Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
Ik heb daar(om een of andere reden, ik heb dat nooit zelf gekozen, of misschien wel maar dan onwetend 4 jaar geleden) een custody account.
Dividendverwerking €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)
Dat is extreem veel. Ik heb hun gemaild en gezegd dat ik helemaal geen custody account wil, maar dan moet ik een nieuwe account aanmaken+nieuwe rekening+alles toch overzetten intern.
Dus fuck dat.
En Saxo is niet duurder. 0.08% op pakt 1000 euro is 80 cent. Bij degiro is het minstens 3euro
Ah, heb zelf geen aandelen met dividend, 3% is idd overdreven veel. Ik gebruik Degiro puur voor ETF's en door de fixed kost telt dat verschil met Saxo wel op doorheen de jaren.

Dan zijt ge misschien beter bij Medirect want die rekenen 0 euro aan voor etfs:)
Maar dus ik ga eens kijken wat het mij gaat kosten maar ik denk dat alles verkopen en terugkopen op saxo voordeliger is dan nog 1 keer dividend uitbetaald krijgen op degiro

Ik heb daar(om een of andere reden, ik heb dat nooit zelf gekozen, of misschien wel maar dan onwetend 4 jaar geleden) een custody account.
Dividendverwerking €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)
Dat is extreem veel. Ik heb hun gemaild en gezegd dat ik helemaal geen custody account wil, maar dan moet ik een nieuwe account aanmaken+nieuwe rekening+alles toch overzetten intern.
Dus fuck dat.
En Saxo is niet duurder. 0.08% op pakt 1000 euro is 80 cent. Bij degiro is het minstens 3euro
vergeet de conversiekosten niet van 0.25% als ge amerikaanse aandelen koopt... Verborgen kost van zowel saxo als degiro

Mexem is 0.06% voor een aandeel/etf met minimum 1€ en voor amerikaanse 0.005$ per aandeel met minimum 1$
0.05% met een minimum van 5€ voor conversie naar dollars (dus vanaf een overschrijving van 2000€ is het goedkoper dan saxo/degiro, vanaf 10.000 worden de kosten hoger dan 5€)

Laatst bewerkt:
Hmm ik schakel speciaal over naar IBKR voor bepaalde features, nu blijkt dat fractional shares niet mogelijk zijn voor inwoners van België.
Enkel voor high volume shares en ook afhankelijk van welke beurs je nam, helaas, toen toch, weinig info over met welke het wel/niet mogelijk is, en er dan maar vanaf gestapt door enkel nog volledige te kopen.
Met VWCE op IBIS2 was het mij in ieder geval wel gelukt, maar intussen al verkocht.

vergeet de conversiekosten niet van 0.25% als ge amerikaanse aandelen koopt... Verborgen kost van zowel saxo als degiro

Mexem is 0.06% voor een aandeel/etf met minimum 1€ en voor amerikaanse 0.005$ per aandeel met minimum 1$
0.05% met een minimum van 5€ voor conversie naar dollars (dus vanaf een overschrijving van 2000€ is het goedkoper dan saxo/degiro, vanaf 10.000 worden de kosten hoger dan 5€)
Die conversiekost van 0,25% bij saxo is toch enkel als je euro's omzet naar dollars (of andere munten) ?

Als je us aandelen verkoopt in dollar, zijn er geen bijkomende kosten bij volgende aankoop us aandelen als je dollars hebt - of zie ik iets over het hoofd? Iedere bank rekent dergelijke kosten toch aan, de ene al meer als de andere, en staat zo toch ook beschreven bij de tarieven (verborgen kost?) ?

Die conversiekost van 0,25% bij saxo is toch enkel als je euro's omzet naar dollars (of andere munten) ?

Als je us aandelen verkoopt in dollar, zijn er geen bijkomende kosten bij volgende aankoop us aandelen als je dollars hebt - of zie ik iets over het hoofd? Iedere bank rekent dergelijke kosten toch aan, de ene al meer als de andere, en staat zo toch ook beschreven bij de tarieven (verborgen kost?) ?
Als ge er al goed achter moet zoeken noem ik het verborgen. Is inderdaad bij het omzetten naar andere valuta.

Bij saxo geen ervaring hoe ze het aanpakken qua dollarrekening, maar bij degiro word het aangerekend bij aan en verkoop als je autoFX laat aanstaan, dus 2 x 0,25%. Als je ManualFX gebruikt en je wilt bijvoorbeeld geld bijstorten naar de dollarrekening dan rekenen ze 0,25% + nog eens 10€ extra

Vandaag een melding gehad van Degiro dat ze nu crypto aanbieden. Zijn er al Belgische brokers/banken die hetzelfde aanbieden?
Want daaromtrent is er de grootste miserie om van cryptoexchanges naar Belgische rekeningen over te storten heb ik al meermaals gehoord

@Muñoz of een mod, kan de pol aub aangepast worden met de hedendaagse courante brokers?

Bv. IBKR toevoegen
Ook de optie andere voor de meer exotische en 'geen'.

@Muñoz of een mod, kan de pol aub aangepast worden met de hedendaagse courante brokers?

Bv. IBKR toevoegen
Ook de optie andere voor de meer exotische en 'geen'.

Heb het aangepast met Interactive Brokers, eToro, XTB, Trading 212 en "Andere". Denk dat 99,99% van de mensen nu wel geserveerd zijn (zelfs zonder die "andere").

Heb het aangepast met Interactive Brokers, eToro, XTB, Trading 212 en "Andere". Denk dat 99,99% van de mensen nu wel geserveerd zijn (zelfs zonder die "andere").
Je kan eventueel MeDirect nog toevoegen dat zich recent toch aggresief in de markt heeft gepositioneerd voor de ETF belegger met €0 kosten.

Ik had een aanvraag ingediend om mijn portefeuille van DEIGIRO naar Saxo over te zetten. Bij Saxo reageert men echter dat dit niet meer mogelijk zal zijn in 2025 en bijgevolg mijn portefeuille aan nul waarde zal moeten worden overgeboekt waardoor bij verkoop de meerwaardebelasting zal worden toegepast op de volledige waarde van mijn positie i.p.v. op enkel de gerealiseerde meerwaarde.

Bijgevolg zal ik dus zelf het teveel betaald aan belastingen zelf moeten gaan terugvorderen bij de fiscus wat mij een redelijk complexe opdracht lijkt. Het doel van mijn portefeuille naar een Belgische broker over te brengen is net om dat soort fiscale rompslomp te vermijden. Zijn er soms nog mensen die dit hebben voorgehad?

Ik had een aanvraag ingediend om mijn portefeuille van DEIGIRO naar Saxo over te zetten. Bij Saxo reageert men echter dat dit niet meer mogelijk zal zijn in 2025 en bijgevolg mijn portefeuille aan nul waarde zal moeten worden overgeboekt waardoor bij verkoop de meerwaardebelasting zal worden toegepast op de volledige waarde van mijn positie i.p.v. op enkel de gerealiseerde meerwaarde.
Bijgevolg zal ik dus zelf het teveel betaald aan belastingen zelf moeten gaan terugvorderen bij de fiscus wat mij een redelijk complexe opdracht lijkt. Het doel van mijn portefeuille naar een Belgische broker over te brengen is net om dat soort fiscale rompslomp te vermijden. Zijn er soms nog mensen die dit hebben voorgehad?

De uitleg klinkt plausibel. Cross-grens transfer is altijd beetje pijnlijk en duurt redelijk lang. Met het kerstverlof in het vooruitzicht, is het niet onbegrijpelijk dat dit niet op tijd rond raakt.

Je had wat sneller moeten transferreren want het was redelijk voorspelbaar dat dit miserie ging opleveren.

Op 0 zetten is wat hard, maar logisch aangezien ze de echte aankoop koers niet kennen uiteraard. En op 0, dan hebben ze nooit te weinig taxen ingehouden.

Als ik in het verleden transfers van US naar BE deed, krijg je nadien altijd een uitgebreid tax form documentje met data, koersen, aankoopkoersen, holding periods etc. Dus indien nodig, kun je altijd je papierwinkel manueel in orde brengen.

Ik ga persoonlijk gewoon niet meer transfereren buiten-binnenland maar in buitenland verkopen en manueel de meerwaarde inbrengen. Misschien een optie voor jou ? Als je toch miserie hebt met alles te declareren, kun je beter in het buitenland houden, daar verkopen beetje bij beetje, alles afhandelen en de cash naar Belgie halen en dan opnieuw kopen bij Saxo ?

De uitleg klinkt plausibel. Cross-grens transfer is altijd beetje pijnlijk en duurt redelijk lang. Met het kerstverlof in het vooruitzicht, is het niet onbegrijpelijk dat dit niet op tijd rond raakt.

Je had wat sneller moeten transferreren want het was redelijk voorspelbaar dat dit miserie ging opleveren.

Op 0 zetten is wat hard, maar logisch aangezien ze de echte aankoop koers niet kennen uiteraard. En op 0, dan hebben ze nooit te weinig taxen ingehouden.

Als ik in het verleden transfers van US naar BE deed, krijg je nadien altijd een uitgebreid tax form documentje met data, koersen, aankoopkoersen, holding periods etc. Dus indien nodig, kun je altijd je papierwinkel manueel in orde brengen.

Ik ga persoonlijk gewoon niet meer transfereren buiten-binnenland maar in buitenland verkopen en manueel de meerwaarde inbrengen. Misschien een optie voor jou ? Als je toch miserie hebt met alles te declareren, kun je beter in het buitenland houden, daar verkopen beetje bij beetje, alles afhandelen en de cash naar Belgie halen en dan opnieuw kopen bij Saxo ?

Amai seg, da's wel miserie. Zoveel belgen beleggen bij DEGIRO, het lijkt me niet onlogisch dat men dit proces van overboeken in het kader van de meerwaardebelasting in de toekomst wat makkelijker zal maken. Al ging het maar om duidelijke instructies rond welke documenten ik waar moet aanleveren om de belastingen op enkel de gerealiseerde meerwaarde te berekenen.

Alles verkopen bij DEGIRO om daarnaa aan te kopen bij Saxo lijkt me ook niet optimaal aangezien ik dan nog extra belasting betaal. Ik ga denk ik dus nog even de kat uit de boom kijken.

Wanneer heb je die transfer aangevraagd? Ik wou wat aandelen van Lynx overzetten naar Saxo. Aanvraag ingediend op 15 september... Is nog niet in orde 🙄

Ben aan het denken gewoon te verkopen en heraan te kopen op een ander platform, f*ck DEGIRO met mij plots te verplichten op andere beurzen te kopen om binnen hun blijkbaar onbetrouwbare "kernselectie" te blijven.

Mijn verlies blijft dan beperkt tot nog maar een keertje dezelfde beursbelasting te betalen... triest wel.
Risico is dat een andere broker je natuurlijk hetzelfde aandoet in de toekomst, maar goed.

Wat is de catch bij het 'uitlenen van effecten' bij Saxo ?
Weinig, ik verdien op een jaar peanuts mee (<0,1% jaarlijkse inkomsten op een selectie ETFs).
Je geeft er trouwens het recht mee op om deel te nemen aan jaarlijkse vergaderingen, dus ergens geef je wel veel weg.

Terug
Bovenaan