Zou jij in een assissenjury willen zitten?

Zou jij in een assissenjury willen zitten?

• Ja, reeds gedaan

Stemmen: 0 0,0%
  • Nee, wel reeds gedaan

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    70
Het zou een ervaring zijn, maar nuchter gesproken zie ik enkel nadelen:
- Job even op pauze, dat is echt niet iets dat zonder gevolgen zou blijven voor mij en de mensen die ik begeleid.
- Geconfronteerd worden met de gruwel waartoe mensen in staat kunnen zijn. Er is een reden dat je psychologische bijstand kan krijgen.

Zeker dat tweede punt, denk maar aan een zaak rond kindermisbruik en -moord. Dus neen, liever niet.

Een hoogopgeleide, liefst met een goeie kennis van het recht?

Het is net de bedoeling van een jury dat 1 het 'getroffen' volk mee een stem krijgt en mee vertegenwoordigd is, en 2 tegengewicht geboden wordt aan de rechter. Ik weet nog altijd niet of ik voorstander ben van zo'n jury of niet, en ik weet ook niet of ik zelf daarin zou willen zitten. Ik denk het wel, maar ik denk dat ik niemand veroordeeld zou krijgen en iedereen direct zou geloven :D
Een jurist (of gelijkaardig) wordt expliciet uitgesloten bij de selectielijst. Die kennen er zogezegd teveel van. Het moet een volksjury zijn.

Een jurist (of gelijkaardig) wordt expliciet uitgesloten bij de selectielijst. Die kennen er zogezegd teveel van. Het moet een volksjury zijn.
Dat bedoel ik dus: een hoogopgeleide die genoeg van recht kent, die zit er al: dat is de rechter.

Ik zou onmiddellijk gewraakt worden door mijn job.

Hetgeen ik al ervaren heb van andere zittingen is dat die heel langdradig zijn en er veel hetzelfde gezegd wordt. Denk dat de meeste dagen zeer lang en saai zijn.

Ik ben redelijk gedesensibiliseerd door NSFL content op Reddit en online dus virtuele beelden zou ik waarschijnlijk wel aankunnen. Al heb ik natuurlijk niet alles gezien, dus delicten zoals misbruik zouden me waarschijnlijk zwaar liggen (als je daarvoor opgeroepen wordt). Het proces meemaken is ook wel iets waar ik benieuwd naar ben. Maar goed, als zelfstandige weet ik niet of het leuk is om daardoor x aantal weken niet te kunnen werken.

Terug
Bovenaan