschenen GreedFall verschijnt deze zomer in early access op pc en was uiteraard aanwezig op het event in speelbare vorm. Helaas betrof het wel een hands-off presentatie en konden we er niet zelf mee aan de slag gaan. Gelukkig wisten de twee aanwezige leden van het ontwikkelingsteam heel wat interessants te vertellen over deze aankomende RPG. Greedfall 2 speelt zich af na de gebeurtenissen uit het eerste spel en laat je in de huid kruipen van een van de oorspronkelijke bewoners van het eiland Teer Fradee. Jouw personage is voorbestemd om een doneigada te worden, een soort van sjamaan, en we kregen een stukje te zien van het ritueel dat je personage hiervoor zal doorlopen, wat tevens de tutorial vormde van het spel.

Daarna kregen we een ander stukje gameplay te zien waarbij het team ruïnes verkennen. Hierbij werd getoond hoe je een situatie op verschillende manieren kan aanpakken. Zo kwam het team een groepje grafrovers tegen, waarbij ze erin slaagden om deze grafrovers te overhalen deze plek te verlaten en een gevecht zo af te wenden. Daarvoor hadden ze geprobeerd om via een zijdeur de ruïnes te betreden, maar dit lukte niet. Mocht dit wel gelukt zijn, waren ze op een heel andere manier binnengeraakt en de makers vertelden dat de grafrovers dan waarschijnlijk zelf al in de ruïnes zouden geraakt zijn, waardoor je een heel andere confrontatie zou kregen. Situaties zullen zich dus anders ontvouwen naar gelang de keuzes die je maakt of bepaalde skill checks die je al dan niet slaagt.

Het spel belooft veel tactischer te worden dan het eerste deel.

Jawel, je las dat goed. Greedfall 2 bevat nu ook skill checks en zal op vele vlakken aanvoelen als een meer traditionele CRPG. Daar waar Greedfall vooral geïnspireerd leek te zijn door Mass Effect, sijpelen deze keer ook invloeden van Dragon Age: Origins en de Baldur's Gate-spellen duidelijk door. Dit uit zich bijvoorbeeld ook in de gevechten die nu ook semi-realtime zijn, waarbij je het spel kan pauzeren en tot drie acties voor de verschillende personage's kan selecteren. Het spel belooft hierdoor veel tactischer te worden dan het eerste deel. Verder vielen natuurlijk de prachtige omgevingen op. Het spel speelt zich nog steeds af op hetzelfde eiland als het eerste spel, maar je zal uiteraard nieuwe delen hiervan kunnen verkennen. Wat me tijdens deze preview wel opviel, was dat de animaties van de personages duidelijk nog wat werk konden gebruiken, maar de makers hebben gelukkig nog tijd om dit spel verder te polijsten. Zeker gezien het eerst enkel in early access verschijnt op pc.

Test Drive Unlimited: Solar Crown​

De tweede grote aandachtstrekker was natuurlijk Test Drive Unlimited: Solar Crown. Zelf had ik dit spel al even kunnen spelen op gamescom vorig jaar, maar dat was toen een begeleide sessie. Deze keer hadden we veel meer vrijheid om de wereld van Test Drive Unlimited: Solar Crown te verkennen. Achter het stuur van een Alpine A110 scheurde ik door de straten van Hongkong en ondernam ik enkele van de beschikbare activiteiten, waaronder een Time Trial-race, Speed Traps, Radiant Prizes verzamelen en enkele gewone races, zowel alleen als met enkele aanwezige personen. Het opzetten van een race met enkele andere spelers verliep eigenlijk vrij vlot. Eén speler moet de race starten en de andere spelers in je groep krijgen direct een uitnodiging om mee te doen aan de race. Meer hoeft dat niet te zijn eigenlijk. Gezien de online ervaring primeert, zal je waarschijnlijk wel genoeg medespelers vinden. Maar zelfs als dit niet het geval is, zal het spel de race steeds opvullen met bots, en zodoende kan je eigenlijk ook alleen racen.

Verder heb ik ook even rondgelopen in het Solar Crown Hotel, de centrale hub van het spel, een van de clubhuizen en een van de autodealers. Hier kocht ik een Ford Mustang en het fijne is dat je hier zelfs het interieur van je wagen kan aanpassen. De auto's zijn met andere woorden tot in het detail uitgewerkt en ook de omgevingen zagen er vrij goed uit. Vooral de reflecties en de belichting vielen op .Grafisch was het spel er duidelijk enkele stappen op vooruitgegaan ten opzichte van de build die ik speelde vorig jaar, al merkte ik ook enkele verbeteringspunten op zoals textures die traag laden en lange laadtijden.

Ravenswatch

Nog een spel dat aanwezig was, maar dat je nu ook al kan spelen, is Ravenswatch. Dit spel is al een tijdje beschikbaar in early access en voegde niet zo lang geleden met Fall of Avalon nog een nieuw hoofdstuk toe. Ravenswatch is een roguelike hack and slash-game waarbij je als personages uit sprookjes en folklore speelt en de wereld van Reverie probeert te behoeden van de corrumperende krachten van duistere Nightmares. Het spel combineert klassieke roguelike-elementen met de gameplay van Diablo. Het bijzondere is dat Ravenswatch een negental unike helden heeft die elk een eigen speelstijl hebben. Zelf heb ik het eerste hoofdstuk even geprobeerd met Beowulf en The Snow Queen, waarbij die eerste een meer klassiek, Barbarian-achtig mêlee-personage, terwijl het tweede personage haar vijanden bevriest en aanvalt met afstandsaanvallen. Het spel is ideaal voor zij die een Diablo-achtige ervaring in kleine dosissen zoeken en genieten van de uitdaging van een roguelike-titel. Ravenswatch is alvast niet te onderschatten wat de moeilijkheidsgraad betreft, al heb je ook voldoende modifiers om de ervaring af te stellen naar je eigen kunnen.

Daarnaast valt het spel ook op door zijn cartoonachtige stijl die doet denken aan die andere roguelike-topper Hades. Het ontwerp van de wereld is ook hier geweldig en een van de missies is bijvoorbeeld gebaseerd op de drie biggetjes, waarbij het leuk was om te zien hoe dit soort van sprookjes verwerkt worden in het spel. Het geheel heeft ook een duister kantje, wat absoluut past bij de stijl van het spel. Verder zet Ravenswatch ook in op coöp, want je kan het samen met drie andere spelers spelen, maar hier kwamen we helaas niet aan toe, ondanks dat er twee computers opgesteld waren. Voor mij smaakte dit alvast naar meer en ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Al zullen we hier nog eventjes voor moeten wachten, want het spel zal pas eind dit jaar early acces verlaten. Al zal het dan ook meteen beschikbaar zijn voor de PlayStation- en Xbox-consoles, en daarna ook Nintendo Switch.

Conclusie

Nacon heeft opnieuw enkele interessante accessoires en games in de pijplijn. Lang hoeven we op de meeste games niet te wachten want de meest interessante titels zoals Greedfall 2: The Dying World en Test Drive Ulimited: Solar Crown verschijnen al binnen enkele maanden en anderen zijn nu al speelbaar. Dit verklaart meteen ook waarom andere titels waar ik naar uitkeek, zoals Dragonkin: The Banished, Terminator Survivors en Endurance Motorsport Series, niet aanwezig waren. Deze titels verschijnen pas volgend jaar en zitten waarschijnlijk nog niet in een vergevorderd stadium. Maar het geeft ons alvast iets om naar uit te kijken voor 2025.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan