Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Man with a Movie Camera (1929)

Ooit uitgeroepen tot de beste documentaire aller tijden, en eerlijk: ik snap ergens wel waarom. De film toont simpelweg het dagelijkse leven van Sovjetburgers, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Een soort “day in the life” avant la lettre. Alleen al dat gegeven vond ik als kijker uit 2026 enorm fascinerend.

Ondanks het gebrek aan een klassiek verhaal, acteurs of dialogen, voelt de film verrassend levendig aan. Alles zit ontzettend sterk in elkaar op vlak van montage en camerawerk, waardoor je toch het gevoel krijgt naar iets coherent en vloeiend te kijken in plaats van naar losse beelden van een samenleving.

Waar de film vooral in uitblinkt, zijn de vele cinematografische technieken die gebruikt worden. Wat mij vooral trof, was hoe inventief ze toen al waren. Niet alleen moesten die technieken ooit bedacht worden, ze werden hier ook meteen bijzonder goed toegepast. Zonder die creatieve montage zou het waarschijnlijk een veel saaiere film geweest zijn, maar nu bleef ik eigenlijk voortdurend geboeid kijken. We onderschatten het verleden toch vaak - of ik toch alleszins wel.

En ook de begeleidende muziek mag vermeld worden: die gaat nog wel even in mijn hoofd blijven zitten. Paste perfect bij de energie van de film.

8/10 en een bank vooruit.

Iemand naar Michael gaan zien trouwens? Ik vraag mij echt af of deze de moeite waard is (ik ben fan, maar iets zegt me dat de film niet zo goed zal zijn?)

Iemand naar Michael gaan zien trouwens? Ik vraag mij echt af of deze de moeite waard is (ik ben fan, maar iets zegt me dat de film niet zo goed zal zijn?)
Schijnt goed te zijn voor wie de sprookjesversie van zijn levensverhaal wil zien en de hits wil horen.

Zelf zou ik eerder een avondje videoclips en live-opnames met de echte Michael Jackson bekijken op YouTube.

Goeie samenvatting hierboven : goed als je te jong bent om de topperiode zelf 'live' meegemaakt te hebben. Maar dan nog kijk je mss beter naar de echte clips.
Eigenlijk is hij vrij problematisch, je hebt het gevoel dat de makers proberen medelijden op te wekken voor het gedrag dat hij begon te vertonen in de periode na het punt waarop de film eindigt

Er zitten blijkbaar echt al scalpers op die popcornbuckets van de Kinépolis. Voor Super Mario Galaxy hadden ze zo een (best wel coole) yoshi bucket. Had uit curieusiteit eens gevraagd aan de dude van de kassa of dat eigenlijk goed verkoopt omdat dat giga duur is (40 euro voor die yoshi bvb). Vertelde die mij dat ze gasten hebben die er gewoon 10 in 1 keer komen halen om ze dan aan 3 keer de prijs te verkopen. Dan eens gecheckt en idd, die stonden gewoon online aan 100+ euro.

On topic: deze week volgende bekeken:

Nacho Libre: 8.5/10
Puur geluk in filmvorm. Van begin tot einde met een grote glimlach op mijn gezicht. Tonnen sfeer en eigenlijk een serieus harde Wes Anderson-vibe over die film. Wss Jack Black z'n magnus opus, heerlijke film.

De echtgenote wou dan gisteren naar de cinema om de Michael Jackson-film te zien, bleek dat ter plaatse eventjes 19 euro/ticket te kosten. no way dat we dat betalen, dus dan maar gekozen om naar een andere film in hetzelfde genre te gaan: Mortal Kombat 2 (7/10).
Film is gewoon dikke fun, met paar coole setpieces en ze geven je gewoon veel dikke fights, zonder zich nodeloos te verliezen aan een verhaal waar toch niemand op zit te wachten. Karl Urban als Johnny Cage is echt goed gecast en goed om te zien dat ze het zelf ook niet altijd even serieus nemen.
Wel moeten lachen met het Sonya-personage:
Buiten haar vechtscene in het begin, wordt die constant KO gemot om dan constant aan de kant van het decor te liggen kreunen

Waar hebt ge die bucket kunnen kopen?
Wij waren gisteren in de kinepolis in Leuven en daar waren er geen.
Die aan de kassa wist zelfs van niks 😅
In de shop van Kinepolis Antwerpen.
Wel een aparte ervaring inderdaad. Ik had vooraf contact opgenomen en toen werd er gezegd dat de buckets in de shop zouden zijn zodra ze arriveren, dat kon al vanaf 13h zijn. Bizar omdat het event pas om 19h15 begon. Ik was iets vroeger bij de cinema en toen werd me verteld dat de helmen pas uit werden gezet rond 19h. Dat was uiteindelijk zo rond 18h45, er waren twee varianten, Maverick & Goose. Het leek wel een stormloop zodra de shop openging. Als je geen half uur op voorhand daar was, kon je het schudden.
Ze hadden dat beter met een reservatie systeem gedaan zoals met F1 The Movie, maar ik vermoed dat ze bij Kinepolis maar een beperkt aantal konden bemachtigen.

Er zitten blijkbaar echt al scalpers op die popcornbuckets van de Kinépolis. Voor Super Mario Galaxy hadden ze zo een (best wel coole) yoshi bucket. Had uit curieusiteit eens gevraagd aan de dude van de kassa of dat eigenlijk goed verkoopt omdat dat giga duur is (40 euro voor die yoshi bvb). Vertelde die mij dat ze gasten hebben die er gewoon 10 in 1 keer komen halen om ze dan aan 3 keer de prijs te verkopen. Dan eens gecheckt en idd, die stonden gewoon online aan 100+ euro.

On topic: deze week volgende bekeken:
Jammer genoeg lijkt dat zo te zijn. Ik heb er genoeg 2 de man zien nemen en meer. Jammer dat ze dat toelaten bij Kinepolis. Verkocht is verkocht zeker...
De prijzen zijn inderdaad waanzinnig maar de Top Gun helm is wel heel gaaf gedaan en er zit een massa popcorn in 🙈🙈

Doet me denken aan de Pokémon kaarten bij de McDonald's die plots niet meer voorradig waren maar die je dan wel op Cardmarket en in de CGS kon vinden 🙄

Nacho Libre: 8.5/10
Puur geluk in filmvorm. Van begin tot einde met een grote glimlach op mijn gezicht. Tonnen sfeer en eigenlijk een serieus harde Wes Anderson-vibe over die film. Wss Jack Black z'n magnus opus, heerlijke film.
Nacho libre is zooooo goed, zeker al een keer of 4 gezien denk ik

OT: Project Hail Mary gezien, eigenlijk geen idee wat ik hiervan moet maken...entertaining gewoon zeker?

Ik vond 'm prima. Mooi in beeld gebracht, inderdaad enkel de positieve noten rond zijn figuur, dat kon beter.

Marty Supreme
Timothy Charlotte in de rol van zijn leven: een mid pingpong-spelende snul. Twee (TWEE!) keer in de film zei ik tegen men vrouw iets te zelfverzekerd "Nee, hij wint dit". De film is wel vermakelijk en sterk geacteerd, maar het verhaal blijft niet echt in men hoofd hangen en anders dan Marty en misschien Paltrow's personage ga ik weinig ervan onthouden.

Unbreakable
Nooit eerder gezien, maar heel vaak al gelezen "een van Shyamalan ondergewaardeerde pareltjes!". Enerzijds heeft het verhaal een zeer interessante setup, maar anderzijds verzuipt de film in de typische Shyamalan-fuckery:
  • Personages die praten gelijk aliëns vermomd als mensen
  • Een zeer onsubtiele cameo
  • Een tempo dat 80% van de tijd te traag ligt
  • Zeer onsubtiele symboliek
  • Een grote plot-twist die de film goed moet maken
Ergens is het zeer jammer, want sommige momenten zijn wel zo impactvol/aangrijpend. Elijah die vertelt "The kids call me Mr Glass...", Elijah die van de trap valt. Het klinkt zo vaak alsof Shyamalan geweldige ideeën heeft, maar iemand(co-writer ofzo) nodig heeft om hem tijdig te zeggen "Nee, dat is dom" of "Nee, dat is niet bijster subtiel"

Mortal Kombat 2

Geen gigantische fan van de games, maar de leuke knipogen, de kameo en alle leuke verwijzingen maken het wel leuk als je ook maar een of twee games in de reeks gespeeld hebt. Karl Urban als Johnny Cage en Josh Lawson als Kano zijn leuk om de toon extra luchtig te houden. De plot is zeer simpel, maar voor één avondje MK met beperkte verwachtingen is het zeker genoeg.

Send Help: opent vrij mak en volgens verwachting. Ondergewaardeerde en gekleinerde medewerkster strandt met haar CEO op een onbewoond eiland en plots is de machtsdynamiek omgedraaid. Maar naarmate de film vordert weet hij toch te verrassen: vanaf het stuk met het vlot gaat het van de rails. All in all meer dan degelijk popcorn entertainment.

Michael
Was wel oké vond ik. De nadruk lag bepaalde momenten wel iets teveel op de optredens waardoor je soms 30 minuten naar hetzelfde zit te kijken.

Top Gun 40th Anniversary
Still holds up :love: Blijft zo'n heerlijke film

Top Gun: Maverick
9de rewatch in de bioscoop :love: En ik had nog voor een 10de keer kunnen gaan :unsure:
Als grote fan van de eerste film is Maverick ook gewoon zo goed. Hopelijk kan de volgend het niveau aanhouden.

Terug
Bovenaan