Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

I Swear (2026)

Indrukwekkende acteerprestatie van Robert Aramayo! Dezelfde acteur als de jonge Ned Stark in Game of Thrones en Elrond in The Rings of Power, deed het daar ook niet slecht maar dat waren natuurlijk geen rollen om in uit te blinken. Dit is wel wat anders. Verder ook gewoon een topfilm. Serieus maar met de nodige portie (donkere) humor, van genoten.

Super Mario Galaxy (2026)

Ik ben (obviously) een Nintendo-fan, dus met veel nostalgie: een 7/10.
Ik snap volkomen dat de mensen op zoek naar diepgang, en zonder enige herkenning van de leuke references en muziek, deze film gewoon buizen.

Voor kinderen desondanks een aanrader denk ik. Voor niet-Nintendo-fan volwassenen is er waarschijnlijk niet veel aan.

Geen spoilers, maar één personage had ik graag van gehad dat ze het niet aangekondigd hadden, dan was het een énorm leuke verrassing geweest.

Project Hail Mary

toch al een contender voor film van het jaar. ik vond het "visueel prachtige" dan wel eerder beperkt tot een handvol scenes, en sommige dingen waren een beetje "on the nose", maar de band tussen Grace en Rocky draagt de film comfortabel omhoog.

Idem, en ook een aangename verrassing: wat mij betreft beter dan het boek. Andy Weir z'n schrijfstijl gaat mij misschien ook gewoon te snel vervelen, maar de film maakt het effectief beter.

Super Mario Galaxy (2026)

Ik ben (obviously) een Nintendo-fan, dus met veel nostalgie: een 7/10.
Ik snap volkomen dat de mensen op zoek naar diepgang, en zonder enige herkenning van de leuke references en muziek, deze film gewoon buizen.

Voor kinderen desondanks een aanrader denk ik. Voor niet-Nintendo-fan volwassenen is er waarschijnlijk niet veel aan.

Geen spoilers, maar één personage had ik graag van gehad dat ze het niet aangekondigd hadden, dan was het een énorm leuke verrassing geweest.
Wij gaan hem volgende week (of de week daarna) waarschijnlijk zien en kijk er wel naar uit!
Vond de eerste film heel leuk, maar voelde ook wel aan als "fan service" bij momenten.
Ik verwacht hetzelfde van de nieuwe Mario-film.

Ik schrok gisteren wel wat van de vele middelmatige tot slechte reviews die ik zag. 😮

Gisteren naar The Drama gaan kijken, positief verrast (8/10).

Meegesleurd door de echtgenote, maar mijn mood veranderde direct bij de openingcredits toen het A24 logo tevoorschijn kwam. Goed verhaal over koppel die week voor hun trouw in een zatte bui 'het ergste dat ze ooit gedaan hebben' opbiechten aan elkaar, waarbij de vrouw iets wel heel extreem opbiecht met de nodige spanning als gevolg.

Op haar 15de ging ze een schoolshooting doen, enkel maar de dag zelf was ze van gedacht veranderd omdat er een andere shooting plaatsvond

3de act was echt ongemakkelijk door de spanning. Normaal niet echt mijn genre, maar overall heel positief verrast en onder de indruk.

iedereen die zelf getrouwd is met een groot trouwfeest: in de 3de act kruip je bijna weg in je stoel van plaatsvervangende spanning/schaamte

Niet gerelateerd: die yoshi popcornbuckets in de kinépolis zijn echt wel cool. Lang getwijfeld, maar 40 euro is juist iets te veel van het goede 🫣

Blade Runner 2049
Rewatch nummer 4 denk ik. De originele is één van mijn lievelingsfilms en deze eigenlijk ook. Visueel echt een pareltje, zoals altijd bij Villeneuve.
Alles klopt ook gewoon. Eén van de beste sequels ooit imo.

Drive

Ooit al eens gezien, lang geleden. Blijft een goede film met een geweldige soundtrack.

Peaky Blinders: The Immortal Man

Een beetje een moeilijke deze. Peaky Blinders is zo'n goede, complexe serie en ik denk dat het een onmogelijke taak was om het een mooie wrap up te geven in 110 minuten. Tommy Shelby blijft een heel boeiend personage, maar Cillian Murphy moet imo heel die film dragen, bij gebrek aan andere personages. Barry Keoghan vond ik persoonlijk een miscast als zoon van. Ik las dat ze hem al gerecast hebben voor het vervolg, lijkt me wel een goede zet.

Al ga ik niet meer kijken zonder Cillian Murphy. Peaky Blinders = Tommy Shelby

Send Help : Eerste uur vond ik het interessant en de plottwist toverde een grote glimlach op mijn gezicht. Naar het einde toe vond ik het wat minder worden allemaal en was het wel een typisch Sam Raimi recept. 6/10

: Visueel prachtig en veel beter als de 2de film maar 3u en 17minuten is toch wel erg lang. Oona Chaplin als badgirl is voor mij wel een voltreffer. Ik heb naderhand gelezen dat er nog een 4de en mogelijks 5de deel zou uitkomen in de toekomst en daar wringt het schoentje bij mij een beetje. Het voelt voor mij wel als de koe moet verder gemolken worden. Vraag mij echt af hoe deze reeks verder nog boeiend kan blijven met het cowboy and indianen verhaal dat wel nu al 3x hebben gehad. Het is grotendeels telkens hetzelfde. Opnieuw, visueel prachtig en er zitten zeer goede stukken in maar het is te lang om mij meer dan 3u aan het scherm te kluisteren. Cameron heeft toch veel iconische films gemaakt maar Avatar had gerust bij 1 film mogen blijven. 7/10

The Killer
: Boeiende actiethriller met een koude en zeer berekende huurmoordernaar. Fassbender brengt het heel sterk en zorgt er zelfs voor dat je sympathie voor de huurmoordenaar krijgt na de mislukte aanslag. Tilda Swinton haar rol was kort maar ook erg goed. Vond die combinatie erg sterk uit de hoek komen. Uiteindelijk is het verhaal maar zozo maar het is Fassbender die het geheel recht houdt en er iets van maakt. 7/10

The Smashing Machine
: Docu film over de begindagen vd MMA en een van zijn grondleggers Mark Kerr. Kerr zit in een moeilijke relatie met zijn vriendin en na zijn eerste MMA verliesmatch stort hij zich op pijnstillers en een bijhorende verslaving uiteindelijk. Ik had de indruk dat de film veel thema's in zijn leven aansneed maar nergens had ik het gevoel dat het volledig werd uitgewerkt. Bepaalde zaken kwamen maar kort aan bod en ik denk dat hier meer mee kon gedaan worden dan wat we nu hebben gekregen. Wel is interessant om Dwayne 'The Rock' Johnson in een andere soort film en rol te zien als zijn standaard actiefilms. 6,5/10

Peaky Blinders: The Immortal Man
Een beetje een moeilijke deze. Peaky Blinders is zo'n goede, complexe serie en ik denk dat het een onmogelijke taak was om het een mooie wrap up te geven in 110 minuten. Tommy Shelby blijft een heel boeiend personage, maar Cillian Murphy moet imo heel die film dragen, bij gebrek aan andere personages. Barry Keoghan vond ik persoonlijk een miscast als zoon van. Ik las dat ze hem al gerecast hebben voor het vervolg, lijkt me wel een goede zet.

Al ga ik niet meer kijken zonder Cillian Murphy. Peaky Blinders = Tommy Shelby
Wat is er complex aan Peaky Blinders? Ik heb enkel het eerste seizoen gezien maar gestopt omdat ik het nogal eendimensionale ‘stoere gangsters’ formulefictie vond.

Wat is er complex aan Peaky Blinders? Ik heb enkel het eerste seizoen gezien maar gestopt omdat ik het nogal eendimensionale ‘stoere gangsters’ formulefictie vond.
Tommy Shelby is imo wel een heel troubled personage tegen het laatste seizoen en om alles dan een soort van resolvement te geven in minder dan twee uur…

Imo wel een serie om verder te kijken, al was ik persoonlijk wel hooked vanaf aflevering 1.

Ik ben er ondertussen ook aan begonnen om de serie te bekijken en ik vond het eerste seizoen wel ok maar niet de hype waard. Ondertussen bijna seizoen 2 uitgekeken en ik begin het al beter te vinden. Ik kijk het sowieso wel uit.
Maar idd, uiteindelijk is het de zoveelste gangster serie. Het enigste wat het nog onderscheid van andere gangster series/films is het tijdperk en plaats.

First Man - straffe film over het Geminiprogramma en de eerste maanlanding met focus op Neil Armstrong. Met Artemis II momenteel in de ruimte en op weg naar de maan vond ik dit wel een zeer geschikte film. Het stemt me hoopvol dat "we" terug dat avontuur aangaan.

First Man - straffe film over het Geminiprogramma en de eerste maanlanding met focus op Neil Armstrong. Met Artemis II momenteel in de ruimte en op weg naar de maan vond ik dit wel een zeer geschikte film. Het stemt me hoopvol dat "we" terug dat avontuur aangaan.
Zeer goede film inderdaad, met een prachtige soundtrack. Dat eenzame geluid van de theremin past zo goed bij het verhaal…

Ik ben er ondertussen ook aan begonnen om de serie te bekijken en ik vond het eerste seizoen wel ok maar niet de hype waard. Ondertussen bijna seizoen 2 uitgekeken en ik begin het al beter te vinden. Ik kijk het sowieso wel uit.
Maar idd, uiteindelijk is het de zoveelste gangster serie. Het enigste wat het nog onderscheid van andere gangster series/films is het tijdperk en plaats.
Benieuwd naar je mening als je alle seizoenen gezien hebt want imo is het niet de zoveelste gangster-serie

Peaky Blinders is één van de betere series van de laatste jaren (in het genre)
Qua karakterontwikkeling, ruwheid, sfeer, perfecte casting van quasi iedereen, er kan weinig aan tippen in dat genre.

De aankomende 2 seizoenen, zonder Cylian etc..ga ik toch afwachten.

Laatst bewerkt:
Project Hail Mary. Eindelijk nog eens een goeie film. Het volgt het boek, maar dat was imo iets spannender omdat je bijna niets wist wat het verhaal was. Gewoon een kerel die wakker werd in een ruimteschip, niet wetende wie hij was, wat hij daar deed en waar hij naartoe ging.

Anyway, dikke 8/10.

on Project Hail Mary; Vond het boek persoonlijk ook beter maar inderdaad toch één van de betere SF films van de laatste 10 jaar. Vond het bij momenten nogal rommelig en er wordt ook bijzonder snel over bepaalde zaken heen gegaan maar film duurt nu al vrij lang dus snap het wel. Los daarvan tilt de dynamiek tussen onze 2 leads de film naar een best hoog niveau.

Onlangs ook Good Luck, Have Fun, Don't Die gezien. Zeker niet van dezelfde klasse als Project Hail Mary maar was wel nog entertainend. Ook wel een beetje een rommeltje, ben niet zeker of de makers hun eigen film wel snappen want hij is denk ik ook niet volledig coherent maar ergens maakt dat het misschien net iets interessanter omdat je dan zelf wat meer moet werken om het plaatje te doen kloppen en deels mag je het invullen hoe je zelf wilt.

Maw Project Hail Mary is een must see maar GLHFDD ook best de moeite om is op te leggen.

War Machine, not so much. Ik denk dat de film kwartier bezig is en je weet al hoe die gaat aflopen. Als je je verstand op 0 kan zetten en gewoon kan genieten van Ritchson zijn ding te zien doen is die nog ok maar ook niet veel meer dan dat.

Sisu: Road to Revenge, zowat hetzelfde verhaal. Als je de eerste gezien hebt weet je waar je je aan mag verwachten. Nu met Stephen Lang als added villain spice. Verstand op 0 over the top action en omdat deze daar doelbewust voor gaat ook best nog ok.

Nog één van vorig jaar die wat onder de radar gepasseerd is en waar ik nu maar eerst aan ben toegekomen; Code 3. Was meer dan behoorlijk. Niets baanbrekends ofc maar biedt tussen de miserie door wel enkele leuke laughs en zit zowaar wat hart in.

Send Help bevat enkele Raimi™ scenes maar over het algemeen bleef ik toch wat op mijn honger zitten. Misschien allemaal een tikkeltje te voorspelbaar. Dat gezegd zijnde, kijkt nog altijd best vlot weg dus wel de moeite om is op te leggen.

verder ook nog;
Blue Moon - 6,7/10

The Ballad of Wallis Island - 6,7/10

Train Dreams - 6,7/10

After the Hunt - 6,7/10

The Lost Bus - 6,5/10

The Roses- 6,5/10

Roofman - 6,5/10

Ballad of a Small Player - 6,3/10

en dan nog een hoop zoals; Fackham Hall, Running Man, Wrecking Crew, and so many others... die jammer genoeg niet echt het vermelden waard zijn. 😅

Zeer goede film inderdaad, met een prachtige soundtrack. Dat eenzame geluid van de theremin past zo goed bij het verhaal…
Yes! Werkelijk briljante soundtrack die onverklaarbaar volledig over het hoofd gezien werd door de Academy. Ze slaan de bal daar wel regelmatig mis, zoals ook dit jaar met Marty Supreme en vorig jaar Challengers

The Super Mario Galaxy Movie: 7/10

Ik ben opgegroeid met de Mario Bros games sinds de NES/SNES, dus ik vond het wel een oké film. Geen film voor mensen die niks met Mario Bros hebben. Ik kan er de vinger (nog) niet echt op leggen, maar ik vond de eerste precies toch beter?

Fox McCloud en de bad guys clan van Mario Bros 2 (Wart, Mouser, Birdo, ...) vond ik de leukste passages qua "nieuwe" personages. Voor de muziek alleen al heel veel zin in een replay van Star Fox 64 nu. :D

Ah is dit de tweede? Ik had al eentje gezien en dacht dat het vanavond die film was. Die eerste is anders wel genieten door alle verwijzingen naar de games. Zonder Mario fan is dit denk ik wel een stomme film 😀

Terug
Bovenaan