Zin en onzin van Pensioensparen

Einde van het jaar dus zoals steeds overweeg ik weer om te stoppen en die €990 gewoon extra in een ETF te steken.

Waarom doen jullie het wel/niet? Als je de rendementen ETF <> pensioenplan vergelijkt, lijkt de keuze om te stoppen me een no brainer?
Ik zou nog kunnen optimisten door het inderdaad in cafetaria’plan te steken.

Einde van het jaar dus zoals steeds overweeg ik weer om te stoppen en die €990 gewoon extra in een ETF te steken.

Waarom doen jullie het wel/niet? Als je de rendementen ETF <> pensioenplan vergelijkt, lijkt de keuze om te stoppen me een no brainer?
Ik doe het niet (meer) omdat de transactiekosten het fiscaal voordeel opeten en de ROI's van die pensioenfondsen pover zijn.
Ik zou er wel terug mee beginnen als ik 55 ben, of terug dichter tegen de pensioenleeftijd zit, dan heb je die 30% saving nog altijd en moet je er geen 20+ jaar aan transactiekosten op besparen.

Tot dan: gewoon in een ETF investeren.

Wij doen het wel, weliswaar in een pensioenspaarverzekering met een risicoloos nettorendement van 3.4% (excl. winstdeelnames) als de overheid de spelregels niet verandert. Vormt een deel van onze lage risico allocatie. Daarnaast gaat er een veelvoud naar S&P500 (hoog risico, hogere verwachte opbrengst) en obligaties/HYSAs/langetermijnsparen (laag risico, lage opbrengst, minder dan het pensioensparen opbrengt maar wel liquide, de obligaties en HYSAs toch).

FYI, dit jaar is het maximumbedrag voor 30% aftrek 1020 euro.

Omdat dit automatisch van mijn rekening gaat en ik het bijgevolg niet kan vergeten.

Als ik daarenboven ook nog het voordeel van het cafetariaplan reken komt pensioen sparen wel heel voordelig uit.

De rest van de spaarcenten kan dan in een ETF. Is er direct wat spreiding.

Maar aangezien 5000€ bruto per maand tegenwoordig bij de cornflakes zit is dat geen probleem inderdaad.
Welke cornflakes zijn dat juist? 😛

ik denk toch dat hier op het forum een specieke high profiles doelgroep zit hoor. Of het zijn enkel de grootverdieners die hier open over zijn.

In mijn privé ken ik weiniger dertigers die zwaar over de 5k gaan. Of ze moeten al in de chemie werken of bij een bank met daarbij een gegeerd profiel. De standaard bankbediende die u pensioensparen verkoopt komt daar ook niet aan.

Was een mopje naar het brutoloon topic waar sommigen ver van het paadje zijn en elke statistiek hun telkens ongelijk geeft.
Hoe kan de statistiek iemand ongelijk geven indien er van de gestelde claim geen gegevens zijn ?

Allez ik herinner mij toch niet dat ik die gegevens al gezien heb. Algemene statistieken over alle werkenden ja met mediaan rond de 4200 euro bruto dacht ik zonder rekening te houden met de extralegale voordelen.

12 jaar werkervaring in een functie die een masterdiploma noodzaakt en waarvan extralegale voordelen opgebruteerd worden? Daar heb ik geen statistieken van gezien

Ondertussen al eventjes het geloof in pensioensparen verloren. Aanstaande donderdag afspraak gemaakt om mijn geld van de afgelopen jaren af te halen.

Valt wel op hoe moeilijk het ze je willen maken: in de app van ING moest ik eerst chatten bij de bot IDA, daarna doorgelinkt worden en paar keer doorklikken om dan eerst een telefonische afspraak te moeten inplannen wanneer er iemand van ING Brussel mij mag opbellen om dan in de eerste 5 minuten van het gesprek "security vragen" te moeten beantwoorden om dan de vraag te krijgen "waarmee kan ik u helpen?" "Zit u in financiele problemen en heeft u geld nodig?" "mag ik vragen waarom u het geld wenst op te vragen" :laugh: en ze zelf verbaasd reageert als ik vertelde dat ik gewoon graag een afspraak in een fysiek kantoor wou maken... Los van de paar opmerkingen "weet dat dat totaal niet interessant is en dit zwaar wordt beboet"

Jaja, geef mij gewoon maar mijn geld...

Ter info: mijn laatste storting dateert van 01/01/2021 en toen had ik exact 7507,92€ staan. Op vandaag bedraagt dit 7585,64€. Rendement: 1.03% en meer beheerskosten betaald dan rendement...

Ik moet dat dringend ook eens bekijken. Doen allebei aan pensioensparen. Er gaat daar elke maand geld naartoe.

Beter alles afhalen en in ETF steken.

Ik moet dat dringend ook eens bekijken. Doen allebei aan pensioensparen. Er gaat daar elke maand geld naartoe.

Beter alles afhalen en in ETF steken.

Heb even door de zure appel moeten bijten want afspraak maken in een bank: ik kots ervan.
Ik ga het geld afhalen en verspreiden over twee dividend ETF's.

Net even opgezocht voor mij: (Belfius Pension Fund Balanced Plus)

Waarde bij aankoop: 6919
Waarde nu: 7906
Meerwaarde sinds aankoop: 14,26%

Dat is al bij al nog oké? Van de overheid heb ik nog 2k via de belastingen terug gekregen. Een ETF zal wel meer opbrengen maar ik heb niet het gevoel dat het zo slecht is. Uiteindelijk is het maar een klein bedrag per maand.

Ze lopen elk jaar wel weg met 1,42% en dat begint op te tellen.

Ondertussen al eventjes het geloof in pensioensparen verloren. Aanstaande donderdag afspraak gemaakt om mijn geld van de afgelopen jaren af te halen.

Valt wel op hoe moeilijk het ze je willen maken: in de app van ING moest ik eerst chatten bij de bot IDA, daarna doorgelinkt worden en paar keer doorklikken om dan eerst een telefonische afspraak te moeten inplannen wanneer er iemand van ING Brussel mij mag opbellen om dan in de eerste 5 minuten van het gesprek "security vragen" te moeten beantwoorden om dan de vraag te krijgen "waarmee kan ik u helpen?" "Zit u in financiele problemen en heeft u geld nodig?" "mag ik vragen waarom u het geld wenst op te vragen" :laugh: en ze zelf verbaasd reageert als ik vertelde dat ik gewoon graag een afspraak in een fysiek kantoor wou maken... Los van de paar opmerkingen "weet dat dat totaal niet interessant is en dit zwaar wordt beboet"

Jaja, geef mij gewoon maar mijn geld...

Ter info: mijn laatste storting dateert van 01/01/2021 en toen had ik exact 7507,92€ staan. Op vandaag bedraagt dit 7585,64€. Rendement: 1.03% en meer beheerskosten betaald dan rendement...
Dit weekend 10 minuten voor sluiting kbc live gebeld en dit ook gedaan.

Er werd niet lastig gedaan, maarja niet dat ze veel tijd hadden om het te doen ook 😅

Net even opgezocht voor mij: (Belfius Pension Fund Balanced Plus)

Waarde bij aankoop: 6919
Waarde nu: 7906
Meerwaarde sinds aankoop: 14,26%

Dat is al bij al nog oké? Van de overheid heb ik nog 2k via de belastingen terug gekregen. Een ETF zal wel meer opbrengen maar ik heb niet het gevoel dat het zo slecht is. Uiteindelijk is het maar een klein bedrag per maand.

Ze lopen elk jaar wel weg met 1,42% en dat begint op te tellen.

Een rendement dat nog altijd een beetje hoger ligt dan de spaarrekeningen van tegenwoordig maar duidelijk lager ligt dan een brede ETF. Komt erop neer dat de bank +1,4% neemt en jij pakweg gemiddeld 3,9% rendement gekregen hebt (simpel gerekend dat je geld er gemiddeld 3,5 jaar heeft op gestaan) plus belastingkrediet dat vooral impact heeft als je dichter tegen je pensioen zit - als je nog 30 jaar te werken hebt, is die 30% belastingkrediet minder dan 1% per jaar; heb je nog 10 jaar te werken, telt dat relatief wat zwaarder mee.

Rendement op 5 en 10 jaar volgens De Tijd van Belfius Pension Fund Balanced Plus C:

5 jaar (geannualiseerd)+2,66%
10 jaar (geannualiseerd)+3,68%

Een paar pensioenspaarfondsen hebben het iets beter gedaan op 10 jaar, maar er zijn er ook waar het gemiddeld rendement nog een stuk lager ligt. Zelfs een paar waar de bank met meer dan de helft van het rendement gaat lopen...

Ook niet vergeten dat je belast wordt op een fictief rendement van 4.75% voor de pensioenspaarfondsen en op het gewaarborgd rendement voor de pensioenspaarversekeringen.

Terug
Bovenaan