Wij zijn van Nienof!

Tussen de karikaturen merk je idd de oorzaken van de problematiek die @808 State post. Guy D'Haeseleer is meer uit op symptoombestrijding maar de oplossing zit er meer in om de Denderstreek er economisch weer bovenop te helpen om meer werk en voorzieningen te creëren. Hogere woonprijzen zullen de stroom indammen (het probleem verplaatst zich wel, wss richting armere Waalse gemeenten).

Het zal alleszins bovenlokaal moeten worden georganiseerd. Er is dit jaar Vlaams geld voorzien voor de Denderstreek maar het zal toch van de grootte-orde van Limburgse Conversiemaatschappij moeten zijn om echt effect te hebben, anders blijven enkel dure prestigeprojecten over die snel vervagen. Helaas zal het voor de inwoners van weleer weinig uitmaken, op oudere arbeiders zit men niet te wachten.

Op zich is er niets mis met symptoombestrijding, maar het volstaat niet. Op dat vlak is het programma van Forza Ninove niet ambitieus genoeg, maar als men echt wil dat partijen als het Vlaams Belang niet kunnen profiteren van de situatie moet in die regio (want Denderleeuw heeft ook 38% VB gestemd) worden geïnvesteerd. Limburgse Conversiemaatschappij kende ik overigens niet. Was wel wat gesjoemel geweest maar als ik zie met welke projecten het betrokken is lijkt de Denderstreek me een geschikte "kandidaat" - als ik even snel de Wikipediapagina bekijk is er best wel wat onroerend erfgoed te vinden en is het ook een goede uitvalsbasis om het Pajottenland te ontdekken.

Maar ja, zo kan je overal wel regionale conversiemaatschappijen oprichten en het geld groeit niet aan de bomen. Mocht er nu een invloedrijke N-VA politicus in Ninove wonen en die partij had de absolute meerderheid, dan was er nog een link met de Vlaamse overheid om meer geld richting de stad te bewegen (dat is geen corruptie, trouwens).

In Limburg hebben ze dat inderdaad goed aangepakt na de sluiting van de mijnen, maar dat was ook iets dat in de sterren geschreven stond en op een dikke tien jaar tijd ging gebeuren zodat ze zich daar goed konden op voorbereiden. De Denderstreek daarentegen is een beetje het kleine Vlaamse broertje van de Charleroi/Borinage en het Luikse bekken, waar daar de mijnen en de staalindustrie vergaan zijn, was dat in de Denderstreek vooral de textielnijverheid. En waar ze in Henegouwen en Luik vooral op de PS en PTB stemmen, is dat in de Denderstreek het Vlaams Belang. Had je in Wallonië een sterke tegenhanger van het Vlaams Belang gehad, die zouden ook wel groot zijn in die steden, want de problematiek is ginder identiek.

Ik woon al mijn hele in de Denderstreek, maar in tegenstelling tot de rest van Oost-Vlaanderen heb je hier nu eens echt niets. Als ik zie hoe het toerisme wordt gepromoot in bijvoorbeeld Limburg, dan vind ik dat jammer dat we hier in de Denderstreek nooit verder komen dan fietsen langs de Dender en in het geval van Aalst het carnaval. Mensen worden ook niet graag geassocieerd met de streek, het is precies geen goede reclame als je van hier afkomstig bent. Hier zitten geen sterke bedrijven, hier zitten geen sterke politiekers, er komen amper grote atleten uit deze regio en ook sportclubs op het hoogste niveau (oké FCV Dender) ontberen we hier.

Er is hier in de streek weinig om fier op te zijn.

In Limburg hebben ze dat inderdaad goed aangepakt na de sluiting van de mijnen
In Limburg hebben ze het eerst laten hangen na de sluiting van de mijnen en na de brain drain richting Leuven-Brussel zijn ze wakker geschoten en hebben ze geld gevraagd en gekregen van de hogere overheden.

Vandaag zie ik in mijn omgeving eerder de omgekeerde beweging. De cost of living is er veel goedkoper en tweeverdieners uit het Leuvense verkassen naar ginder en zetten zich voor 600k een villa met zwembad.

In Limburg hebben ze dat inderdaad goed aangepakt na de sluiting van de mijnen, maar dat was ook iets dat in de sterren geschreven stond en op een dikke tien jaar tijd ging gebeuren zodat ze zich daar goed konden op voorbereiden. De Denderstreek daarentegen is een beetje het kleine Vlaamse broertje van de Charleroi/Borinage en het Luikse bekken, waar daar de mijnen en de staalindustrie vergaan zijn, was dat in de Denderstreek vooral de textielnijverheid. En waar ze in Henegouwen en Luik vooral op de PS en PTB stemmen, is dat in de Denderstreek het Vlaams Belang. Had je in Wallonië een sterke tegenhanger van het Vlaams Belang gehad, die zouden ook wel groot zijn in die steden, want de problematiek is ginder identiek.

Ik woon al mijn hele in de Denderstreek, maar in tegenstelling tot de rest van Oost-Vlaanderen heb je hier nu eens echt niets. Als ik zie hoe het toerisme wordt gepromoot in bijvoorbeeld Limburg, dan vind ik dat jammer dat we hier in de Denderstreek nooit verder komen dan fietsen langs de Dender en in het geval van Aalst het carnaval. Mensen worden ook niet graag geassocieerd met de streek, het is precies geen goede reclame als je van hier afkomstig bent. Hier zitten geen sterke bedrijven, hier zitten geen sterke politiekers, er komen amper grote atleten uit deze regio en ook sportclubs op het hoogste niveau (oké FCV Dender) ontberen we hier.

Er is hier in de streek weinig om fier op te zijn.
Het Denderpad moet eens dringend vernieuwd worden: voor je tussen Okegem en Ninove is het in slechte staat en tussen Ninove en Pollare hebben ze daar een stuk gravel van gemaakt (was vroeger geasfalteerd), wat behoorlijk glad kan liggen als het geregend heeft (en bijna niet te doen is dan met een koersfiets).
Dat station is ook oud en versleten, het onkruid aan de Dender waar die mens over sprak, zulke dingen dragen ook niet bij aan het imago van de stad.

Mijn indruk van Limburg is dan toch dat het daar allemaal beter onderhouden is.

Laatst bewerkt:
Mijn indruk van Limburg is dan toch dat het daar allemaal beter onderhouden is.
Ik vind dat Oost-Vlaanderen ook een veel minder uitgesproken identiteit heeft dan bijvoorbeeld Limburg en West-Vlaanderen. Die provincies zullen uiteraard ook wel verschillende regio's hebben die minder met elkaar gemeen hebben, maar in Oost-Vlaanderen is dat wel zeer uitgesproken. Je hebt de Denderstreek waar ze echt een Brabants dialect hebben met Franse invloeden. Dan heb je Gent en het meetjesland die eigenlijk niets van uitstaans hebben met de Denderstreek en waar ze ook een totaal andere tongval hebben. Je hebt het Waasland waar ze vaak al meer op Antwerpen leunen, en je hebt de Vlaamse-Ardennen waar het ook gaat van Brabants tot half West-Vlaams. Er is gewoon zeer weinig dat de mensen in Oost-Vlaanderen verbindt en waar ze kunnen mee naar buiten komen, het is in die zin ook een wat vergeten provincie.

In Geraardsbergen heb je nog de Gavers ook, en de Muur / Bosberg. In Ninove is er idd echt niet veel te doen. De grootste troef van Ninove is de Witkap, denk ik
En waarom denk je dat er zoveel volk in die contreien is om naar de koers te kijken? 🍻🍻🍻🍻🍻🍻

In Geraardsbergen heb je nog de Gavers ook, en de Muur / Bosberg. In Ninove is er idd echt niet veel te doen. De grootste troef van Ninove is de Witkap, denk ik
Ik woon zelf in de buurt van Geraardsbergen en altijd daar naar school geweest.
Als koersfan wel een topregio om te wonen.

Ik woon in een deelgemeente van Ninove en niets maar dan ook niets in mijn directe omgeving heeft ook maar van ver een associatie heeft met het portret dat geschetst wordt in de eerste aflevering van 'Wij zijn van Nienof'. Ik begrijp het succes van FN niet helemaal maar vermoed dat ze een klein probleem opblazen, een slachtoffer casten en een dader framen.

Wat ik zie in Ninove en bij uitbreiding de Denderstreek:

- Stedelijke kernen met winkels en openbare faciliteiten, omgeven door zeer landelijke en groene dorpskernen. En dat veelal in een glooiend landschap dat aanleunt tegen de Vlaamse Ardennen of het Pajottenland. Dat allemaal op een stevige boogscheut van Brussel en Gent. Via de stations van Denderleeuw en Liedekerke heb je dan nog 's goede treinverbindingen met die steden.

- De woningprijzen liggen doorgaans lager als in het Pajottenland. Je kan in Gooik of Roosdaal amper nog iets betaalbaars vinden maar schuif een paar kilometer op naar Neigem, Lieferinge of Denderwindeke en je woont in hetzelfde landschap tegen een lagere kostprijs. In die gemeentes vind je trouwens geen marginale hangjongeren of -ouderen.

- Ninove ligt centraal tussen Halle en Aalst met best wel wat grote bedrijven. La Lorraine Bakery Group in Ninove, Jan De Nul in Aalst of Colruyt in Halle. Voor de rest wel eerder plaatselijke KMO's maar met de nabijheid van Brussel en Gent krijg je er een hoop werkgelegenheid bij. Naar Gent rij je dan nog' s quasi filevrij (naar Brussel is dat een ander verhaal).

- Het marginale provinciestadje Ninove heeft maar liefst 4 restaurants met een vermelding in Michelin of Gault Millau. Daar kan je gaan lunchen met aangepaste Cara Pils en chocomousse uit het pakske als dessert :)

- De landelijke dorpen rond Ninove zijn heel rustig en liggen in een mooi glooiend landschap. Ideaal voor fietstoerisme, het Pajottenland als toeristische trekpleister ligt er pal naast. Ga je ver genoeg in de tijd dan behoorde het huidige Ninove gedeeltelijk tot het Pajottenland. Qua streekbeleving zie je daar geen onderscheid. De provinciegrenzen (en politiek) bepalen nu de streek. Pajottenland is Vlaams-Brabant. Provincie Oost-Vlaanderen heeft Ninove ingedeeld bij Scheldeland. De Schelde is hier nergens te zien :)

- Zelf ervaar ik geen enkel onveiligheidsgevoel. Mijn ergernis gaat eerder over het gigantisch drukke verkeer in de stadskern rond 18 u. Moet zijn dat een hoop van de 'marginale ninovieters' toch ook gewone zaken doet zoals gaan werken, boodschappen doen, de kinderen halen, ... Het zal jullie misschien verbazen na de eerste aflevering van 'Wij zijn van Nienof' maar er is hier ook een cultureel centrum, academie, Apple-store, wijnbar, sterrenrestaurant, elektrische laadinfrastructuur, bio winkel, ... Ik spot hier zelfs Gentse hipsters met bakfietsen die - aangetrokken door de lagere vastgoedprijzen - het gentrificatie proces hebben ingezet.

- Je ziet hier ook elektrische wagens rijden of SUV's die kinderen naar hobby's brengen. Er is hier ook een hockey club en je kan hier padellen, basketten, paardrijden, wat je maar wilt. Als je wilt golfen sta je op 15 minuten rijden aan de golfclub in Aalst.

- Dat stationsplein uit de eerste aflevering van WZVN kan inderdaad een opknapbeurt gebruiken. De straat die er op uitkomt staat vol herenhuizen met gevels die beschermd stadszicht zijn. Bewoners van die straat zijn duidelijk niet geïnterviewd in de eerste aflevering.

- Het plaatselijke college is allesbehalve een getto school. Die winnen regelmatig een Olympiade en hebben zeer goede doorstroming naar hoger onderwijs.

De eerste aflevering van WZVN was imo één en al framing. Volgens mij kan je in elke stad zo'n types casten. Ik vond het goed gemaakt en vermakelijk maar als inwoner van Ninove was ook ik verbaasd: waar vinden ze die types toch? ;) Ik kom ze alvast niet tegen in Ninove. Die cameraploeg van WZVN evenmin.

Ook ik was fan van Shaloom Allemaal maar heb nu toch mijn twijfels. Er mag best wat meer diversiteit in het programma komen om te graven naar de oorzaak van het succes van FN. Die gaan de meerderheid nooit behaald hebben met enkel stemmen van marginalen.

Laatst bewerkt:
Ik ben eens curieus hoe marginaal ze de gemiddelde Ninovieter gaan afschilderen.

Tja, ik kom regelmatig in Aalst, en ik moet zeggen dat het gebied zo rond Aalst, Ninove, Dendermonde, Denderleeuw toch wel de échte marginale driehoek is van Vlaanderen. 😂 In die driehoek heb je dan bovendien ook nog eens het summum van zuipen tot je er bij neervalt: de Bier-/Oktoberhallen in Wieze.
Ik verschiet daar echt niet van dat Vlaams Belang in de regio zo dominant is.
Nog niets van die reality serie gezien, maar ik kan me het al voorstellen dat er al vele tandloze monden en Cara-pils drinken op straat zijn gepasseerd.

Ik ben niet zo lang geleden gepasseerd in het Neigembos - daar mag je wel fier op zijn, prachtig stukje natuur (lijkt alsof je echt ineens in de Ardennen zit).
Neigembos is een restant van hetzelfde oerbos als het Hallerbos. Daar komen teveel toeristen naar de hyacinten bloei kijken. Neigembos kleurt even paars maar is veel rustiger. Op hoop en al 15 km van Halle :)

Laatst bewerkt:
Ik ben drie jaar geleden verhuisd naar Roosdaal, buurgemeente van Ninove. Als ik eerlijk ben; vind ik Ninove een vrij normale regionale stad, zoals veel steden van gelijkaardige grootte. Genre Geel, Deinze, Lokeren, Tienen, Sint-Truiden...

Het soort stad waar je geen citytrip heenplant maar waar het wel leuk is eens door te wanden als je toch in de buurt bent. Marginaliteit valt me er totaal niet op. Qua dingen te doen? Vanuit Roosdaal gezien is Ninove vaak the place to be. Winkelen, sportaanbod, dienstverleningen... Half België eet brood dat in Ninove gebakken is want La Lorraine zit er. Als namiddagactiviteit zijn we met onze kindjes al gaan vertoeven in het stadspark van Ninove om daarna wat te gaan drinken. Perfect gezellig.

De natuur rond de stad is prachtig als toegangspoort tot zowel het pajottenland als de Vlaamse ardennen, en grote steden als Aalst en Brussel liggen op een boogscheut.

Het fietsen langs de Dender vind ik nog het slechtste aan Ninove: Ze hebben langs de Dender net al hun industrie liggen. Als wij op het jaagpad fietsen is het kwestie van zo snel mogelijk Ninove voorbij te rijden om terug in de natuur te zitten.Ter hoogte van het stadspark is dat wel beter, maar het is toch een sterk gemiste kans van de stad om de waterkant te ontwikkelen voor de burgers. Geen idee hoe lang die bedrijventerreinen er al zijn, het zien er allemaal relatief moderne rechthoekige loodsen te zijn. Buiten het centrum is het fietsen wel prachtig, zeker stroomopwaarts langs Pollare.

Maar al bij al: zeker een stad om trots op te zijn.

Die hyperfocus op 'veiligheid' dat in de serie aan bod komt vind ik vanuit mezelf compleet absurd. Maargoed, ik woonde ook 8 jaar in Antwerpen waarvan 3 in de beruchte seefhoek en ik ben daar ook nooit lastiggevallen, dus ik zal gewoon niet het type zijn dat lastiggevallen wordt, zeker?

Laatst bewerkt:
De enige reden dat Vlaams Belang er zo sterk staat is de massale volksverhuis vanuit Brussel richting de goedkope Denderstreek. Mensen behouden graag hun ‘eigenheid’ en zoeken naar Vlaamse erkenning. Hier in Grimbergen, wat gekend staat als een rijke welvarende gemeenschap, heeft vernieuwing (samenraapsel van ex-Vlaams Blokkers) ook jammer genoeg de verkiezing opnieuw gewonnen. Het enige wat die mannen de voorbije jaren gedaan hebben is de gemeente vol camera’s geplaatst en een uitgebreid gasboete-systeem ingevoerd. Ik snap niet wat je daaraan goed kan vinden. Het is hier eveneens een continu strijd tussen de rijke Vlamingen - de nieuwkomers in Strombeek en de nieuwe Franse welgestelden. Ik kan alleen maar bedenken dat mensen hun ‘Vlaams karakter’ van de gemeente willen bewaren, het is ondenkbaar dat ‘Vernieuwing’ hier van hun troon gestoten wordt, de eerste pagina van hun verkiezingsprogramma luidt ‘respect voor Vlaams karakter’. Wij moesten zelf voor de akte van onze bouwgrond kon verlijden aantonen dat wij ‘Vlaams’ zijn, onze notaris had daar een resem documenten voor nodig, ze hebben hier op 1 of andere manier quota’s doorgeduwd. Wij hebben nu recent een schrijven van de kinderopvang gekregen dat communicatie enkel nog in het Nederlands kan.
In de serie tonen ze marginalere bevolkingsgroepen die gepaaid worden door FN en trots aangeven dat ze een Vlaams Belanger zijn maar durf er mijn hand voor in het vuur steken dat een deel van de welgestelde populatie eveneens schreeuwt om het behoudt van eigenheid en rust. Alleen zorgt dat voor minder tv-sensatie.

Het fietsen langs de Dender vind ik nog het slechtste aan Ninove: Ze hebben langs de Dender net al hun industrie liggen. Als wij op het jaagpad fietsen is het kwestie van zo snel mogelijk Ninove voorbij te rijden om terug in de natuur te zitten.Ter hoogte van het stadspark is dat wel beter, maar het is toch een sterk gemiste kans van de stad om de waterkant te ontwikkelen voor de burgers. Geen idee hoe lang die bedrijventerreinen er al zijn, het zien er allemaal relatief moderne rechthoekige loodsen te zijn. Buiten het centrum is het fietsen wel prachtig, zeker stroomopwaarts langs Pollare.
Zelfde verhaal als Aalst uiteindelijk: beide steden zijn ontstaan omdat ze aan de Dender liggen en beide zijn enkel zo verder gegroeid door de textielnijverheid (en ninove ook lucifernijverheid) die er zich vestigde wegens de rivier (transport). De spoorlijn Aalst-Geraardsbergen heeft midden 19e eeuw dit nog versneld, wat de uitbreiding van de industrie langs de Dender (en vlakbij het station) in de hand werkte. Daarna is ook nog de (stoom)tram Brussel-Ninove erbij gekomen.

Dusja, is een kip-ei verhaal. Maar ook al zien dit er nieuwe gebouwen uit, is die inplanning als industriezone natuurlijk al veel ouder.
Voor de industriële revolutie, was Ninove zowat ingesloten tussen spoorlijn en Dender. Met nog wat huizen rond de Brusselse steenweg. Zie een kaart van midden/eind 19e eeuw voordat de industrie er was:
dNdg2CR.png

1 van de eerste fabrieken lag eigenlijk zo goed als in het centrum. Etablissements Stichelmans & Fils in 1864, gelegen waar nu het shoppingcentrum is.
Tijdens het interbellum kwamen dan Fabelta & Sofilaine erbij aan de zuidelijke kaai van de Dender qua textielindustrie en Usine N°5 van Union Allumettière (wat nu het stadspark is) voor de lucifernijverheid. Op de noordelijke kaai de lucifernijverheid S.A. Usines Allumettières des Flandres als begin van de industriezone daar.

In de serie tonen ze marginalere bevolkingsgroepen die gepaaid worden door FN en trots aangeven dat ze een Vlaams Belanger zijn maar durf er mijn hand voor in het vuur steken dat een deel van de welgestelde populatie eveneens schreeuwt om het behoudt van eigenheid en rust. Alleen zorgt dat voor minder tv-sensatie.
Daarom vind ik de eerste aflevering van WZVN alvast een gemiste kans. Ze tonen het archetype van een extreem-rechtse stem (gemarginaliseerden of angstige bejaarden) en geïntegreerde nieuwkomers. Dat is gewoon framing en geeft helemaal geen inzicht in de verrechtsing van de regio.

Mathematisch kan die groep stemmers van marginalen immers geen meerderheid opleveren. Daarvoor zijn er te weinig. Er moet dus inderdaad een andere groep zijn die niet stemmen vanuit een onveiligheidsgevoel of omdat ze denken dat de nieuwkomers hen voorbij steken op het OCMW.

Eerder een not in my backyard syndroom of angst voor teveel Franstaligen in de school van hun kinderen... Weet ik veel welke redenen er zijn. Ik had van dit programma verwacht daar een antwoord op te krijgen. Dat de marginaal die om 10 u. 's morgen zijn eerste pint besteld in De Vlaamse Leeuw voor FN stemt is toch geen verrassing.

Het levert sappige TV op door die groep te portretteren, maar geen antwoord op de verrechtsing.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan