Bwa, daar twijfel ik toch aan. CD&V wordt al jaren verweten van een slappe vod te zijn, steeds water bij de wijn te doen en geen eigen mening te hebben. Ze gaan nu echt kei hard in tegen dat beeld en ik denk dat dit bij sommige mensen wel kan blijven hangen, in positieve zin. Een CD&V die duidelijker brengt waar ze voor staat, was toch echt wel één van de strijdpunten van Mahdi en daar slaagt hij nu in.
Daarnaast werd er al weken gecommuniceerd dat dit het standpunt van de partij ging zijn. De N-VA en VLD gingen er gewoon foutief vanuit dat de CD&V wel weer ging toegeven.
Het zal bij sommigen goed aankomen, bij anderen niet. Maar ik had dat beeld ook dat CD&V, en dan vooral de Vlaamse ministers à la Crevits en Beke, vooral krampachtig NVA niet voor het hoofd durfden stoten in de hoop zelf niet aan de kant geschoven te worden, waardoor ze zich heel vaak lieten doen, lieten meeslepen in Vlaams willen zijn, etc. En dat dan ten koste van de werking van ons land want als NVA besloot spellekes te spelen richting het federale ging het zover dat CD&V gretig ja knikte en zo hun eigen federale ministers mee onderuit haalden. En dat is vooral erg geworden sinds Bourgeois weg is.
Mahdi is ook van die mening en heeft besloten dat het genoeg geweest is. Ik vind dit misschien niet het beste dossier om dat te doen maar dat ze het doen, vind ik positief. Tijd dat NVA zich eens constructief mag gedragen in dit land. Het federale kloten is even goed je eigen Vlaams volk kloten dat ook te maken heeft met heel wat dat zich op het federale afspeelt.
Ik wou vooral meegeven dat cd&v met zo'n acties ook best wel kiezers kan winnen en het zeker en vast een bewuste strategie van Mahdi is om de standpunten van zijn partij duidelijker naar het volk te brengen en niet langer de slappe vod van de regering te zijn.