Maar jij kan toch even goed buiten gaan staan om je pintje te drinken als je niet goed tegen de rook kan? Ik ben zelf geen roker trouwens, maar vind het wel zeer ergerlijk hoe rokers overal verbannen worden omdat er mensen zijn die onverdraagzaam zijn tegenover rokers.
Mensen zijn tegenwoordig zo onverdraagzaam en lichtgevoelig/lichtgeraakt voor/door alles en daarom moeten die regels steeds maar strenger.
Stellen dat je automatisch kanker krijgt van passief roken is ook wel wat overdreven trouwens. Helmplicht is er niet in verschillende Staten in de US, de zorg ligt daar ook niet op z'n gat daardoor. In Albanië mag je parkeren waar je wil (officieel niet uiteraard, maar wordt niet tegen opgetreden) en je kan de steden nog perfect binnen. Ik zeg ook nergens dat er geen alcohollimiet hoeft te zijn, maar die telkens verlagen en de straffen verhogen is ook niet nodig. Ze blijven verstrengen tot we uiteindelijk op een nultolerantie uitkomen. Laat ons het rijden wanneer je moe bent dan ook ineens verbieden anders...
Waarom is 'je kan evengoed buiten gaan staan om je pintje te drinken' wel ok vs 'een roker moet dat buiten doen' niet ok? Met het roken creëert een roker ongemak (en een ongezonde situatie) voor een hele groep mensen.
Ik was in het verleden zelf tegen het rookverbod (als niet-roker) en heb pas beseft wat de impact was nadat ik zelf een jaar in de VS had gewoond waar het verboden was (NY State). Ik vond dat bij terugkomen verschrikkelijk, de kledij die naar een assebak rook, de geur in de haren, zelfs mijn stem na een nacht in een donker café vol rook gezeten te hebben.
Algemeen ben ik wel akkoord dat er in EU een zekere regeldrift bestaat en dat sommige zaken wat te ver gedreven zijn. Maar de meeste zaken die je aanhaalt vind ik op zich goede evoluties - in een maatschappij met grote verstedelijking lijkt het me echt wel moeilijk samenleven zonder enkele zaken te verplichten. (je merkt dan ook dat in een dunbevolkte gebieden/landelijke gebieden vaak nog meer kan, gewoon ook omdat we er met minder op elkaar zitten).
Ik heb in o.a. Indonesië gewoond waar het, ondanks het bestaan van regels, in de praktijk vaak een free for all situatie is, incl. brommers die op de voetpaden rijden om verkeer te vermijden etc. Ik kan u zeggen dat ik dat geen betere situatie vind. Ik reed daar zelf met de auto, heb nooit wat voorgehad, maar ik kwam bij elke ietwat langere rit vermoeid uit de wagen omdat je constant op je hoede moet zijn voor alles wat rondom je gebeurt.
Wat mij betreft geldt het concept 'leven en laten leven' waarbij het me niet kan schelen wat iemand anders doet, zolang ze er geen noemenswaardige negatieve impact op anderen mee hebben. Dus zaken als roken in public spaces, rijden onder invloed, snelheidslimieten in drukke gebieden, etc. mag men voor mij gerust beperken. De roker die impact heeft op zijn hele omgeving mag zich aanpassen, niet vice versa. Enz.
Verhuizen of alleszins een groot deel van mijn tijd in een ander land vertoeven, ga ik sowieso doen wanneer de tijd rijp is (verhuizen naar een ander land doe je niet van vandaag op morgen natuurlijk). Het lastige is ook dat je niet zomaar overal binnengeraakt. De VS zou nu mijn eerste keuze zijn, aangezien vrijheid daar over het algemeen toch nog een stuk hoger in het vaandel staat dan hier (naargelang de Staat en president), maar zo eenvoudig is het niet om daar te gaan wonen. In de EU heb je het Europees Parlement dat veel overdreven regels doorduwt, dus een land in de EU (of Europa, want de EU breidt verder uit) is eigenlijk sowieso geen optie. En in de VS kan er zomaar binnen 4 jaar weer een Democraat aan de macht komen waardoor het ook weer niet een ideale optie is.
Zoals hierboven aangegeven heb ik inderdaad ook bedenkingen bij sommige regelgeving in de EU. Maar het is daarom niet zoveel beter op een ander hoor. Ik zou zelf ook in de VS kunnen wonen, maar daar zijn dan veel andere zaken evengoed niet top (ongeacht welke partij aan de macht is)
Zie hierboven. Gaat dan vooral over onverdraagzame mensen. Een beetje hinder mag je wel verdragen van elkaar imo. Tegenwoordig begint iedereen voor het minste te klagen als ze een beetje hinder van iemand anders ondervinden. Leven en laten leven bestaat totaal niet meer hier. Veiligheid altijd maar boven vrijheid stellen is not done imo. Als we het extreem doortrekken, ben je heel veilig in een kelder waar niemand je kan doodrijden of doodschieten, maar wat heb je dan aan je leven? Veiligheid heeft een prijs en die prijs wordt hier steeds hoger betaald met onze vrijheid spijtig genoeg.
Geef mij maar die eerste stad, any day. Een leeg park of ruimte die nuttig gebruikt wordt, ik weet het wel. Daarnaast kan je niet stellen dat er overal waar plaats voor auto's weggehaald wordt er natuur of weet ik veel voor in de plaats komt. Vaak zijn het gewoon rijstroken die vervangen worden door gearceerde stroken en daar wint niemand iets bij.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar doe mij persoonlijk toch maar steden waar parken en groen aanwezig zijn. Ik heb in beide soorten steden geleefd en kan wel zeggen waar ik het gelukkigste van word (maar dat is een persoonlijke keuze).