Worden producten steeds slechter van kwaliteit?

Hier zo goed als alles Miele en kan toch niet klagen:

- Droogkast minstens 35 jaar oud (was eerste model waarvan de trommel in 2 richtingen draaide); iets van 10 jaar geleden een riempje moeten laten vervangen
- Wasmachine minstens 25 jaar oud; kan me niet herinneren wanneer ik daar nog problemen mee gehad heb
- Vaatwasser: 13 jaar oud, één keer een sensor kapot gehad; na herstelling geen problemen meer
- Koelkast: 8 jaar oud, geen problemen
- Diepvries: 5 jaar oud, geen problemen.

De Miele-stofzuiger van mijn zus daarentegen gaf na 2 jaar de pijp al aan Maarten, terwijl de mijne van Philips het na 15 jaar nog altijd prima doet.

Om maar te zeggen: sommige fabrikanten hebben hun specialiteit. Miele staat bekend om zijn (vaat)wasmachines en droogkasten, Siemens daarentegen heeft een erg goede naam als het gaat om fornuizen. Liebherr is dan weer heel goed als het gaat om koelkasten en diepvriezers (was meteen gerust toen ik van de Miele-installateur hoorde dat ik eigenlijk een Liebherr kocht).

Service kan ook helpen. Ik heb Miele gekocht, niet enkel omdat we het hier altijd gehad hebben en het voor ons zijn reputatie bewezen heeft, maar ook omdat Miele hier in de regio een heel goede reparateur heeft die altijd gaat proberen om dingen draaiende te houden.
Als je bvb een Beko koopt bij de Mediamarkt lijkt me dat wat minder voor de hand liggend...
Wat ik dus hier bij vrienden en dergelijke hoor als het over zulke dingen gaat (wij hebben Miele (af)wasmachine en droogkast):

Ja maar voor de prijs van een Miele kunnen wij op dezelfde verwachte levensduur twee toestellen kopen mét betere functies.

Einde discussie en +1 voor de consumptiemaatschappij.

Wat ik dus hier bij vrienden en dergelijke hoor als het over zulke dingen gaat (wij hebben Miele (af)wasmachine en droogkast):

Ja maar voor de prijs van een Miele kunnen wij op dezelfde verwachte levensduur twee toestellen kopen mét betere functies.

Ik denk eigenlijk ook zo. En die nieuwe die je halverwege moet kopen, zal nog eens een nieuwer en zuiniger model zijn, dus op het eind vd rit komt je vaak zelfs goedkoper uit.

Ik denk eigenlijk ook zo. En die nieuwe die je halverwege moet kopen, zal nog eens een nieuwer en zuiniger model zijn, dus op het eind vd rit komt je vaak zelfs goedkoper uit.

Maar is dat ook zo? Geen idee hoe goed je Duits is, maar in deze docu worden daar serieuze vraagtekens bij geplaatst

In het kort komt het er op neer dat de grote winsten wat betreft verbruik in het verleden al gemaakt zijn, en dat er tegenwoordig qua zuinigheid nog maar weinig verschil zit tussen machines van nu en pakweg 10 jaar geleden. De reclamebusiness blaast dit echter zodanig op dat mensen denken dat ze écht zuiniger zijn terwijl dat in feite niet zo is. Daarbij moet je ook niet vergeten dat het opruimen van een oude machine en het produceren van een nieuwe ook energie en grondstoffen kost.
Beste manier om te besparen op was en vaatwas is m.i. genoeg sokken/ondergoed/handdoeken e.d. te kopen zodat je steeds een volle machine wast, en kleine hoeveelheden vaat met de hand te doen...

Maar is dat ook zo? Geen idee hoe goed je Duits is, maar in deze docu worden daar serieuze vraagtekens bij geplaatst

In het kort komt het er op neer dat de grote winsten wat betreft verbruik in het verleden al gemaakt zijn, en dat er tegenwoordig qua zuinigheid nog maar weinig verschil zit tussen machines van nu en pakweg 10 jaar geleden. De reclamebusiness blaast dit echter zodanig op dat mensen denken dat ze écht zuiniger zijn terwijl dat in feite niet zo is. Daarbij moet je ook niet vergeten dat het opruimen van een oude machine en het produceren van een nieuwe ook energie en grondstoffen kost.
Beste manier om te besparen op was en vaatwas is m.i. genoeg sokken/ondergoed/handdoeken e.d. te kopen zodat je steeds een volle machine wast, en kleine hoeveelheden vaat met de hand te doen...
Mijn Duits trekt op niet veel, maar kga toch eens proberen. :p

Was de vaat doen met de hand niet net meer verspillend?

Er van uitgaande dat je wacht tot de machine vol zit om hem te gebruiken natuurlijk. Als je elke dag per se 2 borden en wat bestek wil afwassen, is die machine ook nutteloos.

Veel producten zijn ook zo goedkoop geworden dat je misschien wat minder kwaliteit hebt, maar per euro veel meer kwaliteit hebt.

Een tv of computer vroeger was een maandloon. Nu heb je een TV voor 200 euro. Dat is 1 of 2 dagen werken. Kunt moeilijk verwachten dat dat even lang meegaat als toen er een maandloon voor neergeteld werd.

Idem met sportgerief of kampeer gerief uit de decathlon. Ik koop al mijn wandel en kampeer gerief daar. Dat gaat misschien 5y mee en dan is dat afgeleefd, maar het kost soms maar 1/10 van north face of zo (wandelstokken, regenjassen, tenten...). Die zogezegd inferieure kwaliteit (geen idee of North face en zo echt langer meegaT) is toch moeilijk als niet prijs/kwaliteit te zien.

De dingen die ongeveer even veel kosten als vroeger, vb autos, daar zie je toch dat je meer waar voor je geld krijgt. Technologie staat niet stil. Ik heb in mijn leven al 200-300k km gereden schat ik zo. 1x een Platte band gehad, keer een kapotte vitesse bak en een ruitje dat niet meer op en neer ging. En heb al met 5 of 6 merken gereden. Ik denk toch dat er vroeger meer pannes en zo Waren.

Een beeldbuis tv was nochtans niet zo overdreven duur hoor en die gingen vaak eindeloos mee. Ik heb mijn ouders bijvoorbeeld altijd dezelfde beeldbuis tv weten hebben (een Philips), van in de jaren 80, tot die ergens eind jaren 2000 overgeschakeld zijn naar een instapmodel flatscreen. Ondertussen zitten ze al aan hun tweede flatscreenmodel en zijn ze aan het twijfelen om een nieuwe te kopen omdat mijn ma per se iets wil zien op Netflix en ze denkt dit enkel kan met een smart tv.

Dat er vroeger meer pannes waren ligt volgens mij toch ook aan het feit dat de bestuurder sneller gewaarschuwd wordt als er iets hapert. Mijn grootvader die reed indertijd enkel rond in eerste versnelling, constant in hoge toeren...

Voor mij tellen twee dingen.Als ik iets koop kijk ik of het gemaakt is in Duitsland of Japan.Ten tweede moet het al een tijdje op de markt zijn waardoor de kinderziektes weg zijn.

Voor mij tellen twee dingen.Als ik iets koop kijk ik of het gemaakt is in Duitsland of Japan.Ten tweede moet het al een tijdje op de markt zijn waardoor de kinderziektes weg zijn.
Alleen zijn die Duitse condooms zo hard, gemaakt van eersteklas Duits staal.

Je hebt dan wel zeker geen last van kinderziektes.

Terechte opmerking waar ik mij ook kan aan ergeren. Ik schep ook gewoon veel meer plezier in het betalen van kwaliteit die vaak ook lokaal (dichter bij huis) gemaakt is en waarvan je weet dat er over nagedacht is. Ik heb een hekel aan Chinese brol die met spuug en plakband aan elkaar hangen. En ik heb nog meer een hekel wanneer die Chinese brol bovendien ook duidelijk zijn kwalitatievere concurrentie probeert te faken. Bah.
Ik heb ook een hekel aan brolwinkels zoals De Zeeman, het Kruidvat en de Primark met hun TL-verlichting waar je kop instant pijn van doet. Ik weiger daar zelfs binnen te gaan. Ik kan het gewoon niet aanzien. De tristesse die die winkels uitstralen...
Vrienden van mij hebben me omwille van die reden al vaak snobistisch genoemd (hoewel ik er helemaal niet uitzie als een snob) maar daar draait het niet om. Het draait voor mij vooral om een soort duurzaamheid.

Kleren en schoenen vind ik een mooi voorbeeld. Ik kreeg vroeger regelmatig de opmerking van vrienden/kennissen: "Draag jij die jas nu nog altijd?" of "draag jij die schoenen nu nog altijd?". En dan wijs ik hen altijd fijntjes op het feit dat ze me eerst snobistisch noemen en vervolgens een halve landloper omdat ik mijn spullen te lang draag, wat vrij contradictorisch is natuurlijk. De enige juiste conclusie is dat ik gewoon liever duurdere kwaliteitsproducten koop die ik dan ook langer kan dragen, dan continu brol te kopen en weg te gooien.

Ik heb ook een hekel aan brolwinkels zoals De Zeeman, het Kruidvat en de Primark met hun TL-verlichting waar je kop instant pijn van doet. Ik weiger daar zelfs binnen te gaan. Ik kan het gewoon niet aanzien. De tristesse die die winkels uitstralen...
Vrienden van mij hebben me omwille van die reden al vaak snobistisch genoemd (hoewel ik er helemaal niet uitzie als een snob) maar daar draait het niet om. Het draait voor mij vooral om een soort duurzaamheid.
Ik zou dat niet als snobisme bestempelen, eerder als onderhevig aan bepaalde marketing technieken :p

Duurder is niet (altijd) synoniem met kwalitatiever.
De inkleding van de winkel vertaalt zich niet rechtstreeks naar de kwaliteit van de producten, enkel naar de prijs. Zie bijvoorbeeld naar Colruyt, die geven dat eerlijk toe: sobere winkels om zo kosten te drukken.

Zo heb je de Boots theory en de reden waarom dit moet stoppen

Kleren en schoenen vind ik een mooi voorbeeld. Ik kreeg vroeger regelmatig de opmerking van vrienden/kennissen: "Draag jij die jas nu nog altijd?" of "draag jij die schoenen nu nog altijd?". En dan wijs ik hen altijd fijntjes op het feit dat ze me eerst snobistisch noemen en vervolgens een halve landloper omdat ik mijn spullen te lang draag, wat vrij contradictorisch is natuurlijk. De enige juiste conclusie is dat ik gewoon liever duurdere kwaliteitsproducten koop die ik dan ook langer kan dragen, dan continu brol te kopen en weg te gooien.
Onlangs ons moeder nog: Heb je nog kousen over? Want deeez hebben ook alweer gaten.
(Ik ben al bijna 20 jaar gehuwd maar bon ..)
Ik: Ja moeder, ik heb nog een doos VOL met kousen. 500 stuks. (Letterlijk te nemen)
Ons moeder: Hoe geraak je aan zoveel kousen?

Dat die da nog durft vragen. :wallbash:

Laatst bewerkt:
Zo heb je de Boots theory en de reden waarom dit moet stoppen
Waar dat in het Discworld universum mogelijks stand houdt, is dat in de realiteit niet altijd het geval.

In het fictieve voorbeeld is kwaliteit proportioneel aan de prijs (daarom niet recht evenredig, maar wel proportioneel). Waar dat in de realiteit geen zekerheid is. In de realiteit betaal je ook voor marketing en de naam.

Perfect voorbeeld hiervan is bv. Beats By Dre:

En er is natuurlijk ook altijd een kantelpunt. Als je echt de goedkoopste rommel pakt, kom je waarschijnlijk op termijn duurder uit. Als je uit een iets duurder segment pakt, heb je meestal veel toegevoegde waarde voor een beperkte meerprijs. De verhouding toegevoegde waarde/prijs zal altijd maar dalen. En dan nog is het niet altijd het geval.

Laten we er @makila zijn voorbeeld van hierboven bijnemen; sokken.
Bij de Zeeman heb je 5 paar sokken voor €3.99, €0.798 per paar dus.
Ga je naar C&A, komt het op 7 paar sokken voor €9.99, €1.427 per paar dus.
Ga je voor Ralph Lauren, komt het op 2 paar sokken voor €24.95, €12.475 per paar dus.

Het lijkt mij al onwaarschijnlijk dat de sokken van C&A dubbel zo lang meegaan of langer dan die van de Zeeman; maar het kan. Maar je gaat mij niet zeggen dat je gelooft dat de Ralph Lauren sokken 15.6 keer zo lang meegaan dan de sokken van de Zeeman :p

ik vind sites zoals ifixit e.d. altijd fantastisch.
Zo heb ik al een paar zaken kunnen repareren. De vroegere iphones, een smart TV van samsung (das echt pokke simpel om te repareren), nieuwe motor in de dyson stofzuiger gestoken, wilo basic regenwaterpomp nieuwe controller op gestoken.
Vaak zijn die componenten wel cheap beschikbaar op ebay/aliexpress.
Een soldeerbout en basiskennis elektriciteit helpt je ook al een stukje verder.

ik vind sites zoals ifixit e.d. altijd fantastisch.
Zo heb ik al een paar zaken kunnen repareren. De vroegere iphones, een smart TV van samsung (das echt pokke simpel om te repareren), nieuwe motor in de dyson stofzuiger gestoken, wilo basic regenwaterpomp nieuwe controller op gestoken.
Vaak zijn die componenten wel cheap beschikbaar op ebay/aliexpress.
Een soldeerbout en basiskennis elektriciteit helpt je ook al een stukje verder.
die cheap is binnenkort wel gedaan natuurlijk.

Nog geen 2 euro voor een kip, geïmporteerd vanuit Oostblok. Mij gaan ze daar alvast nooit zien
Allé tis een kip van Oekraïne. Als ge chance hebt van een veld naast Tsjernobyl en dan hebt ge ene met drie billekes :p

Ik zou dat niet als snobisme bestempelen, eerder als onderhevig aan bepaalde marketing technieken :p

Nu je het zegt, dat zeiden mijn vrienden toen ook in die discussie. :p

Duurder is niet (altijd) synoniem met kwalitatiever.
De inkleding van de winkel vertaalt zich niet rechtstreeks naar de kwaliteit van de producten, enkel naar de prijs. Zie bijvoorbeeld naar Colruyt, die geven dat eerlijk toe: sobere winkels om zo kosten te drukken.

Akkoord dat dat niet altijd zo is, maar toch wel vaak. Je ziet vaak al aan de details en de afwerking of een kledingstuk al kwalitatief is gemaakt of niet. En bovendien kun je bepaalde merken vertrouwen (of wantrouwen) op basis van eerdere ervaringen.

Zoals je van sommige merken ook direct weet dat ze meestal beter passen op uw lijf dan andere merken, zo weet je ook welke kwalitatief zijn in de zin van "lang mee gaan" of ook makkelijker strijken bijvoorbeeld.

Mijn ouders bouwden in 1987 en toen al wisten ze ‘das goed voor ongeveer 30 jaar’ en het was idd zo,l.

Terug
Bovenaan