Wapengeweld in de VS

Voor een keer is de politie niet triggerhappy. :S
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220526_94618836

als keyboardwarrior uiteraard geen ervaring maar blindelings agenten naar binnen sturen is mss ook niet de beste tactiek?
“De situatie had veel sneller afgehandeld kunnen worden als ze betere tactische training hadden.”

Oh de ironie in een land waar men een aantal maanden geleden nog massaal opriep tot 'defund the police'. Die tactische trainingen kosten ook geld...

“De situatie had veel sneller afgehandeld kunnen worden als ze betere tactische training hadden.”

Oh de ironie in een land waar men een aantal maanden geleden nog massaal opriep tot 'defund the police'. Die tactische trainingen kosten ook geld...
Algemeen lijkt mij dat Amerikaanse politiemensen nu niet echt zo geweldig getraind worden.

Maar dat nu gaan aangrijpen wanneer iemand met mentale problemen in een school begint te schieten, in een land waar de wapens bij Walmart te vinden zijn, lijkt me wel een beetje vreemd.

Algemeen lijkt mij dat Amerikaanse politiemensen nu niet echt zo geweldig getraind worden.

Maar dat nu gaan aangrijpen wanneer iemand met mentale problemen in een school begint te schieten, in een land waar de wapens bij Walmart te vinden zijn, lijkt me wel een beetje vreemd.
Ze zaten er al achter nadat hij zijn grootmoeder geschoten heeft. Dan hebben ze hem proberen tegen te houden voor hij de school binnen ging. Ze hadden hem dan beter neergeknald want zo iemand gaat niet met goeie bedoelingen naar die school natuurlijk.

Het is niet dat hij ongezien die school binnen gegaan is.

Als ze iemand in het achterhoofd knallen voor zijn rijbewijs hadden ze dat dan beter hier gedaan.

Nuja ik heb er geen beelden van gezien en misschien was er echt niets aan te doen, maar er zijn er al voor minder direct neer geschoten.

Ze zaten er al achter nadat hij zijn grootmoeder geschoten heeft. Dan hebben ze hem proberen tegen te houden voor hij de school binnen ging. Ze hadden hem dan beter neergeknald want zo iemand gaat niet met goeie bedoelingen naar die school natuurlijk.

Het is niet dat hij ongezien die school binnen gegaan is.

Als ze iemand in het achterhoofd knallen voor zijn rijbewijs hadden ze dat dan beter hier gedaan.

Nuja ik heb er geen beelden van gezien en misschien was er echt niets aan te doen, maar er zijn er al voor minder direct neer geschoten.
is dat echt?

Neen, werd eerst gezegd maar blijkt niet te kloppen.

Dader zou wel een kogelwerende vest gedragen hebben en heeft zich in het leslokaal opgesloten.

Nota bene met een speciaal slot/vergrendeling die dient om active shooters buiten te houden uit de lokalen. En dan nog met een stalen deur die naar buiten opengaat

Laatst bewerkt:

Heb dat ooit eens ergens gelezen als tegenargument voor 'ja dan moeten we maar wapens geven aan leerkrachten of er lokale politie neerzetten, ter bescherming'. Want wat gebeurt er wanneer er effectief een gek begint te schieten: niemand durft in te grijpen.

Je moet inderdaad al getraind zijn en een bepaalde mindset hebben om bewust een vuurgevecht aan te gaan met een shooter... want de normale reactie als je geweerschoten hoort is vluchten of u verstoppen (zelfs als je zelf een geweer bij hebt om je zogezegd te verdedigen).

Ongetwijfeld verdient de doorsnee politieagent (laat staan leerkracht) ook niet genoeg om hun eigen leven op het spel te zetten op zo'n moment. Kan me voorstellen dat je dan een mentaal dilemma hebt: je zou wel de held willen uithangen en kinderlevens gaan redden, maar je weet dat het op gevaar voor eigen leven is. Het is gemakkelijk om te zeggen "ja ik zou ingrijpen", maar wanneer het echt gebeurt wil ik nog wel eens zien hoeveel mensen de moed vinden om in de richting van het geluid van de geweerschoten te lopen.

Heb dat ooit eens ergens gelezen als tegenargument voor 'ja dan moeten we maar wapens geven aan leerkrachten of er lokale politie neerzetten, ter bescherming'. Want wat gebeurt er wanneer er effectief een gek begint te schieten: niemand durft in te grijpen.

Je moet inderdaad al getraind zijn en een bepaalde mindset hebben om bewust een vuurgevecht aan te gaan met een shooter... want de normale reactie als je geweerschoten hoort is vluchten of u verstoppen (zelfs als je zelf een geweer bij hebt om je zogezegd te verdedigen).

Ongetwijfeld verdient de doorsnee politieagent (laat staan leerkracht) ook niet genoeg om hun eigen leven op het spel te zetten op zo'n moment. Kan me voorstellen dat je dan een mentaal dilemma hebt: je zou wel de held willen uithangen en kinderlevens gaan redden, maar je weet dat het op gevaar voor eigen leven is. Het is gemakkelijk om te zeggen "ja ik zou ingrijpen", maar wanneer het echt gebeurt wil ik nog wel eens zien hoeveel mensen de moed vinden om in de richting van het geluid van de geweerschoten te lopen.
We denken hier te veel in de Belgische context. De realiteit is de Amerikaanse realiteit. Ik zie zeker een nut voor verborgen dracht bij een selectie van het schoolpersoneel die daarvoor geselecteerd, opgevolgd en opgeleid wordt. Ik denk dat er nog mensen zijn die willen ingrijpen in zo een gevallen. Politie doet dat ook hé als er ergens geschoten wordt. Uiteindelijk zijn dat ook maar burgers in een blauw uniformpje. Dat zijn geen supermannen en -vrouwen.

In bepaalde Europese landen zijn er trouwens ook burgers die wapens mogen dragen. Dat zijn burgers die een verhoogd risico lopen om slachtoffer te worden van geweld. Dus de facto bestaat dat bij ons ook.

Tja, ik vind dat ook een foute uitspraak, liever minder wapens wat mij betreft. Maar je mag de mensheid ook niet geringschatten: leerkrachten die zich op die kinderen werpen om ze met hun eigen lijf en leden te beschermen, ouders die wél richting die school renden (logischer misschien), ...
de opleiding van agenten in de V.S. laat ook veel te wensen over, maar desondanks zie je zowel daar als hier ook genoeg politieagenten die heroïsche acties doen om anderen te beschermen.

Het klopt wel om te zeggen dat het "gemakkelijk gezegd" is als je je niet in die situatie bevindt, maar op zo'n momenten staan er wel degelijk vaak genoeg helden op. Al zou ik niet de presumptie willen maken dat ik er zelf één zou zijn, dat kan je inderdaad pas op het moment zelf weten/hopen.

We denken hier te veel in de Belgische context. De realiteit is de Amerikaanse realiteit. Ik zie zeker een nut voor verborgen dracht bij een selectie van het schoolpersoneel die daarvoor geselecteerd, opgevolgd en opgeleid wordt. Ik denk dat er nog mensen zijn die willen ingrijpen in zo een gevallen. Politie doet dat ook hé als er ergens geschoten wordt. Uiteindelijk zijn dat ook maar burgers in een blauw uniformpje. Dat zijn geen supermannen en -vrouwen.

In bepaalde Europese landen zijn er trouwens ook burgers die wapens mogen dragen. Dat zijn burgers die een verhoogd risico lopen om slachtoffer te worden van geweld. Dus de facto bestaat dat bij ons ook.
Dat is nog niet zo’n slecht idee als ze dan ook nig een echt goeie training krijgen. Het mag nooit de bedoeling zijn een wapen te trekken als er 2 16jarigen wat meppen uitdelen aan elkaar etc.

Natuurlijk zou ik vooral graag de bron willen aanpakken. Meer partijen, directe democratie en zorg voor inclusiviteit (inclusiviteit voor exteme meningen, extreem conservatieven en kansengroepen).

Dan krijg je dus net meer wapens op scholen, he.

Maar bon, ik zie de oplossing ook niet direct. Of ja, elke school een soort gesloten instelling met metaaldetector bij de ingang :unsure:

edit:
(plus artikel)

Laatst bewerkt:

Dat idee is eigenlijk nutteloos.

Het is al veel te laat als de schutter in de school is.
Wat gaan het schoolpersoneel doen in dat geval? Actief de deuren barricaderen of met een handwapen de gangen afgaan waar mogelijks de schutter zit? De deuren barricaderen. Dus er is altijd één klas verloren. Je kan iedere leerkracht een wapen geven maar gaat een leerkracht altijd een geladen pistool op zak hebben. Nee, pistool moet ergens veilig steken waar de kinderen niet bijkunnen. dus in vele gevallen gaat de leerkracht te laat zijn. Ofwel willen ze daar dus dat iedere leerkracht continue met een geladen pistool op zak rondloopt terwijl die les geeft. Dat lijkt mij ook geen goed idee. Iedere kleine in de klas kan dan een schoolshooting veroorzaken.

De republikleinen willen precies enkel aan symptoombestrijding doen die het symptoom niet eens bestrijdt. De school had een gewapend persoon aan de schoolpoorten. Heeft dus niet geholpen.

Wat er daar gebeurde is, bewijst juist dat dat verhaaltje van "good guy with a gun" niet helpt. Want de good guy schiet enkel in zelfverdediging dus dat is al veel te laat. De school had een politieagent als bewaker. Wat heeft het geholpen?

Buiten als iedereen wilt dat ieder persoon die in de buurt van een school begeeft zonder toelating op zicht wordt afgeschoten alsof het een DMZ is. Zou me niet verbazen moest dat nog het aangeboden Texaans voorstel worden..

Volgens Ted Cruz is het grote probleem dat er teveel deuren zijn.

Volgens Fox News is het probleem dat er teveel ongelovigen zijn in Amerika.

De GOP blokkeert ondertussen ook pogingen om het debat rondom gun control te openen in de senaat.

Heb het eigenlijk wel gehad met die partij en hun ideaalbeeld van de VS als een fascistische religieuze etnostaat.

Volgens Ted Cruz is het grote probleem dat er teveel deuren zijn.

Volgens Fox News is het probleem dat er teveel ongelovigen zijn in Amerika.

De GOP blokkeert ondertussen ook pogingen om het debat rondom gun control te openen in de senaat.

Heb het eigenlijk wel gehad met die partij en hun ideaalbeeld van de VS als een fascistische religieuze etnostaat.

Straf eigenlijk dat er nog niemand over geweld in games is begonnen. Allez, stel u voor dat die dader graag Call Of Duty speelde :unsure:

Al die ongelovige abortus-plegende illegale transseksuele liberale gamers. Ge hebt verdorie een machinegeweer nodig om u tegen hen te beschermen. Allen naar de Walmart!

Misschien ligt het aan mij, maar soms begrijp ik de wereld niet meer helemaal.

Gerucht verspreid door Republikeinse parlementslid Paul Gosar. Ik kan er met mijn logisch verstand niet meer mee omgaan allemaal...
Die Gosar is helemaal onbegrijpelijk ja. Heel treurig dat dit soort sujetten het Amerikaanse congres bevolken. Je wordt er een beetje moedeloos van.

Wel interessant dit, ik zie meer wapens in de paar dagen dat ik per jaar in België ben dan in de 10+ jaar dat ik al in Noorwegen ben.

En 'iedereen' kan schieten? Ja ok, iedereen die lid is van bepaalde clubs die allemaal studie en examens vereisen en als je kan documenteren dat je de juiste dingen hebt om dat wapen te bewaren en elk wapen dient geregistreerd te zijn. Dus feitelijk gewoon hetzelfde als in België
Waar zie jij die wapens in een paar dagen Belgie?
In Noorwegen willen mensen mij die altijd tonen en mee op jacht sleuren.
Buiten in de club in Belgie zie ik hier echt nooit wapens.

Dat idee is eigenlijk nutteloos.

Het is al veel te laat als de schutter in de school is.
Wat gaan het schoolpersoneel doen in dat geval? Actief de deuren barricaderen of met een handwapen de gangen afgaan waar mogelijks de schutter zit? De deuren barricaderen. Dus er is altijd één klas verloren. Je kan iedere leerkracht een wapen geven maar gaat een leerkracht altijd een geladen pistool op zak hebben. Nee, pistool moet ergens veilig steken waar de kinderen niet bijkunnen. dus in vele gevallen gaat de leerkracht te laat zijn. Ofwel willen ze daar dus dat iedere leerkracht continue met een geladen pistool op zak rondloopt terwijl die les geeft. Dat lijkt mij ook geen goed idee. Iedere kleine in de klas kan dan een schoolshooting veroorzaken.

De republikleinen willen precies enkel aan symptoombestrijding doen die het symptoom niet eens bestrijdt. De school had een gewapend persoon aan de schoolpoorten. Heeft dus niet geholpen.

Wat er daar gebeurde is, bewijst juist dat dat verhaaltje van "good guy with a gun" niet helpt. Want de good guy schiet enkel in zelfverdediging dus dat is al veel te laat. De school had een politieagent als bewaker. Wat heeft het geholpen?

Buiten als iedereen wilt dat ieder persoon die in de buurt van een school begeeft zonder toelating op zicht wordt afgeschoten alsof het een DMZ is. Zou me niet verbazen moest dat nog het aangeboden Texaans voorstel worden..

Ik vind het ook gewoon een pervers idee om die verantwoordelijkheid op de schouders van leerkrachten te leggen op zich. Die zijn daar om te onderwijzen, niet om de action hero uit te hangen. Stel nu dat het gebeurt en een bepaalde leerkracht slaagt er niet in om die schutter tegen te houden (heeft pistool toevallig niet bij, pistool ligt buiten direct bereik, mist doel, is zelf verlamd door angst,...) , is dat dan die leerkracht zijn schuld? Er gaan er velen zijn die die de leerkrachten, wat ook maar doodgewone mensen zijn die hun job uitoefenen, als zondebok gaan beschouwen.

Bewaakte school juist onveiliger

Dat bekende argument van de wapenlobby strookt al jaren niet met de realiteit. Niet alleen zijn schietpartijen op scholen – mondiaal bekeken – een nagenoeg exclusief Amerikaanse fenomeen. Gewapende beveiligers maken een school in de praktijk juist onveiliger, wees statistisch onderzoek vorig jaar uit.

De onderzoekers van de Hamline-universiteit in Minnesota bekeken 133 gevallen van en pogingen tot school shootings tussen 1980 en 2019. Uit hun in het wetenschappelijk tijdschrift JAMA gepubliceerde studie blijkt dat de aanwezigheid van bewakers niet leidde tot lagere aantallen gewonden of doden als iemand het vuur opent. Integendeel, ook na correctie voor factoren als locatie of schooleigenschappen ligt het dodental bij schietpartijen 2,83 maal hoger als er een gewapende agent of beveiliger bij de schooldeur- of poort staat.

Het is een duidelijk voorbeeld van ‘het zeer goed gedocumenteerde fenomeen dat de aanwezigheid van een wapen tot meer agressie leidt’, schrijven ze in hun conclusie. ‘De kans op ongelukken neemt toe en zelfs goed getrainde agenten of bewakers kunnen in een fractie van een seconde verkeerde besluiten nemen.’

Bovendien zijn de daders bij massaschietpartijen vaak suïcidaal. Ze plegen hun daad met het doel het zelf uiteindelijk niet te overleven. Het Amerikaans-Engels kent hier de term ‘suicide by cop’ (zelfmoord door agent) voor. De aanwezigheid van een bewapende bewaker of agent kan een getroebleerde schutter in dat geval juist naar een school lokken, in plaats van hem af te schrikken.

Meeste daders kennen de school

Daarnaast zijn schoolschutters vaak geen ‘buitenstaanders’. De onderzoekers turfden dat 70 procent van de daders een zittende leerling of student is op de school of universiteit die ze aanvallen. Bij nog eens 15 procent gaat het om ex-leerlingen. Ook in Uvalde ging de vermoedelijke dader als kind zelf naar de Robb-basisschool. Omdat veel daders bekend zijn met hun doelwit, schrijven de onderzoekers, ‘valt in twijfel te trekken hoe effectief het is om de beveiliging op te voeren of regelmatig active shooter-oefeningen te houden’.

Het duurde in Uvalde ondanks de aanwezigheid van beveiligers en politie lang voordat de schutter gedood werd. Woensdag dook een video op waarop angstige ouders en omstanders zwaar bewapende agenten smeken de school in te gaan, waar schoten te horen zijn. Een agent beveelt de ouders vergeefs dekking te zoeken, maar hij blijft buiten de school.

De dader kwam volgens de lokale autoriteiten eerst een bewaker van de school tegen, die hem niet kon tegenhouden – onduidelijk is of bij hun ontmoeting geschoten werd. Toen hij eenmaal binnen was, vuurde de dader op twee agenten die van buiten kwamen toegesneld. Die agenten raakten gewond. Daarna sloot hij zich op in een klas vol kinderen en ging door met schieten. Alle slachtoffertjes zaten in die klas. Het duurde ongeveer 40 minuten totdat een lid van de grenswacht, opgeroepen als versterking, de schutter kon doden.

Edit: niet gezien dat iemand anders dit al had gepost - oh well.

Ik blijf het toch moeilijk vatten dat dit nog altijd kan gebeuren in een beschaafd land. Hoe de GOP en het hele middenveld dat daarrond hangt zich weert als een duivel in een wijwatervat om toch maar niets te veranderen aan de wapenwet, hoe ze juist méér wapens willen aanmoederen en de facto het "school shooting"-gebeuren normaliseren en haast "vieren" als een Amerikaanse culturele traditie.

Je krijgt de indruk dat die mensen meer houden van hun wapens dan van hun kinderen.

Terug
Bovenaan