Telefoneren vind ik ook moeilijk of gewoon niet leuk. Ik kan het wel, maar ik stress me er wel voor. Ik doe het liever face to face. Ik vind dat persoonlijk gemakkelijker. Je begrijpt ook niet altijd alles aan de telefoon, want sommige mensen praten dan gewoon stil of zijn echt moeilijk te begrijpen. Het is gewoon echt mijn ding niet, dus ook dat vermijd ik tenzij het niet anders kan. En het gebeurt wel regelmatig dat ik gewoon een telefoon laat doorrinkelen omdat ik er geen zin in heb om op te nemen. En ik vind het ook niet leuk dat mensen altijd verwachten dat je bereikbaar bent, dat je nooit eens echt privacy hebt, maar dat is het leven van vandaag zeker.
Ik bel wel soms op discord naar de enkele goede vrienden die ik heb, en daar heb ik geen probleem mee. Ik ben wellicht zelfs nog de meest extroverte dan. Maar via een computer bellen vind ik minder lastig dan via een telefoon omdat telefoon zo vervelend is om tegen uw oor te houden (ofwel met luidspreker). En met mensen dat je kent, weet je het ook wel beter hoe het gaat enzo, terwijl met vreemde mensen bellen ik echt niet graag doe, zeker als ik een telefoon moet verwachten en ik weet niet wanneer is mijn dag om zeep. Want dan moet ik zorgen dat ik het zeker hoor.
Ik hou ook niet altijd mijn telefoon dicht bij me, want ik heb dat niet echt nodig. Ik ben eigenlijk echt op dat vlak niet modern. Ik associeer het met een stressbakje, dus ik leg het wel vaak ver weg van me. Soms gebruik ik het wel als klok, of als mobiele computer als ik niet thuis ben (en dan eigenlijk quasi enkel Spotify), maar verder heeft het weinig te bieden, zeker thuis. Een computer is letterlijk beter op elk vlak.
Als het kan zal ik altijd mail, chat, sms prefereren. En gelukkig gaat dat ook wel. Of als het niet ver weg is, zal ik gewoon face to face gaan. Dat gedoe met zoom en al (zeker tijdens de pandemie), nee liever face to face, of gewoon niet. Videogesprekken vind ik nog oncomfortabeler (vooral omdat je uzelf ziet, en dan is het een soort van spiegel en dat vind ik ook eng). En dan ben je te perfectionistisch ook over uw omgeving, lopen er mensen rond bij u die u afleiden en andersom en... het is echt één heel gedoe. Nooit verloopt een videogesprek normaal, want er zijn dan mensen die niet begrijpen hoe het werkt, er niet in geraken, niet begrijpen hoe mute werkt, .... Of er wordt gewerkt met een gratis versie van zoom of microsoft teams (zoiets) en dan moet men 45 min later weer afsluiten en opnieuw erin. Ik val dan weg omdat mijn computer niet kan gebruiken omdat het geluid niet goed is, met mijn telefoon gaat het dan wel en ik val dan 10 minuten voor het einde plots weg omdat mijn telefoon plat is.
Ik ben niet de enige die ermee sukkel, dat was ook wel duidelijk.