6K netto per maand dus een kleine 3 K overschot na afbetaling lening. Hoe ge dan 45Kk kunt sparen per jaar zonder op uw uitgaven te letten snap ik ook niet....
Om dan zoveel geld aan een woning te geven...live a little![]()
Dat dikt snel aan ze. We hebben na hypotheek en kosten voor te leven met 5 een 3500 euro over per maand (2500 ik, 1000 mijn vrouw). Ik zet momenteel persoonlijk 30-35k/jaar weg hiervan (daar komt nog vakantiegeld, 13de maand en bonussen bij) zonder iets tekort te komen.
Nieuwe woning heeft nu eenmaal weinig kosten qua onderhoud en energie, we hebben 1 bedrijfswagen en 1 eigen wagen voor mijn vrouw (nieuwe van 03/2024 (autosalon) @aankoopprijs 16k) die 5k km/jaar doet, het telt allemaal nog weinig door.
Natuurlijk kan je altijd meer geld uitgeven en kan ik bvb in plaats van zelf de tuin in orde te zetten dat laten doen, maar we vinden dat niet nodig. We leven goed en comfortabel, maar we werken wel hard daarvoor, dat klopt.
Onze woning is wel onder de gemiddelde BG prijs, maar we wonen dan ook maar in Limburg
. Woning (ruime HOB uit 2020) vorig jaar gekocht, buffer na aankoop was 70k, staat vandaag terug op 100k+ (spaargeld/staatsbon+beleggingen). Spreek dan over mijn persoonlijke buffer, niet die van mijn vrouw.
. Wij kunnen dien dag omzet gerust missen, maar dat getal voelt voor hem wrang aan.
.
. Het heeft hier altijd over de spaarambitie gedraaid.