Wat heb jij vandaag gekookt?

Asperges, zoete aardappel en zalm.
Makkelijk, simpel en vre goed!

Bijlagen

• IMG_9967.jpeg
    IMG_9967.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 18
Als ik jouw borden zie, vraag ik mij altijd af waar je dat steekt. Toch altijd serieuze porties? Of zijn je borden zo klein?
Wij waren van kinds af al grote eters maar het zij soms nog grotere porties (heb zo twee van die porties friet en witloof binnen gestoken op het gemakske maar het vlees heb ik gedeeld met de hondjes (maar was zeker genoeg hoor . ;) )
Vlees ziet er lekker uit

Geen gestoomde frietjes ? Daar had ge meer gezondheidswinst kunnen maken dan met een stukje vlees
Vlees is zelfs nog licht gebakken , zo de pan in 10 sec draaien en dan vuur omlaag om de boter niet te laten verbranden maar was licht roze van binnen
Frietjes in de oven klaar gemaakt of zelfs in zo een airfryer heb ik al geprobeerd maar was daar gene fan van (zelfs al in de microgolf dacht ik met die pakjes die je vroeger kon kopen met saus al op )
Denk niet dat uw frietjes krokant gaan worden als ik ze moest stomen , want dan heb je gewoon lange frietachtige gestoomde patatjes ….
Heb het al gezegd dat het mij niet echt te doen is omwille van gezondheidswinst (maar is mooi mee genomen ) maar meer om de opgedane ervaring .
Meer moet je er echt niet achter gaan zoeken .

De gemiddelde bestelling in het frituurtopic is dubbel zo groot als dit bord :D
Vraag mij soms ook af waar ze dat allemaal soms steken …en zeker als daar veel vleesjes bijzitten en dan vettige sausjes en dan nog een paar pinten op ….

Denk dat het vandaag tonijn steaks zullen zijn op een bedje van sla of moet ik zeggen groentenweelde (allé , wat zit er allemaal tegenwoordig in die bakjes met Caesar salade die je zo kan kopen in de winkel . ;) )

Foto eventueel later als ik er aan denk . ;)

En omdat het hier op BG blijkbaar een gewoonte is heb ik er ook wat kaas op geraspt nl jonge Beemster . ;)
De Caesar salade is wel een beetje aangevuld geweest en de kip ervan is naar de hondjes gegaan (waren amper 4 stukjes wel ) .

Laatst bewerkt:
Om toch eens advocaat van de duivel te spelen : in Azië wordt er toch best veel gestoomd. Vis, maar ook dumplings en tofu bv. Gisteren heb ik nog eens Laab gemaakt en daar bak je je gehakt niet, maar ga je het in een bodempje water garen met massa's aromaten en achteraf afwerken met limoensap, vissaus en kruiden. Dus geen maillard, maar wel superlekker vlees en helemaal anders dan wat je 'normaal' doet.

De afwerking met specifieke smaakmakers doet natuurlijk veel.

Om toch eens advocaat van de duivel te spelen : in Azië wordt er toch best veel gestoomd. Vis, maar ook dumplings en tofu bv. Gisteren heb ik nog eens Laab gemaakt en daar bak je je gehakt niet, maar ga je het in een bodempje water garen met massa's aromaten en achteraf afwerken met limoensap, vissaus en kruiden. Dus geen maillard, maar wel superlekker vlees en helemaal anders dan wat je 'normaal' doet.

De afwerking met specifieke smaakmakers doet natuurlijk veel.
Of gekookt. Kijk maar naar hot pot.

De Chinese velveting techniek gebruik ik soms voor kip: in reepjes of blokjes snijden, maïzena (en wat smaakmakers) op doen en dan wat laten rusten om het nadien een minuut onder te dompelen in water. Blancheren, eigenlijk. En dan bij de rest van het wokgerecht doen. Moet daar zelf nog wat meer mee oefenen, maar het is wel een interessante manier om de sappigheid in de kip te behouden.

Vroeger bakte ik de kip gewoon mee met de rest en ik vond het toch altijd wat droog.

Maarreeuh ... een hamburger of een ribeye zijn toch wel zaken die ik het liefst dichtschroei voor die maillardreactie.

Ik heb hier nog een (1x gebruikte) stoomoven van AEG in de aanbieding.

Even over de paella.
Iemand die van Njam (openvuur) als eens gemaakt? Met duvel?

Met het warme weer gisteren een heerlijke steak tartaar, vers en grof gemalen, sjalotje, mayonaise, Worcestershire, tomatenketchup, tabasco, zwarte peper, zout, eidooier - maar zonder te overdrijven zodat de smaak van het vlees niet op de achtergrond verdwijnt, aangevuld met sla/tomaat/lente ui uit de tuin en verse frietjes gebakken in ossenwit.

Alles aangevuld met fris glas witte wijn tegen achtergrond van grazende koe - ik heb al slechtere dagen gekend.

Met het warme weer gisteren een heerlijke steak tartaar, vers en grof gemalen, sjalotje, mayonaise, Worcestershire, tomatenketchup, tabasco, zwarte peper, zout, eidooier - maar zonder te overdrijven zodat de smaak van het vlees niet op de achtergrond verdwijnt, aangevuld met sla/tomaat/lente ui uit de tuin en verse frietjes gebakken in ossenwit.

Alles aangevuld met fris glas witte wijn tegen achtergrond van grazende koe - ik heb al slechtere dagen gekend.
Welk stukje rundvlees gebruik je hiervoor?

Welk stukje rundvlees gebruik je hiervoor?
Ben bij slager geweest en die had een stuk van "de kogel" liggen - heb hem dan maar gevraagd om dat te malen voor me.

Maar het kan ook prima met gepelde biefstuk - maar imo het beste met vol -smakende stukken zoals kogel, bavette, ribey, gerijpt vlees ... maar dat kan persoonlijk zijn.

Gisteren:
Tagliatelle met gegrilde zalm + peterselie & aardbeiencake
Vandaag:
Ardense vinken met kroketten en bloemkool & panna cotta van chocolade (is nog aan het opstijven in de frigo, en zal pas voor morgen zijn).

Gisteren boerenworsten met wortelpuree. Ik keek daar al dagen naar uit, gek hoe zo een Vlaamse boerenkost kan smaken.
Vandaag: kalkoenbrochetten met gebakken patatjes. Over de groente ben ik nog niet uit.

Terug
Bovenaan