Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Gisteren een dagje Twilight Imperium gehouden.
Eerste keer de 4th edition. Ik moet zeggen: wat een verbetering ten op zichte van 3. Strategy cards lijken beter en leuker te zijn dan voorheen, trading is wat simpeler, Mecatol Rex is veel interessanter om te hebben, agenda en politics lijken belangrijker te worden.

Het hielp ook wel dat het een relatief vredevol spel was. Al snel werd een law goedgekeurd die het aantal fleet tokens op 4 capte. Daardoor kleinschaligere combat, die vrij vlot verliep. Na net geen 9 uur spelen was de winnaar bekend. 't was heel nipt: de winnaar kon, met Mecatol Rex in zijn bezit, de diplomacy strategy card kiezen en dat leverde hem 3 punten in één beurt op.

Ik zelf strandde op 7 punten. Ik zat klaar met een laatste secret objective én alles in huis om ook een phase 2 objective te claimen. Maar helaas.

Maar een heel leuke dag gehad. En nu aan't overwegen om mijn 3rd edition te verkopen en een 4th edition aan te schaffen :)
Ik zou, moest dat gaan, ineens PoK kopen en gelijk integreren. Ik zou er persoonlijk niet meer zonder kunnen spelen.

Eerste scenario van Mansions of Madness 2nd edition 2x geprobeerd en 2x verloren, met 2 investigators. De tweede keer waren we wel effectief tot het einde geraakt, maar beiden toch nog dood. En dit zou dan het makkelijkste scenario moeten zijn... Achteraf nog wel gelezen dat als je met 2 speelt het misschien beter is een derde actie toe te voegen aangezien de balans wat zoek is met 2. Wel echt goed qua sfeerschepping en inleving.

Raiders of Scythia voor de tweede keer, uiteindelijk maar 2 puntjes verschil nadat we beiden op iets anders hadden gefocust. Leuke lichte worker placement die gewoon erg goed in elkaar zit zoals we wel gewoon zijn van Garphill.

Gisteren Food Chain Magnate voor de eerste keer! Eigenlijk een halve keer, want het was het 'truncated game' voor beginners, dus tot aan ledigen van de eerste bank met geld.

Eigenlijk best een simpel spel qua structuur en de puzzel die je elke beurt moet leggen met je employees is wel bevredigend. Maar damn, zoveel opties... Nu, startfase lijkt me vrij on rails te zijn. Als je een beetje goed die milestones leest, dan is het logisch dat je met recruiting start en dan probeert snel die bonussen te grijpen. Lijkt overeen te komen met wat ik dan op bgg lees, maar het spel is vrij transparant dat dit wel de way to go lijkt.. 1 andere speler ging via Trainer en dan Guru en op het eind werkte die engine ook wel goed.

Maar dan na een paar beurten wordt het wel een uitdaging om de juiste weg door die Tech tree te vinden. Dat wordt dus nog spannend voor volgende games.

Verder niet echt eenduidige meningen op dit moment gezien we niet de full experience hebben gehad (dat ging nog best lang duren). We hadden het gevoel dat het spel pas echt van start gaat na die eerste bank leging.. Da's het moment van de concurrerende marketing campaigns en de price wars

Laatst bewerkt:
Gisteren Food Chain Magnate voor de eerste keer! Eigelijk een halve keer, want het was het 'truncated game' voor beginners, dus tot aan ledigen van de eerste bank met geld.

Eigenlijk best een simpel spel qua structuur en de puzzel die je elke beurt moet leggen met je employees is wel bevredigend. Maar damn, zoveel opties... Nu, startfase lijkt me vrij on rails te zijn. Als je een beetje goed die milestones leest, dan is het logisch dat je met recruiting start en dan probeert snel die bonussen te grijpen. Lijkt overeen te komen met wat ik dan op bgg lees, maar het spel is vrij transparant dat dit wel de way to go lijkt.. 1 andere speler ging via Trainer en dan Guru en op het eind werkte die engine ook wel goed.

Maar dan na een paar beurten wordt het wel een uitdaging om de juiste weg door die Tech tree te vinden. Dat wordt dus nog spannend voor volgende games.

Verder niet echt eenduidige meningen op dit moment gezien we niet de full experience hebben gehad (dat ging nog best lang duren). We hadden het gevoel dat het spel pas echt van start gaat na die eerste bank leging.. Da's het moment van de concurrerende marketing campaigns en de price wars
Zit in mijn Top 3 games (Samen me TI4 en Dominant Species).

FCM is best een heavy game hoor en extreem punishing als je achter staat. Zou overigens ook de expansion aanraden ;-)

Goed gekozen :D

Stratego met de kinderen van mijn zus.

Ik speelde dit vroeger ook al enorm veel.

Wel steeds was vroeger mijn vaste stratigie: De vlag achteraan zetten, met bommen er rond. Maar dat is eigenlijk wel vrij doorzichtig.
Want van zodra je op bommen stuikt achteraan weet je dat daar de vlag zit, dus dan kan tegenstander mineur + generaal/maarschalk sturen.

Dus nu doe ik het meestal anders: De vlag random ergens zetten, met een generaal er naast.

Vorige week eindelijk Legacy Of Yu (en Hadrian's Wall) gaan halen.
Eerste ronde verloren, ik had pas tegen dat het einde naderde de puzzel wat door. Zit wel echt leuk ineen met die story enzo. Benieuwd naar ronde 2!

Altijd welkom in ons BG groepke met @Spoox @Smodge @Kiekebanus @NoGo en @Strijkijzer. We spelen een 3 a 4 keer per jaar lijkt het.

Doet er mij aan denken dat ik dringend de map moet genereren voor onze volgende :shutup:.

Zal ik zeker eens bekijken.
@Lint : bedankt voor de invite! Ge moogt het altijd eens laten weten als ge eens iemand zoekt.
Nogal short notice, maar er is het iemand van deze groep uit gevallen. Als gij (of iemand anders) wilt aansluiten komende zaterdag, laat maar weten!!

Onze wekelijkse groep wou heel graag intekenen op die recente Lord of the Rings set van MTG. Hebben dan samengelegd om 3 producten aan te schaffen om zo een gemeenschappelijke pool te hebben. Morgen gaan we het eens allemaal uittesten.

Ten eerste: damn hoe duur is dit allemaal niet!? Ook heel die hetse rond die serialized kaarten die dan mogelijks te vinden zijn in aparte, nog duurdere collector's boxen, pff. Ik ben toch blij dat wij in eerste instantie altijd Netrunner hebben gespeeld. Over de jaren heen is daar ook veel geld in gekropen, maar je hebt tenminste alle kaarten en kan elk deck mogelijk maken.

Zelf nog nooit echt Magic gespeeld, dus ik ben benieuwd of het als spel overeind blijft...

Eindelijk eens Hadrian's Wall gespeeld (solo, geen campaign)
61 punten gehaald. Dat zit goed ineen! Lijkt ingewikkeld, maar is het niet, gewoon in het begin veel keuzes. Toch al de plezantste '...&write' van alles dat ik al heb gespeeld. (Paper Dungeon staat nu op de tweede plek :p)

Weather Machine EINDELIJK gespeeld! Na paar uurtjes kookten de hersentjes wel, maar ik had hem wel door en begon echt te zien hoe de boel in elkaar klikte. Sommige noemen hem zwaarder dan Lisboa en On Mars, maar dat vind ik nu niet. Ik zet hem meer in de categorie The Gallerist :).

Weather Machine EINDELIJK gespeeld! Na paar uurtjes kookten de hersentjes wel, maar ik had hem wel door en begon echt te zien hoe de boel in elkaar klikte. Sommige noemen hem zwaarder dan Lisboa en On Mars, maar dat vind ik nu niet. Ik zet hem meer in de categorie The Gallerist :).
On Mars & Lisboa zijn zwaarder tbh :p

Na maanden zo goed als niks op tafel gekregen te hebben (kersverse dochter en einde schooljaar), zijn we er sinds de start van de vakantie toch terug goed mee vertrokken:
  • Caper: Europe (4)
    • Heel snel een favoriet aan het worden, zowel door de gameplay als de art. Nog niet verloren van mijn vrouw.
  • Hive (2)
    • Ook een heel toffe, snelle game. Alleen beide verloren, heb de strategie nog niet volledig door.
  • Cascadia (1)
  • The Search for Planet X (1)
    • Mogelijks favoriete game uit de collectie.
  • Ark Nova (1)
    • Mogelijks favoriete game uit de collectie 😇.
  • Radlands (1)
    • Na 5 plays zijn we beide nog niet overtuigd. We hebben beide al gewonnen, maar voelt telkens als een lege overwinning (tegenstander kan niks terugdoen). Keren telkens wel terug omdat we het gevoel hebben dat er iets inzit, maar het klikt toch nog niet.

Nogal short notice, maar er is het iemand van deze groep uit gevallen. Als gij (of iemand anders) wilt aansluiten komende zaterdag, laat maar weten!!
Tips voor nieuwe spelers? Volgende zaterdag gaan we het met onze groep spelen (TI4 dus). Direct 6 spelers, Prophecy of Kings included. Rules al allemaal doorgenomen, maar dat zegt weinig over wat je dan allemaal tijdens het spel kan doen..

Factions zijn ook al verdeeld : ik zal Barons of Letnev zijn.. Maar ik wil het eigenlijk allemaal wat op me af laten komen, zonder echt al vanalles te gaan studeren.. Enige wat ik wat heb opgezocht is wat algemene basisstrategie voor de faction. Komt basically neer op : braak uw Dreadnoughts uit op het bord en intimideer mensen om trades te maken. Seems fair 😃

Terug
Bovenaan