Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Eindelijk de kans gekregen om Ark Nova te spelen. Met aantal mensen die het elk al 10+ keer gespeeld hadden en die er dus alles bijgesloten hadden (special abilities en de pesto-kaarten). Tot hun verbazing had ik 14 punten, 2 minder als de winnaar :).

Zit goed in elkaar, duidelijke mix van mechanics uit andere spellen (Rajas, Terraforming, Wingspan, ...) Maar zonder dat ze saai worden. 3u gespeeld en in tegenstelling tot TM, heb ik mij geen moment zitten vervelen!

Heel goed spel! Wil ik zeker nog spelen!

2 dagen na elkaar Grand Austria Hotel gespeeld.
Eens met 2 en met 3 spelers. Zeer leuk vlot gestroomlijnd spel en het thema is weer eens wat anders. Ik snap waarom veel mensen deze goed vinden.

60 euro is hij imo niet waard qua productie maarja het was dat of geen versie van het spel... :)

2 dagen na elkaar Grand Austria Hotel gespeeld.
Eens met 2 en met 3 spelers. Zeer leuk vlot gestroomlijnd spel en het thema is weer eens wat anders. Ik snap waarom veel mensen deze goed vinden.

60 euro is hij imo niet waard qua productie maarja het was dat of geen versie van het spel... :)
Zelf ooit koopje kunnen doen aan 22 euro ofzo. Beste koop in mijn collectie. Niet beste spel, maar tov aankoopprijs absoluut wel!

Nemesis!
Normaal gingen we met 5 spelen maar iemand afgevallen wegen covid infectie. Verslagje hier onder was voor hem maar zal hier ook eens delen. Staat in spoiler tags om de plek wat te beperken ;)

Vlotte start, wa intruders op het bord die we maar ni weg kregen omwille van heel consistente slechte rolls. Maar all in all onder controle.
Effe een momentje met de Queen maar de Pilot kan die rap over hoop knallen dus alles zag er goe uit.
Ship op weg naar aarde, 1 groene engine.

Maar dan..

Pilot geraakte omsingeld en zwaar gewond. Mechanic en ik (scout) snelden (heldhaftig
😉
) ter hulp want zonder hulp zou het sowieso faliekant zou aflopen dankzij een bleeding serious wound. Daardoor is de Scientist afgezonderd geraakt en ook in de problemen geraakt.
Het leek nog te redden, dus focus om een tweede engine in orde te krijgen zodat we konden vertrekken.

Na het redden van de Pilot besloten om naar het hibernatorium te gaan. Problemen: het stond in brand, het was malfunctiing én er stond een intruder. Dankzij enkele pro moves en de nodige dosis geluk, het gecleared. Opportunistisch als ik was ben ik in cryo gegaan. Een keuze die ik me zwaar zou beklagen. Maar meer daar over later.

Even terug naar onze scientist: die moedige man heeft intruders moeten afslaan en dat moeten bekopen met een infection en de nodige wounds. Hij moest naar de surgery om die alien larve uit zijn hoofd te laten verwijderen. Helaas werd hij daar opgewacht door een adult intruder. Zonder ammo stortte hij zich met rolstoel en al in de strijd. Na een paar rondjes melee aanvallen moest de intruder het loodje leggen en bleef de scientist achter in de surgery op het moment dat het ship door hyperspace zou jumpen. Iets wat zijn fragiele lichaarm niet meer zou overleven.

Terug naar de cryo chamber. Waar ik lekker veilig in stasis zat en de Mechanic de Pilot aan het opwachten was.
Goede keuze om niet mee in stasis te gaan want het voorlaatste event zorgde voor een cockpit malfunction: gevolg: geen tripje naar aarde!
Mechanic besloot de Breeder die tussen hem en de escape pods stond te ontwijken door door de vents te kruipen, richting engine die naast de pod entrance lag.

Laatste verassing van de dag: de Breeder besloot naar de escape pod entrance te gaan en daar onze onfortuinlijke helden op te wachten.
Gelukkig had de Mechanic nog een ace up his sleeve: met zijn trusty brandblusser kon hij de intruder verjagen en zich zo in veiligheid brengen.
Dankzij zijn acties lag de weg open voor de Pilot, die zo makkelijk naar de tweede escape pod kon en zo ook ontsnappen.

Resultaat: Pilot en Mechanic elk veilig in hun esacape pod. Scientist crushed door de massive g-forces van de hyperjump en de scout (mezelf), hulpeloos op weg naar nergens door uitgevallen cockpit.

Mijn objective was ofwel aarde bereiken ofwel enige overlevende te zijn. De hulp om de Pilot te redden was karig :)
Ik wilde het niet te hard laten doorschemeren dat ik als solo overlever ook kon winnen. Dus wat geholpen; een paar moves konden efficënter maar ik dat heb ik dus verzwegen. Of de Pilot overleefde of niet, dat maakte ni veel uit.
Dat de scientist in de problemen zou raken had ik ook door. Dus dat zat ook wel goed.

Toen we in het hibernatorium aankwamen viel mijne frank dat ik beter de Pilot niet had geholpen. Een survivor had ik nog wel dood kunnen krijgen maar twee niet. Daarom maar in stasis gegaan omdat we toch naar de aarde gingen. Big mistake dus :)
Ik had dus beter de Pilot eerder aan z'n lot overlaten en de Mechanic in de val gelokt met m'n taser. Kon daarnaast ook nog een granaat gebruiken en hem in een kamer vast zetten..

Maar omdat een speler opzettelijk afmaken echt moeilijk is imo en de weg naar aarde open lag, voor de laatste optie gegaan.

Dune
Eerste keer en smaakt naar meer. Leuke niet te zware strategy/war game. We waren met 6 dus elke faction was aanwezig in de strijd om Dune.
Gewonnen als emperor in een alliantie met de Harkonnen.

Net een partijtje Sleeping Gods met de vrouw gespeeld. Voortgedaan op mijn campaign omdat 7th Continent niet zo haar ding was en dit voor mij zowat in dezelfde lijn ligt. Tot mijn grote verbazing vond ze het plezant, dus het gaat hier zeker nog wat vaker op tafel komen.

En ook eens bijna dood gegaan omdat ze altijd wil vechten :unsure:

Gisteren Cloudspire en Nemo's War gespeeld. Vrouwlief vond Nemo's War maar niks, dus dat blijft een heerlijk momentje me-time. Helaas vindt ze Cloudspire wel leuk en moet ik dat nu ook delen :cry:

Deze week op reis geweest met mijn gezin en die van mijn broer en zus, en we hebben wel wat spelletjes gespeeld. Het zijn niet echt board gamers, dus alleen maar party en lichte(re) games.
  • Muffin Time (9 plays): een slechte board/card game, maar wel pure entertainment waarde. Vind het vooral slecht omdat het eigenlijk mega random is en eens je het een aantal keer gespeeld hebt, kan je op veel zaken al inspelen. Door die randomness kan het dan ook duren van 5min (effectief gehad) tot 1u40min (en vermoedelijk ook langer). Maar we hebben toch ons wel geamuseerd en dat is waar het om draait.
  • Exploding Kittens (1 play): vond ik niet veel aan. Had het gevoel dat er nog minder tactiek in zat dan Muffin Time en het echt puur luck of the draw/steal was. Misschien met meer plays dat het wel wat meer doet, maar hoeft voor mij niet.
  • Marvel Champions (1 play): met mijn broer en neef gespeeld. Leuk om eens met 3 te spelen, maar uitleg plus dan nog eens de lengte van 3 spelers werd wel lang… (vooral voor de andere spelers)
  • Marvel Villainous: Infinite Power (1 play): ik vond de Disney-versie al niet goed door het feit dat de objectives niet gebalanceerd zijn en ik had het gevoel dat dit bij de Marvel-versie nog erger is. Tegen dat Killmonger gewonnen had, had Thanos 1 Infinity Stone (en uiteraard moet je ze alle 6 hebben).
  • Ticket to Ride (3 plays): allemaal met 5 spelers. Dit blijft een hele leuke met dit spelers aantal. Vroeger speelden we dit vaak met 2, maar door de speelstijl en het feit dat je beide vaak vrij spel krijgt, zijn we er met 2 op uitgeblust. Heel blij dus dat we dit nog eens met het maximum aantal kunnen spelen hebben.

Potje Carcassonne met de madam donderdag en gisteren nog eens Escape Plan op tafel gekregen! Blijft een goed spel! Niet Lacerda zijn beste, maarr eentje waar Fun en Thema belangrijker zijn als de mechanics :)

Eindelijk Sprawlopolis kunnen bovenhalen. Nog maar 2 spelletjes gespeeld, maar zeer leuke puzzel! En dat maar voor € 10! Wel nog beide keren mijn target score net niet (met 1 en 2 punten) gehaald, maar deze gaat in de boekentas voor tijdens mijn springuren 👌.

Twee scenario's Gloomhaven JOTL. Zowat halverwege het spel schat ik.
Solo met Hatchet, Red Guard en Demolitionist als characters (level 4 max).

Spelavondje opt werk. Zelf heb ik gespeeld:
- Welcome To ..
- Marvel Champions (met 4 :p)

Verder is er nog gespeeld: -
- Doomlings (ken ik niet)
- Isle of Skye

11 aanwezigen, geslaagd avondje dus :)

Tafel gereserveerd in Brood en Spelen:
Unmatched Battle of Legends 1 (met 4)

Bedoeling was daarna met de 5de man die later ging komen eeeindelijk nog eens King's Dilemma te spelen, maar liet 5 min. voor de afspraak weten dat hij naar de Lokerse Feesten ging 🤷‍♂️

Dan maar Rovers van de Noordzee gespeeld.

Nog eens Cloudspire gisteren. Vrouw vindt het nog altijd tof.

Ik voel de bui al hangen, ik ga moeten de pvp mode bovenhalen en haar aan friet spelen.

Laatste weken bijna wekelijks een portie Ark Nova :). Spel blijft heel goed, al mssn nog net iets te random, maar wel beter dan Terraforming Mars :)

vrijdag nog eens met 2 spelers gespeeld, was een leuke avond voor mij daar ik alles gewonnen heb, wat minder voor mijn spelgenoot:
  • A Feast For Odin (+ Norwegian Expansie) : 1 van mijn favoriete spellen aller tijden. Jammer dat het moeilijk te vinden is in België want iedereen zou die in huis moeten hebben.
  • Ark Nova : het beste spel dat uitgekomen is in de laatste jaren wat mij betreft. Komt bijna elke spelavond op tafel en is een favoriet in onze gamegroep geworden.
  • Origins : first builders : nu een 4de maal dat we deze spelen en ook eentje dat me heel erg bevalt. Blij dat ik deze in mijn collectie heb daar ik deze gekocht had zonder er echt wat vanaf te weten (wat ik normaal gezien nooit doe, dus het was een gok voor mij)
  • The castles of Burgundy : ook 1 van mijn favoriete spellen aller tijden en het spel dat ik het meest gespeeld heb (speel de app van het spel heel vaak op de trein) Zelf na >100 keer het spel gespeeld te hebben blijf ik enthousiast als het op tafel komt. Ijzersterke gameplay waardoor ik zelf het superlelijke artwork niet zo erg vind.

vrijdag nog eens met 2 spelers gespeeld, was een leuke avond voor mij daar ik alles gewonnen heb, wat minder voor mijn spelgenoot:
  • The castles of Burgundy : ook 1 van mijn favoriete spellen aller tijden en het spel dat ik het meest gespeeld heb (speel de app van het spel heel vaak op de trein) Zelf na >100 keer het spel gespeeld te hebben blijf ik enthousiast als het op tafel komt. Ijzersterke gameplay waardoor ik zelf het superlelijke artwork niet zo erg vind.
Betalende app?

De rest van je spellen nog niet gespeeld maar je maakt me wel benieuwd :)

Terug
Bovenaan