Wat heb jij vandaag gekookt?

Dat is zeker mijn intentie. Zijn er grote verschillen tussen nat en droog pekelen? Bij nat pekelen kan je er nog wat rozemarijn en look aan toevoegen.
Met steak enkel nog maar droog gedaan. Rozemarijn en look doe ik met wat boter als in arroseer.
Natte pekel werkt heel goed bij kip (kippenvleugels in bierpekel voor je ze op de bbq legt :drool: ).

Slow cooked ribben uit de oven:

Dat vlies had de slager al verwijderd, dan
- Wet rub: bbq sauce from Delhaize, cheap ass --> eerst op ribben insmeren, vervolgens
- Dry rub: mosterdzaad fijngemalen, zoete paprika poeder, bruine suiker, zout, ajuin poeder --> rijkelijk over de ribben strooien en maken dat alles bedekt is, goed inpakken in vershoudfolie (of direct in aluminium folie kan ook)

12h laten marineren in koelkast
De ochtend zelf dan 3h30m op 135°C laten garen in aluminium folie, dubbel verpakt zodat er geen vocht kan ontsnappen.

Eindresultaat: fall of the bone ribs :drool:
Dat met een frietje, iedereen content

Dry brine pincanha (Holstein van Delhaize). Iets te overmoedig geweest met het zout, ik had me aan de 1% regel moeten houden. Maar wel een aardig krokante korst en een far cap die heerlijk was. Iets te snel er af gehaald, dus nog even doorgebakken omdat het anders te taai was. Saignant was beter.

Vrij dun stuk voor 6 euro, dus ook geen topkwaliteit. Maar wel een goeie oefening.

Met het warme weer:
  • Klassiek bereide gehaktballen (kruiden, eieren, paneermeel) met perzik uit blik en brood - simpel maar fan sinds ik kind was
  • scampi (verse paprika-look-sjalot-tomaat-chili, witte wijn, room, beetje groentebouillon, tomatenpuree, tomatenketchup, peper-zout-paprikapoeder, scampi's kort aangebakken en geflambeerd met whisky en bij de saus gekieperd, wat verse dragon erbij, glas frisse witte wijn en een ciabatta broodje - restaurant level mannekes

Iemand een recept voor een lekkere saus bij hamburgers zoals op deze foto?

Dit weekend op een foodfestival iets gelijkaardigs gegeten en de saus maakte toch wel het verschil.
Op de site staan de ingrediënten: https://mrbigmouth.eu/be/recepten/oldtime-classic

2 eetlepels mayo
1 eetlepel ketchup
1 theelepel gele mosterd
1 theelepel augurkensap
Beetje knoflookpoeder en paprikapoeder.

Gebakken lever met gekarameliseerde ajuin. Had iets gelezen over uurtje weken in melk en dan droogdeppen en bloem erover, maar zo was het ook goed. Simpel is soms het lekkerste.

En daarna nog een bakje mosselen met groenten, kruidenboter en witte wijn van de BBQ van de onderburen gekregen. Ze hadden mijn been over het terras zien hangen. Een prachtig been dat een portie mosselen verdient of ze gooien niet graag eten weg.

Pasta met zuiderse groenten (paprika, aubergine, courgette, olijven):
1779863567547.png

Schotel met aardappel, gehakt ,paprika. Daar tacokruiden erbij en wat kaas erover.
Daarbij een tomatensalsa, advocado en zure room.
1779863614449.png

Pastasla met komkommer, tomaat, ei, tonijn, mais met daar een curry dressing bij:
1779863684685.png

Olijfolie mengen met peper, zout, za'atar en sumak. Worteltjes en bloemkool snijden. Mengen met het merendeel van degekruide olijfolie en roosteren. Rest van de olie mengen met kikkererwten. Parelcouscous maken. Alles laten koelen en mengen met verse munt.
Daar een yoghurt dressing (look, citroen) en wat falafels bij.
1780302988053.png

Taco's met kippen gehakt, paprika, rode ui, mais, guacamole en tomaten salsa.
1780303229860.png

Taco's met kippen gehakt, paprika, rode ui, mais, guacamole en tomaten salsa.
Bekijk bijlage 50640

Ziet er goed uit.

Ge moet dat eens maken met kleine zachte wraps en dan dubbelplooien met daartussen geraspte kaas en het vlees en een even in de pan bakken aan 2 kanten. Is echt 100 keer beter dan die hardshell taco's.

Vandaag was het wraps met chipotle kippendijen (overschot van gisteren) met groenten en gebakken paprika, uien en champignons met ketchap en ziggy fries erbij.

Terug
Bovenaan