Warmtepompen

Er was dus weldegelijk een serieus probleem met onze warmtepomp. Ze hebben voorbije dagen heel het systeem vervangen (dus nieuwe buiten- en binnenunit alsook de leidingen tussen de twee volledig nieuw). Lijkt nu wel correct te werken. De leidingen zaten volledig geknikt waardoor er een gat was en de koelvloeistof niet kon passeren...

Zetten jullie een tijdprogramma voor warm water of laten jullie dit 24/7? De woning is nu nog aan het opwarmen dus kan nog niet veel zeggen over het verbruik. Nu grotendeels op zonnestroom hoop ik, kan nog geen verbruik monitoren (enkel Fluvius daags nadien).

Zetten jullie een tijdprogramma voor warm water of laten jullie dit 24/7? De woning is nu nog aan het opwarmen dus kan nog niet veel zeggen over het verbruik. Nu grotendeels op zonnestroom hoop ik, kan nog geen verbruik monitoren (enkel Fluvius daags nadien).
Hangt beetje af of je lang en welke tijdstippen de douche gebruikt. Hier is het met programma: 11-17u en 1u tem 5u ofzo.
- Programma overdag: zodat het meestal op overschot van zonne-energie kan draaien en wij douchen sowieso 's morgens
- Programma 's nacht: tijdens daluren, voor weinige keren dat we 's avonds gedouchte hebben, zodat we 's morgens ook nog genoeg warm water hebben -> meer uit comfort, ik zou deze eigenlijk kunnen schrappen

Los van de bewolkte dagen, wordt ons warm water zo goed als volledig opgewarmd met zonne-energie vanaf de lente. Programma staat van 13u tem 17u. Daarvoor kan de batterij vol laden en de rest van de huishoudtoestellen een run doen.

1 dagelijks oplaadcyclus zou zuiniger zijn dan constant warm houden (heb ik ergens gelezen).

Gisteren 13 kWh van het net verbruikt op 24u voor heel het huishouden. Dat zijn al betere waarden tov 120kWh. Woning is nu ook overal op temperatuur.

Heb het water voorlopig op 52 graden staan, met 2 douchen en doorheen de dag watergebruik stond de boiler deze ochtend op 39 graden. Voorlopig ook de cyclus voor warm water laten starten vanaf 13u tot 17u.

Volgende week komen ze een Shelly plaatsen, dan kan ik meer gericht zien hoeveel het verbruik effectief is.

Net onze offerte ontvangen voor de plaatsing van een warmtepomp en 3 airco's en plaatsing van vloerverwarming.
Na de verhalen en heel veel twijfel valt de offerte reuze mee.
Hopelijk nog een kleine premie en dat geld kunnen we mee investeren voor zonnepanelen.
Er komt dus hoogstwaarschijnlijk geen gas :)

Net onze offerte ontvangen voor de plaatsing van een warmtepomp en 3 airco's en plaatsing van vloerverwarming.
Na de verhalen en heel veel twijfel valt de offerte reuze mee.
Hopelijk nog een kleine premie en dat geld kunnen we mee investeren voor zonnepanelen.
Er komt dus hoogstwaarschijnlijk geen gas :)
24k ?

16K :)
Korting gekregen omdat we al klant waren.

Dat komt mij als laag over. Toch zeker als daar de vloerverwarming, zowel levering als plaatsing, bijzit.
Maar goed voor u ;). Al begrijp ik niet echt waar je dan al klant in was. Of had je al een prijs afgesproken voor een oplossing met verwarming via gas? En was dat dan ook de klantrelatie?

Dat komt mij als laag over. Toch zeker als daar de vloerverwarming, zowel levering als plaatsing, bijzit.
Maar goed voor u ;). Al begrijp ik niet echt waar je dan al klant in was. Of had je al een prijs afgesproken voor een oplossing met verwarming via gas? En was dat dan ook de klantrelatie?
Hebben in onze huidige woning 2 airco’s laten plaatsen door hun.

Idd, ik verschoot er ook van.
Is een lucht/water warmtepomp trouwens.

Ondanks dat het buiten vandaag minder warm was, was het binnen 23.7 °C... De gevraagde temperatuur was maar 20 °C dus snap niet goed waarom het huis zo warm wordt. Heb hem uiteindelijk op 19 °C gezet maar de aanvoertemperatuur bleef op 25 °C staan op het display.
Hieronder de instellingen die ik teruggevonden heb in de app alsook in het toestel zelf.
Wat doe ik fout?

L4MUFLR.jpeg

txQGbwA

yF8tZet.jpeg

vhSKsAt.jpeg

vhSKsAt.jpeg

xWyTUio.png

xWyTUio.png

awHaqcZ.png

SkCBqGS.png

8gtjjwL.png

Ondanks dat het buiten vandaag minder warm was, was het binnen 23.7 °C... De gevraagde temperatuur was maar 20 °C dus snap niet goed waarom het huis zo warm wordt. Heb hem uiteindelijk op 19 °C gezet maar de aanvoertemperatuur bleef op 25 °C staan op het display.
Hieronder de instellingen die ik teruggevonden heb in de app alsook in het toestel zelf.
Wat doe ik fout?
Als die zo blijft geven, staat die dan niet te hard op de stooklijn ingesteld? Als je thermostaat nu niet doorgeeft dat de ketel moet stoppen, lijkt mij dat een issue te zijn die met die weersafhankelijkheid te maken heeft?

Je ziet dat ook op die stooklijn screenshot. Als je daar 15° buiten hebt, zit je op aanvoer van 23° ofzo. Als je huis dan goed geïsoleerd is en nog wat warmte van de zon meekrijgt langs ramen. Dan is dat denk ik de boosdoener?

Via de thermostaat kan ik niet veel instellen. Enkel aan- en uitzetten of gevraagde temperatuur wijzigen. Dan nog een spaarstand of comfort stand. Meer details kunnen via de binnenunit zelf ofwel via de app. Maar de stooklijn aanpassen ifv de buitentemperatuur is dus hetgeen nu op 6 graden per 10 graden buitentemperatuur staat aanpassen ? En dus verlagen dan naar welk interval dan ?

Via de thermostaat kan ik niet veel instellen. Enkel aan- en uitzetten of gevraagde temperatuur wijzigen. Dan nog een spaarstand of comfort stand. Meer details kunnen via de binnenunit zelf ofwel via de app. Maar de stooklijn aanpassen ifv de buitentemperatuur is dus hetgeen nu op 6 graden per 10 graden buitentemperatuur staat aanpassen ? En dus verlagen dan naar welk interval dan ?
Kan je die nu richting zomer niet gewoon op kamertemperatuur instellen ipv buitentemperatuur? Dan gaat hij altijd je thermostaat volgen voor de aansturing.

Ik zet die nu gewoon uit. Omdat die anders in de vroege ochtend durft aanslaan. Ons wenstemperatuur is 22°C overdag, snachts 21°C (in de winter constant 22°C) Overdag klimt het hier boven de 23 graden als de screens open staan. Onnodig dat die dan in de ochtend staat te stoken als het overdag toch 23+ wordt in de leefruimte.

Volgens dat ik zie heb je een viessman. Die zijn wel vrij complex en uitgebreid qua instellingen.
Als je afgaat op uw stooklijn zou je nu idd 24°C op uw circulatiewater moeten hebben bij deze buitentemperatuur. Dus die doet wat uw stooklijn vraagt.
Ik denk dat er een parameter is waar je de invloed tussen stooklijn en thermostaat kan aanpassen. Staat in de handleiding. Ook kan het zijn dat de hysterese van uw kamertemperatuur verkeerd staat. Hij gaat dus mogelijks te veel overshooten tov uw gewenste kamertemperatuur.

Bij die viessmans kunt ge echt ziekveel instellen. Veel meer dan bij Vaillant (wat ik heb)

Ik heb een Viessman inderdaad. Is mijn eerste warmtepomp dus zou niet weten wat er bij Vaillant allemaal in te stellen valt. Via de app kan ik hem makkelijker aanpassen.

Ik heb ondertussen de stooklijn naar beneden gehaald en ipv 0,6 per graad aan te passen nu op 0,3 per graad laten aanpassen. Is nu al heel de dag 23,3 graden binnen. Aanvoertemp 22,8 en retour 23,2. Ligt dus al wat lager met de stooklijn aan te passen.

Verder heb ik intelligente pompbesturing uitgezet. Geen idee of dit hetgeen is jullie zouden bedoelen met aanpassen aan buitentemp.

Dit staat er als uitleg bij:
Geactiveerd:
Selecteer deze optie wanneer alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en een onnodig takten van de verwarmingsinstallatie moet worden verhinderd. De verwarmingscircuitpomp wordt uitgeschakeld wanneer de ruimtes met Smart Climate componenten de gewenste temperatuur hebben bereikt.

Gedeactiveerd

Selecteer deze optie wanneer niet alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en je niet wilt dat ze koud worden. De verwarmingscircuitpomp wordt niet uitgeschakeld wanneer de ruimtes, die uitgerust zijn met Smart Climate componenten, de gewenste temperatuur hebben

Ik heb een Viessman inderdaad. Is mijn eerste warmtepomp dus zou niet weten wat er bij Vaillant allemaal in te stellen valt. Via de app kan ik hem makkelijker aanpassen.

Ik heb ondertussen de stooklijn naar beneden gehaald en ipv 0,6 per graad aan te passen nu op 0,3 per graad laten aanpassen. Is nu al heel de dag 23,3 graden binnen. Aanvoertemp 22,8 en retour 23,2. Ligt dus al wat lager met de stooklijn aan te passen.

Verder heb ik intelligente pompbesturing uitgezet. Geen idee of dit hetgeen is jullie zouden bedoelen met aanpassen aan buitentemp.

Dit staat er als uitleg bij:
Geactiveerd:
Selecteer deze optie wanneer alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en een onnodig takten van de verwarmingsinstallatie moet worden verhinderd. De verwarmingscircuitpomp wordt uitgeschakeld wanneer de ruimtes met Smart Climate componenten de gewenste temperatuur hebben bereikt.

Gedeactiveerd

Selecteer deze optie wanneer niet alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en je niet wilt dat ze koud worden. De verwarmingscircuitpomp wordt niet uitgeschakeld wanneer de ruimtes, die uitgerust zijn met Smart Climate componenten, de gewenste temperatuur hebben
Die stooklijn helling aanpassen doet al wat maar zolang hij op stooklijn (buitentemperatuur) zit zal hij blijven aanvoeren. Als je dat water aan 22° erdoor duwt, dan is het logisch dat je ergens aan 23° binnen zit.

Hierdoor merkt je systeem ook helemaal niet dat je die 23 binnen hebt. Hij blijft immers verdergaan op die stooklijn en dus buitentemp.

Is er niet zo'n instelling als kamertemperatuur ofzo? Die Smart climate is denk ik enkel als je ook effectief die slimme viessmann knoppen hebt staan en dat is bij vvw nutteloos.
Ken niet specifiek iets van Viessman maar op mijn Buderus is dat een simpele instelling om van kamertemperatuur naar stooklijn te gaan en omgekeerd.
Wou wel dat ik zo mijn stooklijn kon instellen maar dat is duidelijk een beperking van ons huidige installatie. Da's manueel werk geweest bij aanvang door installateur.

Recent zijn er wat artikels verschenen omtrent het lawaai van warmtepompen, o.a. dit en dit.

Ook Verbandt is positief, maar hij legt uit dat 40 dBA nog altijd hinder kan veroorzaken. “Er wordt vaak gedaan alsof de geluidsniveaus van de moderne toestellen niets voorstellen omdat bijvoorbeeld 60 decibel overeenkomt met een tandenborstel of een normaal gesprek. Maar ’s nachts kunnen niveaus van 40 decibel en hoger wel degelijk storend zijn. Hoeveel mensen kunnen slapen met een tandenborstel naast zich?”
Dat zelfs een stil toestel ’s nachts nog kan hinderen komt onder andere doordat onze slaapkamers steeds stiller zijn door betere isolatie, waardoor geluiden meer opvallen. “Ook is het gezoem van warmtepompen en airco’s misschien niet zeer luid, maar het zit op een lage frequentie die ver door de vensters dringt. Omdat dubbel glas en isolatie andere geluiden tegenhouden, kan dat dan extra opvallen.

Zijn er hier mensen die kunnen bevestigen dat dit een probleem is? Wij overwegen ook sterk een L/W-warmtepomp. Het zou een relatief stille zijn, met een nachtmodus.In ons geval gaat het om een open bebouwing dus we hebben misschien wel wat mogelijkheden wat betreft de locatie van de buitenunit.

Recent zijn er wat artikels verschenen omtrent het lawaai van warmtepompen, o.a. dit en dit.

Zijn er hier mensen die kunnen bevestigen dat dit een probleem is? Wij overwegen ook sterk een L/W-warmtepomp. Het zou een relatief stille zijn, met een nachtmodus.In ons geval gaat het om een open bebouwing dus we hebben misschien wel wat mogelijkheden wat betreft de locatie van de buitenunit.
Het zal veel afhangen van de locatie en dat je de warmtepomp vaak op volle belasting laat draaien.

Zowel ik als mijn buur hebben een L/W warmtepomp in de zijtuin staan. Staan voor beide uit het zicht en hebben geen last van geluidhinder.
Andere buur viel 2 jaar later uit te lucht dat we een warmtepomp hadden. Zegt dan ook wel genoeg denk. :D
(Hun hebben een gasketel en gingen een airco plaatsen. Vroegen of wij last hadden van hitte. Ironische genoeg is hij de enige met een gasketel in de verkaveling (5 stukken), omdat hij geen mottige buitenunit wilde. Ondertussen is zijn mottige buiten-unit de enigste die te zien is. inclusief opbouw kanalen :D )

Als je in een stad woont waarbij de warmtepomp naast u raam hangt zal dat wrs een ander verhaal zijn.

Laatst bewerkt:
Hier staat de buitenunit op het plat dak van de keuken. Als die op zijn gemak pruttelt hoor je daar niks van. Als die vol gas gaat voor een defrost hoor je die wel. De buitenunit van de airco (Daikin) maakt meer lawaai.
Die Vaillant buitenunit is echt opmerkelijk stil.

Onze overburen hebben de buitenunit in de 'voortuin' (kiezels met een buitenunit op). Die unit staat recht tegenover de ruiten van onze slaapkamer, met stelling van Pythagoras kom ik op een afstand van +- 10,4m.

Nog nooit iets van gemerkt, we slapen wel met de ruiten toe.

Terug
Bovenaan