Zou jij in een assissenjury willen zitten?

Zou jij in een assissenjury willen zitten?

• Ja, reeds gedaan

Stemmen: 0 0,0%
  • Nee, wel reeds gedaan

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    70

Carrion

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: afgesplitst uit je ergernissen van vandaag-thread.

Brief gehad met een invulformulier om de komende 4 jaar mogelijks opgeroepen te worden om te zetelen in een assisenjury.

Hopelijk werkt een medisch attest dan moest het ik toch ooit opgeroepen worden. :unsure:

Laatst bewerkt door een moderator:
Brief gehad met een invulformulier om de komende 4 jaar mogelijks opgeroepen te worden om te zetelen in een assisenjury.

Hopelijk werkt een medisch attest dan moest het ik toch ooit opgeroepen worden. :unsure:

Ik heb ooit ook op die lijst gestaan. Nooit iemand gaan mogen veroordelen :(

Lijkt mij anders wel eens interessant om te mogen meemaken.
Blijf het hallucinant vinden dat ze zomaar "jan met de pet" uitpikken om over een leven te beslissen van iemand anders..

Als ik soms zie hoe sommigen hier posten , zou ik toch niet graag hebben dat zo'n mensen over een levenssituatie van anderen gaan oordelen hoor :rolleyes:

Voor mij zou dit enkel voor hoog opgeleiden mogen zijn, zo'n assisen jury.

En waarom precies een doelgroep? Door een unanieme uitkomst van een diverse groep, geef je net aan dat elke doelgroep zich achter de beslissing schaart. Dat is hetzelfde als zeggen dat er enkel aan politiek mag gedaan worden door hoog opgeleiden en mensen met net wat meer klasse.

Blijf het hallucinant vinden dat ze zomaar "jan met de pet" uitpikken om over een leven te beslissen van iemand anders..

Als ik soms zie hoe sommigen hier posten , zou ik toch niet graag hebben dat zo'n mensen over een levenssituatie van anderen gaan oordelen hoor :rolleyes:

Ik denk juist dat een Assisenjury voorzichtiger omgaat met een verdachte, net omdat je er ten volle bewust van bent dat je over een medemens oordeelt. Als rechter kruipt er volgens mij na al die jaren routine in waardoor je altijd de situatie vanuit een ivoren toren gaat beoordelen.

Er zitten hier nochtans meer dan genoeg hoog opgeleiden die zich totaal niet kunnen inleven in een ander zijn situatie hoor. :p

Er zitten hier nochtans meer dan genoeg hoog opgeleiden die zich totaal niet kunnen inleven in een ander zijn situatie hoor. :p
Ik denk dat ongeacht of je u in het alledaagse leven niet goed kunt inleven in een ander z'n situatie, je als assisen jury wel degelijk een korte training & informatie krijgt van het personeel van de rechtbank, eer je samen zware beslissingen moet nemen over iemand z'n leven.

Edit mod: afgesplitst uit je ergernissen van vandaag-thread.

Hier 2 weken geleden ook een brief gekregen. Wie weet komen we mekaar nog tegen.

Ik spreek niet uit ervaring.
Maar ik denk dat je dat echt niet mag onderschatten. De mentale belasting van zo te zetelen en alles moeten verwerken zal niet van de poes zijn.
Afhankelijk van de feiten kan het ook een bepaald trauma veroorzaken. Je kan er niet voor kiezen om de details niet te zien of te weten.

Dat een jury vertegenwoordiging van alle lagen van de bevolking vereist lijkt me ook maar evident om een afgewogen consensus te bekomen.
Al ben ik niet akkoord dat mensen het feit van “je oordeelt over iemand anders zijn leven” zwaar laten doorwegen, veel mensen geven echt niks om een ander en zijn heel gericht puur op zichzelf. Ook deze mensen zetelen in een assisenjury.

Ik wil vooral niet geconfronteerd worden met de verhalen en beelden die courant zijn in zo'n zaak; ik zou daar absoluut door getraumatiseerd geraken.

Zou dat wel graag eens doen, zou het pragmatisch behandelen en als het moord of iets anders wat ernstig is, m'n cognitieve skills dankzij de TV-series Criminal Minds & Law and Order: Special Victims Unit goed gebruiken :sneaky:

Ook de r*tten.com website heeft me in m'n tienerjaren al goed klaargestoomd voor eng beeldmateriaal van mensen. Danku George W. Bush & US army om toen Irak binnen te vallen, de wereldwijde maffia en narcos e.d. voor het vlot aanleveren van dergelijk beeldmateriaal, die gelukkig niet meer in m'n geheugen gegrift staat, maar me wel wat ongevoelig heeft gemaakt voor dergelijke beelden. Ook al weet ik van mezelf dat ik in 't echt wel zou moeten overgeven of onwel zou kunnen worden. Maar digitaal, nah.

Het OM zal in ieder geval deftig bewijsmateriaal moeten aanleveren, nu ja, als we al in dat stadium zijn, zal het wel zo zijn natuurlijk.

Langs de ene kant wil ik mijn tijd daar niet gaan verschijten, langs de andere kant zou het wel leuk zijn om zo'n moordenaar of zware verkrachter ofzo mee te helpen veroordelen. Misschien mis ik de nodige naïeve empathie en ben ik van nature iets te veel wraakzuchtig, maar ik zou niet de minste problemen hebben om over het leven van zulke mensen te beslissen en mij niet laten leiden door "verzachtende omstandigheden" en het geslijm en gefleem van de advocaat van de beschuldigde.

Dat is er wel vanuitgaande dat het een makkelijke zaak is zoals een Dutroux waar geen twijfel is. De moeilijkheid lijkt mij in de zaken waar er onduidelijkheid kan zijn en je de wraakgevoelens aan de kant moet kunnen schuiven.

Misschien mis ik de nodige naïeve empathie en ben ik van nature iets te veel wraakzuchtig, maar ik zou niet de minste problemen hebben om over het leven van zulke mensen te beslissen en mij niet laten leiden door "verzachtende omstandigheden" en het geslijm en gefleem van de advocaat van de beschuldigde.
Tot je er zit, denk ik dan.

ooit op de lijst gestaan, maar nooit opgeropen

Een hoogopgeleide, liefst met een goeie kennis van het recht?

Het is net de bedoeling van een jury dat 1 het 'getroffen' volk mee een stem krijgt en mee vertegenwoordigd is, en 2 tegengewicht geboden wordt aan de rechter. Ik weet nog altijd niet of ik voorstander ben van zo'n jury of niet, en ik weet ook niet of ik zelf daarin zou willen zitten. Ik denk het wel, maar ik denk dat ik niemand veroordeeld zou krijgen en iedereen direct zou geloven :D

Terug
Bovenaan