Waar ben jij nostalgisch naar?

Iets waar ik echt nostalgisch naar ben is naar de lagere bevolkingsdichtheid van dertig jaar geleden (gemeente waar ik woon ging van 7500 inwoners in 1990 naar 10400 in 2025) en naar de sociale cohesie van toen. Vroeger leek het alsof iedereen elkaar wel wat kende, nu woon ik al veertien jaar in mijn huidige straat en is er nog altijd een heel deel van de bewoners die ik nooit gezien heb.

Iets waar ik echt nostalgisch naar ben is naar de lagere bevolkingsdichtheid van dertig jaar geleden (gemeente waar ik woon ging van 7500 inwoners in 1990 naar 10400 in 2025) en naar de sociale cohesie van toen. Vroeger leek het alsof iedereen elkaar wel wat kende, nu woon ik al veertien jaar in mijn huidige straat en is er nog altijd een heel deel van de bewoners die ik nooit gezien heb.
Zelfde mening.
Ik denk echt dat een groot deel van de maatschappelijke frustratie ligt aan de overbevolking (wereldwijd).
Mensen kunnen nergens nog eens rust vinden.
Verkeer: druk, vakantie:druk, daguitstapje: aanschuiven ….

Zelfde mening.
Ik denk echt dat een groot deel van de maatschappelijke frustratie ligt aan de overbevolking (wereldwijd).
Mensen kunnen nergens nog eens rust vinden.
Verkeer: druk, vakantie:druk, daguitstapje: aanschuiven ….
Rust creëer je deels zelf natuurlijk. Er zijn genoeg plaatsen waar dat mogelijk is. Plopsaland of de Meir in Antwerpen is dat niet.

Het verkeer is inderdaad sterk toegenomen maar dat komt ook omdat auto's "betaalbaarder" zijn geworden. Meer en meer gezinnen hebben 2 auto's. Komt daar ook nog bij dat er veel mensen een fietsallergie hebben, zo stel ik vast. Elke kilometer dient met de auto afgelegd te worden. Jammer.
Soms vraag ik me op een random donderdagnamiddag af: 'Maar waar moeten jullie eigenlijk allemaal naartoe?' :smile:

Soit, file zal er vroeger ook wel geweest zijn. En de frustratie daaromtrent zal identiek zijn aan die van vandaag.

Opgegroeid in een dorp.

Een warme bakker
Twee slagers
Drie (!) kruidenierswinkels waar je kaas en ook brood kon kopen
Drie cafés
Een schooltje
Een schilder- en behangwinkel.
Een pompstation met twee pompen naast elkaar, met bediening. Plus daarbij een fietsenhandel en toen was 1000 Frank een volle tank nafte.
Een bloemist
Een apotheker
Een zaakje waar je potten en pannen kon kopen..

En twee grote fabrieken nabij het dorp, waar half het dorp ook werkte, van vader op zoon.
Zoon klaar met legerdienst? De papa’s vroegen aan hun baas of “er werk was?”
En ja hoor, de zonen konden beginnen ook al was er eigenlijk geen werk, maar ach, de fabriek draaide goed en er werd niet op een frank gekeken.
Mijn pa kwam elke middag naar huis eten, en de regeling was dat de middagpauze pas inging als de werknemers thuis kwamen. “Woon-werk” was dus gewoon arbeidstijd.
Ging tijdens zijn middagpauze ook nog gras afrijden bij zijn ouders, kon allemaal.

En bij de eerste communie mocht je een fiets gaan kiezen, want ja opa en oma betaalden en je had welgeteld keuze uit twee fietsen.
En content dat we waren ! Zo fier als een gieter.

En met de kermis: de tekenwedstrijd. En ja we wonnen al wel eens als kind want we kenden de menen in het bestuur goed.., ja zo ging dat,

Nostalgie.

Hoe al die zelfstandigen daarop overleefden is mij wel een raadsel.

Laatst bewerkt:
Elke kilometer dient met de auto afgelegd te worden. Jammer.
Soms vraag ik me op een random donderdagnamiddag af: 'Maar waar moeten jullie eigenlijk allemaal naartoe?' :smile:
Dit.
Drie oude collega's van het werk (+50j) gebruiken hun wagen om:
- naar de frituur te gaan, een 200m verderop;
- naar de supermarkt voor kleine inkopen, een halve km verder;
- naar de bakker, dat een scheet ver is.

Heb hen aangesproken, over het waarom en het is gewoonte.
Niet echt uit luiheid, maar omdat ze het nooit anders gekend hebben sinds ze een auto hebben.
Ze beseffen het alle drie, dat een fiets gemakkelijker en goedkoper is, maar te oud om een verandering in te zetten.
Voor zo'n zaken mag een megadure kilometertaks ingevoerd worden.

Dit.
Drie oude collega's van het werk (+50j) gebruiken hun wagen om:
- naar de frituur te gaan, een 200m verderop;
- naar de supermarkt voor kleine inkopen, een halve km verder;
- naar de bakker, dat een scheet ver is.

Heb hen aangesproken, over het waarom en het is gewoonte.
Niet echt uit luiheid, maar omdat ze het nooit anders gekend hebben sinds ze een auto hebben.
Ze beseffen het alle drie, dat een fiets gemakkelijker en goedkoper is, maar te oud om een verandering in te zetten.
Voor zo'n zaken mag een megadure kilometertaks ingevoerd worden.
helemaal akkoord, buiten de frituur. Die moeten zo snel mogelijk thuis zijn, anders zijn ze al koud.

helemaal akkoord, buiten de frituur. Die moeten zo snel mogelijk thuis zijn, anders zijn ze al koud.
200m wandelen duurt waarschijnlijk niet langer dan uit de frituur komen, in auto stappen, wegrijden, parking zoeken, uitstappen, naar binnen gaan met je frieten.

200m wandelen duurt waarschijnlijk niet langer dan uit de frituur komen, in auto stappen, wegrijden, parking zoeken, uitstappen, naar binnen gaan met je frieten.
ge gaat dan ook met 2 naar de frituur, 1 die in de auto blijft wachten met draaiende motor en zich recht voor de deur zet. Ongeacht of er daar een parkeerplaats is. Warme frieten hebben natuurlijk voorrang op de wegcode en sociaal aanvaardbaar gedrag.

Maar klopt wel dat 200m in afstand wel niet voldoende is om het verschil met een auto te maken. Hier is het een kleine kilometer, wat volgens de vrouw wel te verantwoorden is, want uit haar ondervinding zijn de frieten te koud als ik met de fiets ga ipv de auto.

Maar klopt wel dat 200m in afstand wel niet voldoende is om het verschil met een auto te maken. Hier is het een kleine kilometer, wat volgens de vrouw wel te verantwoorden is, want uit haar ondervinding zijn de frieten te koud als ik met de fiets ga ipv de auto.
Ge zou ook eens kunnen proberen om sneller te fietsen. Daarbij kunt ge zonder schuldgevoel een extra wachtpint drinken. Mogelijks werkt die extra wachtpint het sneller fietsen wat tegen.

Het dorp waar ik ben opgegroeid is ook niet meer hetzelfde, maar ik woon daar al meer dan 10 jaar niet meer. Dat gaat er in de loop der jaren ook niet op beteren. En ergens vind ik het wel jammer dat mijn dochter niet zal opgroeien in dezelfde omgeving als ik, maar het is nu wat het is. Toch doet het wel eens deugd om terug naar daar te gaan, maar dat is een vorm van nostalgie dat ik alleen maar kan delen met mensen die er toen bij waren.

Het beangstigt me soms wel hoe snel de tijd gaat, zeker als je ouder wordt en al over ruimere tijdspannes kan spreken sinds je x of y hebt gedaan. "Weet ge nog, 20 jaar geleden?" terwijl het leek alsof het nog maar een paar jaar geleden was. Of denken dat 1980 nog maar 20 jaar geleden was ...

Het dorp waar ik ben opgegroeid is ook niet meer hetzelfde, maar ik woon daar al meer dan 10 jaar niet meer. Dat gaat er in de loop der jaren ook niet op beteren. En ergens vind ik het wel jammer dat mijn dochter niet zal opgroeien in dezelfde omgeving als ik, maar het is nu wat het is. Toch doet het wel eens deugd om terug naar daar te gaan, maar dat is een vorm van nostalgie dat ik alleen maar kan delen met mensen die er toen bij waren.

Het beangstigt me soms wel hoe snel de tijd gaat, zeker als je ouder wordt en al over ruimere tijdspannes kan spreken sinds je x of y hebt gedaan. "Weet ge nog, 20 jaar geleden?" terwijl het leek alsof het nog maar een paar jaar geleden was. Of denken dat 1980 nog maar 20 jaar geleden was ...
En dan iemand tegenkomen die geboren is in een jaar waarin jij al uitging... Leuk hoor.

Ik woon ook al bijna 20 jaar niet meer waar ik opgegroeid ben. Ga er ook af en toe nog terug maar de nostalgie die voel ik niet meer. Nog weinig mensen die ik ken die er nog wonen dus weinig binding, weinig reden ook om er nog naar toe te trekken. Ik denk dat voor mij de nostalgie meer aan de mensen hangt dan aan de plek zelf.

Wat is daar het probleem mee? Die griet zou al 27 zijn, compleet datebare and fuckable.
Ga mezelf hier eens citeren gezien de reactie die ik kreeg. Is het tegenwoordig ook al not done om een griet van 27 te neuken? Verdorie het merendeel van de vrouwen die in mijn bed belandt zijn, zijn jonger dan dat. Wtf is het probleem?

Ga mezelf hier eens citeren gezien de reactie die ik kreeg. Is het tegenwoordig ook al not done om een griet van 27 te neuken? Verdorie het merendeel van de vrouwen die in mijn bed belandt zijn, zijn jonger dan dat. Wtf is het probleem?
I hear you hoor maar ik doelde vooral op het feit dat de tijd idd niet stilstaat, iets van pakweg 20 jaar geleden kan lijken alsof het gisteren was.

Terug
Bovenaan