Welke dakkoffer?

Splitr

Active member
Ik ben een complete leek in auto's en alles dat erbij komt kijken maar ik zit met het volgende:
Ik heb een VW Golf Variant VIII break als bedrijfswagen (Benzine) uit 2023. Mijn contract bij de leasing is voor 6 jaar dus nog 4 te gaan.
Gezien wij 2 kids hebben en altijd "ver" met de auto op reis gaan wil ik kijken om dit jaar een dakkoffer aan te schaffen.
Huurprijs hier dichtbij komt op 187 euro voor 2 weken, gezien wij nog 4 jaar gaan reizen ermee denk ik dat het wel goede keuze is om zelf 1 aan te schaffen. De vraag is alleen, waar kijk ik daarvoor en op wat moet ik letten?

Dit zijn de vragen waar je voor bij @anders. moet zijn denk ik.

Lijkt me gewoon zien dat je een universeel bevestigingssysteem hebt voor de koffer zelf. Bepaalde merken hebben zo heel specifieke koffers voor hun modellen met speciale layouts voor dwars of rechte liggers. Een Thule is wat duurder maar doorgaans wel goede kwaliteit. Daar zul je vast wel goede opties vinden die je kan meenemen naar de volgende auto.

Dit zijn de vragen waar je voor bij @anders. moet zijn denk ik.

Lijkt me gewoon zien dat je een universeel bevestigingssysteem hebt voor de koffer zelf. Bepaalde merken hebben zo heel specifieke koffers voor hun modellen met speciale layouts voor dwars of rechte liggers. Een Thule is wat duurder maar doorgaans wel goede kwaliteit. Daar zul je vast wel goede opties vinden die je kan meenemen naar de volgende auto.
Nog nooit ne dakkoffer geïnstalleerd, ge moet ne auto kopen met ne koffer die groot genoeg is! :D
Ik zou inderdaad 1 van de grote merken (aka Thule eigenlijk) pakken.

Nog nooit ne dakkoffer geïnstalleerd, ge moet ne auto kopen met ne koffer die groot genoeg is! :D
Ik zou inderdaad 1 van de grote merken (aka Thule eigenlijk) pakken.
Als het voor een aantal jaar is, dan pak je idd beter een iets duurder merk zoals bv. Thule dat daarna vlot 2dehands te verkopen.

Ik heb al jaren een dakkoffer van Norauto (auto5), type Bermude 930, op dragers van Thule.

RBDqF4dl.jpeg

De dragers zijn redelijk universeel als je die neemt waarbij je de voeten kunt verstellen naargelang de breedte:
1600x1600___pgs_dt_thule_wingbarevo_7104_1600x1600_v1.png

De modellen waarbij de voeten op de uiteindes van de stangen staan, minder omdat je daar minder kan spelen met de breedte natuurlijk:

51prz0fF8OL._AC_SX300_SY300_.jpg

De voeten waarmee je de dragers op de dakrails bevestigt zijn wel voertuigspecifiek

Neem het grootste model dat op de auto past, waarbij je de koffer ook ongehinderd kan openen (en dat je ook kan opbergen want die dingen zijn wreed lomp), en steek dat vol met alles wat niet al te zwaar is (max belasting van de stangen is meestal 75kg, de koffer weegt ook al een dikke 10kg, en je moet natuurlijk ook rekening houden met de dakbelasting). Bij mij heeft daar al vanalles ingezeten: buggy en eetstoelen toen de kinderen klein waren, tent, slaapzakken, luchtmatrassen, tassen met kledij, zelfs rollen stof toen mijn vrouw nog haar webwinkel had...

Vorig jaar een Thule koffer aangeschaft, op de website kun je perfect je type voertuig ingeven en dan stelt de site de nodige stukken voor.

Niet goedkoop, maar wel erg tevreden van, ook het windgeluid valt goed mee. En natuurlijk de bedoeling om er jaren plezier van te hebben. Ik steek er meestal de lakens met hierop de buggy in, draagrugzak, twee grote duffels in de lange weg en dan de gaten nog vullen met allerlei kinderprul. Zo blijft uw eigenlijke koffer netjes ordelijk en veilig gestapeld.

Ik heb al jaren een dakkoffer van Norauto (auto5), type Bermude 930, op dragers van Thule.

RBDqF4dl.jpeg

De dragers zijn redelijk universeel als je die neemt waarbij je de voeten kunt verstellen naargelang de breedte:
1600x1600___pgs_dt_thule_wingbarevo_7104_1600x1600_v1.png

De modellen waarbij de voeten op de uiteindes van de stangen staan, minder omdat je daar minder kan spelen met de breedte natuurlijk:

51prz0fF8OL._AC_SX300_SY300_.jpg

De voeten waarmee je de dragers op de dakrails bevestigt zijn wel voertuigspecifiek

Neem het grootste model dat op de auto past, waarbij je de koffer ook ongehinderd kan openen (en dat je ook kan opbergen want die dingen zijn wreed lomp), en steek dat vol met alles wat niet al te zwaar is (max belasting van de stangen is meestal 75kg, de koffer weegt ook al een dikke 10kg, en je moet natuurlijk ook rekening houden met de dakbelasting). Bij mij heeft daar al vanalles ingezeten: buggy en eetstoelen toen de kinderen klein waren, tent, slaapzakken, luchtmatrassen, tassen met kledij, zelfs rollen stof toen mijn vrouw nog haar webwinkel had...
hoeveel Liter is dat die koffer van jou? Dat wordt overal uitgedrukt in liter maar geen enkel idee wat ik me daar bij moet voorstellen ;p

hoeveel Liter is dat die koffer van jou? Dat wordt overal uitgedrukt in liter maar geen enkel idee wat ik me daar bij moet voorstellen ;p
410 liter. Daar kan al redelijk wat in, zeker omdat ie wat hoger is. Die platte die je vaak ziet zijn vooral bedoeld voor ski's.

Mijn pa heeft in de jaren '90 een dakkoffer gekocht en die gaat nog altijd mee. Mijn broer gebruikt die nu.

Het probleem om over te zetten naar een andere wagen zijn normaal gezien de dakdragers. Al valt dit nu ook wel meer mee dan vroeger, zeker als je een wagen hebt met rails zoals die van Polle32.
En inderdaad, goed de maximale belasting checken van het dak. Normaal gezien is dat 75kg, maar het is afhankelijk van model tot model. Dit is dan ook weer de dynamische belasting, aka het gewicht dat je op je dak mag plaatsen bij een bepaalde snelheid (120kph??). De statische belasting (dus bij stilstand) is dan weer ongeveer 5x zo hoog. Daarom dat daktenten geen probleem zijn ;)

Hier een dakkoffer van Thule, de 780 denk ik, maar dan degene die je langs 2 kanten kan openen, zeer handig.
Ik heb die een paar jaar geleden bij Bosthon Sport gekocht, die verhuren dakkoffers en verkopen elk jaar een deel van hun stock, hier waren bovenaan 2 krassen op waardoor er wat van de prijs ging.

Nog een gouden tip: altijd met een spanriem nog eens extra vastmaken, dat minieme slotje kan namelijk wel eens openvliegen bij een stevige vluchtheuvel of het één of ander..

Nog een gouden tip: altijd met een spanriem nog eens extra vastmaken, dat minieme slotje kan namelijk wel eens openvliegen bij een stevige vluchtheuvel of het één of ander..
Als je dat doet: niet te hard aantrekken of de riem in de lengte aanbrengen want anders gaat de koffer vervormen en minder goed sluiten. Fabrikanten raden dat volgens mij ook af.

Dit jaar voor het eerst ook een set specifieke duffelbags van thule voor in de dakkoffer gebruikt. Dikke aanrader want zo benut je de ruimte maximaal. We zitten nu op de camping in z-fr en voor het eerst sinds lang was het geen puzzel om alles in te laden.

Iemand ervaring met merk-specifieke dakkoffers?
Er loopt een actie bij MB en die zijn qua prijs best aantrekkelijk. Weet er iemand of deze passen op thule wingbar dakdragers?
Dakkoffer 590L

Maakt dat dan niet gigantisch veel lawaai?
Gewoon open vliegen als hij goed gesloten is, heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. :p

Zijn meestal heel oude dakkoffers die ik zo zie rondrijden, met spanriemen er rond. Zou me daar toch geen zorgen in maken, die slotjes gaan helemaal niet vanzelf openvliegen.

Hier ook al jaren een Bermude dakkoffer, heel content van. Als dakdragers hebben we de Thule Winbar Evo, aangezien we wagens hebben zonder rails en we bij Thule makkelijk nieuwe adapters kunnen kopen wanneer er een nieuwe wagen komt.

Maakt dat dan niet gigantisch veel lawaai?
Gewoon open vliegen als hij goed gesloten is, heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. :p
Ja dat kan idd erg veel lawaai maken. Schijnt dat wanneer je de kabel wat twist, hij niet meer klappert. Ik heb een paar keer een extra spanriem gebruikt, maar uiteindelijk is dat meer voor de gemoedsrust dan iets anders...

Terug
Bovenaan