Wat heb jij vandaag gekookt?

Patatje eerst gestoomd maar was nog niet volledig zoals het moest en dan maar wat bijgebakken in de pan en daar dan wat paddestoeltjes en oesterzwammen bij met een stukje vlees …is weer eens iets anders dan champions (en je weet wel wat ik daar mee bedoel héé . ;) )
Een alcohol vrije trippel karmeliet erbij en ging nog een Bananasplit maken als dessert maar ben de crémegelas vergeten (ga er morgen wel om want heb zo geen toestel om dat zelf te draaien )

Ik heb hem zelf niet gemaakt, maar wel geassisteerd, telt dat?

PXL_20260503_125942586.jpg

Gemaakt door een Spanjaard, comme il faut.

Wegens drukte heb ik dus minder en minder tijd om te koken de laatste tijd. Maar die van ons heeft er haar goesting in teruggevonden. Ze heeft me deze week al 2x heel aangenaam verrast met een gnocchi en kip in gogonzola saus en vandaag een orzoschotel uit de oven met gehakt, groenten en fetakaas. Damn, de liefde van de man gaat écht door de maag.

Home-made Poke bowls gemaakt. Met de volgende toppings:
  • blokjes mango;
  • blokjes advocado (met snuifje zout en scheutje vers limoensap);
  • fijne blokjes komkommer;
  • fijne blokjes (roma)tomaat;
  • geroosterde uitjes;
  • fijn geraspte wortel (met scheut rijstazijn);
  • pijpajuin (blad);
  • zeewiersalade (zo een bakje van den AH).
Kippenreepjes met marinade:
  • honing;
  • sesamolie;
  • ketjap;
  • rijstazijn;
  • peper en zout;
  • sesamzaadjes.
En dan nog basmatirijst met een scheut sesamolie, een scheut rijstazijn en snuifje zout.

Als sausjes:
  • sweet chili sauce;
  • sriracha mayo.
De presentatie kon nog iets beter, maar ze waren er hier allemaal zot van. :D

Laatst bewerkt:
Wraps met kip, gefrituurde aubergine met misosaus, komkommerstaafjes in sesamolie en soja en nog wat dingetjes erbij. Zeker die aubergine was de moeite waard! Volgende keer wat gochuyang erbij zwieren.

Twas gisteren maar goed, Thai BBQ workshop gevolgd in Maldegem bij de Elkedag-bbq.be ploeg

Kipsate met pindasaus

Tom Yam met gegrilde garnalen

Rode Curry met Geroosterde Eendenborstfilet

Laab met gegrild varkensvlees

Gegrilde kleefrijst met gecondenseerde melk & kokosroomijs

Enorm toffe ervaring, dikke aanrader voor mensen die eens iets ander op de BBQ willen doen!

Me nog eens aan een miso carbonara gewaagd. Iets te weinig kookvocht toegevoegd, hoewel ik eerst dacht dat het voldoende was. Dat is toch zo'n delicate balans, vind ik. Teveel kookvocht en je hebt 'water in de kelder', te weinig kookvocht en dat proef je ook meteen aan de textuur.

Desondanks heeft het toch weer gesmaakt.

Me nog eens aan een miso carbonara gewaagd. Iets te weinig kookvocht toegevoegd, hoewel ik eerst dacht dat het voldoende was. Dat is toch zo'n delicate balans, vind ik. Teveel kookvocht en je hebt 'water in de kelder', te weinig kookvocht en dat proef je ook meteen aan de textuur.

Desondanks heeft het toch weer gesmaakt.
De 'truc' die ik heb geleerd is om je emulsie in een aparte kom te maken (au bain marie of met een blender). Dus in dit geval de eieren, kaas en miso met wat pastawater binden tot een saus en die dan onder de pasta mengen. Op die manier kan je veel beter inschatten hoe dik je saus al is.
En als je echt wil cheaten kan je er nog wat maisena opgelost in water onder doen, dan krijg je nog meer binding.

De 'truc' die ik heb geleerd is om je emulsie in een aparte kom te maken (au bain marie of met een blender). Dus in dit geval de eieren, kaas en miso met wat pastawater binden tot een saus en die dan onder de pasta mengen. Op die manier kan je veel beter inschatten hoe dik je saus al is.
En als je echt wil cheaten kan je er nog wat maisena opgelost in water onder doen, dan krijg je nog meer binding.
Dat heb ik gedaan en bij het opmengen nog wat aangelengd met kookvocht, maar onvoldoende blijkbaar.

Vandaag mij ook eens gewaagd aan witte asperges , heb ze gestoomd samen met de patatjes een geplet eitje erbij waar ik wat gesmolten boter heb bij gedaan en een lekker stukje vlees (jodenhaas )

Was lekker enkel volgende keer een beetje meer afsnijden vanachter .
Had nu nog een paar keer dat ik een vezelachtige structuur aan het eten was voor de rest waren ze beetgaar en smolten in de mond . ;)

Een nieuw pastasauzeken geprobeerd. Topper!

3 kipfilets in blokjes snijden, kruiden met paprika en komijn en bakken + apart houden.
In dezelfde pan sjalot, paprika (rood en geel) en look bakken, tomatenpuree mee indoen en aanstoven. Eetlepel honing indoen. Half literke kippebouillon bij doen en aan de kook brengen. Eetlepel Dijon mosterd bijdoen. 200ml melk inkappen en als het kookt een goed handvol parmesan, cheddar en mozarella bijkappen.

Edit: en finaal uw kip nog weer bijdoen.

Faaaaak

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan