Welke verzekeringen raad jij aan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Welke verzekeringen heb je zelf?

• Totaal aantal stemmers
    236
Weet iemand of er Belgische verzekeraars zijn waarbij je verzekerd kan blijven, ook als uw domicilie wijzigt naar een ander EU land?

Autoverzekering waarschijnlijk niet maar misschien BA privé (familiale), reisbijstand, hospitalisatie...?
ik woon sinds een jaar of 5 in NL en werk in BE. Heb via mijn werkgever een hospitalisatie bij DKV, maar heb nog steeds plan Horizon lopen privé bij DKV, dit loopt al van voor ik in NL ging wonen...

ik woon sinds een jaar of 5 in NL en werk in BE. Heb via mijn werkgever een hospitalisatie bij DKV, maar heb nog steeds plan Horizon lopen privé bij DKV, dit loopt al van voor ik in NL ging wonen...
Het kan zijn dat uw verzekering loopt, maar niet geldig is.
Hebben ze u expliciet bevestigd dat je geen resident in België hoeft te zijn om de verzekering te kunnen behouden?

Buurlanden zijn een ander verhaal, voor grensarbeiders heeft DKV (alsook anderen) een uitzondering dat ze toch dekking verlenen voor zover je wel in België werkt met een vast contract. Zal dus gewoon in orde zijn. Dit weliswaar enkel voor groepsdekking via het werk, niet voor een individuele polis op privénaam.

De horizon dekking is een ander paar mouwen, ben niet 100% zeker of deze ook aangehouden kan worden als je in het buitenland woont. Maar ik vermoed dat als je ook je adreswijziging naar NL hebt doorgegeven aan je makelaar/DKV en ze niet hebben gemord, dit ook wel in orde zal zijn?

Wie heeft er als werknemer een persoonlijke verzekering gewaarborgd inkomen? Ik weet dat dit voor zelfstandigen heel normaal is en nog andere hebben dit via hun werkgever. ( mijn vrouw heeft dit op die manier) Ik heb dit zelf ook aangevraagd om dit via werkgever te krijgen maar was geen optie. Daarmee heb ik dit vorig jaar zelf afgesloten bij Vivium maar dat is blijkbaar niet zo heel gebruikelijk.

Wie heeft er als werknemer een persoonlijke verzekering gewaarborgd inkomen? Ik weet dat dit voor zelfstandigen heel normaal is en nog andere hebben dit via hun werkgever. ( mijn vrouw heeft dit op die manier) Ik heb dit zelf ook aangevraagd om dit via werkgever te krijgen maar was geen optie. Daarmee heb ik dit vorig jaar zelf afgesloten bij Vivium maar dat is blijkbaar niet zo heel gebruikelijk.
Wijzelf hebben een dekking GI van 20% van ons bruto loon via onze groepsverzekering. Dit kan je vragen maar hoeft de WG natuurlijk niet toe te staan, persoonlijk een GI dekking afsluiten is idd zeer ongebruikelijk. Je laat nu eenmaal als werknemer geen gigantisch deel van je inkomen vallen in België zoals zelfstandigen dat vaak wel moeten doen (tenzij je een aanzienlijk inkomen hebt natuurlijk)

Wijzelf hebben een dekking GI van 20% van ons bruto loon via onze groepsverzekering. Dit kan je vragen maar hoeft de WG natuurlijk niet toe te staan, persoonlijk een GI dekking afsluiten is idd zeer ongebruikelijk. Je laat nu eenmaal als werknemer geen gigantisch deel van je inkomen vallen in België zoals zelfstandigen dat vaak wel moeten doen (tenzij je een aanzienlijk inkomen hebt natuurlijk)
Ik heb deze berekening toch even gemaakt, rekening houdend met minder als 12 maand ziekte en meer dan 13 maand ziekte. Ik schrok toch van het 'verlies' elke maand. Daarom heb ik nu een verzekering van 12K/jaar bruto bij ziekte - de vergoeding start in de 3de maand ziekte en kost me nu een 30 euro/maand. Dit geeft me toch veel geruststelling mocht ik ineens ziek vallen, mijn gezin er niet direct financieel onder zal lijden.

Ik heb deze berekening toch even gemaakt, rekening houdend met minder als 12 maand ziekte en meer dan 13 maand ziekte. Ik schrok toch van het 'verlies' elke maand. Daarom heb ik nu een verzekering van 12K/jaar bruto bij ziekte - de vergoeding start in de 3de maand ziekte en kost me nu een 30 euro/maand. Dit geeft me toch veel geruststelling mocht ik ineens ziek vallen, mijn gezin er niet direct financieel onder zal lijden.
heb je enkel bruto vergeleken of ook bruto => netto indien je als invalide gekend staat?

Tenzij je een hoog inkomen hebt met een dure levensstijl (of heel zware leningen), zou ik dit nu toch ook niet direct doen indien je samenwonend bent.

Ik heb er eentje van m'n werk, maar persoonlijk zou ik daar nooit 30 euro/maand aan geven.

heb je enkel bruto vergeleken of ook bruto => netto indien je als invalide gekend staat?

Tenzij je een hoog inkomen hebt met een dure levensstijl (of heel zware leningen), zou ik dit nu toch ook niet direct doen indien je samenwonend bent.

Ik heb er eentje van m'n werk, maar persoonlijk zou ik daar nooit 30 euro/maand aan geven.
Ik heb de bruto --> netto vergelijking gemaakt en kan zeggen dat ik toch snel een 1000 euro netto in de maand inkomensverlies zou hebben vanaf de 2de maand. Na de 13de maand zelfs 50% a 55% van netto verlies. Het verzekerde bedrag is ongeveer een 15% van bruto jaarloon. Mijn vrouw vond dit ook een stomme verzekering maar die gemoedsrust die ik er met koop is me dit zeker waard.

Voor een diefstaldekking i.k.v. brandverzekering kunnen wij kiezen voor een standaardpakket (50% van waarde terugbetaald) of uitbreiding (100% waarde terugbetaald + aantal andere voordelen).

Kostprijs zou navenant zijn (x2).

Wat zijn de ervaringen hier daarover? No brainer of waardeloze meerkost?

Laten we zeggen dat de verzekering me minder als 1% van mijn maandloon kost. :cool:
Zoals dus gezegd, enkel de zeer hoge lonen zullen dit misschien nodig hebben :-)

Voor een diefstaldekking i.k.v. brandverzekering kunnen wij kiezen voor een standaardpakket (50% van waarde terugbetaald) of uitbreiding (100% waarde terugbetaald + aantal andere voordelen).

Kostprijs zou navenant zijn (x2).

Wat zijn de ervaringen hier daarover? No brainer of waardeloze meerkost?
In mijn ogen nutteloos als het gaat om de verdubbeling van je kapitaal gedekt in diefstal. Die standaard 50% is 50% van het kapitaal van je inboedel. Als je dus 50.000 EUR verzekert aan inboedel zal je standaard 25.000 EUR aan diefstal gedekt hebben.

Om dit te gaan verhogen naar 50.000 EUR... Zeer onwaarschijnlijk dat dieven je volledige inboedel zullen meenemen, meestal is 25.000 EUR meer dan voldoende (en voor het geld in de matras hoef je het ook niet te verdubbelen want hier staan ook limieten op van enkele honderden/duizenden euro's, idem met juwelen).

Maar hangt er dus van af wat de andere voordelen zijn van die uitbreiding. Breidt deze waarborg je dekking uit in die mate dat je elektronica in nieuwwaarde verzekerd is zonder afschrijving (bij oude elektronica) of laat deze de vrijstelling van ca. 280 EUR wegvallen bij een diefstal, etc, kan je er al over nadenken maar moet je idd kostprijs afwegen tegen die extra dekking.

Even deze thread vanonder het digitale stof halen.

Ik vroeg onlangs een brandverzekering aan voor mijn nieuwbouw.
Maar ik heb geen flauw idee of die prijs en voorwaarden ok zijn :unsure:

Woning:
gelijkvloers (80m²), verdiep (80m²) en leefkelder (80m²)
Open bebouwing, geen garage, auto staat onder carport (onderdeel van het gebouw, geen vrijstaand gebouw)

Offerte:

De jaarpremies zijn berekend op basis van de premiebepalende factoren en de verzekeringstaks.

Gekozen verzekeringJaarpremieWaarvan taksen en bijdragen
Verzekering van de woning267,9636,60
Verzekering van de inhoud van uw woning138,0018,60
Verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid gebouw5,280,72
Verzekering rechtsbijstand gebouw2,160,24
Totaal413,4056,16

Beschrijving
U bent de eigenaar van de verzekerde woning en gebruikt die als uw hoofdverblijf. De totale oppervlakte van de benedenverdieping van de woning en de daaraan vastgemaakte constructies is tussen 80 m² en 89 m². De woning bestaat uit 2 verdiepingen afgewerkt voor bewoning, exclusief kelders. De woning is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik, d.w.z. dat er geen vrij beroep of commerciële activiteit wordt uitgeoefend. De losstaande bijgebouwen zijn niet verzekerd. Als er zich nog wijzigingen aan de woning of bijgebouwen voordoen, moet u ons dat melden.

Gekozen verzekeringen
Verzekering van de woning
Verzekering van de inhoud van uw woning
Verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid gebouw
Verzekering rechtsbijstand gebouw

Verzekerde bedragen
De woning:
volledige waarde

De inhoud:
- per voorwerp 15 000,00 euro
- per motorrijtuig of aanhangwagen 30 000,00 euro
- waarden 3 000,00 euro
- goederen van gasten 6 000,00 euro
- bedrijfsgoederen 3 000,00 euro

Bij diefstal geldt een bijkomende beperking:
- in de gemeenschappelijke delen van een gebouw, of in een niet-slotvast gebouw of buiten, of op uw persoon 15 000,00 euro
- voor diefstal van juwelen en uurwerken per stuk 2 500,00 euro
- voor diefstal van juwelen en uurwerken samen 10 000,00 euro

Franchise:
De franchise bedraagt 250,00 euro per schadegeval

Is dit een interessante offerte?
Of zoek ik beter verder?
Ik vind het altijd moeilijk om te vergelijken aangezien dergelijke offertes niet altijd 1 op 1 te vergelijken zijn.
Ik hang ook niet vast aan een lening, dus hoeft niet specifiek bij een bepaalde maatschappij.

Laatst bewerkt:
"Verzekerde bedragen
De woning:
volledige waarde"

staat daar in detail of dat de heropbouwwaarde is of de verkoopswaarde?

"Verzekerde bedragen
De woning:
volledige waarde"

staat daar in detail of dat de heropbouwwaarde is of de verkoopswaarde?
Nee.
Was inderdaad iets dat ik zelf ook nog wilde melden hier. Met de vraag of dat normaal was, dat er geen bedrag of omschrijving werd genoemd.
Maar misschien wel een vraag die ik eens moet stellen. Lijkt me inderdaad niet onbelangrijk...

Woning:
Open bebouwing, geen garage, auto staat onder carport (onderdeel van het gebouw, geen vrijstaand gebouw)

Offerte:

De jaarpremies zijn berekend op basis van de premiebepalende factoren en de verzekeringstaks.

Totaal413,4056,16

Beschrijving
U bent de eigenaar van de verzekerde woning en gebruikt die als uw hoofdverblijf. De totale oppervlakte van de benedenverdieping van de woning en de daaraan vastgemaakte constructies is tussen 80 m² en 89 m². De woning bestaat uit 2 verdiepingen afgewerkt voor bewoning, exclusief kelders. De woning is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik, d.w.z. dat er geen vrij beroep of commerciële activiteit wordt uitgeoefend. De losstaande bijgebouwen zijn niet verzekerd. Als er zich nog wijzigingen aan de woning of bijgebouwen voordoen, moet u ons dat melden.

Gekozen verzekeringen

Verzekerde bedragen
De woning:
volledige waarde

De inhoud:
- waarden 3 000,00 euro

- in de gemeenschappelijke delen van een gebouw, of in een niet-slotvast gebouw of buiten, of op uw persoon 15 000,00 euro

Franchise:

Of zoek ik beter verder?
Ik vind het altijd moeilijk om te vergelijken aangezien dergelijke offertes niet altijd 1 op 1 te vergelijken zijn.
Ik hang ook niet vast aan een lening, dus hoeft niet specifiek bij een bepaalde maatschappij.
Ik betaal iets van een 600 euro per jaar voor een rijwoning met garage, 170m2.
Dat is heropbouwwaarde + 40.000 voor de volledige inboedel.

Voor mijn vorige rijwoning van 120m2 was dat rond de 400 euro, heropbouwwaarde en 30.000 voor de inboedel.

Woning:

Offerte:

Totaal413,4056,16

Beschrijving

Gekozen verzekeringen

Verzekerde bedragen
De woning:
volledige waarde

De inhoud:
- waarden 3 000,00 euro

Franchise:

Of zoek ik beter verder?
Gebouw steeds in heropbouwwaarde verzekerd, verkoopwaarde heb ik nog nooit verzekerd gezien.

Kan je misschien de ruimtes (aantal slaapkamers, bureau's, bergingen +4m², ...) even op PB bezorgen? Dan kan ik een kleine marktstudie uitvoeren bij 5-6 verzekeraars. Moest je deze offerte ook even kunnen bezorgen mag dat ook zeker, 15.000 EUR per voorwerp verzekerd zonder een "verzekerd kapitaal" inboedel heb ik nog niet echt meegemaakt, toch niet voor deze prijs, iets zegt me dat er ergens nog een adder is.

Terug
Bovenaan