Waar ben jij nostalgisch naar?

MO en PO.

The bane of my existence.

De mens dat MO gaf was z’n pensioen nabij. En wanneer iemand geluid maakte met de verschrikkelijke blokfluit wanneer dit niet geoorloofd was klonk het steevast :

‘Wie was dat fluitje ? Ge kunt nog éne keer tuut doen maar dan is het koekenbak.’

Ik had in de eerste twee jaar van het middelbaar bovenop de gewone lessen TO nog eens een vak TO Keuze. Heb daar draden leren strippen en zelf een lamp gemaakt uit triplex. Zalig vak!

Blikjes River Cola aan 7 Bfr in den Aldi. Toen je daar met duizend frank nog een kar volledig kon vol laden.

177606783_tcimg_B4BF69CC.jpg
heerlijk! In mijn studententijd noemden we het altijd 'Rivier' cola, gemaakt met smerig water uit één of andere rivier (die zoals je ziet op het blikje staat) en daarom was die troep zo goedkoop :p

TO was nog plezant. MO was pure hel. Je kan dat op een leuke manier geven, maar in het eerste middelbaar had ik een echte feeks voor dat vak. Die was zo zuur en gefrustreerd dat het geen naam had. We moesten alleen maar blokfluit spelen en als het test was, mocht je de naam van de noten niet eens onder de notenbalk schrijven. Was enorm streng en bij de minste foute noot was je al gebuisd. Heb dat jaar zelfs een vakantietaak voor dat vak gekregen. :')

Ik had voor TO zo een feeks. Laat ze wel geen vadsige scheet uit haar bejaard gat toen ze naast me stond zeker?
Dus mijn hoofd op de minst interessante hoogte voor zo een situatie.

Ik schiet in de lach en krijg een nota. Zij moest een nota gekregen hebben voor vadsigheid!

Is er ergens een website waar er een overzicht bestaat van al die verschillende flippo's en Topshots? Zou die nog eens willen zien eig.

Is er ergens een website waar er een overzicht bestaat van al die verschillende flippo's en Topshots? Zou die nog eens willen zien eig.

Volgens mij moet ik hier nog ergens heel die complete map met topshots ergens hebben.

Ik kan wel met enige nostalgische gevoelens terugdenken aan mijn MO lessen. Wij hadden het geluk om iemand te hebben die zelf niet zozeer geloofde in het leerplan. We hebben toen vooral veel muziek geluisterd. Muziek die die gast zelf aanbracht, maar we mochten ook onze eigen muziek meebrengen. We luisterden naar elkaars muziek, ontdekte nieuwe zaken en kregen ook wel wat achtergrond geschiedenis mee. Was best een fijn lesuur, vele van ons keken er wel naar uit ondanks je de soms wel bagger muzieksmaak van je klasgenoot erbij moest nemen. We hebben echter nooit een noot moeten zingen of een ritme moeten klappen. Wie meer interesse had in muziek moest maar na de schooluren naar de muziekschool gaan. Kwamen die leerkracht ook vaak tegen buiten de school, op café, op fuiven, (lokale) festivals. Fijne gast.

Aan de andere kant, het contrast met de heks van PO kon niet groter zijn. Dat mens slaagde erin om iedere vorm van creativiteit en zelfontplooiing te fnuiken. Je moest de gegeven opdracht exact na-apen of er vloten nullen in het rond. Dat mens was totaal onbekwaam om in het onderwijs te staan en zoog letterlijk alle plezier weg die iemand ooit maar zou kunnen hebben voor kunst.

Da's een leraar die het snapt se. Als ge kinderen of gewoon mensen wilt aanmoedigen om muziek te leren moet ge eerst hun interesse opwekken in muziek en dat doet ge best door te vertrekken van wat ze zelf al goed vinden. Als ge meteen begint met nootjes zingen of ritmes klappen dan heeft dat het averechtse effect.

Ik ben als kind zwaar tegen mijn zin een jaar naar de muziekschool geweest. Ik weet nog hoe we daar de pentatonen moesten vanbuiten leren. Dus ik leerde die vanbuiten, schreef ze op op de toets en vergat ze dan meteen weer. Voor zover ik wist hadden die geen enkel nut behalve die op de toets opschrijven zodat ik niet gebuisd was en er niet op mij geroepen werd thuis. Na een jaar mocht ik stoppen van mijn ouders dus ben ik daar meteen vertrokken met een grote afkeer van alles dat met muziek spelen te maken had.

Toen ik een jaar of 15 later metal leerde kennen wou ik daardoor gitaar leren spelen. Mijn lerares toen speelde een zalige blues solo en zei mij achteraf: "dit zijn de pentatonen". Ge kunt erop rekenen dat ik er toen wel het nut van inzag om die te leren. :P

Dit programma toch bijna wekelijks gekeken samen met mijn ouders en broer.

Dit programma toch bijna wekelijks gekeken samen met mijn ouders en broer.

'Nattehaartjestelevisie'. Wat een prachtig woord. :love:
Maar werd De Droomfabriek niet altijd op vrijdagavond uitgezonden ipv zondagavond?

Terug
Bovenaan