Ik woon al mijn hele in de Denderstreek, maar in tegenstelling tot de rest van Oost-Vlaanderen heb je hier nu eens echt niets. Als ik zie hoe het toerisme wordt gepromoot in bijvoorbeeld Limburg, dan vind ik dat jammer dat we hier in de Denderstreek nooit verder komen dan fietsen langs de Dender en in het geval van Aalst het carnaval. Mensen worden ook niet graag geassocieerd met de streek, het is precies geen goede reclame als je van hier afkomstig bent. Hier zitten geen sterke bedrijven, hier zitten geen sterke politiekers, er komen amper grote atleten uit deze regio en ook sportclubs op het hoogste niveau (oké FCV Dender) ontberen we hier.
Ik woon in een deelgemeente van Ninove en niets maar dan ook niets in mijn directe omgeving heeft ook maar van ver een associatie heeft met het portret dat geschetst wordt in de eerste aflevering van 'Wij zijn van Nienof'. Ik begrijp het succes van FN niet helemaal maar vermoed dat ze een klein probleem opblazen, een slachtoffer casten en een dader framen.
Wat ik zie in Ninove en bij uitbreiding de Denderstreek:
- Stedelijke kernen met winkels en openbare faciliteiten, omgeven door zeer landelijke en groene dorpskernen. En dat veelal in een glooiend landschap dat aanleunt tegen de Vlaamse Ardennen of het Pajottenland. Dat allemaal op een stevige boogscheut van Brussel en Gent. Via de stations van Denderleeuw en Liedekerke heb je dan nog 's goede treinverbindingen met die steden.
- De woningprijzen liggen doorgaans lager als in het Pajottenland. Je kan in Gooik of Roosdaal amper nog iets betaalbaars vinden maar schuif een paar kilometer op naar Neigem, Lieferinge of Denderwindeke en je woont in hetzelfde landschap tegen een lagere kostprijs. In die gemeentes vind je trouwens geen marginale hangjongeren of -ouderen.
- Ninove ligt centraal tussen Halle en Aalst met best wel wat grote bedrijven. La Lorraine Bakery Group in Ninove, Jan De Nul in Aalst of Colruyt in Halle. Voor de rest wel eerder plaatselijke KMO's maar met de nabijheid van Brussel en Gent krijg je er een hoop werkgelegenheid bij. Naar Gent rij je dan nog' s quasi filevrij (naar Brussel is dat een ander verhaal).
- Het marginale provinciestadje Ninove heeft maar liefst 4 restaurants met een vermelding in Michelin of Gault Millau. Daar kan je gaan lunchen met aangepaste Cara Pils en chocomousse uit het pakske als dessert
- De landelijke dorpen rond Ninove zijn heel rustig en liggen in een mooi glooiend landschap. Ideaal voor fietstoerisme, het Pajottenland als toeristische trekpleister ligt er pal naast. Ga je ver genoeg in de tijd dan behoorde het huidige Ninove gedeeltelijk tot het Pajottenland. Qua streekbeleving zie je daar geen onderscheid. De provinciegrenzen (en politiek) bepalen nu de streek. Pajottenland is Vlaams-Brabant. Provincie Oost-Vlaanderen heeft Ninove ingedeeld bij Scheldeland. De Schelde is hier nergens te zien
- Zelf ervaar ik geen enkel onveiligheidsgevoel. Mijn ergernis gaat eerder over het gigantisch drukke verkeer in de stadskern rond 18 u. Moet zijn dat een hoop van de 'marginale ninovieters' toch ook gewone zaken doet zoals gaan werken, boodschappen doen, de kinderen halen, ... Het zal jullie misschien verbazen na de eerste aflevering van 'Wij zijn van Nienof' maar er is hier ook een cultureel centrum, academie, Apple-store, wijnbar, sterrenrestaurant, elektrische laadinfrastructuur, bio winkel, ... Ik spot hier zelfs Gentse hipsters met bakfietsen die - aangetrokken door de lagere vastgoedprijzen - het gentrificatie proces hebben ingezet.
- Je ziet hier ook elektrische wagens rijden of SUV's die kinderen naar hobby's brengen. Er is hier ook een hockey club en je kan hier padellen, basketten, paardrijden, wat je maar wilt. Als je wilt golfen sta je op 15 minuten rijden aan de golfclub in Aalst.
- Dat stationsplein uit de eerste aflevering van WZVN kan inderdaad een opknapbeurt gebruiken. De straat die er op uitkomt staat vol herenhuizen met gevels die beschermd stadszicht zijn. Bewoners van die straat zijn duidelijk niet geïnterviewd in de eerste aflevering.
- Het plaatselijke college is allesbehalve een getto school. Die winnen regelmatig een Olympiade en hebben zeer goede doorstroming naar hoger onderwijs.
De eerste aflevering van WZVN was imo één en al framing. Volgens mij kan je in elke stad zo'n types casten. Ik vond het goed gemaakt en vermakelijk maar als inwoner van Ninove was ook ik verbaasd: waar vinden ze die types toch?

Ik kom ze alvast niet tegen in Ninove. Die cameraploeg van WZVN evenmin.
Ook ik was fan van Shaloom Allemaal maar heb nu toch mijn twijfels. Er mag best wat meer diversiteit in het programma komen om te graven naar de oorzaak van het succes van FN. Die gaan de meerderheid nooit behaald hebben met enkel stemmen van marginalen.