WK Wielrennen 2023 (Glasgow, Schotland)

In mijn ogen een renner die overschat wordt.
G-W was fenomenaal.

Heeft daarna ook nog mooie sprints gewonnen. Maar toch allemaal vanuit een positie van geen super zware wedstrijd of moeilijke positionering.
Die rit in de giro was vooral zot dat hij daar geraakt was, maar dan was het nog zuiver MVDP afhouden want daarna waren het klimmers zoals een Kelderman of Carapaz.
Is nog altijd heel jong hé (23 jaar). Binnen een jaar of 2 gaan we meer weten.

Heeft toch een interessant profiel: snel aan de meet én toch best wel al wat inhoud.

Won niet alleen G-W, maar werd ook 5e in de E3. En daarna een rit winnen in zijn 1ste GT. Zoals je zegt, vooral knap dat hij daar nog zat. Dat laatste is belangrijk. Heeft dat dit seizoen niet kunnen tonen. Volgend jaar wordt een belangrijk seizoen.

Ik weet niet of Wanty nu de ploeg is om er alles uit te krijgen... Ik vermoed dat hij ook nog vaak heen en weer gaat tussen hier en Afrika. Misschien zou het ook beter zijn voor hem om zich ergens definitief te vestigen in Monaco, Andorra, ...

Mij lijkt het vooral dat Girmay totaal geen vorm had dit voorjaar. Zijn resultaten waren echt nergens. Hij kan ook niet om met slecht, koud weer en regen.

Je mag niet vergeten dat die Eritreeërs geen gemakkelijk pad hebben. Om de zoveel tijd zijn die verplicht terug te keren naar Eritrea, moeten ze alleen trainen zonder ondersteuning. Familie mag niet mee naar Europa en etc. Dat kan er soms ook wel eens inhakken denk ik. Voor de ploegen ook niet ideaal denk ik.

Na aanleiding van Boonen zijn uitspraken gisteren. Hoe zien we de finale verlopen? Gaat Philipsen er überhaupt nog bij zijn? Ik zie Wout toch ook absoluut niet de sprint aan trekken in een kleine groep.

Als Philipsen en Van Aert er nog bij zijn dan hebben we iig een probleem, daarin volg ik Boonen wel. Die gaan (en terecht) nooit voor den andere de spurt aantrekken he... .

Afwachten wat het weer wordt. Als het echt regent die dag, dan gaan we sowieso ook veel valpartijen krijgen, dat gaat de koers dan voor een groot stuk bepalen.

Als Wout een goede kans wil maken, dan zal hij er op tijd aan moeten beginnen. Aanval is hier de beste verdediging, denk ik. Misschien wat bondgenoten zoeken genre MVDP, Asgreen, ...

Het gaat een koers zijn waarin er 97 verschillende scenario's mogelijk zijn.

Mij lijkt het vooral dat Girmay totaal geen vorm had dit voorjaar. Zijn resultaten waren echt nergens. Hij kan ook niet om met slecht, koud weer en regen.

Je mag niet vergeten dat die Eritreeërs geen gemakkelijk pad hebben. Om de zoveel tijd zijn die verplicht terug te keren naar Eritrea, moeten ze alleen trainen zonder ondersteuning. Familie mag niet mee naar Europa en etc. Dat kan er soms ook wel eens inhakken denk ik. Voor de ploegen ook niet ideaal denk ik.
Je mag niet onderschatten hoe blij het regime daar is met de aandacht die de renners krijgen dus de ondersteuning zal er wel zijn.

Na aanleiding van Boonen zijn uitspraken gisteren. Hoe zien we de finale verlopen? Gaat Philipsen er überhaupt nog bij zijn? Ik zie Wout toch ook absoluut niet de sprint aan trekken in een kleine groep.
Dan is het zaak voor VA om op zijn Sagan' 2015 op de (voor)laatste puist weg te geraken (met anderen) en hopen dat Philipsen de rest in de achtervolging kan volgen.

Hopelijk wil 1 van beide toch werken voor de andere als we in een situatie komen zoals in Doha. Toen had Boonen zo hard kunnen winnen als Greg wat had gewerkt.

Hopelijk wil 1 van beide toch werken voor de andere als we in een situatie komen zoals in Doha. Toen had Boonen zo hard kunnen winnen als Greg wat had gewerkt.

Verschil is nu wel dat Jasper en Wout allebei een grote groepsprint kunnen winnen. Dat maakt het nóg moeilijker.

In Doha kon Greg de sprint niet winnen, dus die zat nog te hopen dat hij op de verrassing kon spelen of weet ik wat... blijft vreemd.

Dat was een pijnlijk WK inderdaad. Eigenlijk hebben de Belgen daar gewoon volledig verkeerd gereden.

Ik denk dat Boonen daar toch iets té hard in zijn sprint geloofde (en nog altijd als je de WW podcast van gisteren hoort). Terwijl hij daar toch eenvoudig geklopt werd door Sagan en Cavendish. Dus zelfs mét een goeie leadout, goh ik weet het niet...

Ik gok op een outsider. Type Pedersen toen die WK wordt. Iemand waar je achteraf wel van denkt "ja dat is eigenlijk wel gewoon een hele goeie" maar waar je ook geen 5 sterren aan geeft in je prono.

Verschil is nu wel dat Jasper en Wout allebei een grote groepsprint kunnen winnen. Dat maakt het nóg moeilijker.

Als er moet gesprint worden dan is het toch duidelijk dat je vol de kaart Phillipsen trekt en Van Aert MVDP gewijs de sprint aantrekt.
Je moet ook eerlijk zijn en durven inzien dat Philipsen gewoon de snelste is van beide en de beste kansen maakt om een sprint om te zetten in een overwinning.
Je hebt niks aan dat beide heren niet voor elkaar willen werken en dat we met lege handen naar huis gaan.

Nederland zit ook met een dergelijk scenario. Als het op sprinten aankomt dan is het meest logische dat MVDP aantrekt voor Kooij. Dat is toch wat je zou verwachten.
Het probleem daar is dat MVDP geen resultaten kan voorleggen waarin hij een massasprint wint die aangetrokken wordt. Misschien dat hij dit wel kan en hij de snelste is, en dat Kooij voor hem moet aantrekken.

Maar heel die zever is toch weer het perfecte voorbeeld dat een WK met landenteams een recipe for disaster is.
Je hebt drie kopmannen van drie verschillende teams die alledrie gewoon kunnen winnen. Het ploegenbelang speelt ook een rol eh. Binnen alpecin willen ze die trui heel graag, binnen jumbo ook.
Wat doe je als Van Baarle wegdrijft, die maakt een grote kans om te winnen. Rij je daar als jumbo-man daar dan achter?

Als er moet gesprint worden dan is het toch duidelijk dat je vol de kaart Phillipsen trekt en Van Aert MVDP gewijs de sprint aantrekt.
Je moet ook eerlijk zijn en durven inzien dat Philipsen gewoon de snelste is van beide en de beste kansen maakt om een sprint om te zetten in een overwinning.
Je hebt niks aan dat beide heren niet voor elkaar willen werken en dat we met lege handen naar huis gaan.

Nederland zit ook met een dergelijk scenario. Als het op sprinten aankomt dan is het meest logische dat MVDP aantrekt voor Kooij. Dat is toch wat je zou verwachten.
Het probleem daar is dat MVDP geen resultaten kan voorleggen waarin hij een massasprint wint die aangetrokken wordt. Misschien dat hij dit wel kan en hij de snelste is, en dat Kooij voor hem moet aantrekken.

Maar heel die zever is toch weer het perfecte voorbeeld dat een WK met landenteams een recipe for disaster is.
Je hebt drie kopmannen van drie verschillende teams die alledrie gewoon kunnen winnen. Het ploegenbelang speelt ook een rol eh. Binnen alpecin willen ze die trui heel graag, binnen jumbo ook.
Wat doe je als Van Baarle wegdrijft, die maakt een grote kans om te winnen. Rij je daar als jumbo-man daar dan achter?
In een normale sprintersetappe zal Philipsen vaker Van Aert kloppen dan omgekeerd, maar na een WK van 271 km waar het constant draaien en keren is? Dat durf ik te betwijfelen.

In een normale sprintersetappe zal Philipsen vaker Van Aert kloppen dan omgekeerd, maar na een WK van 271 km waar het constant draaien en keren is? Dat durf ik te betwijfelen.
Ze hebben al eens tegen elkaar gesprint na een loodzware race van 256km. En toen sprinter Jasper met de vingers in de neus Wout voorbij.

Als er gesprint gaat worden dan zal iedereen wel vermoeid zijn. Maar als je in die positie zit en er kan nog aangetrokken worden dan is Jasper toch sowieso de snelste en meest logische keuze?
Desnoods moet Remco de voorlaatste man zijn, het doel heiligt de middelen.
Maar als je afzakt met drie kopmannen dan moet je toch met een plan gaan waar er verschillende pistes zijn en waar er bij elke piste maar één kopman is en de rest alles doet in dienst daarvan.
Als je naar daar gaat en je zegt dat zowel WVA als Phillipsen maar elk moeten sprinten en de beste wint dan ben je op voorhand al half verloren.

Ik verwacht ook dat als de kaarten in Remco zijn voordeel vallen dat Jasper ook alles zal doen om dat te doen slagen.

Ze hebben al eens tegen elkaar gesprint na een loodzware race van 256km. En toen sprinter Jasper met de vingers in de neus Wout voorbij.

Als er gesprint gaat worden dan zal iedereen wel vermoeid zijn. Maar als je in die positie zit en er kan nog aangetrokken worden dan is Jasper toch sowieso de snelste en meest logische keuze?
Desnoods moet Remco de voorlaatste man zijn, het doel heiligt de middelen.
Maar als je afzakt met drie kopmannen dan moet je toch met een plan gaan waar er verschillende pistes zijn en waar er bij elke piste maar één kopman is en de rest alles doet in dienst daarvan.
Als je naar daar gaat en je zegt dat zowel WVA als Phillipsen maar elk moeten sprinten en de beste wint dan ben je op voorhand al half verloren.

Ik verwacht ook dat als de kaarten in Remco zijn voordeel vallen dat Jasper ook alles zal doen om dat te doen slagen.
En laat Philipsen +-10km achtervolgen met Van Aert in het wiel zou het waarschijnlijk andersom zijn.

Laten we een sprint à deux op een wielerpiste nu niet gaan vergelijken met een sprint van een elitegroepje op een rechte baan aub, zeker aangezien dat nog niet eens voor de zege was.

Ik zet toch mijn geld op Philipsen in een sprint zelfs na een lastige wedstrijd. Maar ik geloof niet in een sprint voor zondag. Dat parcours lijkt me toch echt wel pittig en met de huidige generatie renners die niet bang zijn van de aanval gaat alles gewoon in stukken en brokken liggen denk ik. Die oplopende straten zijn misschien elk op zich niet zo lastig maar de opeenvolging en al dat bochten werk waardoor je vaak niet echt gelanceerd begint en zeker als je niet vooraan zit ga je toch vaak moeten remmen en om dan een van die oplopende straten in te moeten dat gaat toch gewoon pijn beginnen doen waardoor het peloton toch gewoon fors gaat uitgedunt worden hoelanger de wedstrijd duurt.

Tom Boonen:
"Ik vind dit ook een beloningsselectie. Er zijn geen knopen doorgehakt. Ik had nooit Jasper en Wout samen meegenomen naar een WK. Nooit."

Ik denk dat er wel wat meer over nagedacht is hierover, dan Tom Boonen lijkt aan te geven. Het probleem dat hij aanhaalt zie je van mijlenver aankomen. Ik veronderstel dat de bondscoach hierover heeft gepraat met Jasper en Wout en verschillende scenario's heeft overlopen. Denkt die nu echt dat de bondscoach het vanzelfsprekende niet overlopen heeft? Anders heeft de bondscoach z'n job nalatig gedaan.

Die moet hen inpeperen dat het eigenlijk niet zo uitmaakt wie wereldkampioen wordt, als het maar iemand van Team Belgium is. En diegene die de beste kaarten heeft, moet geholpen worden. Al is dat makkelijk gezegd. Die landenteams gelden slechts voor één wedstrijd in het seizoen en daarin is het nog moeilijk om tot een team te komen met één doel. Om in de wedstrijd dan tot de beste kaarten te komen, moeten de kopmannen in het begon voor een deel individualistisch zijn. En wanneer moeten de kopmannen de switch maken om alles op alles te zitten voor diegene die het er best voor staat? Lijkt me moeilijk zonder oortjes. Daarom praat de bondscoach op voorhand allerlei scenario's door. Of ik vermoed toch dat het zo ongeveer gaat, al zal de werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk anders zijn.

De knoop "Philipsen en Van Aert in een sprint, beide een goede dag" lijkt me een voor de hand liggende moeilijke knoop. En als je die knoop moet doorhakken, dan moet je de beste sprinter (dat is nu Philipsen) het voordeel geven en moet Van Aert zich wegcijferen. Als het al tot een sprint komt.

Laatst bewerkt:
Tom Boonen:

Ik denk dat er wel wat meer over nagedacht is hierover, dan Tom Boonen lijkt aan te geven. Het probleem dat hij aanhaalt zie je van mijlenver aankomen. Ik veronderstel dat de bondscoach hierover heeft gepraat met Jasper en Wout en verschillende scenario's heeft overlopen. Denkt die nu echt dat de bondscoach het vanzelfsprekende niet overlopen heeft? Anders heeft de bondscoach z'n job nalatig gedaan.

Die moet hen inpeperen dat het eigenlijk niet zo uitmaakt wie wereldkampioen wordt, als het maar iemand van Team Belgium is. En diegene die de beste kaarten heeft, moet geholpen worden. Al is dat makkelijk gezegd. Die landenteams gelden slechts voor één wedstrijd in het seizoen en daarin is het nog moeilijk om tot een team te komen met één doel. Om in de wedstrijd dan tot de beste kaarten te komen, moeten de kopmannen in het begon voor een deel individualistisch zijn. En wanneer moeten de kopmannen de switch maken om alles op alles te zitten voor diegene die het er best voor staat? Lijkt me moeilijk zonder oortjes. Daarom praat de bondscoach op voorhand allerlei scenario's door. Of ik vermoed toch dat het zo ongeveer gaat.

De knoop "Philipsen en Van Aert in een sprint, beide een goede dag" lijkt me een voor de hand liggende moeilijke knoop. En als je die knoop moet doorhakken, dan moet je de beste sprinter (dat is nu Philipsen) het voordeel geven en moet Van Aert zich wegcijferen. Als het al tot een sprint komt.

Jij hebt veel vertrouwen in een bondscoach die 2 jaar terug het een goed idee vond om alles op VA te zetten en Evenepoel op te offeren als knecht.

En ik geloof niet echt dat de kopmannen echt goed overeen komen. 2 jaar terug gaf VA pas heel laat door aan Stuyven dat hij zich niet super voelde. Vorig jaar ging VA nog een keer in de tegenaanval terwijl Evenepoel al 2 rondes vooraan zat in een groep dus hij moest het na 2 rondes toch wel al weten dat Evenepoel in een kansrijke positie zat en toch probeerde hij nog een tegenaanval op te zetten. Aan de streep draaide hij ook meteen zijn rug naar Evenepoel en ging hem niet feliciteren zoals de rest van de ploeg (remember oa Lampaert) en ook zijn QS ploegmaats kwamen hem 1 voor 1 feliciteren. Evenepoel is toen zelf naar VA moeten gaan voor die hem feliciteerde.

Philipsen duwde VA in de Tour ook bijna in de dranghekken dus dat kan ook sporen nalaten.

Het is geen de Vlaeminck en Van Impe situatie maar vrienden zijn het zeker niet de kopmannen dus er zomaar op vertrouwen dat die het ploegenspel perfect gaan spelen zou ik toch niet hebben.

@MrKend54l dat Philipsen de snelste is, doet er eigenlijk niet veel toe. Het gaat vooral over het feit dat Wout ook een zeer reële kans heeft in een sprint van 30 man na een zware wedstrijd. Waarom zou hij zijn kansen dan 100% opofferen? Het is tijd om te oogsten voor VA, zoveel kansen op een wereldtitel heeft hij ook niet meer.

Zelfde verhaal toen bij GVA in Doha. Hij zat toen op de top van zijn kunnen. Alleen waren zijn kansen op winst niet zo realistisch toen.

En of het goed gaat komen weet ik niet. De laatste 2-3 jaar bleek het Belgische blok toch niet zo homogeen. Een Wout die té graag wilt en daarbij zijn ploegmaats uit het oog durft verliezen, een Remco die orders negeert, ...

Terug
Bovenaan