Wat is uw rijk zijn?

6K netto per maand dus een kleine 3 K overschot na afbetaling lening. Hoe ge dan 45Kk kunt sparen per jaar zonder op uw uitgaven te letten snap ik ook niet....
Om dan zoveel geld aan een woning te geven...live a little :oi22:

Dat dikt snel aan ze. We hebben na hypotheek en kosten voor te leven met 5 een 3500 euro over per maand (2500 ik, 1000 mijn vrouw). Ik zet momenteel persoonlijk 30-35k/jaar weg hiervan (daar komt nog vakantiegeld, 13de maand en bonussen bij) zonder iets tekort te komen.

Nieuwe woning heeft nu eenmaal weinig kosten qua onderhoud en energie, we hebben 1 bedrijfswagen en 1 eigen wagen voor mijn vrouw (nieuwe van 03/2024 (autosalon) @aankoopprijs 16k) die 5k km/jaar doet, het telt allemaal nog weinig door.

Natuurlijk kan je altijd meer geld uitgeven en kan ik bvb in plaats van zelf de tuin in orde te zetten dat laten doen, maar we vinden dat niet nodig. We leven goed en comfortabel, maar we werken wel hard daarvoor, dat klopt.

Onze woning is wel onder de gemiddelde BG prijs, maar we wonen dan ook maar in Limburg :D. Woning (ruime HOB uit 2020) vorig jaar gekocht, buffer na aankoop was 70k, staat vandaag terug op 100k+ (spaargeld/staatsbon+beleggingen). Spreek dan over mijn persoonlijke buffer, niet die van mijn vrouw.

Ik ben eens benieuwd - binnen dit en 10 jaar zullen behoorlijk wat forumleden de mogelijkheden hebben om te stoppen met werken, of halftijds ofzo - eens benieuwd hoeveel leden er hier zullen posten: mannekes - vanaf vandaag ben ik gestopt met werken - ik vermoed bitter weinig - niet dat het goed of slecht is, als je graag doet wat je doet zou je een idioot moeten zijn ermee te stoppen. Ik denk alleen dat wie effectief start met dat doel het mss zal uitvoeren - het gros zal echter al stoemelings in die situatie belanden - bij wijze van spreken, de meeste zijn slim genoeg om dat punt zien aan te komen. Bijkomend is het maatschappelijk niet echt vlot geaccepteerd of voelt men zich zelfs schuldig - je zal maar een deftig bedrag erven en besluiten te stoppen met werken - een ware schande - voor een begenadigd belegger, freelancer of ondernemer is dat al iets makkelijker in dat opzicht.

Ik ben eens benieuwd - binnen dit en 10 jaar zullen behoorlijk wat forumleden de mogelijkheden hebben om te stoppen met werken, of halftijds ofzo - eens benieuwd hoeveel leden er hier zullen posten: mannekes - vanaf vandaag ben ik gestopt met werken - ik vermoed bitter weinig - niet dat het goed of slecht is, als je graag doet wat je doet zou je een idioot moeten zijn ermee te stoppen. Ik denk alleen dat wie effectief start met dat doel het mss zal uitvoeren - het gros zal echter al stoemelings in die situatie belanden - bij wijze van spreken, de meeste zijn slim genoeg om dat punt zien aan te komen. Bijkomend is het maatschappelijk niet echt vlot geaccepteerd of voelt men zich zelfs schuldig - je zal maar een deftig bedrag erven en besluiten te stoppen met werken - een ware schande - voor een begenadigd belegger, freelancer of ondernemer is dat al iets makkelijker in dat opzicht.

Amai, wat de maatschappij ervan vindt zal mij werkelijk worst wezen :ROFLMAO:

Nee, ik was dit weekend met mijn vrouw op weekend in de Ardennen - we hadden de kinderen eens niet mee (zeer zeldzaam) en ik kon me eigenlijk zo al voorstellen hoe enorm ik ook van mijn pensioen ga genieten samen met haar. Een toekomst waarin ik nog niet TE oud ga zijn om er deftig van te genieten spreekt me dan ook enorm hard aan.

Maar GA ik dat doen? Ik moet zeggen dat ik professioneel gezien geniet van wat ik aan het doen ben. En dat ik mezelf daar nog niet snel zie uitstappen. Maar daar komt weer wat ik hierboven al zei: de gemoedsrust hebben om de optie te hebben om er vroeger uit te stappen, dat is voor mij rijk zijn. Eigenlijk reken ik nu in dat voor elk jaar dat ik als zelfstandige werk, ik een jaar vroeger op pensioen kan. Ik ben nu 5 jaar actief als zelfstandige dus ik heb al een paar jaar gemoedsrust gekocht. Als ik zo nog een tijd kan doorgaan valt de druk van "moeten" dan helemaal weg. En dan wordt het nog vooral: wat wil ik zelf nog, waar heb ik nog zin in?

Dit. Het is hier al moeilijk om eens een dag verlof door te duwen. Ik krijg dat over mijn hart, mijn wederhelft niet. Als wij dit jaar al 2 dagen verlof genomen hebben (buiten de wettelijke feestdagen) zal het veel zijn. Volgende week gaan we 4 dagen op weekend met de familie, ‘jama we moeten er maar tegen 14u zijn, kunnen nog een halve dag werken eh’. 1 dag niet werken betekent hier omzet die we mislopen. Enig weekendje dat we dit jaar al weg geweest zijn was om vrijdags een dag van daar uit te werken en de rest van het weekend te genieten. En dien denkt dan ook altijd dat we niet tot ons zestigste gaan werken, geloof er niet veel van :). Wij kunnen dien dag omzet gerust missen, maar dat getal voelt voor hem wrang aan.
Zijn ouders konden al lang van hun oude dag genieten als ze wilden, die blijven ook doorgaan. Ondanks de gezondheid die duidelijk aftakelt met al enkele kritieke momenten. Feestdagen/weekenden, die zitten altijd op hun bedrijf. Nemen minimum van verlof, vaak in het bouwverlof omdat meeste klanten dan dicht zijn maar nog niet teveel want ‘dat is de ideale periode om administratie bij te werken eh’.

Dit. Het is hier al moeilijk om eens een dag verlof door te duwen. Ik krijg dat over mijn hart, mijn wederhelft niet. Als wij dit jaar al 2 dagen verlof genomen hebben (buiten de wettelijke feestdagen) zal het veel zijn. Volgende week gaan we 4 dagen op weekend met de familie, ‘jama we moeten er maar tegen 14u zijn, kunnen nog een halve dag werken eh’. 1 dag niet werken betekent hier omzet die we mislopen. Enig weekendje dat we dit jaar al weg geweest zijn was om vrijdags een dag van daar uit te werken en de rest van het weekend te genieten. En dien denkt dan ook altijd dat we niet tot ons zestigste gaan werken, geloof er niet veel van :). Wij kunnen dien dag omzet gerust missen, maar dat getal voelt voor hem wrang aan.

Ik vind dat wel gevaarlijk eerlijk gezegd. Toen ik zelfstandig werd heb ik voorgenomen om altijd minstens evenveel verlof te nemen als toen ik werknemer was. Ik zweer daarbij en ik reken daar ook niet bij dan. Ik neem een week in Paasvakantie en Herfstvakantie, anderhalve week in Kerstvakantie en een drietal weken tijdens de zomervakantie.

Ik kan een hoop werkdruk verdragen, maar ik heb dan echt die rustpunten en quality time met het gezin nodig.

Ik vind dat wel gevaarlijk eerlijk gezegd. Toen ik zelfstandig werd heb ik voorgenomen om altijd minstens evenveel verlof te nemen als toen ik werknemer was. Ik zweer daarbij en ik reken daar ook niet bij dan. Ik neem een week in Paasvakantie en Herfstvakantie, anderhalve week in Kerstvakantie en een drietal weken tijdens de zomervakantie.

Ik kan een hoop werkdruk verdragen, maar ik heb dan echt die rustpunten en quality time met het gezin nodig.
I know. Hoop dat hij zich volgend jaar op de vakantieregeling van de crèche aanpast. Heb het van de week nog gezegd, de crèche is dicht een week met Pasen, wil dan er eens met ons gezin tussen uit, dat het alvast in zijn agenda staat 😅.

Ik snap uw punt, maar moest de erfenis hier vroeger komen dan verwacht (waar ik obv niet op hoop), dan is dat de dag dat ik mijn pensioen inplan hoor. Ik doe mijn job best graag, maar ik ga toch echt wel andere dingen doen als ik niet meer naar geld moet kijken..

Ik wil een 992 GT3 RS kopen en dan is het in orde.

Nee nu serieus, als ik vroeger kan stoppen dan de pensioenleeftijd dan zal ik dat zeker doen. Ben daar tot nu toe on track voor maar je weet nooit wat er nog allemaal gaat gebeuren.

Eigenlijk hoe @eniac het beschrijft is het voor mij ook. Niks moeten maar wel mogen/willen, dát gevoel wil ik hebben (en daar ben ik nog niet)

Zijn ouders konden al lang van hun oude dag genieten als ze wilden, die blijven ook doorgaan. Ondanks de gezondheid die duidelijk aftakelt met al enkele kritieke momenten. Feestdagen/weekenden, die zitten altijd op hun bedrijf. Nemen minimum van verlof, vaak in het bouwverlof omdat meeste klanten dan dicht zijn maar nog niet teveel want ‘dat is de ideale periode om administratie bij te werken eh’.
Wat is het nut dan van al dat werken als er niet eens een einddoel tegenover staat? :oops:

Het is pas vanaf dit jaar dat ik mijn roeping gevonden heb. Taalles geven aan volwassenen. Ik amuseer mij er ongelofelijk mee. Heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik echt werk. Het voelt meer aan als een hobby. Ik heb ooit 6 maanden gewerkt als bediende en dat vond ik vreselijk. Dat zou ik nooit meer willen doen.

Bij mij is dat ook wel zo, maar meer omdat ik geld hebben als een succes metric beschouw. Niet om het effectief uit te geven, dat interesseert me minder, maar als maatstaf telt het wel.
Neemt ook de druk in carriere weg vind ik. Vroeger had ik meer de 'stress' van vooruit te willen en mezelf te willen bewijzen zodat er promotie/bonussen komen. Nu verbleekt dat tov beleggingsinkomsten dus ligt de prioriteit anders...

(2% veilige kapitaalinkomsten, dat is 2500 per maand = het mediane nettoloon in Vlaanderen. Daarvan huis betalen, boodschappen, extra medische verzekering, onvoorziene omstandigheden, etc.).

Als je u al vrij voelt met een stuk minder dan het mediane nettoloon -> fijn voor jou, dan is een lager kapitaal voldoende.
Als je 10k nodig hebt -> kan ook fijn zijn, maar dan heb je een hoger kapitaal nodig.

4% jaarlijks gebruiken lijkt me ook nog wel OK ervan uitgaande dat je het geld in een indexfonds steekt.

Laatst bewerkt:
Het hangt toch ook allemaal af van je uitgavenpatroon. Je kunt daar niet zomaar een cijfer op plakken. Maar als ik hier lees dat sommigen een uitgavenbudget van 4k/maand als 'amper leven' beschouwen, tja...
Je kunt zelfs met voldoende fin. reserves vrijwillig tamelijk sober leven en toch best gelukkig zijn (ken veel voorbeelden daarvan) terwijl anderen het liefst elke week gaan feesten op een luxejacht voor de kust van Ibiza met 25-jarige Russinnen en veel wit poeder. Dan kom je met 4k niet toe idd.

Het hangt toch ook allemaal af van je uitgavenpatroon. Je kunt daar niet zomaar een cijfer op plakken. Maar als ik hier lees dat sommigen een uitgavenbudget van 4k/maand als 'amper leven' beschouwen, tja...
Je kunt zelfs met voldoende fin. reserves vrijwillig tamelijk sober leven en toch best gelukkig zijn (ken veel voorbeelden daarvan) terwijl anderen het liefst elke week gaan feesten op een luxejacht voor de kust van Ibiza met 25-jarige Russinnen en veel wit poeder. Dan kom je met 4k niet toe idd.
Als je met 4k per maand 45k op een jaar tijd wil sparen, wat is er dan aan uitgavenbudget :/? Er heeft hier niemand beweert dat je van 4k per maand amper kan leven :sarcastic: . Het heeft hier altijd over de spaarambitie gedraaid.

Als je met 4k per maand 45k op een jaar tijd wil sparen, wat is er dan aan uitgavenbudget :/? Er heeft hier niemand beweert dat je van 4k per maand amper kan leven :sarcastic: . Het heeft hier altijd over de spaarambitie gedraaid.
Dat is toch niet wat hij zegt?
Er staat letterlijk dat het spaargeld niet uitsluitend van die 4k komt.
En jij beweert letterlijk dat het met die spaarambitie 'amper leven' is, wat dus niet klopt.

Het is pas vanaf dit jaar dat ik mijn roeping gevonden heb. Taalles geven aan volwassenen. Ik amuseer mij er ongelofelijk mee. Heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik echt werk. Het voelt meer aan als een hobby. Ik heb ooit 6 maanden gewerkt als bediende en dat vond ik vreselijk. Dat zou ik nooit meer willen doen.
Dat is eigenlijk wel mooi, als je job een roeping is. Benijdenswaardig zou ik zelfs zeggen want dat is lang niet iedereen gegeven. Bij sommige mensen wordt die voldoening niet gehaald uit de concrete jobinhoud, maar wel uit de interactie die ze hebben met hun collega's. Klinkt misschien wat raar, plezier uit je werk te halen omdat je je amuseert met je collega's, maar dat moet je zelf maar uitmaken. Als je elke dag plezier maakt en je verdient daar geld mee, dan valt daar toch niet veel op aan te merken.

Dat is toch niet wat hij zegt?
Er staat letterlijk dat het spaargeld niet uitsluitend van die 4k komt.
En jij beweert letterlijk dat het met die spaarambitie 'amper leven' is, wat dus niet klopt.
Van die 4k moeten nog alle vaste maandelijkse kosten/onderhoudskosten van een grote woning. Bonus/vakantiegeld en 13e maand, van 1 persoon want er is maar 1 persoon in loondienst (andere zelfstandige onder eenmanszaak). Een loon van 3k net zijn niet de profielen die jaarlijks met grote bonussen gaan lopen, met alle respect, dat is max 1-2 extra maandlonen. Wij moeten die mensen hun rekening niet maken maar lijkt alsof je het merendeel van wat er binnenkomt wil oppotten voor een spaardoel, voor een huis.
Nadat je net uw relatie hersteld hebt na een korte relatiebreuk. Dat lijkt mij een zwaar/streng doel dat je uzelf oplegt.

Van die 4k moeten nog alle vaste maandelijkse kosten/onderhoudskosten van een grote woning. Bonus/vakantiegeld en 13e maand, van 1 persoon want er is maar 1 persoon in loondienst (andere zelfstandige onder eenmanszaak). Een loon van 3k net zijn niet de profielen die jaarlijks met grote bonussen gaan lopen, met alle respect, dat is max 1-2 extra maandlonen. Wij moeten die mensen hun rekening niet maken maar lijkt alsof je het merendeel van wat er binnenkomt wil oppotten voor een spaardoel, voor een huis.
Nadat je net uw relatie hersteld hebt na een korte relatiebreuk. Dat lijkt mij een zwaar/streng doel dat je uzelf oplegt.
Maar dit zal toch niet de eerste keer zijn dat iemand (op dit forum) zich rijk rekent? Allezja ik lees dat ook met grote ogen, maar lijkt me dat dit soort zaken zichzelf wel uitwijzen. Als dat spaardoel niet lukt lijkt me dat weinig gevolgen te hebben.

Terug
Bovenaan