Wat doen je tienerkinderen in en rond je huis?

En wat laat je die tieners in het huishouden bijdragen?
Dat zou nog eens een leuk onderwerp zijn als thread. “Wat laat je uw tieners doen in huis”
Erger me dood aan lege dingen op het aanrecht. Ipv vuilbak/karton/pmd.
Ik ga nadenken over een werkschema en dat hier eens beginnen hanteren.
Samengesteld gezien met om de week 4 kinderen is niet gelachen. (de week er na is het wel grappig.)

Laatst bewerkt:
Dat zou nog eens een leuk onderwerp zijn als thread. “Wat laat je uw tieners doen in huis”
Erger me dood aan lege dingen op het aanrecht. Ipv vuilbak/karton/pmd.
Ik ga nadenken over een werkschema en dat hier eens beginnen hanteren.
Samengesteld gezien met om de week 4 kinderen is niet gelachen. (de week er na is het wel grappig.)
Ik ben van oordeel dat ze vroeg al dingen zelf mogen doen.m, wij zijn hun ouders, niet hun meid of butler.

Hier 6 en 8 jaar en volgende moeten ze doen, meeste is na een tijdje zonder gezeur.
- tafel dekken, hun deel afruimen en op het aanrecht zetten
- dagelijk speelgoed opruimen in ruimtes die door iedereen in gebruik zijn
- 1 keer per week hun droge kledij in de kas leggen na de was
1 keer per week grondig alles van hun zelf opruimen, zowel kamer (kledij en speelgoed), living, eettafel, schappen,...

Voor de rest zijn ze nog te klein, maar binnen enkele jaren gaat er stofzuigen, was insteken enz bijkomen.

Ik heb er thuis vier en die moeten veel te weinig naar mijn mening doen.
Momenteel hebben we de volgende vaste regels, de meesten in afwisseling
  • kamer poetsen, tweewekelijks (13+)
  • afwasmachine
  • tafel dekken
  • tafel afruimen
en af en toe
  • afwas (afwasmachine te klein voor 6 personen + brooddozen en schoolgerief)

en uiteraard nergens rommel achterlaten

En wat laat je die tieners in het huishouden bijdragen?
Veel te weinig, in het huishouden hoogstens eens helpen afdrogen bij de afwas.
Kamer moeten ze zelf opruimen bij mijn dochter 13j is dat een ramp. Alles laat die op de vloer liggen kleren, boeken, puzzels..

Veel te weinig, in het huishouden hoogstens eens helpen afdrogen bij de afwas.
Kamer moeten ze zelf opruimen bij mijn dochter 13j is dat een ramp. Alles laat die op de vloer liggen kleren, boeken, puzzels..
Zeer makkelijk op te lossen.
Alles opgeruimd binnen het uur of papa komt met een vuilzak rond en die zal opruimen.
Geloof me vrij, zelfs jonge kinderen snappen dat zeer goed na 1 keer toepassen.

Tafel afruimen is gewoon standaard.
Ik ga eens een weekkalender maken met dingen die ze moeten gedaan hebben voordat ze terug gaan naar de andere ouder. (Kamer opruimen en stofzuigen, kleren in de kast, wasmand naar onder, eigen rommel opruimen,..)
En algemene beurtrol voor afwasmachine, eventueel onder stofzuigen,..
Leeftijd hangt tussen de 12 en 16

Zoon van 16:

Tijdens schooldagen niet zo veel, maar indien vakantie geven we wat meer taken:
-Dweilen / stofzuigen / kooien uitkuisen van de dieren / klusjes in de tuin / was insteken/ ...
bv 1 week verlof. Lijstje met taken. Zelf te kiezen om het in 1 dag af te handelen of elke dag een uurke.

Verder helpt hij veel bij grootouders. Mee naar de winkel om zware boodschappen te dragen bv.

De extra klusjes thuis zijn niet met volle goesting, maar hij doet ze wel zonder te zeuren.
Weet natuurlijk dat het geven en nemen is.
Als hij iets vraagt (kan je me daar afzetten / mag ik dit of dat..., doen wij het ook gewoon.

Nu heb ik voor mijn kinderen elk hun vaste taken. De ene doet karton, de andere PMD, vaatwas legen, vullen, tafel afruimen, stofzuigen, wc's proper achter laten, elk doet zijn was weg, geen lege flessen e.d. laten slingeren.

Als ik ga samenwonen met mijn vriendin dan blijven we dat doen, samen met haar kinderen. En iedere dag is er 1 die verantwoordelijk is dat iedereen hun taken gedaan heeft. Hebben we nu in de vakantie ook zo gedaan en ze vinden die dag ook wel tof om die verantwoordelijkheid te hebben (en een ander te kunnen commanderen ook wss).

Dat was iets waar ik zot van kwam bij mijn ex. Hele dagen klagen dat ze niets opruimen, maar wel constant achter hun gat blijven lopen. Bij mij mochten ze iedere keer terugkomen om hun boel op te ruimen en na een paar keer weten ze het wel rap.

Nu heb ik voor mijn kinderen elk hun vaste taken. De ene doet karton, de andere PMD, vaatwas legen, vullen, tafel afruimen, stofzuigen, wc's proper achter laten, elk doet zijn was weg, geen lege flessen e.d. laten slingeren.

Als ik ga samenwonen met mijn vriendin dan blijven we dat doen, samen met haar kinderen. En iedere dag is er 1 die verantwoordelijk is dat iedereen hun taken gedaan heeft. Hebben we nu in de vakantie ook zo gedaan en ze vinden die dag ook wel tof om die verantwoordelijkheid te hebben (en een ander te kunnen commanderen ook wss).

Dat was iets waar ik zot van kwam bij mijn ex. Hele dagen klagen dat ze niets opruimen, maar wel constant achter hun gat blijven lopen. Bij mij mochten ze iedere keer terugkomen om hun boel op te ruimen en na een paar keer weten ze het wel rap.
goed idee lijkt me om een verantwoordelijke aan te stellen.

De oudste is hier 11, jongste 4. Jongste kan beter opruimen dan de ander 3. Nr 2 (9j) is echt een grote ramp op dat vlak

Hier een 7-jarige die elke week 1 euro zakgeld krijgt... Tenminste... Als haar takenblad ok is. Ze mag 3 taakjes vergeten doen elke week (we vergeten allemaal wel eens iets of hebben allemaal wel eens een baaldag), vanaf het 4de krijgt ze geen zakgeld die week. Alles wordt elke dag afgevinkt op de lijst, of een streepje gezet indien ze het niet deed.
Haar taken:
- boekentas leegmaken: waterfles en koekedoos op het aanrecht aan de vaatwas zetten, agenda open leggen en huiswerk klaarleggen
- tafel dekken: borden zetten, bestek, frisdrank of water en sausjes op de tafel zetten.
- 1x per week planten water geven.
- elke dag haar bed openleggen (haar bed verversen doen we altijd samen)
- haar kleren goeddraaien en in de wasmand gooien. Die met print moeten binnenstebuiten, de andere mogen net niet binnestebuiten. Ze sorteert ook direct of het bij de lichte of donkere was moet. (wat niet juist gedraaid is, plooi ik gewoon zo op en krijgt ze binnenstebuiten in haar kast gelegd)
- ze kiest 's morgens zelf haar kleren uit en zwiert alles wat "niet goed" is, gewoon op de grond. Ze wordt nu direct teruggeroepen om eerst alles zelf terug op te plooien en terug op de juiste plek te leggen.

Ze weet dat opa en oma vroeger mijn niet-opgeruimde spullen in de tuin zwierden en weet dat ik niet zal aarzelen dat ook te doen. :oi22:
Ik ben nu ook wel van het principe dat jong geleerd, oud gedaan is en dat zakgeld krijgen geen recht is maar een gunst...

Tis wel zo als we iets vragen doen ze het wel. Ik ben nu wel al tijdje thuis dan is het moeilijk om hun taken te geven. Enkel hun kamer kom ik niet aan als ze in een varkensstal willen slapen is dat hun keuze.

Als ik zie wat sommige op jonge leeftijd hier allemaal moeten doen?

Tafel dekken, kledij in de wasmand leggen en goeddraaien, wat niet juist gedraaid is krijgt ze ook zo terug in haar kast,…

@Mulan, absoluut geen verwijt natuurlijk want iedereen voedt zijn of haar kind op zoals ze zelf willen maar als ik dat vergelijk met mijn kinderen, 5 en 8.

Enigste dat die af en toe is moeten doen is hun speelkamer opruimen en dan nog helpen we soms mee.

Ik ben van principe laat kinderen kinderen zijn. Ze moeten later al genoeg huishoudelijke taken uitvoeren.

Ik heb tot mijn 24j thuis gewoond en nooit iets moeten uitsteken, opruimen, afwassen/afruimen, tafel dekken,…

Nu goed, ik ben mij ook wel bewust dat zoiets zeer uitzonderlijk is en ze bij ons wss vanaf een jaar of 12 wel mogen/moeten meehelpen in het huishouden.

Tafel dekken, kledij in de wasmand leggen en goeddraaien, wat niet juist gedraaid is krijgt ze ook zo terug in haar kast,…

@Mulan, absoluut geen verwijt natuurlijk want iedereen voedt zijn of haar kind op zoals ze zelf willen maar als ik dat vergelijk met mijn kinderen, 5 en 8.

Enigste dat die af en toe is moeten doen is hun speelkamer opruimen en dan nog helpen we soms mee.

Ik ben van principe laat kinderen kinderen zijn. Ze moeten later al genoeg huishoudelijke taken uitvoeren.

Ik heb tot mijn 24j thuis gewoond en nooit iets moeten uitsteken, opruimen, afwassen/afruimen, tafel dekken,…

Nu goed, ik ben mij ook wel bewust dat zoiets zeer uitzonderlijk is en ze bij ons wss vanaf een jaar of 12 wel mogen/moeten meehelpen in het huishouden.
Dus jij gooide de was langs de mand, afval op de kast/tafel ipv vuilbak,..?
En dat was ok voor uw ouders?

Leule thread. De onze is net 3 en moet sinds een tijd ook zijn speelgoed opruimen. We doen dat dan samen en dat gaat gelukkig wel vlot. Da's dan puzzels in de juiste dozen, blokken in de juiste bakken, enz.
GIsteren ging ik stofzuigen en hij wou ook absoluut helpen. Gaat nie vooruit ma wel plezant zo natuurlijk.
Om 1 of andere reden doet hij dat (nu nog) graag. Mijn vrouw vertelde dat hij daarnet op school de juf aan het helpen opruimen was :)

EDIT: ik zie net dat er tienerkinderen staat, de volgende dag :lol:

Laatst bewerkt:
Zoon van 7.

Na het eten bord op de keuken. Speelgoed opruimen. Papier bij papier, pmd en gwn afval.

Moeten het wel zeggen, anders doet hij het soms.
Wat hij wel uit zichzelf doet is buiten helpen, mag, moet niet.

Horen dan wel dat hij helpt op school en op scouts en in turnles met opruimen en doen...

Dus jij gooide de was langs de mand, afval op de kast/tafel ipv vuilbak,..?
En dat was ok voor uw ouders?

Ik legde de was op mijne stoel en ons moeder nam dit mee en gooide die in de wasmand beneden (nooit wasmand gehad op de kamer)

En ok, afval gooide ik idd in de vuilbak.

Ik legde de was op mijne stoel en ons moeder nam dit mee en gooide die in de wasmand beneden (nooit wasmand gehad op de kamer)

En ok, afval gooide ik idd in de vuilbak.
Als dat de afspraak was.
Hier zijn ze soms ‘te mottig’ op hun eigen rommel op te ruimen. (Tieners zoals ze zeggen..)
Vroeger had ik het respect om dit uit mijn eigen te doen voor mijn ouders. De gewassen was lag bv op de trap en die nam ik mee naar mijn kleerkast. Hier zouden eens kijken en gewoon laten liggen.
Vooral de pluskinderen. En dat maakt de situatie moeilijker.

Die van ons zijn wel 12, 2 van 16 en 1 van 18. Als je daarachter moet lopen dan ben je slaaf. In november gaan we samenwonen en in dat huis hebben ze voor hen een volledig appartement met hun eigen kamers en zij moeten zorgen dat het daar gekuist en opgeruimd is. Want laat die gasten doen en je mag een container zetten na een week.

Terug
Bovenaan