Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?
Hamnet. Voor de film begon waarschuwde ik mijn vrouw dat ze haar zakdoek in de aanslag moest houden want het scheen een “bleitfilm” te zijn (en zij durft hier wel vatbaar voor te zijn). Resultaat: aan het einde zat ik tranen met tuiten te bleiten, zij hield het droog. Oh, the irony!
Dit gezegd zijnde: mooie, ingetogen doch pakkende film, puike acteerprestaties. Ga dat zien.
Zoveel goeie films met duikboten. Die omgeving met weinig plaats in het water waar je de vijand maar moeilijk kan spotten zorgt altijd voor een bepaalde sfeer.
F1 (2025) - 7,5/10
Vermakelijk, maar niks memorabel. Ik volg formule 1 niet zo hard, dus het is niet dat ik me kon storen aan zaken die niet kloppen. Races zijn geweldig in beeld gebracht, acteerprestaties zijn degelijk. Verhaal is OK. Voorspelbaar, maar de uitvoering is prima.
The Ugly Stepsister (Den Stygge Stesøsteren) - 2025
Holy shit. Cinderella meets the Substance meets Black Swan. Een Noorse film aan de hand van Emilie Blichfeldt en ineens haar eerste langspeler. Wat een debuut. Zonder verwachtingen beginnen kijken en absoluut van mijn stoel geblazen. Een portret van een dochter wiens moeder er alles probeert aan te doen zodat dochterlief kan trouwen met de Prins. Glijdt al snel af in mentaal verval van betrokken partijen, waarbij de mentale teloorgang komisch en gruwelijk in beeld komt. Cinematografisch ongelofelijk prachtig in beeld gebracht en de acteerprestaties zijn subliem. De hoofdrolspeelster (Lea Myren) toont een indrukwekkend gamma, van onschuldig, naïef en dolverliefd meisje naar iemand die volledig alle besef van realiteit kwijt is. Gruwelijk, hilarisch, meeslepend. Ik vergeet de cinematografie van de dansscene nooit meer (dat laatste shot ). Boem patat, meteen 1 van mijn lievelingsfilms ooit. Kijk deze film!
Holy shit. Cinderella meets the Substance meets Black Swan. Een Noorse film aan de hand van Emilie Blichfeldt en ineens haar eerste langspeler. Wat een debuut. Zonder verwachtingen beginnen kijken en absoluut van mijn stoel geblazen. Een portret van een dochter wiens moeder er alles probeert aan te doen zodat dochterlief kan trouwen met de Prins. Glijdt al snel af in mentaal verval van betrokken partijen, waarbij de mentale teloorgang komisch en gruwelijk in beeld komt. Cinematografisch ongelofelijk prachtig in beeld gebracht en de acteerprestaties zijn subliem. De hoofdrolspeelster (Lea Myren) toont een indrukwekkend gamma, van onschuldig, naïef en dolverliefd meisje naar iemand die volledig alle besef van realiteit kwijt is. Gruwelijk, hilarisch, meeslepend. Ik vergeet de cinematografie van de dansscene nooit meer (dat laatste shot ). Boem patat, meteen 1 van mijn lievelingsfilms ooit. Kijk deze film!
1 van de zwakste films die ik in jaren heb gezien met een ongelooflijke cringe acteerprestatie van MGK erbovenop.
K was sowieso al geen fan van Motley Crue, maar deze film moet echt het omgekeerde biopic gevoel hebben uitgevonden. Na het zien van de film heb k gewoon nog minder interesse in de band, amai. Film rammelt gewoon aan alle kanten met giga cheesy dialogen erbovenop die dan ook nog eens heel slecht gebracht worden ook. K kan mij nu ook echt niet inbeelden dat bvb die Tommy Lee naar deze film gaat kijken en akkoord is met hoe hij werd neergezet. Raar
Inu-Oh(Masaaki Yuasa, 2021)
Een geanimeerd muzikaal extravaganza op maat gemaakt voor mijzelve. Tikkeltje historische belichting en vooral bakken fantasie. Geanimeerd met zoveel liefde alsof het de laatste papieren bladeren in het universum beschikbaar waren. Ja ik weet alles is al bijna 20 jaar volledig digitaal. Ik ben hier maar met wat superlatieven aan het smijten. Cameo's van Samurai Champloo personages en ander studio 4C volk. Essentieel brein voedsel voor wie het graag eens gek heeft. Je gaat dingen zien die je nog nooit hebt in gebeeld.
Wall Street (Oliver Stone, 1987)
Vergeten hoe slap deze was. Uitgekeken omdat ik en mijn vrouw er nog een gezellig potje "jaren 80" roasten van hebben gemaakt.
Titanic(James Cameron, 1997)
Old lady from Titanic? You Stink!
Maar blijft wel genietbaar puur voor het set design en die immens historische productie. Corny kostuum drama neem ik er met plezier bij, al is vooral de epiloog er wel serieus over. Cameron is echt wel king corny. Gotta lov'm.
Unrelated (Joanna Hogg, 2007)
Als ongemakkelijke voyeuristische film uw ding is, zeker eens checken(MUBI). Sexy Tom Hiddleston om het verkocht te krijgen(ge ziet zijn tepels, meermaals!). Er is een andere film die relatief recent ook populair was en ietwat dezelfde thema's aansnijdt maar in de laatste act het geheel wat in zijn eigen gat eindigt. Ga hem niet bij naam noemen wegens verwachtingen en evt "tonale spoilers" maar als iemand "Unrelated" bekijkt en weet over welke film ik het heb, krijgt ge van mij een schouderklopke. Misschien zelfs twee.
Azumi(Ryûhei Kitamura, 2003)
Rewatch. Na een 20 tal minuten afgezet. Fuck dat was pijnlijk slecht. Denk dat van Kitamura enkel Versus(2000)overeind blijft? Zelfs Godzilla Final Wars onlangs ook nog redelijk snel afgezet. Wat dacht ik toch vroeger..
Yojimbo(Kurosawa, 1961)
Rewatch zoveel. Om de avond te redden van Azumi. I know I know, appelen<>peren.
Seven Chances(Buster Keaton, 1925)
Op MUBI een klein retrospective gaande.
Had hem blijkbaar al gezien maar blijft toch imposant wat er 100 jaar geleden al op het scherm werd getoverd. En ik kan er nog steeds oprecht met lachen.
Avatar The Way of Water(James Cameron, 2022)
Rewatch ter voorbereiding van deeltje 3.
Avatar: Fire & Ash(James Cameron, 2025)
Lang moeten uitstellen wegens ziekte. Vorige vrijdag in de vroege namiddag dan eindelijk bijna een privéscreening gescoord in de Kinepolis te Brussel. . Met 3 man een zaal delen. Fantastisch.
Spider had moeten sterven. Kwestie van wat meer gewicht te brengen. Maar alez, de deur open houden voor het plotpoint van deel 4 zeker? Nieuwe baddie kreeg spijtig genoeg ook weer veel te weinig sxhermtijd
Maar desondanks toch weer enorm van genoten. Qua hyper simplistische commerciele cliché's en "by the book" parallelen up the wazoo, blijft Cameron gewoon koning.
A Chinese Ghost Story(Siu Tung Ching, 1987)
Herinnerde mij deze ook vele beter. Half uurtje afgezet.
The Boys From Brazil(Franklin J. Schaffner, 1978)
Buiten de titel en dat het een 70's "classic" was nooit demoeite gedaan om plot synopsis te bekijken. Blind aan begonnen, en ook deze na een half uurtje afgezet. Deze dagen maar weinig tolerantie voor de joden en hun pleidooi.
En het geheel leek ook niet uitzonderlijk sterk verfilmd.
Sword of Doom(Kihaji Okamoto, 1966)
Zeldzame Samurai film waar het statuut niet geromantiseerd word. Nauwelijks personages om sympathie voor te vinden. Gitzwart en ronduit deprimerend. Moest denken aan zijn latere tegenhanger, Graveyard of Honor.
Bwa, ik heb die gezien maar vond die nu ook niet echt wauw. Om dan met de Substance-bodyhorror te gaan vergelijken vind ik wat ver gaan.
Zeker wel een degelijke film, maar ik denk dat ik er nu net dat ietsje meer van verwacht had.
mja, begint erg spannend, maar die love romance tussen die dochter en De Niro vond ik toch vreemd en ietwat awkward.
ook dat einde op die boot, bleef maar duren zeg. en hij bleef maar "terugkomen van de dood".
vind het wel een interessant gegeven hoor: gevangene die boos is op advocaat, maar het einde vond ik echt wel te ver gezocht.
alléé, die wordt in brand gestoken en int water gesprongen, komt er terug uit en amper brandwondes. Ook in dat huis daar waar ze zich verstoppen net voor het einde.... Die verkleed zich in 1-2-3 in die dode huismeid.... En dan die dochter die zou verliefd worden op iemand die net hun hond heeft gedood... yeah right het enige wat ik nog zou kunnen denken dat het verklaard, is dat die dochtero ok gewoon een psycho killer in spé is. zou het dat zijn wat martin scorsesse ons wil doen geloven?
Cape Fear : Lang uitgesteld maar dan in de week toch is bekeken. Vind dit een vd minste Scorcese films. Vind het ook allemaal ver gezocht dat een crimineel zo'n langdurige wrok heeft naar de advocaat die hem dan heeft verdedigd. En zoals @TRUMP hierboven aanhaalt, had ik ook een paar dingen hiervan opgemerkt. 5/10
The Fugitive : Absolute klassieker met Harrison Ford met de geweldige Jeroen Krabbé en Tommy "I don't care" Lee Jones. Must see als je van 90's actie thrillers houdt. 8/10
GoldenEye : Voor mij de eerste Bond film die ik in de bioscoop heb ervaren. Blijft voor mij de beste Bond film ooit. Heerlijke villians met Famke Jansen en Sean Bean ook. Het vervolg van de Bond films met Brosnan vond ik meer en meer komisch worden en daarom ook minder interessant. 7,5/10
The Thing : Is herbekeken op aanraden van hier. Ik had deze jaren geleden al gezien en ik was toen geen fan ervan en nu nog steeds niet. De 4k release is top gedaan, dat wel maar het verhaal en de practical effects spreken me minder aan. Ook vind ik nog steeds dat bepaalde stukken enorm gedateerd ogen. Dat is geen kritiek maar eerder een vaststelling gezien de limietten van toen. An sich zegt deze film mij nog steeds veel minder als bv een Alien die 3 jaar eerder uitkwam. 6/10
Greenland 2 - Migration : De eerste Greenland was een zeer aangename verrassing en daarom keek ik ook enorm uit naar dit vervolg toen dit bekend werd gemaakt. Helaas is deze veel minder interessant en zit het ook vol onlogische keuzes en dingen die gewoon niet kloppen of gewoon totaal genegeerd worden. Enorm spijtig. Er zitten een paar leuke scenes in zoals met de brug maar toch bleef ik met bepaalde zaken zitten die niet kloppen. Ook is het verhaal veel minder als bij de 1ste film. 5/10
Mijn vrije woensdag begonnen met kijken naar Sentimental Value
Na zijn sterke vorige film 'The Worst Person in the World' en alle superlatieven die ik (niet alleen hier) las, lag de lat behoorlijk hoog
Was zeker mee met het verhaal, maar de klik die ik met TWPITW had , had ik hier aanvankelijk niet
Maar dan, dan kwam het laatste derde van de film en die kwam echt plots als een mokerslag binnen waardoor ik alsnog overstag ging. Zat hier plots te bleiten in de zetel, bijna uit het niets
Sublieme acteerprestaties, elk personage krijgt wel zijn momentje(s), geweldig scenario en heel mooi subtiel vertaald op beeld.
Cape Fear : Lang uitgesteld maar dan in de week toch is bekeken. Vind dit een vd minste Scorcese films. Vind het ook allemaal ver gezocht dat een crimineel zo'n langdurige wrok heeft naar de advocaat die hem dan heeft verdedigd. En zoals @TRUMP hierboven aanhaalt, had ik ook een paar dingen hiervan opgemerkt. 5/10
The Fugitive : Absolute klassieker met Harrison Ford met de geweldige Jeroen Krabbé en Tommy "I don't care" Lee Jones. Must see als je van 90's actie thrillers houdt. 8/10
GoldenEye : Voor mij de eerste Bond film die ik in de bioscoop heb ervaren. Blijft voor mij de beste Bond film ooit. Heerlijke villians met Famke Jansen en Sean Bean ook. Het vervolg van de Bond films met Brosnan vond ik meer en meer komisch worden en daarom ook minder interessant. 7,5/10
The Thing : Is herbekeken op aanraden van hier. Ik had deze jaren geleden al gezien en ik was toen geen fan ervan en nu nog steeds niet. De 4k release is top gedaan, dat wel maar het verhaal en de practical effects spreken me minder aan. Ook vind ik nog steeds dat bepaalde stukken enorm gedateerd ogen. Dat is geen kritiek maar eerder een vaststelling gezien de limietten van toen. An sich zegt deze film mij nog steeds veel minder als bv een Alien die 3 jaar eerder uitkwam. 6/10
Greenland 2 - Migration : De eerste Greenland was een zeer aangename verrassing en daarom keek ik ook enorm uit naar dit vervolg toen dit bekend werd gemaakt. Helaas is deze veel minder interessant en zit het ook vol onlogische keuzes en dingen die gewoon niet kloppen of gewoon totaal genegeerd worden. Enorm spijtig. Er zitten een paar leuke scenes in zoals met de brug maar toch bleef ik met bepaalde zaken zitten die niet kloppen. Ook is het verhaal veel minder als bij de 1ste film. 5/10
gekeken door deze post.
Het idee vind ik wel goed. Eens het verhaal van assepoester bekijken door de ogen van de stiefzus.
Maar ik vond het allemaal wat langdradig jammer genoeg.
Wel goede acteerprestaties, maar of dat genoeg is om het één vd beste films ooit te noemen?
Allereerst, Pathé in Sint-Niklaas is een dikke aanrader! €8 voor een ticket op maandag, geen kat in de zaal en reclining zeteltjes heerlijk gewoon
De film:
Allereerst shoutout naar de soundtrack, die is er echt wel boenk op.
De film zelf zit ik mixed feelings. Ik vind/vond het geen echte 28 days film net zoals de vorige. Het is veel minder een "pure" zombiefilm, de beklemmende sfeer komt in dit geval uit een volledig andere hoek.
Ralph Fiennes & Samson verhaallijn vond ik goed, Fiennes zijn acteren is idd wel top! Wat minder piemels mocht, al had het wel iets grappigs
De Jimmy's zijn voor mij soms wat te karikaturaal, maar kon ik plaatsen.
Op het einde idd nog een mooie cliffhanger die doet smaken naar meer.
Al met al dus een mixed bag, maar ik heb tijdens de film wel continu gespannen zitten kijken, dus hij moet toch iets goed gedaan hebben. De waanzinnig lyrische reviews snap ik niet, maar toch een solide 7,5/10 imo
gekeken door deze post.
Het idee vind ik wel goed. Eens het verhaal van assepoester bekijken door de ogen van de stiefzus.
Maar ik vond het allemaal wat langdradig jammer genoeg.
Wel goede acteerprestaties, maar of dat genoeg is om het één vd beste films ooit te noemen?
Ik was er helemaal door betoverd. 1 van de beste films ooit? Zeker niet, maar wel 1 van mijn lievelingsfilms. Mijn smaak is niet de smaak van anderen en snap zeker dat anderen deze veel milder zullen vinden. Ik hou ook enorm van absurde en groteske humor zeker in combinatie met een thematiek als mentale teloorgang of een obsessie die uit de hand loopt. Ik vond deze oprecht leuker dan the substance, maar zie ook op letterboxed dat de mensen deze gemiddeld maar een 3,7 geven! Ach, des gouts et des couleurs!