Worden producten steeds slechter van kwaliteit?

Kijk naar dit, en huil... Heel veel van die draaibanken worden nu nog steeds gebruikt (ik ken twee mensen die bewust van dit soort gereedschappen zoeken voor hun werkplaats, "omdat die gewoon onverwoestbaar zijn").

... Ik kan zelfs geen koplamp meer vervangen in mijnen auto — ge moet er verdomme gans de vleugel afhalen! Daar verdienen de merkgarage's goed aan. En dan hebben we het nog niet over vervangstukken die na een paar jaar niet meer te verkrijgen zijn.
...
Jup, ik ken iemand met een Opel. Auto is 8 jaar zo.

Lang mogen zoeken achter een nieuwe uitlaat, een deel heeft de garage zelf kunnen oplappen via handwerk.

Garage heeft al gehint dat die stilaan beter uitkijkt naar een nieuwe wagen, omdat onderdelen steeds moeilijker te vinden zijn.

Opel dan nog wel...

Er rijden opels van 30 jaar rond.
Waren ooit populaire modellen waar stocks zijn voor opgebouwd, en waar het de moeite voor was om voor te blijven produceren.

Maar de tussenmodellen, en het veranderen van groepen die onderdelen leveren, de psa groep of zo, overnames... zoiets altijd is het verhaal.

Triestig, veel geld voor gewone mensen. Koop maar even een nieuwe auto, al is de huidige nog best goed.

We hebben alles van miele en kan enkel zeggen dat dit veel kwalitatiever is dan alles dat we ooit al gehad hebben. Schoonhouders hebben diepvries en droogkast van Miele die na 30 jaar oud nog steeds draaien. Miele laat hun koelkasten diepvriezers door Liebher maken dus die zijn kwalitatief even goed. Ben er van overtuigd dat ze hun meer prijs waard zijn.

Ik vind dat toch allemaal relatief. Vroeger werden meubels gemaakt om een heel leven mee te gaan, vandaag gaan we daar anders mee om omdat onze materiële cultuur is veranderd. Dat wil niet zeggen dat alles nu rommel is, maar dat we sneller geneigd zijn van interieur te veranderen. Vroeger bleeft dat vaak 50 jaar hetzelfde, vandaag wordt een interieurwissel sneller doorgevoerd.

Wat elektronica betreft verandert de markt zo snel dat een toestel van 2 jaar gewoon niet meer zo jong is. Je zit tot vervelens toe met updates die ik vaak dan oversla omdat ik het beu ben mijn toestel opnieuw op te starten. Op den duur ben ik daar wel de dupe van als apps niet werken zoals ze horen. Dan heb je wel eens mensen die om het half jaar een nieuwe smartphone willen kopen om "mee te kunnen" of omdat ze tech-savvy zijn en verslaafd zijn aan de nieuwste trends. Auto's werden hier eerder al aangehaald: vroeger moest je wat van mechanica kennen om een auto te herstellen, vandaag zit je met een heel elektronicanetwerk waarbij iets wisselen niet meer zo eenvoudig is. Dat is ergens een verlies van charme voor een bepaald segment van autoliefhebbers (de petrolheads), maar anderzijds wordt dat mechanische geknutsel wel een niche.

Met als grote verschil met vroeger dat veel moderne toestellen ook niet gemaakt zijn om open te doen en/of te herstellen. Zeker als we naar Apple producten kijken. Die hebben o.a. deals met fabrikanten dat bepaalde standaard onderdelen/chips (met soms een kleine aanpassing aan zodat je ze niet kunt swappen met generieke of gewoon generieke met een eigen part number zodat je geen idee hebt wat het eigenlijk is) enkel aan Apple verkocht mogen worden en aan niemand anders. Veel geluk om iets te herstellen als je geen onderdelen en schema's hebt.
Soms gaat het mogelijk zijn als het gewoon iets is als waterschade, maar zeker niet altijd.

Zie ook de hele Right to Repair movement die dit aankaart. En dat is niet enkel bij Apple zo, zie bv de trend de afgelopen jaren dat nr 1 slijtageonderdeel van een gsm niet meer zelf te vervangen is: de batterij. Vroeger kon je die bij elke gsm zelf makkelijk vervangen. Nu moet je de gsm meestal al open breken en zit de batterij erin vast gesoldeerd...

Tja, zelfs al heb je de onderdelen/schema`s ga je veel dingen in een Iphone (of nog beter voorbeeld de Airpods Pro) nog niet kunnen vervangen hoor. Niet uit slechte wil bij Apple, maar omdat er meer een meer chips geintegreerd moeten worden op steeds kleinere oppervlakte (niet enkel omwille van de form factor, maar ook de performance en energiegebruik). En dit gaat alleen nog maar toenemen in de toekomst.

Jup, ik ken iemand met een Opel. Auto is 8 jaar zo.

Lang mogen zoeken achter een nieuwe uitlaat, een deel heeft de garage zelf kunnen oplappen via handwerk.

Garage heeft al gehint dat die stilaan beter uitkijkt naar een nieuwe wagen, omdat onderdelen steeds moeilijker te vinden zijn.

Opel dan nog wel...

Er rijden opels van 30 jaar rond.
Waren ooit populaire modellen waar stocks zijn voor opgebouwd, en waar het de moeite voor was om voor te blijven produceren.

Maar de tussenmodellen, en het veranderen van groepen die onderdelen leveren, de psa groep of zo, overnames... zoiets altijd is het verhaal.

Triestig, veel geld voor gewone mensen. Koop maar even een nieuwe auto, al is de huidige nog best goed.
Bullshit, iedere autofabrikant is verplicht om onderdelen 20 jaar lang te leveren. De prijs is iets anders maar ze zijn er wel. Plus nog eens het feit dat veel onderdelen in namaak te vinden zijn.

Bullshit, iedere autofabrikant is verplicht om onderdelen 20 jaar lang te leveren. De prijs is iets anders maar ze zijn er wel. Plus nog eens het feit dat veel onderdelen in namaak te vinden zijn.
In Duitsland is dat vast en zeker een verplichting maar ik weet niet of dit voor alle landen geldt.

En gezien de merken steeds minder verdienen aan de verkoop van hun wagen moeten ze het goedmaken op onderhoud (via een merkgarage) & stukken.
Zelf nog remblokjes vervangen of uw nieuwste Duitse merkwagen? Neen hoor, de computer zal vakkundig de pistons vastzetten totdat deze via softwarematig (in een merkgarage) gereset wordt.
Hetzelfde voor oliewissels, enz.

Een tiental jaar geleden automechanica gedaan via avondschool en het was toen al huilen met de pet op.
Het doel van fabrikanten is dan ook om er zo snel mogelijk, zo veel mogelijk zelfstandige garagehouders eruit te krijgen.
Veel onderhoud en reparaties zijn niet meer mogelijk zonder dat men over de juiste software en hardware beschikt - waarvoor men zijn best doet om deze merk-exclusief te houden en anders: dokken maar!

Nog zo een grap: Franse merken (ik kijk naar u Renault) die jaren geleden hun stukkenprijs letterlijk soms met 1000%-en percenten deed stijgen.
Want onderzoek toonde aan dat de consument de prijzen hoger inschatte dus speelde ze daar gretig op in.

Onderdeel kost 0,1 EUR
De consument denk dat het 20 EUR kost
Het Merk verhoogt zijn prijs dan leukweg naar 20 EUR

En dan persoonlijke ervaring over elektronica: oudere elektronica valt nog vaak te repareren.
Moderne elektronica is vaak ook nog te repareren maar economisch houdt het vaak geen steek omdat de reserve onderdelen vaak met opzet een veelvoud kosten van hun werkelijke waarde.

Laatst bewerkt:
In Duitsland is dat vast en zeker een verplichting maar ik weet niet of dit voor alle landen geldt.

En gezien de merken steeds minder verdienen aan de verkoop van hun wagen moeten ze het goedmaken op onderhoud (via een merkgarage) & stukken.
Zelf nog remblokjes vervangen of uw nieuwste Duitse merkwagen? Neen hoor, de computer zal vakkundig de pistons vastzetten totdat deze via softwarematig (in een merkgarage) gereset wordt.
Hetzelfde voor oliewissels, enz.

Een tiental jaar geleden automechanica gedaan via avondschool en het was toen al huilen met de pet op.
Het doel van fabrikanten is dan ook om er zo snel mogelijk, zo veel mogelijk zelfstandige garagehouders eruit te krijgen.
Veel onderhoud en reparaties zijn niet meer mogelijk zonder dat men over de juiste software en hardware beschikt - waarvoor men zijn best doet om deze merk-exclusief te houden en anders: dokken maar!

Nog zo een grap: Franse merken (ik kijk naar u Renault) die jaren geleden hun stukkenprijs letterlijk soms met 1000%-en percenten deed stijgen.
Want onderzoek toonde aan dat de consument de prijzen hoger inschatte dus speelde ze daar gretig op in.

Onderdeel kost 0,1 EUR
De consument denk dat het 20 EUR kost
Het Merk verhoogt zijn prijs dan leukweg naar 20 EUR

En dan persoonlijke ervaring over elektronica: oudere elektronica valt nog vaak te repareren.
Moderne elektronica is vaak ook nog te repareren maar economisch houdt het vaak geen steek omdat de reserve onderdelen vaak met opzet een veelvoud kosten van hun werkelijke waarde.
Ikzelf doe ganse dagen diagnose aan wagens, vrachtwagens en tractoren en ben merkonafhankelijk. Dat het moeilijker is dan vroeger is waar maar het is wel nog altijd mogelijk. Zelfs fabrikanten worden gedwongen om dat toe te laten en sinds dat het pass thru protocol verplicht is is het zelfs terug wat makkelijker geworden.

Ikzelf doe ganse dagen diagnose aan wagens, vrachtwagens en tractoren en ben merkonafhankelijk. Dat het moeilijker is dan vroeger is waar maar het is wel nog altijd mogelijk. Zelfs fabrikanten worden gedwongen om dat toe te laten en sinds dat het pass thru protocol verplicht is is het zelfs terug wat makkelijker geworden.
Dat is goed om te horen. Enkele jaren geleden (voornamelijk in de VS) had men nog voornemens om het zelfs mensen wettelijk verboden te maken om nog zelf aan hun auto onderhoud te doen. Gekker kan het niet worden!

Dat is goed om te horen. Enkele jaren geleden (voornamelijk in de VS) had men nog voornemens om het zelfs mensen wettelijk verboden te maken om nog zelf aan hun auto onderhoud te doen. Gekker kan het niet worden!
Waatschijnlijk was dat dan eerder uit veiligheids oogpunt dan om de fabrikanten te beschermen.

We hebben alles van miele en kan enkel zeggen dat dit veel kwalitatiever is dan alles dat we ooit al gehad hebben. Schoonhouders hebben diepvries en droogkast van Miele die na 30 jaar oud nog steeds draaien. Miele laat hun koelkasten diepvriezers door Liebher maken dus die zijn kwalitatief even goed. Ben er van overtuigd dat ze hun meer prijs waard zijn.
Buh, ook Miele is niet meer wat het geweest is. Mijn Miele inductieplaat begon net buiten garantieperiode random foutmeldingen te geven, nu zit er precies ook damp onder het glas. Vaatwasser na 6 jaar stuk...

Van bepaalde zaken gaat de kwaliteit gewoon achteruit. "Vroeger" vond je nog makkelijk meubels uit massief hout bij de Ikea, tegenwoordig is het nagenoeg allemaal van die samengeperste brol. Een koplamp vervangen aan je auto was motorkap open en twee minuten werk, op mijn auto van 2010 is dat al een karwei waarvoor je je in vreemde bochten moet wringen via de wielkast en bij moderne auto's moet je eerst de halve auto slopen. Uiteraard is dat dan ook allemaal met plastic clips gemaakt die verduren met de jaren en dus afbreken.

Daar staat natuurlijk tegenover dat we een waanzinnige technologische evolutie hebben meegemaakt. Als je ziet wat een hedendaagse smartphone allemaal kan... Het voordeel is ook dat het internet een gigantische bron van informatie is om zelf zaken te herstellen. Dankzij Youtube tutorials en wat cheape tooltjes van Aliexpress heb ik zo toch al het levenseinde van verschillende laptops en smartphones weten uit te stellen :)

bovendien willen we ook steeds meer luxe: we willen een wasmachine die 27 programma`s aankan, die zelf bepaalt hoeveel wasmiddel er in moet, die zelf weegt hoeveel was er in zit en welk programma dan best is, die schat hoeveel tijd hij nodig gaat hebben en ons in een app laat weten wanneer de was gedaan is. Tja, de basiselementen gingen vroeger via mechanische triggers, maar logischerwijs dat onze behoefte ook de noodzaak heeft gecreeerd aan meer electronica in de machine.
Een paar jaar terug een wasmachine gaan kopen. Gans die uitleg van allerlei functies bij verschillende machines. Om hoorndol van te worden. Heb de simpelste genomen en nu was ik nog steeds op maar twee manieren en wacht geduldig tot het alarm afgaat.

Wat de kwaliteit betreft, ben ik heel los in en kan er ver ingaan, tot het punt dat anderen me steeds aanmanen om nieuwere versies te kopen.
- Matras dat in het midden wat beetje doorgezakt is. Dan lig ik gemakkelijk aan de zijkant om dat te laten zakken :D.
- Twee van de vier stoelen die bijna op breken staan. Dan gebruik ik de andere twee. Lijkt me logisch.
- Op de TV zag ik plots op het scherm enkele ronde plekken verschijnen. Bleken de lampjes intern te zijn, die niet meer zo goed waren vastgelijmd. Zolang hij nog werkte, boeide me dat niet. Heb nog een jaar TV gekeken met ronde bollen op het scherm.
- Heb twaalf jaar rondgelopen met een Nokia 6070. Begaf het drie jaar terug pas. Nu loop ik rond met een smartphone en ben er superzuinig mee.

Zolang spullen nog goed werken en je hebt de juiste ingesteldheid om niet direct te panikeren en te vervangen (en geen klagende partner hebt), dan boeien zo'n zaken toch niet?
Ik merkte het vaak bij mijn vader' partner, die voor het minste gebrek vroeg om het te vervangen. Kwam dikwijls lichte ruzie van :D, waar we nadien eens goed mee lachten en ik een tas met kleine barsten bovenhaalde van midden jaren negentig om drank in te schenken voor haar neus.

Stom voorbeeld ook van onwetendheid, maar afgelopen weekend de vriendin die klaagde dat de gekregen (gebruikt maar weliswaar bijna nieuwe) Dolce Gusto machine niet goed was. Dus we moeten toch eens kijken voor een nieuwe. 1 ontkalkingsbeurt later is zij weer gelukkig met haar warme koffie en ik weer gelukkig met het bespaarde geld.
Dus soms kijken mensen ook niet verder spijtig genoeg, terwijl er juist nu zoveel informatie te vinden is op internet en dergelijke.

Zelf ook nog steeds spijt dat mijn Macbook pro uit 2011 niet meer te repareren valt. Of ik moet een nieuw moederbord vinden dat iemand op overschot heeft. Maar destijds toch makkelijk de RAM kunnen upgraden en een SSD in gestoken. Volgende had normaal de batterij geweest en dan was deze zeker nog 5 jaar meegegaan. Als ik nu de macbooks bekijk zijn deze toch niet meer zo makkelijk te upgraden.

Een paar jaar terug een wasmachine gaan kopen. Gans die uitleg van allerlei functies bij verschillende machines. Om hoorndol van te worden. Heb de simpelste genomen en nu was ik nog steeds op maar twee manieren en wacht geduldig tot het alarm afgaat.

Wat de kwaliteit betreft, ben ik heel los in en kan er ver ingaan, tot het punt dat anderen me steeds aanmanen om nieuwere versies te kopen.
- Matras dat in het midden wat beetje doorgezakt is. Dan lig ik gemakkelijk aan de zijkant om dat te laten zakken :D.
- Twee van de vier stoelen die bijna op breken staan. Dan gebruik ik de andere twee. Lijkt me logisch.
- Op de TV zag ik plots op het scherm enkele ronde plekken verschijnen. Bleken de lampjes intern te zijn, die niet meer zo goed waren vastgelijmd. Zolang hij nog werkte, boeide me dat niet. Heb nog een jaar TV gekeken met ronde bollen op het scherm.
- Heb twaalf jaar rondgelopen met een Nokia 6070. Begaf het drie jaar terug pas. Nu loop ik rond met een smartphone en ben er superzuinig mee.

Zolang spullen nog goed werken en je hebt de juiste ingesteldheid om niet direct te panikeren en te vervangen (en geen klagende partner hebt), dan boeien zo'n zaken toch niet?
Ik merkte het vaak bij mijn vader' partner, die voor het minste gebrek vroeg om het te vervangen. Kwam dikwijls lichte ruzie van :D, waar we nadien eens goed mee lachten en ik een tas met kleine barsten bovenhaalde van midden jaren negentig om drank in te schenken voor haar neus.
maar dan weet je toch van jezelf dat je de uitzondering op de regel bent?

Ik zal het haar zeggen. :rolleyes:

Trouwens, ons ma had +- hetzelfde probleem. Tussenstuk ook van de uitlaat.
Die had nog een chevrolet (= het vroegere daewoo), helemaal een probleem om onderdelen nog van te vinden.
De garage destijds kon er niet aan geraken.

Pa heeft dan rondgebeld naar andere garages die chevroletonderhoud bij doen, en een garage in Tessenderlo had nog 1 exemplaar liggen.

(Nu uiteindelijk, niet laten repareren, want in de toekomst zouden alleen maar meer problemen optreden.
En pa heeft gewoon meteen een nieuwe auto gekocht voor ons ma bij de garage waar ze dat stuk liggen hadden. :V )

Als je thuis bent in die wereld zal je wel iets kunnen vinden. Maar garages zullen ook maar naar hun standaardleveranciers kijken, en het erbij houden vanwege voorwaarden.

Ik zal het haar zeggen. :rolleyes:

Trouwens, ons ma had +- hetzelfde probleem. Tussenstuk ook van de uitlaat.
Die had nog een chevrolet (= het vroegere daewoo), helemaal een probleem om onderdelen nog van te vinden.
De garage destijds kon er niet aan geraken.

Pa heeft dan rondgebeld naar andere garages die chevroletonderhoud bij doen, en een garage in Tessenderlo had nog 1 exemplaar liggen.

(Nu uiteindelijk, niet laten repareren, want in de toekomst zouden alleen maar meer problemen optreden.
En pa heeft gewoon meteen een nieuwe auto gekocht voor ons ma bij de garage waar ze dat stuk liggen hadden. :V )

Als je thuis bent in die wereld zal je wel iets kunnen vinden. Maar garages zullen ook maar naar hun standaardleveranciers kijken, en het erbij houden vanwege voorwaarden.
Chevrolet = Opel.
En nestorius heeft gewoon gelijk, onderdelen voor een auto zijn minstens 20 jaar later nog makkelijk te vinden. Dat uw garagist u wijsmaakt dat je op een 8 jarige auto geen stukken meer vindt is op zijn minst onzin. Je gelooft dat toch zelf niet? 8 jaar oud en geen onderdelen meer te vinden? En dan nog voor een uitlaat, waar er enorm veel piraatstukken van beschikbaar zijn...

Chevrolet = Opel.
En nestorius heeft gewoon gelijk, onderdelen voor een auto zijn minstens 20 jaar later nog makkelijk te vinden. Dat uw garagist u wijsmaakt dat je op een 8 jarige auto geen stukken meer vindt is op zijn minst onzin. Je gelooft dat toch zelf niet? 8 jaar oud en geen onderdelen meer te vinden? En dan nog voor een uitlaat, waar er enorm veel piraatstukken van beschikbaar zijn...
Een serieus commercieel ingestelde garagist waarschijnlijk. Zo van het type waardoor anderen ook scheef bekeken worden.

De vraag is ook waarom je nog toestellen zou willen die 10 jaar of langer meegaan. Als je ziet hoe snel de technologie vooruitgaat dan loop je gewoon hopeloos achter. Zeker als je daar dan ook nog eens de volle pot voor moet betalen.

De vraag is ook waarom je nog toestellen zou willen die 10 jaar of langer meegaan. Als je ziet hoe snel de technologie vooruitgaat dan loop je gewoon hopeloos achter.
Omdat niet iedereen de nieuwste snufjes wil of nodig heeft.

Terug
Bovenaan