Wie doet bij jou de financiën?

Wie doet de financiën?

• Man in een heterorelatie

Stemmen: 87 54,7%
  • Vrouw in een heterorelatie

Stemmen: 23 14,5%
  • Alleenstaand of niet-heterorelatie

Stemmen: 16 10,1%
  • Gezamenlijk

Stemmen: 33 20,8%

• Totaal aantal stemmers
    159
Toen ik nog een relatie had, grotendeels ik.

Niet dat het cliché van de man doet de financiën, de vrouw geeft het geld uit, van toepassing was :)
Mijn vriendin had een even goed zicht op waar zij een deel van ons geld aan besteedde, qua dagelijkse uitgaven hadden we een gelijkaardig uitgavenpatroon (of ik zelfs wat meer dan haar, bv. qua eten), zij gaf wel meer geld uit aan kledij.
Ik hield me dan meer bezig met beleggingen, kosten zoals energiecontracten, verzekeringen,... omdat ik daar gewoon meer interesse in had en meer ervaring mee.

Is mij ook al vaak opgevallen dat in veel relaties de vrouw dat doet. Hier is het misschien zo omdat de mannen wat meer tech/fin savvy zijn?
Dat gaat zeker meespelen. Maar organisatie en verstrooidheid spelen bij ons evenveel mee.
- Als er bv. een nieuwe applicatie bestaat (itsme, doccle, mobile banking, payconiq, ...) ben ik meestal de eerste die dat geïnstalleerd heeft en gebruikt en moet ik het dan jaren nog activeren voor haar GSM wanneer ze het dan dringend voor iets persoonlijks nodig heeft.
- Een collega (40'er) gebruikt nog steeds geen mobile app voor betalingen 'omdat ze dat niet vertrouwt'.
- Als mijn vrouw 3 overschrijvingen moet uitvoeren is ze daar soms een half uur mee bezig. Bij mij duurt dat 5 minuten vanuit de luie zetel, terwijl ik in de file sta of mijn tanden poets.
- Het is bij ons altijd dezelfde persoon die haar bankkaart niet terug vindt of heeft laten inslikken in een geldautomaat. En dan is dat telkens bellen om te laten blokkeren en 6 maanden vooraleer ze de tijd neemt om die op het bankfiliaal te gaan afhalen. Dubbel werk, want alles dat ze van haar eigen rekening betaalt moet ze daarna via overschrijving van de gemeenschappelijke rekening halen.
- Als we ieder beslissen om de gemeenschappelijke rekening bij te spijzen zie ik dat ze 2/10 keer dat per ongeluk eerst naar haar eigen spaarrekening stort en daarna heeft moeten corrigeren.

Wij doen dat gezamenlijk. Zeker de grotere beslissingen (investeringen e.d.)

Facturen betalen doet zij meestal. Dit om te vermijden dat iets dubbel betaald wordt.

Ik overleg wel zowat alles wat met geld te maken heeft, maar meestal is het van "gij denkt daar veel meer over na als ik" en kan ik gewoon doen wat ik van plan was.

Ze is ook gewoon heel druk bezig met haar eigen zaak, dus die heeft al genoeg zorgen aan haar hoofd. Ze is blij dat ik alles vlot regel :).

Ik doe alles :p ik interesseer me in personal finance en mijn vriendin niet dus da's een logische opdeling. Iedereen tevreden.

Ik beheer onze miljoenen als een echte BG'er, zij mag ondertussen op een ander gaan vogelen, als ze der maar eerlijk over is.

Dat gaat zeker meespelen. Maar organisatie en verstrooidheid spelen bij ons evenveel mee.
- Als er bv. een nieuwe applicatie bestaat (itsme, doccle, mobile banking, payconiq, ...) ben ik meestal de eerste die dat geïnstalleerd heeft en gebruikt en moet ik het dan jaren nog activeren voor haar GSM wanneer ze het dan dringend voor iets persoonlijks nodig heeft.
- Een collega (40'er) gebruikt nog steeds geen mobile app voor betalingen 'omdat ze dat niet vertrouwt'.
- Als mijn vrouw 3 overschrijvingen moet uitvoeren is ze daar soms een half uur mee bezig. Bij mij duurt dat 5 minuten vanuit de luie zetel, terwijl ik in de file sta of mijn tanden poets.
- Het is bij ons altijd dezelfde persoon die haar bankkaart niet terug vindt of heeft laten inslikken in een geldautomaat. En dan is dat telkens bellen om te laten blokkeren en 6 maanden vooraleer ze de tijd neemt om die op het bankfiliaal te gaan afhalen. Dubbel werk, want alles dat ze van haar eigen rekening betaalt moet ze daarna via overschrijving van de gemeenschappelijke rekening halen.
- Als we ieder beslissen om de gemeenschappelijke rekening bij te spijzen zie ik dat ze 2/10 keer dat per ongeluk eerst naar haar eigen spaarrekening stort en daarna heeft moeten corrigeren.
Toxische relatie, run.

Ah ja nee, verkeerd topic :tongue:

Hier gezamenlijk.
Zij is zelfstandige en laat haar bewust volledig doen op dat vlak. Kan ze zich financieel ook wat ontwikkelen. Altijd mooi meegenomen.
Privé doen we alles samen. Ze weet exact hoeveel spaargeld ik heb, hoeveel ik verdien etc. Omgekeerd ook.
Beiden houden we onze privé boekhouding ook nauwkeurig bij.
Alleen hebben wij een totaal verschillend betaal gedrag.
Er komt een factuur binnen via de post:
- ik betaal het al stappend van de brievenbus naar mijn woning. Want: als het betaald is, moet ik er niet meer over piekeren en kan er nooit wanbetaling zijn.
- zij: betaalt op de laatste vervaldag...omdat het kan xD

Ik schrik toch als ik zie hoeveel mensen hun uitgaven, overzichten etc. bijhouden. Is ook een onderwerp dat ik nog nooit heb besproken met vrienden - komt nooit ter sprake. Verleden jaar heb ik eens een "ongeveer" overzicht gemaakt van alles wat ik had - maar dat was voor het eerst in m'n leven. Ook uitgaven worden totaal niet bijgehouden ofzo.

Eigenlijk geen idee of dat een goed of slecht idee is om dat eens te doen.

Ik schrik toch als ik zie hoeveel mensen hun uitgaven, overzichten etc. bijhouden. Is ook een onderwerp dat ik nog nooit heb besproken met vrienden - komt nooit ter sprake. Verleden jaar heb ik eens een "ongeveer" overzicht gemaakt van alles wat ik had - maar dat was voor het eerst in m'n leven. Ook uitgaven worden totaal niet bijgehouden ofzo.

Ik ken een koppel dat een 100% boekhouding heeft. Dus 20c aan een dakloze staat daarin.
Ik maak maandelijks een overzicht maar uitgaven houd ik niet bij.

Wij houden het in een schriftje bij.
Ma gewoon de grote zaken: huur, energie & voeding.
Maar wij doen altijd alles 50-50, ongeacht of de ene 5k verdient en de andere 2k.

Ik ben alleenstaand dus ik doe alles zelf. Ik heb een Excel waarin ik het ook bijhoud per maand.
Als ik een relatie heb zie ik mezelf nu wel niet alles uit handen geven :tongue:

Wij doen dat gezamelijk voor de gedeelde kosten. Gezien we in zijn huis wonen, beheert hij energiecontracten ed., maar ik volg de gezamelijke rekening meer op en hou dus in de gaten of er daar voldoende geld op staat en of er daar ergens bijsturingen nodig zijn.
Wat betreft persoonlijke uitgaven, delen we daar geen financiën en is dat ieder voor zich om dat allemaal op te volgen.

Wat betreft uitgaven, denk ik dat hij, gezien hij wat duurdere hobby's heeft, de big spender van de 2 is.

En om alle clichés te ontkrachten: ik ben een vrouw en heb nog nooit iets op Zalando gekocht.

Ik betaal meestal de rekeningen (nutsvoorzieningen tot kadastraal inkomen), maar zij beheert bijvoorbeeld wel de uitgaven van haar persoonlijke auto. Kledij voor de dochter is ook meer haar ding. Ik zou het zelf wel wat strakker willen opvolgen om te zien waar ik wat kan besparen omdat ik merk dat ik meer dan ik zou willen aan mijn spaargeld zit. Op een jaar tijd is de cashflow gelukkig wel positief, maar twee leningen (hypothecair en renovatie), crèche, auto via cafetariaplan, hoge energieprijzen, ... wegen wel door. Er is nog wel extra buffer mogelijk als ik stop met foliekes, maar een leven zonder foliekes is ook maar saai.

We doen dat samen, maar eigenlijk feitelijk zijn er maar een handvol zaken (behalve specifieke aankopen online of in een winkel) die manueel betaald moeten worden. Alles gaat online en automagisch.

Denk dat ik in de laatste 3 jaar max 10 fakturen in de bus gekregen heb? Wie stuurt ook nog zo'n zaken per post? O_o

Ik doe de financiën als vrouw in een heterorelatie. Vul zelf maar aan met de gewenste clichés met rolomdraaiing.

Terug
Bovenaan