Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Een vervaldatum is wettelijk verplicht. Ik ken iemand die honing maakt, en die moet er ook een datum van 2 jaar in de toekomst opzetten, hoewel honing volgens hem ook “eeuwig” goed blijft (indien niet vervuild uiteraard).
Zo zaten we 3 jaar geleden bij de oma met Pasen gekookte eieren te eten met de familie, en wat peper en zout erop natuurlijk.
Ineens bekijk ik dat potteke peper en zout en staat daar een vervaldatum op "01-08-1991".
Niks van te merken natuurlijk.

Er staat zelfs een vervaldatum op plastic flessen water. Naar het schijnt omdat plastic na verloop van tijd micropartikels zou afgeven aan het water.
Ik dacht dat dit eerder aan de barrière-eigenschappen lag, en de smaak van het water niet kan gegarandeerd worden omdat zo'n fles niet 100% alle gassen tegenhoudt uit de omgeving.

Een vervaldatum is wettelijk verplicht. Ik ken iemand die honing maakt, en die moet er ook een datum van 2 jaar in de toekomst opzetten, hoewel honing volgens hem ook “eeuwig” goed blijft (indien niet vervuild uiteraard).
Honing vervalt effectief niet. Ze hebben honing gevonden in graf in Egypte (dus een 2000-5000 jaar oud), en die was nog gewoon eetbaar.

Honing vervalt effectief niet. Ze hebben honing gevonden in graf in Egypte (dus een 2000-5000 jaar oud), en die was nog gewoon eetbaar
Maar was hij lekker? 😅 was ook op een episode met zo’n programma over gezondheid met Danira. Dan hebben ze ook ze oproep gedaan voor mensen die oude conserves hadden en een chef heeft die dan bereid. Conclusie was dat het vooral smaak is dat je verliest.

De zon is zo luid dat als geluid zich in de ruimte zou kunnen voortbewegen dat het volume van de zon hier op aarde +- 100 decibel zou bedragen. Iets minder afhankelijk van de stand van de aarde t.o.v. de zon. Dus stel u voor, 24/7 geluid met hetzelfde volume als een drilboor.

De zon is zo luid dat als geluid zich in de ruimte zou kunnen voortbewegen dat het volume van de zon hier op aarde +- 100 decibel zou bedragen. Iets minder afhankelijk van de stand van de aarde t.o.v. de zon. Dus stel u voor, 24/7 geluid met hetzelfde volume als een drilboor.
Nu snap ik waarom mensen een zonnesteek krijgen wanneer ze te lang in de zon rondlopen, die koppijn is een gevolg van dat geluid :thinking:

Er bestaan instrumenten die de meeste zwammers interessant zouden vinden vanwege de dubbelzinnige bewegingen die men moet maken om het instrument te bespelen.

-De achterkant van de meteoriet die de dinosaurussen uitroeide zat ongeveer op dezelfde hoogte als de intercontinentale vluchten wanneer de onderkant de aardkorst raakte.
Volgende keer als je ooit nog een vlieger ziet moet je u da eens proberen voor te stellen....
Maar.. hoe is die meteoriet dan verdwenen? Opgebrand?

Dat men geschubde vissenhuid kan gebruiken als skingraft voor extreme brandwonden. Na een tijd wordt die volledig overgenomen door lichaamseigen cellen.

iv4g1wedn7h61.jpg

Wist je dat apen hun korte termijngeheugen ettelijke malen beter is dan die van de mens?
Iets met sneller de gevaren in de natuur mentaal opnemen.

Wist je dat apen hun korte termijngeheugen ettelijke malen beter is dan die van de mens?
Iets met sneller de gevaren in de natuur mentaal opnemen.
Dat is tenminste een nuttig weetje: de volgende keer dat mijn partner mij nen aap noemt kan ik beargumenteren dat dat niet kan.

Hoewel ik het weetje waarschijnlijk vergeten ga zijn tegen dan...

Tic tac mag zichzelf als Sugar free promoten, omdat hun individuele tic tacs minder dan 1 gram per stuk wegen. De maximum eis voor Sugar free is dat er max 1 g suiker inzit.

Terwijl tic tacs wel voor 50-60percent uit suiker bestaan. 🙈🙈🙈

Wist je dat honden (en andere soort-achtigen) gemiddeld 16u lang slapen op een dag? Omdat ze nog steeds het natuurlijk vermogen hebben om zeer licht te slapen en dus alert te zijn terwijl ze slapen. Hierdoor moeten ze dus veel langer slapen dan mensen bijvoorbeeld. Wij zijn over de laatste paar honderd duizend jaar dit vermogen aan het kwijtraken, omdat we voor het overgrote deel veilig slapen en dat onbewust weten.

Audrey Hepburn in Elsene, en Brian Molko van Placebo in Brussel geboren zijn?

Flamingo's van nature wit of grijs van kleur zijn? Het oranje of roze van hun veren komt via een overdaad aan caroteen dat te vinden is in de algen, larven en garnalen die ze eten.

Judy Garland die Dorothy speelde in de Wizard of Oz op de set constant seksueel lastig gevallen werd door leden van de munchkins die haar onder haar jurk bepotelden. De munchkins, waarvan velen al dik in de veertig waren, vonden het okay om een meisje van 16 te gropen omdat ze er door hun gestalte makkelijk mee weg kwamen en ze misnoegd waren dat zelfs Toto meer verdiende dan hen. Er waren wel meer klachten over de munchkins, die vaak hun hotel op stelten zetten met klachten van dronken braspartijen als gevolg. Toen de politie gebeld werd na zo een uit de hand gelopen bachanaal werden ze naar verluid gevangen met vlindernetten.

... Coca Cola en Pepsi exact hetzelfde smaken als je Coca Cola koud drinkt en Pepsi warm. Pepsi is uitgevonden geweest voor er frigo's bestonden, dus moest het warm gedronken worden. Coca Cola werd pas uitgevonden na de komst van commerciële frigo's en werd dus koud gedronken.
Whut? Iemand die dit kan testen en bevestigen? :unsure:
Coca cola werd al in de 19e eeuw uitgevonden, Pepsi in de 20ste eeuw.

En no way dat Coca Cola (koud) en Pepsi (warm) hetzelfde smaken. Zitten teveel verschillen tussen. En gewoon al het feit dat het ene koud en het andere warm is, doet het anders smaken, natuurlijk.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan