Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Sing 2

Grappig en heel knap gemaakt, en samen met de gastjes kijken geeft mij ook telkens een goede graadmeter: als zij geboeid blijven tot het eind dan doen ze iets goed. 7.5/10

Anora: nice. Wist niet goed wat te verwachten, komedie of toch maar drama? Er zaten een paar hilarische momenten in maar evengoed een aantal emotionele drama-momenten. Mixt wonderwel goed. De film is mss een tikkeltje te lang, maar dat is muggenziften.

Kinds of Kindness
Na het geweldige Poor Things, zijn we weer terug bij af:
Poor Things
Jaja, de Lanthimos is er dan eindelijk in geslaagd een film te maken waarvan ik niet zeg "het was ok, maar concept niet volledig gerealiseerd
en/of het was eigenlijk gewoon saai
en/of de metafoor is nogal on the nose
en/of het doet zichzelf slimmer voor dan het is".
Mijn review zijn dus die 4 punten hierboven...
  • het was ok, maar concept niet volledig gerealiseerd
  • EN het was eigenlijk gewoon saai
  • EN de metafoor is nogal on the nose
  • EN het doet zichzelf slimmer voor dan het is".

Ik ga wel nog 1 extra ding rehashen uit mijn PT review:
Stone zet simpelweg een monsterprestatie neer. Ik snap persoonlijk nog steeds niet waarom mensen Emma Stone knap vinden, maar sinds La La Land ben ik wel verliefd op haar acteertalent en persoonlijkheid.

James Bond films, waarom voelen die bij mij aan als een sleur en marathon om die uit te kijken?
Het genre ligt me gewoon niet 100 % denk ik.
Soit, meestal kijk ik ze vooral voor de mooie locaties, die meestal toch wel erg knap in beeld gebracht zijn. (citytrip istanbul komt er aan, dus ik googlede welke films die stad in beeld brachten, en ik kwam uit op deze:

The world is not enough.
Pierce Brosnan zijn 007 periode vind ik nogtans de "beste" bond films, maar van die 4 is TWINE toch wel de minste van zijn 4 bond films. Verhaal over die olie pijplijn vond ik niet echt interessant, gelukkig maakt Denise Richards en Robert Carlyle veel goed....

Skyfall.
Veruit de beste van Daniel Craigh zijn 007 periode, maar na 3 of 4 rewatches, vond ik die toch ook wel heel lang om uit te kijken.... Eindscene in dat huis in Scotland met die booby traps maakte gelukkig veel goed.

Beau is Afraid :drool:

Ari Aster you madman. Verwacht geen Hereditary of Midsommar maar wel een Kaufmann-esque fever dream. Krijgt middelmatige reviews, enkelen geven aan dat dit een saaie film is ???

Elk personage in Beau is Afraid is zo geweldig geschreven en perfect neergezet.
Hopelijk laat Ari zich niet doen door tegenvallende cijfers.

De eerste drie Final Destination films.
Tja, veel valt er niet over te zeggen eigenlijk: wat brainless popcorn entertainment, overgoten met wat nillies nostalgie. Wat het meest opvalt is dat er eigenlijk totaal geen richting in zit.

In deel één sterft het eerste slachtoffer een bovennatuurlijke dood: het kraantje van het toilet draait zichzelf open, het water trekt nadien weg..
In deel twee wordt elke dood ineens met een visioen ingeleid.
In deel drie wordt de manier waarop ze sterven opeens voorspeld aan de hand van foto's.

Waarschijnlijk is het om het een beetje interessanter te maken en elke keer iets anders te brengen. Maar het voelt onnodig en veel te gefabriceerd aan.

- Pulp Fiction (1994) 10/10*

- Gandahar (1987) 7/10

- Late Night with the Devil (2023) 7/10

- Evil Dead Rise (2023) 6/10

- X2 (2003) 8/10*

- Mary Shelley's Frankenstein (1994) 6/10

- Black Mass (2015) 6/10

- X-Men: The Last Stand (2006) 7/10*

De eerste drie Final Destination films.
Tja, veel valt er niet over te zeggen eigenlijk: wat brainless popcorn entertainment, overgoten met wat nillies nostalgie. Wat het meest opvalt is dat er eigenlijk totaal geen richting in zit.

In deel één sterft het eerste slachtoffer een bovennatuurlijke dood: het kraantje van het toilet draait zichzelf open, het water trekt nadien weg..
In deel twee wordt elke dood ineens met een visioen ingeleid.
In deel drie wordt de manier waarop ze sterven opeens voorspeld aan de hand van foto's.

Waarschijnlijk is het om het een beetje interessanter te maken en elke keer iets anders te brengen. Maar het voelt onnodig en veel te gefabriceerd aan.
Iedere keer ik achter een vrachtwagen met boomstammen rij moet ik aan die films denken 🤣

Waarom Wettelen

Ik ben er gisteren naar gaan kijken met niet zo een hoge verwachtingen.
Bleek niet echt mijn ding, was mij iets te kunstig en had denk ik meer op een soort helaasheid der dingen gehoopt.

Starship Troopers. CGI is natuurlijk gedateerd, maar los daarvan vind ik deze film veel beter (amusanter) dan Dune 2 en consoorten. Over the top oneliners, dito actie en goeie spanningsboog doorheen de film

Ari Aster you madman. Verwacht geen Hereditary of Midsommar maar wel een Kaufmann-esque fever dream. Krijgt middelmatige reviews, enkelen geven aan dat dit een saaie film is ???

Hear hear! Ik heb het gevoel dat deze wat in de vergetelheid terecht raakt misschien omdat die zo anders is dan Hereditary en Midsommar waardoor mensen andere verwachtingen hadden. Niet dat ik deze verwachtte, niemand denk ik, maar hier viel die toch ook bijzonder goed in de smaak. Heel die opener (ok opener van een uur ofzo) waarin hij angstig op zijn appartement zit hoort tot de beste cinema die ik in jaren heb gezien. En yep waar de film dan heen gaat... Kaufmann-esque fever dream sums it right up. :biglaugh:

GNPdfgDWMAAAclF.jpg

Misschien wel een van de ongemakkelijkste stoel schuifel momenten in de geschiedenis van cinema? 😅

Meh, ik vond die niet super tbh. Looked for Kaufman, found Aronofsky. Je kan je mijn teleurstelling misschien al inbeelden.

Sommige sequenties werken erg goed (zijn appartement, animatie stuk, huis van zijn moeder), anderen dan weer niet (bij die vreemden thuis, 'courtroom' einde). Ik ergerde me een beetje aan de performance van Phoenix, wat niet helpt aangezien hij de volledige drie uur durende speeltijd moet dragen.
Wtf trouwens, waar heeft Aster over montage geleerd? Ze zouden echt een restraining order moeten invoeren, dat die man geen kilometer in de buurt van zijn monteur mag komen.

Het eerste urenhalf vond ik perfect, 10/10
(Appartment scene en bij de goedhartige dokter)

Het laatste urenhalf duurde net iets te lang maar nog steeds een 8/10.

Loved it

The Apprentice : Degelijke biopicture over de beginjaren van Donald Trump en zijn mentor Roy Cohn. De evolutie van schuchtere kerel naar de gehaaide magnaat is best interessant om te volgen. Visueel erg mooi met die kleine verkleuringen op je scherm die me zo deden denken aan een VHS die al X aantal maal teveel was afgespeeld. 7,5/10

Road to Perdition
: Was onlangs bij Framed als puzzel en kreeg de nood om deze nog is uit de kast te halen. Wordt weinig over gesproken eigenlijk maar nog steeds een heel mooie gangsterdrama met Tom Hanks, Paul Newman en nog een resem bekende koppen. 8/10

The Instigators (2024) 8/10

Zalige 'heist' film met Matt Damon en Casey Affleck in de hoofdrol. Het is duidelijk dat m'n plezier heeft beleefd tijdens de opnames, logisch ook aangezien ze in het echt goede vrienden zijn (alsook Ben Affleck die mede-producer was).

Juist A Different Man gezien... Na die trailer had ik al zo'n vermoeden dat dit de moeite ging zijn dus de verwachting lagen reeds vrij hoog maar holy moly, die ging daar met gemak los over. Deze eindigt voor mij sowieso bij de beste van het jaar.

Toch al weer even geleden dat ik nog is zo'n rush heb ervaren bij een film. Kga hem sowieso nog is willen zien voor alles deftig te laten bezinken na er een paar dagen in gemarineerd te hebben. Sebastian Stan is the man, Pearson ook, de muziek is af, het verhaal is bij momenten geweldig onvoorspelbaar en tegelijkertijd met hindsight zijn de soms gekke sprongen perfect te kaderen. Meergelaagde diepgang in een allesbehalve cliche onderwerp dat dan nog is succesvol meta gaat zonder echt te lossen of 4th wall te breken EN emotioneel weet uit te halen zonder belerend over te komen. Jawadde dadde. Gaat dat zien!

Ik krijg tegenwoordig al spontaan een smile als dat A24 logo op het scherm komt. :bow:

Terug
Bovenaan