Vlaams begrotingsakkoord loopt vertraging op

Bwa, daar twijfel ik toch aan. CD&V wordt al jaren verweten van een slappe vod te zijn, steeds water bij de wijn te doen en geen eigen mening te hebben. Ze gaan nu echt kei hard in tegen dat beeld en ik denk dat dit bij sommige mensen wel kan blijven hangen, in positieve zin. Een CD&V die duidelijker brengt waar ze voor staat, was toch echt wel één van de strijdpunten van Mahdi en daar slaagt hij nu in.
Daarnaast werd er al weken gecommuniceerd dat dit het standpunt van de partij ging zijn. De N-VA en VLD gingen er gewoon foutief vanuit dat de CD&V wel weer ging toegeven.

Het zal bij sommigen goed aankomen, bij anderen niet. Maar ik had dat beeld ook dat CD&V, en dan vooral de Vlaamse ministers à la Crevits en Beke, vooral krampachtig NVA niet voor het hoofd durfden stoten in de hoop zelf niet aan de kant geschoven te worden, waardoor ze zich heel vaak lieten doen, lieten meeslepen in Vlaams willen zijn, etc. En dat dan ten koste van de werking van ons land want als NVA besloot spellekes te spelen richting het federale ging het zover dat CD&V gretig ja knikte en zo hun eigen federale ministers mee onderuit haalden. En dat is vooral erg geworden sinds Bourgeois weg is.

Mahdi is ook van die mening en heeft besloten dat het genoeg geweest is. Ik vind dit misschien niet het beste dossier om dat te doen maar dat ze het doen, vind ik positief. Tijd dat NVA zich eens constructief mag gedragen in dit land. Het federale kloten is even goed je eigen Vlaams volk kloten dat ook te maken heeft met heel wat dat zich op het federale afspeelt.

Zo zie je ook maar hoe belangrijk en wispelturig perceptie is, als de NVA jaren geleden geen regering kon vormen dan was het verwijt dat ze geen water bij de wijn wou doen en geen verantwoordelijkheid namen, als de CD&V midden een grote crisis uit electorale overwegingen de boel blokkeert dan zijn ze goed bezig (en is het onrechtstreeks ook de schuld van de NVA).

Bwa, daar twijfel ik toch aan. CD&V wordt al jaren verweten van een slappe vod te zijn, steeds water bij de wijn te doen en geen eigen mening te hebben. Ze gaan nu echt kei hard in tegen dat beeld en ik denk dat dit bij sommige mensen wel kan blijven hangen, in positieve zin. Een CD&V die duidelijker brengt waar ze voor staat, was toch echt wel één van de strijdpunten van Mahdi en daar slaagt hij nu in.
Daarnaast werd er al weken gecommuniceerd dat dit het standpunt van de partij ging zijn. De N-VA en VLD gingen er gewoon foutief vanuit dat de CD&V wel weer ging toegeven.
Ik zie toch niets verkeerd in het standpunt: "de te verdelen pot is beperkt, laat ons de mensen die sociale toeslagen krijgen op basis van hun inkomsten of situatie (alleenstaande ouders of langdurig zieke ouders krijgen bvb ook een toeslag) iets extra geven, maar hou het kindergeld zoals het is."

Zo zie je ook maar hoe belangrijk en wispelturig perceptie is, als de NVA jaren geleden geen regering kon vormen dan was het verwijt dat ze geen water bij de wijn wou doen en geen verantwoordelijkheid namen, als de CD&V midden een grote crisis uit electorale overwegingen de boel blokkeert dan zijn ze goed bezig (en is het onrechtstreeks ook de schuld van de NVA).
Ik hou helemaal niet van dat soort gedrag, van geen enkele partij. Dat haalt het vertrouwen alleen maar weg in de politiek in 't algemeen. Maar als je 1 partij dat voortdurend laat doen, beloon je hen wel voor dat gedrag.
Zoals ik in mijn eerste reactie al zei: dat is gewoon een koekje van eigen deeg. En je merkt dat het aankomt. Volgens politieke analisten (à la Devos) zijn er een aantal kopstukken nu heel zenuwachtig omdat het strategisch verhaaltje dat "het Vlaams niveau wél werkt" nu in duigen valt.

Volgens mij hebben al die blokkades en beperkte verwezenlijkingen niks met de niveau's of tegenstellingen op niveau's te maken maar puur met het belabberd niveau van de politici en de sociale mediatisering van politiek in 't algemeen.

Ik zie toch niets verkeerd in het standpunt: "de te verdelen pot is beperkt, laat ons de mensen die sociale toeslagen krijgen op basis van hun inkomsten of situatie (alleenstaande ouders of langdurig zieke ouders krijgen bvb ook een toeslag) iets extra geven, maar hou het kindergeld zoals het is."
Ik denk dat dit op zich ook een goed standpunt is, alleen heeft CD&V het terug "installeren" van de indexering op de kinderbijslag nu een strijdpunt van gemaakt en zal het moeilijk zijn om daarvanaf te gaan. Ik versta nog altijd niet waarom ze die hebben laten afpakken in het verleden. Domste zet ooit (strategisch dan, er zijn wel degelijk argumenten voor te vinden)

Nee, federale is van een hoger niveau momenteel. Met de nadruk op momenteel.

Als je De Croo tov Jambon moet zetten, kan je echt wel er niet van onderuit dat die eerste beter scoort. Mss ook niet top, maar Jambon heeft zich nog geen eerste minister getoond, en dat is niet enkel de kritiek van een linkse rakker.

Ik vind het vreemd om de werking van een volledig beleidsniveau te reduceren tot hoe het regeringshoofd van dat niveau het doet.

Ik vind het vreemd om de werking van een volledig beleidsniveau te reduceren tot hoe het regeringshoofd van dat niveau het doet.
Ik had niet veel tijd om de volledige beleidsploeg te bespreken, maar:

- Ben Weyts: heeft veel middelen verzameld en geld uitgegeven, maar een coherent beleid, dat heeft hij volgens vriend en vijand nog altijd niet gevonden. Is een moeilijk departement en oplossingen voor de onderwijscrisis zijn niet gemakkelijk, maar Weyts zal niet nablijven als een van de betere onderwijsministers.
- Wouter Beke: lijkt me zelfs gebuisd door zijn eigen partij
- Zuhal Demir: haar rol lijkt me om af te geven op grotendeels federale bevoegdheden (justitie, energie), maar een echt eigen Vlaams beleid zie ik niet.

De andere zijn kleinere profielen in de praktijk, moeilijker iets over te zeggen positief/negatief.

Je mag trouwens aangeven wat de Vlaamse regering dan al die jaren gedaan heeft die beter is dan het beheer van de federale regering tijdens deze crisissen.

Ik vind dat de CD&V vooral op ergerlijke manieren leidt aan profileringsdrang de laatste tijd waarbij vorm over inhoud primeert.
Cfr: ventilus, doel 3, en nu dit.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat de CD&V vooral op ergerlijke manieren leidt aan profileringsdrang de laatste tijd waarbij vorm over inhoud profileert.
Cfr: ventilus, doel 3, en nu dit.
Mee eens maar ik snap de strategie wel. Het is de laatste jaren gebleken dat gewoon als een grijze muis meedraaien en "uw werk doen" gewoon niet loont. Alle aandacht gaan diegenen die het hardst roepen. Die partijen lijken ook gewoon de betere resultaten te halen: N-VA, VB, laatste tijd ook Vooruit. Dus ik snap vanuit dat standpunt dat de CD&V gewoon mee op die kar springt.

Wat niet wil zeggen dat ik het een goeie evolutie vind of het er mee eens ben. Het is fucking triest dat de politiek naar zoiets afglijdt.

Ben je echt van mening dat federale niveau en Vlaamse niveau van dezelfde kwaliteit is?
Neen, mijn post gaat over de wensdroom dat door alles te regionaliseren (of zelfs onafhankelijk te worden) we wel efficiënt bestuur zouden krijgen. Als je dan ziet hoe het grote voorbeeld daarvoor draait, vrees ik dat het onze politieke cultuur is die dit onmogelijk maakt (toch voor een groot deel), niet enkel communautaire spanningen.

Ik heb ook geen uitspraak gedaan over wat ik van het standpunt van de cd&v vind ;) Ik wou vooral meegeven dat cd&v met zo'n acties ook best wel kiezers kan winnen en het zeker en vast een bewuste strategie van Mahdi is om de standpunten van zijn partij duidelijker naar het volk te brengen en niet langer de slappe vod van de regering te zijn.

Ik denk dat wat jij aangeeft inderdaad meer haalbaar en wenselijk is op dit moment. Eventueel met een lange termijnplan waarbij er wel wordt gekeken naar een indexering, of toch alvast meer dan die belachelijke 1% van nu.
Ik ben daarnaast ook vooral benieuwd naar de andere maatregelen die er zullen komen. Puur egoïstisch gezien hoop ik dat ik als alleenstaande zonder kinderen nergens uit de boot zal vallen :)

Mee eens maar ik snap de strategie wel. Het is de laatste jaren gebleken dat gewoon als een grijze muis meedraaien en "uw werk doen" gewoon niet loont. Alle aandacht gaan diegenen die het hardst roepen. Die partijen lijken ook gewoon de betere resultaten te halen: N-VA, VB, laatste tijd ook Vooruit. Dus ik snap vanuit dat standpunt dat de CD&V gewoon mee op die kar springt.

Wat niet wil zeggen dat ik het een goeie evolutie vind of het er mee eens ben. Het is fucking triest dat de politiek naar zoiets afglijdt.
awel, dat vind ik dus ook. Zoeken naar compromissen, u constructief opstellen, aanvaarden dat er voor de meeste problemen geen simpele oplossingen bestaan (die dus ook niet simpel gecommuniceerd kunnen worden in de meeste gevallen) zou eigenlijk een soort van basis-insteek moeten zijn voor politici, maar ge merkt toch dat het degenen zijn die het luidst roepen en het kortst door de bocht gaan die uiteindelijk vaak de meeste kiezers trekken.

Soit, om on-topic te blijven: de commentaren in het parlement gisteren waren toch niet van de poes, toch content dat ik JJ niet was die dag. Wiens fout het is, laat ik nog in het midden, maar ik ben het wel eens met het principe dat kindergeld geïndexeerd mag worden. Hoe vaak, wanneer, en voor wie is een andere zaak, en dat mis ik dan weer een beetje in het verhaal, en daarom vind ik het een stomme zet van de CD&V, want ze willen gewoon luid kunnen verkondigen dat ze 'het' gedaan hebben, en die 'het' in dit geval gaat in de praktijk geen enkel gezin redden maar het gaat wel weer een diep gat in de begroting slaan dat weer op een andere manier gedempt moet worden. Symboolpolitiek, vergelijkbaar met die 400 euro besparing op de energiefactuur een paar weken terug. Dat geld moet toch op een of andere manier weer ergens gevonden worden, en de vraag is op zo'n momenten altijd ten koste van wat het zal gaan.

Dan heb ik liever dat ze langer timmeren aan een structurele oplossing, OF dat ze ook gewoon eens aanvaarden en eerlijk communiceren dat niet elk probleem opgelost kan worden door de Belgische/Vlaamse politiek.

Laatst bewerkt:

Het is ergens ook logisch dat in een politiek landschap waar er veel partijen zijn maar de variatie tussen die partijen vaak niet zo heel groot is, je als bewust grijze muis niet veel in de kijker loopt. In het geval van de cd&v heb je dan ook nog eens het probleem dat ze qua bestuur ook een aantal keer negatief in het het nieuws gekomen zijn de voorbije jaren. De Cd&v biedt niet echt meer iets dat je niet net zo goed in een andere partij kan vinden.

je verengt wonen tot kopen van een woning, niemand die beweert dat dat een basisbehoefte zou zijn.

Het is de verstandigste manier om in die basisbehoefte te voorzien. Wie zijn de grootste armen onder de gepensioneerden, zoals je ook nu tijdens deze energiecrisis weer merkt? Huurders.

Ja, er zal ongetwijfeld wel weer iemand zijn die zegt dat je met het investeren van het prijsverschil tussen huren en kopen, te investeren in de beurs dat verschil kan goedmaken, maar daarvoor met je kennis én een stevige dosis geluk hebben. Met de eigen inbreng die ik destijds deed (rond de € 45 000) zou ik het verschil tussen mijn lening en een huur van hetzelfde bedrag, maar intussen met indexaties, op dit moment écht niet kunnen coveren. Mijn huur zou immers al bijna € 150 duurder zijn, zo'n dividenden of rentes haal je niet maandelijks op op de beurs.

Het niet indexeren van de woonbonus is gewoon regelrechte diefstal, verergert door de huidige hyperinflatie, die gelukkig natuurlijk nog meer afbreuk doet aan je lening.
Als je kritiek wilt leveren vanuit het perspectief dat de overheid weinig doet voor huurders, dat is dan weer een andere discussie. Feit is ook daar dat huurders op de private markt en huurders van sociale woningen een stevig verschil ondervinden tussen wat ze moeten betalen voor een "basisbehoefte".

Het niet indexeren van de woonbonus is gewoon regelrechte diefstal, verergert door de huidige hyperinflatie, die gelukkig natuurlijk nog meer afbreuk doet aan je lening.
Hoe bedoel je? Waarom zou de woonbonus geïndexeerd moeten worden? Je lening wordt, per chance, toch ook niet geïndexeerd? Huidige leningen profiteren alleen maar van deze inflatie.
En het systeem is ondertussen zelfs afgeschaft. Dus ik snap niet goed hoe je hier bij komt.

Waarom iedereen met €4000 netto en meer kan genieten van alle nieuwe voordelen is mij een raadsel.

Ok iemand met €3950 netto heeft dan geluk en iemand met €4050 netto heeft dan pech maar dat is ook makkelijk op te lossen:

- wie minder verdient dan €2500 krijgt 11% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2650 (en meer dan vorige) krijgt 10% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2800 (en meer dan vorige) krijgt 9% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2950 (en meer dan vorige) krijgt 8% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3100 (en meer dan vorige) krijgt 7% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3250 (en meer dan vorige) krijgt 6% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3400 (en meer dan vorige)krijgt 5% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3550 (en meer dan vorige) krijgt 4% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3700 (en meer dan vorige) krijgt 3% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3850 (en meer dan vorige) krijgt 2% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €4000 (en meer dan vorige) krijgt 1% kindergeld geïndexeerd
- wie meer verdient dan €4000 krijgt 0% extra kindergeld geïndexeerd

Hoe bedoel je? Waarom zou de woonbonus geïndexeerd moeten worden? Je lening wordt, per chance, toch ook niet geïndexeerd? Huidige leningen profiteren alleen maar van deze inflatie.
En het systeem is ondertussen zelfs afgeschaft. Dus ik snap niet goed hoe je hier bij komt.

Omdat dit bedrag vroeger wél geïndexeerd werd (dan spreken we wel voor de Vlaamse hervorming en de facto belastingverhoging van 2014).
Als de woonbonus afgeschaft is en oude woonbonussen niet langer geïndexeerd worden, kunnen we misschien ook eens kritisch kijken naar de indexatie van huurgelden.

Ik wil de woningen niet tellen die door babyboomers gezet zijn (vaak ook nog eens met zwart geld) aan spotprijzen vroeger die nu voor mooie sommen verhuurd worden, en die huur gaat dit jaar met heel wat omhoog, zonder dat daar iets tegenover staat, want die huurwoning is plots ook niet duurder geworden in aankoop, als er nog een lening op rust dan wordt die ook "goedkoper", énkel onderhoud van de woning wordt duurder door toenemende materiaal- & arbeidskosten.

Men beschouwt echter de huur als een soort van inkomen (vaak voor zelfstandigen en andere mensen die erin geïnvesteerd hebben als extra (pensioen)inkomen) maar dan belast aan een mega-gunsttarief.

Dat de federale woonbonus overigens wél nog bestaat, is wat mij betreft een teken dat hoewel de Vlaamse overheid inderdaad héél wat kritiek verdient in deze thread, de federale regering is hooguit marginaal beter. Voor zover je die twee regeringen eigenlijk kan vergelijken wegens verschillende bevoegdheden. Een fuck-up op onderwijs of een fuck-up op justitie, wat weegt het zwaarste door? Dat is zéér subjectief natuurlijk.

Waarom iedereen met €4000 netto en meer kan genieten van alle nieuwe voordelen is mij een raadsel.

Ok iemand met €3950 netto heeft dan geluk en iemand met €4050 netto heeft dan pech maar dat is ook makkelijk op te lossen:

- wie minder verdient dan €2500 krijgt 11% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2650 (en meer dan vorige) krijgt 10% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2800 (en meer dan vorige) krijgt 9% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €2950 (en meer dan vorige) krijgt 8% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3100 (en meer dan vorige) krijgt 7% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3250 (en meer dan vorige) krijgt 6% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3400 (en meer dan vorige)krijgt 5% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3550 (en meer dan vorige) krijgt 4% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3700 (en meer dan vorige) krijgt 3% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €3850 (en meer dan vorige) krijgt 2% kindergeld geïndexeerd
- wie minder verdient dan €4000 (en meer dan vorige) krijgt 1% kindergeld geïndexeerd
- wie meer verdient dan €4000 krijgt 0% extra kindergeld geïndexeerd

Ligt aan je insteek of kindergeld moet dienen als extra inkomen voor de ouders of als een som ter ondersteuning van het kind natuurlijk.
Wat mij betreft ondergraaf je de steun voor dat systeem door mensen met hogere inkomens volledig uit te sluiten.
Tegelijkertijd aan de onderkant: ik zou minder inzetten op kindergeld gewoon krijgen, maar het meer toekennen in de vorm van zaken die gratis zijn voor kinderen, e.g. schoolmaaltijden, géén remgeld bij de dokter, etc.

Dit.
Ik ben ook niet de grootste fan van De Croo en zelf altijd N-VA gestemd maar Jambon is een slap figuur die daarboven ook nog eens soms botweg domme uitspraken doet.
Als ik dan De Croo vergelijk tijdens de corona crisis en Jambon die "niet ging blussen" terwijl alles aan het afbranden was tja... Tekenend beeld voor Jambon zijn manier van politiek voeren.
Flauw hoor,
is toch overduidelijk de schuld van Samy . Die saboteur was al altijd 2e keus bij CDV, maar nu Coens buiten ligt, wil hij es tonen wie hij is.

Ergerlijke vent dit.
ZIjn kinderbijslag fabeltje, zogezegd voor de mensen met kinderen in nood....
ouders die elk 5000 euro oid verdienen, pikken zo ook graantjes mee. totaal niet nodig imo

Groot gelijk dat NVA en VLD niet in dit spelletje mee gaan. Samy buiten aub. dan nog liever met de sossen nieuwe regering vormen.

Terug
Bovenaan