Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Eclipse: Second Dawn For The Galaxy

Op't eerste zich lijkt het een klein broertje van Twilight Imperium maar eigenlijk is het gewoon een harde Euro/resource management game met een Sci-Fi laagje over.

Speelt heel vlot en elegant. In het begin duren de beurten vrij lang maar naarmate je vordert, heb je minder fiches en duren je turns ook niet zo lang. Het tempo blijft dus goed zitten, gans het spel (zo'n 4 uur) lang.

Er lijkt ook niet meteen een duidelijk pad naar de overwinning, er zijn dus meerdere valabale strategieën.

Zo heb ik in't begin veel verkend, terwijl iemand anders meer op tech richtte.
Enige nadeel dat ik had was dat ik weinig neutrals tegen kwam en zo minder reputation kin verzamelen.

Na 8 rondes lag het dicht bij elkaar:
32/33/33/40. Niemand ie er zwaar bovenuit stak wat het ook wel leuk maakt. (ikzelf had een gedeelde twee plaats).

Leuk ras om eens gespeeld te hebben, maar quasi kansloos om hiermee te winnen bleek al snel (feitelijk één persoon 10 punten uiteraard, één 7 en 3 spelers 6 punten waaronder ik (gedeeld laatste dus) en één speler moeten afzeggen wegens privé).

Doordat één persoon had afgezegd werden de Embers of Muaat plots ook één van m'n buren op een map waarop ik totaal niet op gerekend had... ik had die spot in de draft bewust gekozen om er NIET naast te zitten.

Wel een goede opbouw kunnen doen, want Arborec zijn duidelijk een ras dat het moet hebben van een exponentiële curve én voldoende resources. Omdat ik in een spel zat waarbij meerdere spelers richting War Sun getechd hebben, zelf ook dit geresearched, terwijl dit niet het plan was... dus bye bye plan om mobility te upgraden via blue. Dan maar richting Red en Yellow tech'en voor upgrades voor Destroyer II, War Sun en (niet gelukt) PDS II.

De objectives waren moeilijk haalbaar voor mij (veel control objectives), ik zou max. 8 punten ofzo hebben kunnen halen met nog een ronde erbij, en ook de extra secret objectives die ik kreeg waren te moeilijk.

Plus door een beetje een "privé"-oorlog met de Embers of Muaat slonken mijn kansen sowieso tot nul:
  • Ik had een planeet/systeem die moest dienen om 2 objectives te scoren (symbool + attachment) maar Embers of Muaat kwam die afpakken, met één van z'n 2 War Suns.
    Niet oké, want ik had op voorhand al eens gepolst en hij had gelogen dat hij die planeet niet zou aanvallen, maar ik had gewaarschuwd dat ik wraak zou nemen als dat zou gebeuren. Dus er is ook niet over onderhandeld geweest...
    ...
  • Dus ik neem effectief wraak, bouw zelf ook een War Sun, upgrade m'n destroyers en bouw een swarm fighters, zorg dat ik de volgende ronde één van de eerste Strategy Cards heb, en neem diens home system in zodat die Mecatol Rex wat die momenteel bezat niet meer kon scoren die ronde (want hij had ook Imperial). Vernietig daarbij onder meer 2 Dreadnoughts en 1 Destroyer, met één War Sun + Fighters en 2 Destroyers, capture en vervang (action card) zijn Space Dock door één van de mijne, en spam z'n home planeet vol met zoveel Infantry dat hij het zelfs met 2 War Sun Bombardments ze er nog niet vanaf zou krijgen.
    ...
  • Vengeance begets Vengeance, dus Embers of Muaat kiest ervoor om als wraak ook mijn home system aan te vallen met dezelfde War Sun waarmee hij de eerste planeet van mij stal... maar ik had mijn commander klaar staan, en nog 12 resources in voorraad, ik tover een instant surprise 2e War Sun te voorschijn, en Embers of Muaat mag het vergeten: zijn rode, geüpgrade (!) War Sun + minimale support versus mijn groene War Sun een goede 4 à 5 fighters en 2 geüpgrade Destroyers plus een Space Cannon, win ik... Home system secured, en de beste War Sun uit het spel afgemaakt. Plus mochten de odds van de dice toch tegen mij beslist hebben, dan had ik nog een Rout-action card om een retreat af te dwingen van de aanvaller.
    Kostelijke grap wel, want iets anders bouwen of technology volgen die ronde zat er niet meer in.
    ...
  • Ondertussen staat zijn andere War Sun vast op Mecatol Rex, geblokkeerd dacht ik, maar helaas is er ook een wormhole en dat ding heeft 3 movement... en een andere speler die hem dreigde aan te vallen, onderhandelt een extra ronde voor hem om zich "terug te trekken", damn it... als die gewoon Mecatol Rex had aangevallen, had het volgende niet gebeurd..
    ...
  • Ik neem ondertussen met m'n nieuwe 2e War Sun een ronde later ook de planeet terug waarmee ik nog 2 punten had kunnen scoren (en op route richting winst of toch minstens een tweede plaats had kunnen blijven)
    ...
  • Finaal neemt Embers of Muaat echter dan maar op een harde manier wraak en stuurt via een speciale action card waarmee die doorheen andere schepen mag bewegen, via dat wormhole, zijn 2e War Sun alsnog naar dat eerste systeem waar de strijd over begonnen is, en blaast die op met z'n hero ability, 2 planeten met goede resources, vlak naast mijn home system, vervangen door een supernova... één van mijn 2 War Suns, een Cruiser, plus fighters, infantry en mech... allemaal kwijt.
    ...
    Daarmee verdwenen m'n laatste kans om nog 2e of misschien zelfs 1e te worden, Embers of Muaat is er zelf ook niets meer mee natuurlijk, behalve de hoop om de space bovenop m'n homesystem in te nemen (planeet zou hij zelfs met meerdere rondes bombardment niet kunnen innemen) daarvoor had ik te veel infantry achtergelaten, voordeel van een ras wiens Infantry "kweekt" en met Sarween Tools, elke movement/tactical action wel een deel infantry en/of fighters tevoorschijn kan toveren.
Nu goed, ik doe niet mee om te winnen, wel voor de sfeer en gezelligheid, maar speel uiteraard wel alsof winst het doel is, het zijn wel van die momenten als in één beweging een War Sun tevoorschijn toveren en daarmee je vijand vernietigen, die het extra leuk maken.
Die action card waarmee gewoon mijn frontlinie genegeerd werd, kon ik moeilijk op geanticipeerd hebben, en die supernova-hero-ability op één van m'n betere systemen qua resources, tja...

Ik begin wel helaas de reputatie te krijgen van genadeloos andere mensen hun home systems aan te vallen, en andere spelers uit te moorden, want ik heb dat in het verleden nog al wel eens gedaan (en de facto een medespeler uitgeschakeld in ronde 3 ofzo), maar ook toen: ik ben die gevechten nooit zelf begonnen. Sterker nog: ik val quasi nooit als eerste iemand aan, tenzij het onderhandeld is. Maar als ik aangevallen word, beschouw ik alles van die speler als "fair game", ook thuisplaneten, want het is mij ook al overkomen, maar minder "grondig".

Ik weet uit ervaring hoe rot het is als je een home system verliest, zelf ook al meegemaakt... maar als mij 2 (virtuele) punten afgenomen worden, ga ik niet proberen daar best case nog één van te recupereren, dan zorg ik dat het die ander ook minstens 2 punten kost, want at the end of the day is een spel als dit wél een zero sum game, het ding is natuurlijk dat in een scenario waarin je 5 spelers hebt, waarbij rood en groen elkaar bekampen, en blauw en geel elkaar eveneens (maar minder hard), dan loopt paars met de winst weg natuurlijk... zeker wanneer die het spel van voor tot achter kent.

Laatst bewerkt:
Klinkt als een pittig dagje!

Sowieso is een 5 player game altijd minder dan 6 player game omwille van veel zaken (de map, balans in allianties).

Maar 't lijkt nog wel mee te hebben gevallen gezien de techs en war suns die op tafel zijn gekomen.

Qua warfare: zelf probeer ik ook altijd te onderhandelen. Als agressor moet je echt sterk staan, al gemerkt dat je niet alleen je slachtoffer tegen je in het harnas jaagt maar ook andere partijen aan tafel.

En ook al gemerkt dat sommigen het echt persoonlijk nemen wanneer je hen aanvalt. Zelfs al zijn ze zelf de oorzaak :D

Klinkt als een pittig dagje!

Sowieso is een 5 player game altijd minder dan 6 player game omwille van veel zaken (de map, balans in allianties).

Maar 't lijkt nog wel mee te hebben gevallen gezien de techs en war suns die op tafel zijn gekomen.

Qua warfare: zelf probeer ik ook altijd te onderhandelen. Als agressor moet je echt sterk staan, al gemerkt dat je niet alleen je slachtoffer tegen je in het harnas jaagt maar ook andere partijen aan tafel.

En ook al gemerkt dat sommigen het echt persoonlijk nemen wanneer je hen aanvalt. Zelfs al zijn ze zelf de oorzaak :D

Ja, akkoord, maar zelfs al is TI4 de facto ook deels een wargame, het innemen van planeten adjacent aan iemands home system is gewoon een stevige oorlogsverklaring, zeker als je het doet met een f*cking War Sun. Als ik dat had laten passeren, was ik sowieso 2 (virtuele) punten kwijt...
een tegenaanval op de War Sun waarmee die dat systeem had ingenomen was op dat moment géén optie, die kansen waren in mijn nadeel wegens weinig mobility.

Een aanval op diens thuissysteem leek mij ook gewoon "nuttig" om zijn troepen terug die richting uit te trekken, maar goed, ik heb er wel mee voor gezorgd dat dat geen aantrekkelijke optie meer was (mede aangemoedigd door de uiteindelijke winnaar) door dat homesystem vol infantry te spammen.

Denk dat de conclusie vooral is, dat War Suns plezant zijn, maar dat ondanks dat TI4 deels een wargame is, degene die het minste oorlog voert vaak ook de grootste winstkansen heeft, algemeen gesproken.

Heb zelf ook al ooit de Embers of Muaat gespeeld, tof ras, maar ik snap echt niet hoe je dat ras kan spelen en niet je War Suns steevast voorzien van het max aantal fighters dat je mee kan nemen. Oké, ik had daar al op geanticipeerd met Destroyers te upgraden om zo'n fighter swarm asap af te maken, maar War Suns zijn duidelijk niet onoverwinnelijk, zelfs niet met een upgrade.

Nu persoonlijk houd ik stiekem ook wel van het combat, en mijn "TI4"-alternatief in mijn collectie: nl. Chaos Order (niet zo bekend) is er één waar combat wel een beetje de essentie is, maar thuisbasissen innemen zit er niet in in dat spel, je moet tactisch je combats uitkiezen, en je kan "domineren", maar niet "elimineren".

Alles beschouwd door de timing van de objectives nog een "korte" TI4 game: van 11h00 tot 20h00. Had eerder van 11h00 tot 23h00 verwacht, maar 5 spelers doet ook veel.

Ja, akkoord, maar zelfs al is TI4 de facto ook deels een wargame

Da's waar. Al heb ik al veel games zien waar dreiging uiteindelijk een veel grotere impact heeft op het spel dan eigenlijke combat.
Grappig genoeg is het meest combat driven game dat ik heb gespeeld, ééntje waarbij de fleet tot 4 (of 5, ik weet het ni meer van buiten) restricted was door een law. Iedereen had een yolo gevoel omdat de vloten toch makkelijk terug konden worden opgebouwd.

Lost Ruins of Arnak
Deze zien staan bij ons in de bibliotheek.
Na de eerste twee ronden dacht ik “is dit het? Is dit waar er zoveel lof over is?”. Maar dan komen rondes 3 en zeker 4 en 5 en dan was ik verkocht. Het spel komt helemaal open en desondanks het lage aantal workers kan je opeens toch zoveel meer doen. Lang getwijfeld deze te spelen omdat die vaak genoemd wordt naast Dune Imperium (en ik deze al heb in de collectie), maar ben wel content dat ik het gedaan heb, want is toch wel verschillend genoeg. Beide games kunnen naast elkaar leven in de collectie.

Da's waar. Al heb ik al veel games zien waar dreiging uiteindelijk een veel grotere impact heeft op het spel dan eigenlijke combat.
Herkenbaar! Overlaatst The Clan of Saar gespeeld. Ze zijn inderdaad al enorm sterk, en als iemand het dan ook nog waagt om in ronde 2 zomaar een planeet uit jouw slice over te nemen — en dan nog wel eentje die een dikke boost kreeg tot een 5/3-planeet — tja, dan is het vragen om problemen. Zeker als z'n enige argument is dat jij ‘te sterk staat’, terwijl je nog maar 1 punt hebt!

Dus wat doet salty Smodge? Zes uur lang alles op hem gegooid, puur uit principe. Het resultaat: hij zat 7-8 uur compleet vast, en ik pakte ondertussen nog 9 punten mee.

Ik raad altijd aan om meer te praten (lees: dreigen), dan effectief oorlog te voeren.. vooral in de early game.

Bij mij is het alweer even geleden, maar ik wil altijd wel eens een spelletje spelen. Liefst wel niet “live”, want dat is wat moeilijker met de kindjes (tenzij eens op een avond).
Liefst live want turn based vind ik maar bagger, ik zit zo al 10 dagen in een spel ticket to ride :frown:

Mag zeker op een avond, misschien dat we hier een viertal mensen kunnen samenkrijgen ? Uiteindelijk duurt zo'n game maar ca. 30 minuten

Hangt toch wel af van het spel.
Heb ook wel zin om eens mee te doen.
Ja absoluut maar online gaat wel veel sneller dan fysiek spelen, gezien er heel wat reeds klaar staat. Niet alleen qua opzet van tafels maar de handelingen duren gewoon veel minder lang.

Ik speel op dit moment enkel TTR en Catan maar ga me eens inspelen in enkele andere populaire games, sta voor alles open. Misschien een kanaal op Discord ?

Hier het nieuwe jaar ingezet met Video Game champion te spelen
Leuk spelletje

Speel ook wel eens op BGA maar das eerder met periodes van heel lang niks en dan een week heel veel.
Vaak ook gewoon turn based.

Bij deze dan ad mods de vraag om een kanaal bij te maken op Discord zodat er makkelijk kan afgesproken worden. Lijkt me de aangewezen manier om zoiets op poten te zetten.

Thanks!

Terug
Bovenaan