Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Ik kan er wel mee leven dat er mensen zijn die vinden dat Anke haar column niet echt een toonbeeld is van een goed schrijfsel. Het is inderdaad wat plattekes, maar het punt dat ze aanhaalt is (ondanks niet perfect beschreven) wel een punt dat enorm veel mensen (en dat wordt enkel maar meer) nauw aan het hart ligt: "Het is te ver aan het gaan" en "Nuance is geen optie meer voor velen".

Ik ga hier nu niet doen alsof ik de meest progressieve persoon ooit ben, maar ik ben wel progressief genoeg om bij te leren en gedragingen aan te passen. Ik heb (voor zover dat iets betekent) ook al meerdere malen actief gereageerd op Vlaams Belang achtige redeneringen en al genoeg stevige discussies gehad met het conservatief deel van mijn familie (dochter van mijn peter, mijn peter zelf en mijn vader). Maar als ik me nu meng in discussies over sociale ongelijkheid voel ik me een pure fascist. En daar komen we uit op het huidig klimaat (zowel aan de progressieve als conservatieve kant): Als ge niet ELK onderdeel van de visie van één van beide kanten volgt, zijt ge "zij". En met hoe ik EN negatief reageer op racisme, seksismis, homofobie, transfobie, ... EN ook negatief reageer op de overdreven PC cultuur van de laatste tijden ben ik dus voor iedereen "zij". En soms word ik daar echt enorm boos van en heel soms (HEEL SOMS!) voel ik me zelf echt minder waardevol als mens wanneer ik besef dat er mensen zijn die me actief een racist en/of seksist vinden.

De reacties naar de column toe bewijzen dit imo ook. Er wordt gesproken over het bagateliseren van de strijd voor sociale gelijkheid wat dus eigenlijk impliceert dat "zij" vinden dat degenen die AB haar column steunen (op zijn minst) vlagen vertonen van het zijn van een racist, seksist, homofoob of transfoob. En dat terwijl het hier gaat over mensen die de ogen rollen wanneer Netsky naar zijn voeten krijgt omdat hij op Instagram de hakka nadoet, wanneer K3 aan "cultural appropriation" doet omdat de leden Egyptische outfits dragen voor een film, wanneer je als racist bestempeld wordt omdat je in de jaren '90 als een zwarte geverfd waart tijdens een verkleedfeest terwijl je ondertussen een zeer progressieve leider zijt van één van de grotere landen op de wereld, wanneer je de woorden "blacklist" en "whitelist" niet meer mag gebruiken in je IT software, wanneer er opgeroepen wordt om op Engelse universiteiten niet meer te controleren op taalfouten omdat dat elitair en/of racistisch zou zijn of wanneer een van de populairste TV series allertijden het verwijt krijgt racistisch, seksistisch, homofoob en transfoob omdat het in een COMPLEET andere tijdsgeest grapjes maakten die nu niet meer op commerciële TV zouden komen (en zo kan ik wel even blijven doorgaan).
Veel mensen zijn dit gewoon echt beu, maar durven hun mond niet open te trekken. De grijze, kleurloze, middelmatige, genuanceerde massa wordt maar stiller en stiller en grijzer en grijzer. Een mening hebben die niet in één kast geplaatst kunnen worden, is niet meer van deze tijd tenzij je klaar bent om langs alle kanten aangevallen te worden. En die groep mensen wordt groter en groter. En ook al is het niet perfect verwoord, ben ik dan toch blij dat een BV de kat de bel aanbindt zodat er eens wat meer gesproken kan worden om de middenweg te vinden tussen het belang van sociale gelijkheid niet uit het oog te verliezen en jezelf gewoon niet te verliezen in dat belang van sociale gelijkheid.

Ik maak me zo overigens nog een bedenking: Het overdreven gedrag werkt het echte belang van de strijd voor sociale gelijkheid ook tegen. Er is veel werk, dat mag duidelijk zijn. En we zijn nog ver verwijderd van een wereld waar racisme, seksisme en verschillende fobieën een klein stipje vormen op een verdraagzame wereld. En om dat werk succesvol te voltooien of verder zetten (voltooid zal het wellicht nooit zijn) heb je medestanders nodig die daarom niet elke week mee op de barricades kruipen, maar die wanneer "the going gets tough" (neem bvb de affaire rond Floyd als katalysator voor de doorbraak van BLM) laten zien dat ze ook aan de kant van sociale gelijkheid staan. Maar door de balans te ver te laten doorslaan, duw je deze mensen in een positie van onverschilligheid en een positie van "nu hoeft het voor mij niet meer" wanneer er (weer) iets ergs gebeurt in de wereld. Ik maak zo de vergelijking met hoe meer en meer mensen bezig zijn met hun vleesconsumptie aan te passen zonder vlees volledig op te geven. Die mensen zien dan in dat er iets moet gebeuren en dat het uit de hand loopt. Ze zijn dan trots dat ze bvb al 50% van hun vleesconsumptie opgeven. Maar dan komen ze op pakweg FB en zien ze een die hard vegan hun de mantel uitvegen als zijnde fakers en moordenaars omdat ze niet voor 100% meegaan. Sommigen van die mensen zeggen dan ook "fuck it". En dat effect wordt nu ook al enkele maanden bereikt inzake de strijd tegen sociale ongelijkheid.

Begin als strijder voor sociale gelijkheid eens in te zien dat je mensen moet bijleren terwijl je ze toch in hun waardigheid laat door hun issues ook aandacht te geven. Zijn die issues triviaal voor iemand die dagelijk geconfronteerd wordt met racisme en/of haat? Dat kan ik gerust geloven. Maar je communicatiepartner zit niet in die positie en zal daar wellicht ook nooit in zitten. Die ga je niet overtuigen door hem/haar een racist te noemen omdat die vindt dat het gebruik van het woord "neger" in het dagelijkse leven not done is maar je echt wel gewoon woord voor woord kan meezingen wat Dre en Kendrick Lamar op CD geplaatst hebben. (wat uiteraard niet betekent dat je pure racisme naar je persoon toe moet slikken om te blijven "educaten".

Om op één specifiek ding in te gaan:

Maar er werd helemaal geen moord en brand geschreeuwd. Er kwam een weliswaar verontwaardigde, maar wel gefundeerde, respectvolle post van Joey Kwan waarin ze dit soort grapjes aanklaagde en kaderde binnen een breder probleem van onderbelicht, onderhuids racisme tegenover Aziaten. Dat mag toch nog, hoop ik? Zeker in deze kwestie waren het eerder de tegenreacties die meteen moord en brand schreeuwen, in plaats van eerst eens stil te staan bij wat Kwan zei, heel haar betoog aanhoren en gewoon eens kritisch na te denken. Neen, direct schreeuwen dat er met niets meer gelachen mag worden en klagen over de teloorgang van onze maatschappij nadat ze een halve krantenkop hebben gelezen.

Maar wat verwacht je hier dan eigenlijk? Mag Halle Berry haar mening niet verkondigen ten opzichte van die uitspraken, omdat ze door haar bereik die man misschien tot ontslag zou kunnen dwingen? Waarom zou enkel zij moeten nadenken over de consequenties van haar uitspraken? Als zij en anderen die uitspraken seksistisch en racistisch vinden, dan mogen zij daar toch voor uitkomen? Dat dat een ontslag tot gevolg moet hebben, daar ben ik het ook niet direct mee eens, maar opnieuw: moet je daarom je mond houden?

Dat van Halle Berry was echt een "prachtig" voorbeeld van hoe fout het zit. Het gaat hier over een man die zijn smaak in vrouwen kenbaar maakt. Net zoals er ook vrouwen zullen zijn die op een specifieke huidskleur vallen, op een specifieke lichaamsbouw, een specifieke intelligentie, ... Maar in plaats van dat zo te bekijken, gaat Halle Berry er seksisme en racisme bijsleuren en in plaats van tegen haar te zeggen "mevrouw, doe eens een beetje normaal" wordt haar foute inschatting als waarheid aangenomen en is die man zijn half leven verneukt. Simpelweg omdat hij zijn smaak in vrouwen aangeeft en er iemand was die daar niet mee kon leven.

Intentie is niet hetzelfde als context. Intentie is ook amper te controleren. Als FDW een mop maakt over allochtonen met de allerbeste intentie, maar hij doet dat in een bruin café voor zijn vaste aanhang, dan gaat dat niet goed vallen. Als Alex Agnew op dezelfde plek zonder andere context zo'n uitspraak doet, zal dat niet heel veel verschillen.

Ik vind het persoonlijk jammer dat het hier weer -opzettelijk- richting humor gestuurd wordt, als grote voorbeeld van de cancel culture. Terwijl het over heel veel belangrijkere dingen ging dan dat. Ja, bij humor hoort het opzoeken van die grens. Bij kunst oa ook. Maar over de echte wereld zegt dat heel weinig.
Nochtans is het wel zo hoor, zo had ik gisteren een mopje gemaakt over dat ik influencers zou willen cancelen en terug de oude benaming van aandachtshoer zou willen invoeren. Krijg ik wel direct een hoop gedoe met van die woke-gasten zeker :unsure:

Om op één specifiek ding in te gaan:

Dat van Halle Berry was echt een "prachtig" voorbeeld van hoe fout het zit. Het gaat hier over een man die zijn smaak in vrouwen kenbaar maakt. Net zoals er ook vrouwen zullen zijn die op een specifieke huidskleur vallen, op een specifieke lichaamsbouw, een specifieke intelligentie, ... Maar in plaats van dat zo te bekijken, gaat Halle Berry er seksisme en racisme bijsleuren en in plaats van tegen haar te zeggen "mevrouw, doe eens een beetje normaal" wordt haar foute inschatting als waarheid aangenomen en is die man zijn half leven verneukt. Simpelweg omdat hij zijn smaak in vrouwen aangeeft en er iemand was die daar niet mee kon leven.
Ik kende dit voorval eigenlijk niet dus even context opgezocht:

Hij beschreef dus zijn favoriete toastsetting op basis van de kleur van bekende zwarte vrouwen. Of hij daarvoor ontslaan moest worden dat ga ik niet argumenteren maar we kunnen het er misschien wel over eens zijn dat dat op zijn minst ongepast en neerbuigend is naar vrouwen toe.

Laatst bewerkt:
Allright. De artikels die ik gelezen heb, hadden het over hoe hij zijn smaak in vrouwen rangschikte. Daar zat ik dus fout in en dan ben ik akkoord met hetgeen ge zegt. Ik vind het nog steeds geen racisme, maar dat het gewoon enorm flauw is, is een feit.

Ik denk wel dat er hard wordt overdreven in de media door ze te portreteren als super activisten die tegen geen stootje kunnen en constant zeuren.. Niet echt eerlijk imo ten opzichte van deze jongerencultuur.

Ben er stiekem ook wel jaloers op dat er tijdens mijn jeugd niet zo'n cultuur was + heb het gevoel dat er bij de jongeren toch wel een gevoel van optimisme heerst tegenwoordig.
Tijdens mijn schooljaren merk ik dat we meer veroordelend waren en helemaal niet inclusief waren op sommige vlakken (niet enkel ivm huidskleur of geloof).

:unsure:
goh hoe zou dat komen? door een hele meute aan professionele victims die bloed ruiken voor elk aangebrand mopje dat ze tegenkomen en de media die daar gretig gebruik van maakt zeker? Of hoe een vocale minderheid, die niet-aflatend de media als een drum bespelen dan maar de toon zetten hé.

Ik kende dit voorval eigenlijk niet dus even context opgezocht:

Hij beschreef dus zijn favoriete toastsetting op basis van de kleur van bekende zwarte vrouwen. Of hij daarvoor ontslaan moest worden dat ga ik niet argumenteren maar we kunnen het er misschien wel over eens zijn dat dat op zijn minst ongepast en neerbuigend is naar vrouwen toe.
Het gaat hem weer om het principe, dat feiten zoals dit opgeblazen worden en uit hun context worden gerukt en een uitspraak niet gerelativeerd kan worden en dit uiteraard enkel als die uitspraak gedaan wordt door een "blanke" man. Beweert er iemand dat de uitspraken lovenswaardig zijn , neen maar waarom hebben deze opnieuw zware gevolgen voor de professionele activiteiten van die man.

De 24 activiste Sabrine Ingabire, die kan perfect stellen dat "alle witte mensen racistisch zijn" en vandaar dat zij ook kan verantwoorden om bewust nooit te willen daten met "witte" mannen. Zo'n uitspraken daar komt zij perfect mee weg, alhoewel die uitspraak dan wel 100% "racistisch is" (en ja ik weet volgens de sommigen werkt racisme maar in één richting) en bijgevolg worden dit soort uitspraken vanuit het "woke" kamp dan ook nooit veroordeeld.

uw standpunt is hier ook algemeen geweten he. Heel veel "angry white men"-gehalte. Niks tegen in te brengen, met wat ik ook afkom.

Kijk naar de geschiedenis van de eerste mens tot vandaag. De mens is toch altijd vooruitstrevend geweest? Her en der heeft rechts een veldslag gewonnen, maar wat hebben ze gewonnen? Ze hebben links(de vooruitstrevers) hooguit vertraagd, meer bereiken ze(rechts) ook niet en zullen ze niet bereiken.

idem gij met uw "angry white men" standpunten.

Uw voorbeelden zijn echt nutteloos Het is echt een klassieker zelfs.

Een voorbeeld:
Er is een protestmars in Brussel tegen X. 1000 man komt erop af.
10 man breekt de boel af.
Jij ziet 10 man die de boel afbreken. Waar de originele protest om gaat? Wat is de boodschap van de overige 990 man?
Dat negeer jij, want het past niet in je kraam. Wat die 10 gedaan hebben is idd afkeuringswaardig, maar dat is bijzaak, geen hoofdzaak.

De voorbeelden die jij geeft zijn bijzaken die geen hol betekenis hebben.

Woke is een soort proces naar een inclusieve samenleving. Voor mij is dat écht gestart met de #metoo tweets.

Gaan de 10 pagina's daarover? Ik zie een bende boomers die muggenziften over de gevallen her en der maar het grote plaatje niet willen zien, want het komt hen niet goed uit.
Over het omgekeerde valt dus ook wel iets te zeggen volgens mij:

Terug een mooi voorbeeld van een agente die, inderdaad wel een professionele fout begaat met dodelijke afloop, maar die volgens mij toch niet is ingegeven door "racisme" (panikeert eerder door het gegeven dat haar collega's steeds maar roept om te taseren).
Heel de gebeurtenissen geven weer aanleiding tot protest, geweld, plunderingen etc enkel en alleen maar omdat het "slachtoffer" een "zwarte" betreft. Dat die ook crimineel is, probeerde te ontsnappen, is dan plots van geen enkel belang meer. Indien het slachtoffer hier een "blanke" crimineel zou zijn haalt dit zelfs de lokale pers niet eens.
In de grond kan je alleen maar blij zijn met een beweging die zeer vocaal opkomt voor gelijke rechten voor iedereen.
Toch heb ik meerdere problemen met de woke cultuur:
  • Teveel aandacht voor het koloniale verleden van Europa en veel te weinig voor de landen die zich vandaag koloniaal, discriminerend en uitbuitend gedragen
  • Daarmee enigszins samenhangend de verschrikkelijk onzinnige stelling dat enkel “witten” racistisch kunnen zijn
  • Kritiek op ideologieën automatisch gelijkstellen aan kritiek op bevolkingsgroepen om zo weer van racisme te spreken
  • Teveel focus op bijzaken zoals taalgebruik en te weinig op het aanbrengen van werkbare vernieuwingen
Ik kan hier veel meer over schrijven maar het ontbreekt me momenteel aan tijd helaas.
Het is eigenlijk zoals @JBM hier al heeft aangehaald. In wezen is er met de "woke" idee niets mis mee, maar het is de manier waarop de idee de laatste tijd tot uiting komt en er veelvuldig aandacht aan geschonken wordt in media etc waar iets mis mee is.
Het gaan inderdaad om het "over"analyseren van alles, en waarbij dan ook alle culturele projecten die in het verleden in een andere tijdsgeest werden ontwikkeld ineens op de schop moeten (e.g. aristokatten van Disney) en het ook constant willen aanpraten van een soort collectief schuldgevoel voor het denken en doen van de generaties voor ons, etc, dat werkelijk heel veel mensen tegen de borst begint te stuiten. Indien men inderdaad niet in staat is om dan ook maar iets te relativeren en alles eens te gaan bekijken vanuit de context en tijdsgeest die er op dat moment heerste maar hardnekkig blijft vasthouden aan paranoide hersenspinsels waarbij overal het slechte achter wordt gezocht en alles wat de "witte" man ooit gecreërd heeft, gezien wordt als de bakermat voor ongelijkheid, dat we steeds verder gaan afglijden in een steeds verregaandere polarisatie. De focus op al die "bijzaken" zorgt ervoor dat het eigenlijke doel, het "wegwerken van ongelijkheden", als het ware wegebt en velen zich anti-woke gaan beginnen opstellen.

Laatst bewerkt:
Het gaat hem weer om het principe, dat feiten zoals dit opgeblazen worden en uit hun context worden gerukt en een uitspraak niet gerelativeerd kan worden en dit uiteraard enkel als die uitspraak gedaan wordt door een "blanke" man. Beweert er iemand dat de uitspraken lovenswaardig zijn , neen maar waarom hebben deze opnieuw zware gevolgen voor de professionele activiteiten van die man.

De 24 activiste Sabrine Ingabire, die kan perfect stellen dat "alle witte mensen racistisch zijn" en vandaar dat zij ook kan verantwoorden om bewust nooit te willen daten met "witte" mannen. Zo'n uitspraken daar komt zij perfect mee weg, alhoewel die uitspraak dan wel 100% "racistisch is" (en ja ik weet volgens de sommigen werkt racisme maar in één richting) en bijgevolg worden dit soort uitspraken vanuit het "woke" kamp dan ook nooit veroordeeld.

Maar gij trekt nu ook uitspraken uit context? Ik kende ze niet dus ik heb ze even opgezocht en hier vindt ge een deel van dat interview met de bewuste zinnetjes die ge aanhaalt: https://nl.metrotime.be/2020/07/27/...-activiste-alle-witte-mensen-zijn-racistisch/
En ik kan haar redenering en uitleg best volgen hoor. De uitleg van zwarte vrouwen gebruiken om je favoriete toastsetting te bespreken daarentegen niet.

Er is trouwens wél tegenkanting gekomen. En gezien ze vooral als zelfstandige werkt is het moeilijk voor u om te weten of ze professioneel geen weerslag heeft gehad voor die uitspraken hé.

Dat het allemaal niet mag doorslaan naar de ene of de andere kant, akkoord maar ge beseft toch ook wel dat dat doorslaan van de andere kant een reactie is op jarenlange problemen die groter zijn dan iemand die nekeer een onhandige opmerking maakt of een eenmalige professionele fout waarbij een zwarte sterft. Ge focused u op 1 gebeurtenis terwijl die ene gebeurtenis een ganse historiek illustreert. Is dat fair dat die ene persoon dan soms te hard wordt aangepakt/afgerekend? Nee. Maar ook daar kan 'de andere kant' iets aan doen: door wel te luisteren en correct te beginnen handelen en elkaar ook corrigeren ipv alles maar te vergoelijken want het is toch allemaal zo erg niet.

De overdrijvers online kunt ge evengoed aanpakken door netjes in discussie te gaan en dat gebeurt ook - door beide kanten. Maar dat is niet interessant genoeg om aandacht aan te geven :v (dat gebeurt evengoed hier, na een paar pogingen blijven enkel de roepers over)

Maar gij trekt nu ook uitspraken uit context? Ik kende ze niet dus ik heb ze even opgezocht en hier vindt ge een deel van dat interview met de bewuste zinnetjes die ge aanhaalt: https://nl.metrotime.be/2020/07/27/...-activiste-alle-witte-mensen-zijn-racistisch/
En ik kan haar redenering en uitleg best volgen hoor. De uitleg van zwarte vrouwen gebruiken om je favoriete toastsetting te bespreken daarentegen niet.

Dat het allemaal niet mag doorslaan naar de ene of de andere kant, akkoord maar ge beseft toch ook wel dat dat doorslaan van de andere kant een reactie is op jarenlange problemen die groter zijn dan iemand die nekeer een onhandige opmerking maakt of een eenmalige professionele fout waarbij een zwarte sterft. Ge focused u op 1 gebeurtenis terwijl die ene gebeurtenis een ganse historiek illustreert. Is dat fair dat die ene persoon dan soms te hard wordt aangepakt/afgerekend? Nee. Maar ook daar kan 'de andere kant' iets aan doen: door wel te luisteren en correct te beginnen handelen en elkaar ook corrigeren ipv alles maar te vergoelijken want het is toch allemaal zo erg niet.
Het punt dat ik wil maken met m'n eerste voorbeeld is dat een "uitspraak" zoals "Ingabire" maakt, ook 100% racistisch is. Jij kan je hierin vinden, ik niet, maar Ik volg dan ook de stelling niet dat racisme slechts uit één hoek of richting kan komen. Een "zwarte" kan evengoed ingebakken vooroordelen en haat tav "witte" mensen koesteren (al dan niet gerechtvaardigd volgens jou). Deze vooroordelen/racistische houding bestaat trouwens ook tussen de "niet witten" onderling ook hoor. Ik ken genoeg Centraal Afrikanen (Congolezen bv), die niet in een straat met teveel Noord-Afrikanen willen wonen hoor. Ook deze attitudes zouden niet mogen getolereerd en bijgesteld moeten worden, maar daar heeft men vandaag totaal geen aandacht voor.

Ik focus mij ook niet op 1 gebeurtenis hoor, ik haal enkel één gebeurtenis aan ter illustratie, gezien het mij aan tijd en moed ontbreekt om een lijst hiervan op te stellen. Ik denk dat we toch wel mogen stellen dat het ondertussen zowat gemeengoed is geworden in de VS dat indien het "slachtoffer" van een politie interventie "zwart" is dit gelijk staat met protest, plunderingen etc, ongeacht de achtergrond of feiten achter de interventie, want ja interventie door "blanken" wordt steeds geacht ingegeven te zijn door racisme, want zoals"Ingabire" ook bekrachtigd de "witte" man is altijd racistisch.
Het vergoelijken van "het doorslaan van de andere kant", want ja ocharme, zij hebben het recht om zo te reageren, vindt ik dan ook niet kunnen. Ik kan begrijpen dat eens kan voorvallen, maar niet dat dit een systematisch gegeven wordt.

Mensen gaan niet meer in dialoog zoals je aanhaalt, het zijn net de "overdrijvers" die in veel gevallen hun slag thuishalen tot grote ergernis van een grote massa mensen, die met lede ogen moet toekijken en ondergaan. Het is dit soort scheve reacties, de veralgemeningen die worden gemaakt, de vergoelijking van geweld (voor de goede zaak), de twee maten, twee gewichten die gehanteerd worden om bepaalde uitspraken/daden te mogen doen/stellen die er enkel er toe bijdragen dat de polarisatie zich steeds verder gaat zetten. De balans, het evenwicht, kunnen relativeren is ver zoek vind ik vandaag de dag, is trouwens ook te zien in de politieke keuze's die mensen maken, waarbij het centrum steeds meer veld verliest en extreme politieke partijen steeds meer de bovenhand halen.

Laatst bewerkt:
/
En ik kan haar redenering en uitleg best volgen hoor.

Het enige wat ik kan volgen is dat ze hier een zwaar racistische uitspraak doet die niet door de beugel kan. Maar blijkbaar kan deze uitspraak wel gewoon perfect, en daar schuilt nu net het grote probleem. Op deze manier bevestig je enkel dat racisme volgens sommige maar langs één richting werkt, dat is niet zo voor de duidelijkeid.

Een zwarte kan trouwens ook racistisch zijn.
Ook al zeggen ze van nie!

Het enige wat ik kan volgen is dat ze hier een zwaar racistische uitspraak doet die niet door de beugel kan. Maar blijkbaar kan deze uitspraak wel gewoon perfect, en daar schuilt nu net het grote probleem. Op deze manier bevestig je enkel dat racisme volgens sommige maar langs één richting werkt, dat is niet zo voor de duidelijkeid.

Een zwarte kan trouwens ook racistisch zijn.
Ook al zeggen ze van nie!
Post die link anders nog eens. Ik en anderen hebben hem nog maar 200 keer uitgelegd

Post die link anders nog eens. Ik en anderen hebben hem nog maar 200 keer uitgelegd
Er valt weinig uit te leggen. Er valt daar weinig theorie over te vertellen. Weinig psychologische analyse op uit te voeren.
Het enige wat je kan zeggen is dat deze vrouw een verkeerd beeld heeft van hoe racisme werkt. Maar dat zij wel een verhaal komt vertellen dat effectief leeft bij sommige mensen, het feit dat iets zoals racisme maar naar één richting werkt.

Dan zien we nu ook in de nieuwe opvatting van woke. Je mag als zwarte vrouw zeggen dat je een blanke man vies vindt, zonder dat iemand daar enig vraagteken bij zet. Publiceren maar! Maar zeg jij als blanke man dat je een zwarte vrouw vies vindt dan kom publiceren ze u niet, dan verketteren ze u. Terwijl beide exact hetzelfde zeggen. Ik voel mij fysiek niet aangetrokken tot personen met een andere huidskleur, ik ben eigenlijk vies van personen met een andere huidskleur.
Je kan u de vraag stellen of het fout is om een persoon met een andere huidskleur niet aantrekkelijk te vinden, ik zie daar geen enkel probleem in. Maar je gaat enkele stappen te ver door te zeggen dat je ze vies vindt.

Er valt weinig uit te leggen. Er valt daar weinig theorie over te vertellen. Weinig psychologische analyse op uit te voeren.
Het is puur, onversneden racisme. Dit is de bron waar het geïnstitutionaliseerde racisme vandaan komt als het de kans krijgt te groeien. En dit soort retoriek faciliteert exact dat. Hoe meer dit soort praatjes hun ingang vinden hoe groter tegelijkertijd de polarisatie zal worden. Links is allang van het pad af maar door hier in mee te gaan rijden ze zichzelf finaal in de vernieling.

Het punt dat ik wil maken met m'n eerste voorbeeld is dat een "uitspraak" zoals "Ingabire" maakt, ook 100% racistisch is. Jij kan je hierin vinden, ik niet, maar Ik volg dan ook de stelling niet dat racisme slechts uit één hoek of richting kan komen. Een "zwarte" kan evengoed ingebakken vooroordelen en haat tav "witte" mensen koesteren (al dan niet gerechtvaardigd volgens jou). Deze vooroordelen/racistische houding bestaat trouwens ook tussen de "niet witten" onderling ook hoor. Ik ken genoeg Centraal Afrikanen (Congolezen bv), die niet in een straat met teveel Noord-Afrikanen willen wonen hoor. Ook deze attitudes zouden niet mogen getolereerd en bijgesteld moeten worden, maar daar heeft men vandaag totaal geen aandacht voor.

Ik focus mij ook niet op 1 gebeurtenis hoor, ik haal enkel één gebeurtenis aan ter illustratie, gezien het mij aan tijd en moed ontbreekt om een lijst hiervan op te stellen. Ik denk dat we toch wel mogen stellen dat het ondertussen zowat gemeengoed is geworden in de VS dat indien het "slachtoffer" van een politie interventie "zwart" is dit gelijk staat met protest, plunderingen etc, ongeacht de achtergrond of feiten achter de interventie, want ja interventie door "blanken" wordt steeds geacht ingegeven te zijn door racisme, want zoals"Ingabire" ook bekrachtigd de "witte" man is altijd racistisch.
Het vergoelijken van "het doorslaan van de andere kant", want ja ocharme, zij hebben het recht om zo te reageren, vindt ik dan ook niet kunnen. Ik kan begrijpen dat eens kan voorvallen, maar niet dat dit een systematisch gegeven wordt.

Mensen gaan niet meer in dialoog zoals je aanhaalt, het zijn net de "overdrijvers" die in veel gevallen hun slag thuishalen tot grote ergernis van een grote massa mensen, die met lede ogen moet toekijken en ondergaan. Het is dit soort scheve reacties, de veralgemeningen die worden gemaakt, de vergoelijking van geweld (voor de goede zaak), de twee maten, twee gewichten die gehanteerd worden om bepaalde uitspraken/daden te mogen doen/stellen die er enkel er toe bijdragen dat de polarisatie zich steeds verder gaat zetten. De balans, het evenwicht, kunnen relativeren is ver zoek vind ik vandaag de dag, is trouwens ook te zien in de politieke keuze's die mensen maken, waarbij het centrum steeds meer veld verliest en extreme politieke partijen steeds meer de bovenhand halen.
Ik heb het helemaal niet over geweld trouwens, dat hebt gij er van gemaakt. Uiteraard moet dat niet vergoelijkt worden.

En het wordt geen systematisch gegeven, er wordt gewoon zeer veel media aandacht gegeven aan een kleine groep die zich zwaar misdraagt (en niet altijd alleen uit frustratie) terwijl er daarentegen weinig aandacht gegeven wordt aan de onderliggende kwesties die men al lang probeert in de aandacht te brengen. Enerzijds kunt ge dat op de media willen steken, maar niet enkel dat. Er is vooral een grote groep mensen (met macht) die vindt dat er geen probleem is en het zich dus ook niet aantrekt. Dat er nu dus telkens grotere en grotere protesten komen, als een soort golfbeweging :v, is dààr een gevolg van. Gij blijft u focussen op 1-1 relaties en daar gaat het niet om.
Maar ge hebt gelijk ze, het grote probleem is een zwarte vrouw die zegt dat ze geen (westerse) blanke man wilt omdat hij nooit echt zal verstaan wat racisme is...

Er is trouwens wél tegenkanting gekomen. En gezien ze vooral als zelfstandige werkt is het moeilijk voor u om te weten of ze professioneel geen weerslag heeft gehad voor die uitspraken hé.

De overdrijvers online kunt ge evengoed aanpakken door netjes in discussie te gaan en dat gebeurt ook - door beide kanten. Maar dat is niet interessant genoeg om aandacht aan te geven :v (dat gebeurt evengoed hier, na een paar pogingen blijven enkel de roepers over)
Maar ze zegt hier "elke blanke is racistisch, want je maakt deel uit van een wit systeem". Dat is exact hetzelfde als zeggen "elke Marokaan is crimineel, want ze leven in die omgeving". Om u een voorbeeld te geven, Kamal Kharmach in "de klas" zei letterlijk dat het in hun samenleving al positief was als je geen crimineel werd.

Dat is net heel het punt van racisme, een volledige samenleving beoordelen op basis van het feit dat ze 1 kenmerk gelijk hebben.

Maar ze zegt hier "elke blanke is racistisch, want je maakt deel uit van een wit systeem". Dat is exact hetzelfde als zeggen "elke Marokaan is crimineel, want ze leven in die omgeving". Om u een voorbeeld te geven, Kamal Kharmach in "de klas" zei letterlijk dat het in hun samenleving al positief was als je geen crimineel werd.

Dat is net heel het punt van racisme, een volledige samenleving beoordelen op basis van het feit dat ze 1 kenmerk gelijk hebben.
Maar dat is nu toch al ontelbare keren gezegd en uitgelegd? Het klopt ook gewoon, als je niet wilt uitgaan van de ergst mogelijke interpreatie en een beetje wilt meegaan in wat ze eigenlijk zegt, in plaats van in kramp te schieten bij het woord racist alsof ze alle blanke mensen persoonlijk uitmaakt voor verdorven zielen.

Ze zegt dat we meedraaien in een racistisch systeem, en zolang we dat doen, maken we ons daar constant bewust en onbewust mee "schuldig" aan. Het punt dat blanken het makkelijker hebben om bijvoorbeeld op belangrijke posities te komen, houdt automatisch in dat je als blanke mee profiteert van dat systeem. Daarom dat ze vraagt om je er gewoon altijd bewust van te zijn, erop te letten en het te veranderen waar je kan. Om het status quo te doorbreken.

En ja, in een "blanke" maatschappij zullen blanken nooit dat soort intititutioneel racisme kennen.

Dit is wat ze zegt:
"Kijk, álle witte mensen zijn racistisch. Gebruik dat nu niet als grote kop boven dit artikel hè. (lacht) Dat is gewoon zo. Jullie maken deel uit en profiteren van een wit systeem."

Wat ze daarmee bedoelt gaat er niet om dat gij als 1 persoon bewust mensen racistisch benadert maar wel dat ge leeft in een systeem waar dit het geval is en gij u daar (meestal) niet van bewust zijt.

Ik wil daar zélf zelfs ietwat verder in gaan en zeggen dat als ge nekeer uw gevoelens en reacties rond zwarte mensen nagaat, de meeste mensen zullen moeten toegeven dat ze zwarte mensen anders benaderen/hun gedrag anders interpreteren. Dat gaat niet over mensen uitschelden of aanvallen omwille van hun huidskleur maar het is net dat subtiele dat veel van de problemen in stand houdt.

Misschien moet men eens stoppen met in een kramp te schieten als iemand commentaar op onze manier van leven geeft en eerst eens luisteren naar wat die persoon te zeggen heeft.

Terug
Bovenaan