En consumenten willen geen geld meer geven aan kwaliteitsgerief ook. Het is een verhaal langs beide kanten ze. Je kan heden ten dage perfect nog kwaliteitsgerief kopen, maar dat kost dan een pak meer dan het doorsnee aanbod. Reactie vervolgens is "waarom zou ik daar zoveel geld aan geven als ik het bij winkel x aan de helft van de prijs kan krijgen?". Genoeg fabrikanten die geprobeerd hebben om kwaliteit op de markt te zetten, maar vervolgens geen consumenten meer vonden.
Dit ligt uiteraard niet enkel aan de consument, fabrikanten willen ook maximale winst halen. Maar dat is dus niet de enige reden.
Kijk bv naar Miele. Vroeger konden die vlot wasmachines aan 2K verkopen. Nu hebben ze er nog 2 in hun aanbod. Dat waren nochtans oerdegelijke machines waar ge 25 jaar mee verder kon. Waren losse kuipen, elk onderdeel beschikbaar voor reparatie, top service.
Reactie bij 95% van de klanten tegenwoordig "ja maar voor dat geld koop ik er 3 nieuwe, geef mij maar de goedkope".
Dat heb je inderdaad. Sommige dingen zijn nu eenmaal ook zeer vlug "end of life" of verouderd. Neem nu bijvoorbeeld alles waar electronica in zit. Een wagen van 2015 is totaal niet meer de wagen van 2021. Zelfde met TVs (tegenwoordig allemaal chromecast functionaliteit), vaatwas machines (projectie op de vloer van resterende tijd).
Nu ik moet wel zeggen, op gebied van PCs is het toch wel de goede evolutie aan het gaan. De hardware componenten kennen zulke snelheid dat ik nog steeds PCs van 10 jaar geleden zie die vlot kunnen werken. Maar inderdaad, de Celeron die in je Medion PC zit, zit niet in dat segment. De i5 en i7ers eerste/tweede generatie kunnen zeker met een SSD of een peulenschil aan RAM naar 2021 geschopt worden. Mijn tweede generatie i5 draait nog steeds ter vervanging van iemand zijn "entry level AMD".
Op het gebied van wasmachines merk ik dan weer een serieuze teruggang van alle intro modellen.
Onze eerste Bosch wasmachine heeft het uitgehouden tot juist buiten de garantie periode + 2 maand. Nu hebben we AEG en Zanussi, allemaal zogezegde "B segmenters", maar hebben we wel het verschil in prijs gestoken in een upgrade van een beter toestel. Beetje onnozel maar ik kan 10kg was drogen en maar 8kg tegelijk wassen.
A merk betalen voor een upgrade in een B merk blijkt hier goed te werken.
Stofzuigers da's dwijlen met de kraan open. Sinds de wetgeving dat deze niet zo sterk meer mogen zijn gaan die aan de lopende band kapot. Goedkoop, duur, maakt allemaal niet uit. Eén woord, BROL. Geef mij maar die dingen terug die ze niet meer mogen verkopen.
Recent (weeral) een B merk gevonden, ding hangt tegenwoordig aaneen met velcro en elk onderhoud gebeurd met de philips schroevendraaier, maar bon. Die moet tot de batterij kapot is voor mijn part.
Het goedkoopste kopen is bij mij wel meestal juist na de garantie periode kapot.
Nog zo'n kwalijke evolutie is de PCB. Bij oudere elektronica was het een turretboard of zelfs point-to-point, maar tegenwoordig is alles ingebakken op een PCB. Gemakkelijk(er) automatisch te produceren, en iets compacter, maar absoluut niet te repareren.
Nu de PCB is er om meer electronica in te kunnen duwen. Die zijn nog wel repareerbaar mits het solderen van directe verbindingen tussen de componenten die op het bord staat. Bijvoorbeeld bij een weggevreten trace door batterijzuur e.d. kan je op deze manier zeker nog dingen repareren. Maar het is wel niet zo makkelijk als vroeger.
Nu ik ben er niet echt een fan van om die dingen volledig uit te meten, maar bij een turret board had ik voor dagdagelijkse producten dit ook niet gedaan. Enkel moest het zijn dat je met collectors items bezig bent.
Nu moet ik wel zeggen dat er verschillende bedrijven toch wel wat effort insteken om bepaalde zaken makkelijk te repareren. Nintendo is er daar eentje van, eenmaal als je voorbij de speciale schroeven bent dan is deze zeer makkelijk en zonder schade servicebaar. Dat ding is 10x makkelijker dan een RAM lat bij te steken in mijn (unibody) laptop. Ik haat het als je iets probeert open te krijgen en je laat sporen na in de plastiek omdat ze die dingen toegelijmd hebben en zacht beschadigbaar plastiek gebruiken.
Nu ik sla er nog altijd in van sommige klein electronica te kunnen fixen dmv iFixIt en Youtube. Gaande van batterijladers (misschien niet het beste idee), tot kleine dingen aan de wagen en ik ben niet echt de meest handige harry. Maar ik probeer veel goed te maken met enthousiasme.
Overlaatst nog een leuk filmpje gezien over Philips lampen:
Legt ie ook uit waarom GU10 lampen zo rap kapot gaan.
Wat ik wel merk is overal dat goedkope plastiek. Zet de schroevendraaier of het patattenmesje (ik leer het echt niet om niet in mijn vingers te snijden) er één keertje tegen en je hebt "kapkes".