Wat heb jij vandaag gekookt?

Eindelijk nog eens tijd gemaakt om paella te maken.
IMG_20250730_192958.jpg

Da kan smaken, zo ne paella... Liefst met een aangebakken korstje onderaan, anders is het genen echten.
Er bestaat ook nog een vochtige soort (soep) paella (das toch wat die Spanjaard zei tegen mij toen we op restaurant zaten bij een bedrijfsetentje in Spanje maar er zullen hier wel weer puristen zijn die zullen beweren dat dit niet zo is en beter weten dan die Spanjaard en zeggen dat dit anders noemt en dus gene paella is , ook al waren de ingrediënten juist hetzelfde en werd het blijkbaar op zo goed als zelfde manier klaar gemaakt , volgens die lokale Spanjaard . ;) )

Blijkbaar toch ook geen originele versie volgens deze link dus weet niet of je dit paella mag noemen :
Dacht ga die puristen effe voor zijn . ;)

Ziet er heel goed uit die paella , zou hem zo opeten ook al ben ik geen fan van garnalen . ;)

(Nu nog een kleine opmerking , heb eens paella gegeten ook klaargemaakt door een lokale Spanjaard (de tuinman van het vakantiehuis waar we verbleven) en die maakt het ook ongeveer op de wijze van vrouwtje theelepel dus denk dat daar ook meerdere variaties van bestaan dus ook in Spanje .;) )

Achja on topic. Hier was het gisteren simpel wat gekookte patatjes met spinazie (zonder room) en dunne worst (gebakken in de pan )
Vandaag zou het normaal capellini (dunne spaghetti dus die ik ook breek om te koken ) met kippeblokjes (gebakken in de pan ) , paprika en ajuin (ook gebakken in diezelfde pan met de kip ) en dan currysaus ….en laat alle Italianen zich nu omdraaien in hun graf , kgeef er geen reet om . ;)

Laatst bewerkt:
Er bestaat ook nog een vochtige soort (soep) paella (das toch wat die Spanjaard zei tegen mij toen we op restaurant zaten bij een bedrijfsetentje in Spanje maar er zullen hier wel weer puristen zijn die zullen beweren dat dit niet zo is en beter weten dan die Spanjaard en zeggen dat dit anders noemt en dus gene paella is , ook al waren de ingrediënten juist hetzelfde en werd het blijkbaar op zo goed als zelfde manier klaar gemaakt , volgens die lokale Spanjaard . ;) )

Blijkbaar toch ook geen originele versie volgens deze link dus weet niet of je dit paella mag noemen :
Dacht ga die puristen effe voor zijn . ;)
Misschien bedoel je arroz caldoso?

Gisteren middag: twee eitjes gebakken. Op zich helemaal niet speciaal maar ik heb ze gebakken in het gietijzeren pannetjes waar m'n grootmoeder vroeger onze eitjes in bakten toen we daar 's middags bleven eten. Het pannetje is eigen net te klein voor twee eitjes dus wat met de vork in moeten zitten om al het wit mooi gebakken te krijgen. Maar toch: 't smaakte zeker en niet op z'n minst omwille van de nostalgie factor :)
1753948275820.png

's avonds was het curry time: chicken pathia.
1753948367577.png

Er bestaat ook nog een gestoomde soort paella maar er zullen hier wel weer puristen zijn die zullen beweren dat dit niet zo is.

En ja tuurlijk hebben die gelijk he wat dacht ge nu :rofl:

Denk dat er verschillende soorten paella zijn. Ook met konijn en zo.
Ik hou van zeevruchten dus als ik het maak is het met veel mosselen, schelpjes, calamaris en scampi/gamba. 🤷
En zeker geen chorizo want dat lust ik niet.

Balletjes in mosterdsaus met groenterösti ( Link)
-Eigen toets van kroketten, had zoiets van roomsausje..needs kroketten lol
-Gestoofde paksoi.

Aanrader recept vanwege easy food en ook zonder de eigen toets.
Soit 😜😘😋

IMG-20250731-184223.jpg

IMG-20250731-181329.jpg

IMG-20250731-181911.jpg

IMG-20250731-183037.jpg

IMG-20250731-183419.jpg
IMG-20250731-183421.jpg

Afgelopen weekend een hoop tomaten gekregen van een vriend van m'n ouders. We hebben die een tijd terug een paar kilo rabarber gegeven.
Een mix van allerlei soorten. Met een deel een heel simpele, pure tomaten saus gemaakt en daar een classic canneloni met ricotta en spinazie mee gemaakt. Om het nog artisanaler te maken wilde ik bij de lokale buffelboerderij mozarella gaan halen maar m'n vriendin vond dat er wat over aangezien het toch maar was om over de schotel te kappen en te laten smelten.

1754298591069.png

1754298606146.png

1000053293.jpg

Dit weekend tex mex bbq met flatbread... Zure room mag ik echt niet te vaak in huis halen, ik zou dat potje zo kunnen uitlepelen. :drool:

1000053558.jpg

Als dessert met overschot oreo's frambozenkwarktaart gemaakt.

Terug
Bovenaan