Zuckerberg gaat voor 'vrijheid van meningsuiting' en vermindert controle

In zowat al je voorbeelden zijn er anderen die net vrijheid winnen (vrij van rookhinder, lawaaihinder, vrij van dode of gewonde dieren/kinderen,...). Dus je kan imo niet zomaar stellen dat vrijheden er algemeen op achteruitgaan in onze maatschappij. Jouw vrijheid stopt waar die van een ander begint.
De pers afschaffen is dan vrijheid om geen te fake new te moeten lezen vergroten en een avondklok invoeren is de vrijheid om geen slachtoffer van criminaliteit te worden verhogen.

Als je de uitleg op die manier spint kan je op geen enkele manier vrijheid ooit beperken, zelfs dictatoriële regimes zijn dan niet minder vrij als wij hier. Als het over vrijheid gaat in zo'n discussies dan gaat het over verboden opgelegd door de maatschappij aan individuen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch een goede zaak dat mijn kledij niet meer stinkt na een café bezoek en dat horecapersoneel geen kanker meer krijgt door hun rokend personeel.
Ik denk dat onze zorgsector op zijn gat ligt als we plots de helmplicht en gordelplicht afschaffen. Vroeger waren er hogere snelheidslimieten maar ondanks minder verkeer vielen er meer doden in het verkeer.
Sommige zaken hebben niet enkel een effect op de chauffeur maar ook op andere mensen die deelnemen aan het verkeer.
Laat plots iedereen parkeren waar ze willen en je kunt de stad niet meer binnen.
Schaf de alcohol limiet af, en een groot deel van de mensen gaat er niet meer naar zien om nog dronken in hun wagen te stappen. Bijgevolg nog meer ongelukken in het verkeer.

Ook doordat er gewoon meer (te veel) mensen zijn in België moeten er meer regeltjes worden toegepast en moet de vrijheid worden beknot om het enigszins leefbaar te houden voor iedereen.
De enige oplossing is verhuizen naar een ander land waar er meer mag of zelf uw eigen land stichten ergens op een onbewoond eiland.
Maar jij kan toch even goed buiten gaan staan om je pintje te drinken als je niet goed tegen de rook kan? Ik ben zelf geen roker trouwens, maar vind het wel zeer ergerlijk hoe rokers overal verbannen worden omdat er mensen zijn die onverdraagzaam zijn tegenover rokers.

Mensen zijn tegenwoordig zo onverdraagzaam en lichtgevoelig/lichtgeraakt voor/door alles en daarom moeten die regels steeds maar strenger.

Stellen dat je automatisch kanker krijgt van passief roken is ook wel wat overdreven trouwens. Helmplicht is er niet in verschillende Staten in de US, de zorg ligt daar ook niet op z'n gat daardoor. In Albanië mag je parkeren waar je wil (officieel niet uiteraard, maar wordt niet tegen opgetreden) en je kan de steden nog perfect binnen. Ik zeg ook nergens dat er geen alcohollimiet hoeft te zijn, maar die telkens verlagen en de straffen verhogen is ook niet nodig. Ze blijven verstrengen tot we uiteindelijk op een nultolerantie uitkomen. Laat ons het rijden wanneer je moe bent dan ook ineens verbieden anders...

Verhuizen of alleszins een groot deel van mijn tijd in een ander land vertoeven, ga ik sowieso doen wanneer de tijd rijp is (verhuizen naar een ander land doe je niet van vandaag op morgen natuurlijk). Het lastige is ook dat je niet zomaar overal binnengeraakt. De VS zou nu mijn eerste keuze zijn, aangezien vrijheid daar over het algemeen toch nog een stuk hoger in het vaandel staat dan hier (naargelang de Staat en president), maar zo eenvoudig is het niet om daar te gaan wonen. In de EU heb je het Europees Parlement dat veel overdreven regels doorduwt, dus een land in de EU (of Europa, want de EU breidt verder uit) is eigenlijk sowieso geen optie. En in de VS kan er zomaar binnen 4 jaar weer een Democraat aan de macht komen waardoor het ook weer niet een ideale optie is.

In zowat al je voorbeelden zijn er anderen die net vrijheid winnen (vrij van rookhinder, lawaaihinder, vrij van dode of gewonde dieren/kinderen,...). Dus je kan imo niet zomaar stellen dat vrijheden er algemeen op achteruitgaan in onze maatschappij. Jouw vrijheid stopt waar die van een ander begint.
Zie hierboven. Gaat dan vooral over onverdraagzame mensen. Een beetje hinder mag je wel verdragen van elkaar imo. Tegenwoordig begint iedereen voor het minste te klagen als ze een beetje hinder van iemand anders ondervinden. Leven en laten leven bestaat totaal niet meer hier. Veiligheid altijd maar boven vrijheid stellen is not done imo. Als we het extreem doortrekken, ben je heel veilig in een kelder waar niemand je kan doodrijden of doodschieten, maar wat heb je dan aan je leven? Veiligheid heeft een prijs en die prijs wordt hier steeds hoger betaald met onze vrijheid spijtig genoeg.

Jouw vrijheid om met uw auto in het midden van de stad te parkeren botst met mijn vrijheid als lokale bewoner om in een leefbare ruimte te wonen. Als inwoner van Antwerpen kan ik onderstaande evolutie enkel maar toejuichen.

u92xnkW.png
ATm2V13.jpeg

Jouw vrijheid om snel en onder invloed te rijden botst met mijn vrijheid om me veilig te verplaatsen met de fiets. En ga zo maar door. Absolute vrijheid bestaat niet. Jouw wens om meer vrijheid te willen voor bv. automobilisten zal altijd de vrijheid van andere groepen inperken.
Geef mij maar die eerste stad, any day. Een leeg park of ruimte die nuttig gebruikt wordt, ik weet het wel. Daarnaast kan je niet stellen dat er overal waar plaats voor auto's weggehaald wordt er natuur of weet ik veel voor in de plaats komt. Vaak zijn het gewoon rijstroken die vervangen worden door gearceerde stroken en daar wint niemand iets bij.

Een filter plaatsen op alles wat rechts of conservatief is, is toch geen oplossing en ook niet wenselijk.
We willen geen filter op rechts of conservatief, we willen een filter op desinformatie en haatspraak. We evolueren naar een maatschappij waar mensen het belangrijker vinden dat nieuws in hun ideologisch wereldbeeld past in plaats van waarachtig te zijn. Dat is ronduit gevaarlijk. En dat heeft niets te maken met links of rechts, met conservatief of progressief. De enigen voor wie dit goed is, is voor wie er macht door krijgt. En ik ben er zeker van dat heel veel mensen die de beslissing van Meta toejuichen dat heel goed weten. Het gaat hen helemaal niet om de bescherming van vrije meningsuiting. Ze kennen donders goed de gevolgen van de desinformatie en manipulatie op sociale media, maar sluiten er de ogen voor of doen er actief aan mee in de hoop dat hun ideologische groep zo meer macht krijgt.

Een democratische maatschappij kan op die manier niet langer functioneren. Ik kan alleen maar hopen dat er ook aan de rechterzijde meer mensen en partijen op staan om het belang van feiten en respect voor elkaar te verdedigen als hoekstenen voor onze samenleving. En dat ze er aan de linkerzijde niet eveneens een links-rechts verhaal van blijven maken, want hoewel het meer aan de rechterkant voorkomt heeft dit inherent niets met de politieke assen te maken.

Maar jij kan toch even goed buiten gaan staan om je pintje te drinken als je niet goed tegen de rook kan? Ik ben zelf geen roker trouwens, maar vind het wel zeer ergerlijk hoe rokers overal verbannen worden omdat er mensen zijn die onverdraagzaam zijn tegenover rokers.

Mensen zijn tegenwoordig zo onverdraagzaam en lichtgevoelig/lichtgeraakt voor/door alles en daarom moeten die regels steeds maar strenger.

Stellen dat je automatisch kanker krijgt van passief roken is ook wel wat overdreven trouwens. Helmplicht is er niet in verschillende Staten in de US, de zorg ligt daar ook niet op z'n gat daardoor. In Albanië mag je parkeren waar je wil (officieel niet uiteraard, maar wordt niet tegen opgetreden) en je kan de steden nog perfect binnen. Ik zeg ook nergens dat er geen alcohollimiet hoeft te zijn, maar die telkens verlagen en de straffen verhogen is ook niet nodig. Ze blijven verstrengen tot we uiteindelijk op een nultolerantie uitkomen. Laat ons het rijden wanneer je moe bent dan ook ineens verbieden anders...

Verhuizen of alleszins een groot deel van mijn tijd in een ander land vertoeven, ga ik sowieso doen wanneer de tijd rijp is (verhuizen naar een ander land doe je niet van vandaag op morgen natuurlijk). Het lastige is ook dat je niet zomaar overal binnengeraakt. De VS zou nu mijn eerste keuze zijn, aangezien vrijheid daar over het algemeen toch nog een stuk hoger in het vaandel staat dan hier (naargelang de Staat en president), maar zo eenvoudig is het niet om daar te gaan wonen. In de EU heb je het Europees Parlement dat veel overdreven regels doorduwt, dus een land in de EU (of Europa, want de EU breidt verder uit) is eigenlijk sowieso geen optie. En in de VS kan er zomaar binnen 4 jaar weer een Democraat aan de macht komen waardoor het ook weer niet een ideale optie is.

Zie hierboven. Gaat dan vooral over onverdraagzame mensen. Een beetje hinder mag je wel verdragen van elkaar imo. Tegenwoordig begint iedereen voor het minste te klagen als ze een beetje hinder van iemand anders ondervinden. Leven en laten leven bestaat totaal niet meer hier. Veiligheid altijd maar boven vrijheid stellen is not done imo. Als we het extreem doortrekken, ben je heel veilig in een kelder waar niemand je kan doodrijden of doodschieten, maar wat heb je dan aan je leven? Veiligheid heeft een prijs en die prijs wordt hier steeds hoger betaald met onze vrijheid spijtig genoeg.

Geef mij maar die eerste stad, any day. Een leeg park of ruimte die nuttig gebruikt wordt, ik weet het wel. Daarnaast kan je niet stellen dat er overal waar plaats voor auto's weggehaald wordt er natuur of weet ik veel voor in de plaats komt. Vaak zijn het gewoon rijstroken die vervangen worden door gearceerde stroken en daar wint niemand iets bij.
Wie rookt in het bijzijn van anderen, zonder met die mensen rekening te houden, die beantwoordt alleen aan het gedeelte "leven". Aan het gedeelte "laten leven" heeft die dan compleet lak. Hetzelfde met al je andere voorbeelden. Waarbij het zelfs heel cynisch wordt, met "laten leven", wanneer je er voor pleit dat comfort belangrijker is dan veiligheid. Wat jij beschrijft is dat mensen moeten kunnen doen wat ze willen zonder oog te hebben voor de effecten van hun gedrag op anderen. Dat is niet leven en laten leven waar je voor pleit, maar een doorgedreven individualisme en egoïsme. Je vindt anderen onverdraagzaam, maar jij bent degene die jouw gedrag en voorkeuren wilt opleggen aan anderen, jij wilt dat mensen zich aan jouw keuzes moeten aanpassen of ze moeten ondergaan. Mensen moeten maar een beetje hinder kunnen verdragen, maar die mensen zijn dan niet de rokers, alcoholisten, wildparkeerders, ... uit je voorbeelden? Als jij hinder ervaart, nemen ze je vrijheid af. Als anderen hinder ervaren van jou, en ze vinden dat niet oké, dan zijn ze onverdraagzaam. Hypocrisie en egoïsme ten top. Als je serieus het stukje "laten leven" meent, dan moet je rekening houden met anderen.

Onze maatschappij is nu al veel te hard doorgeslagen op vlak van individualisme en egoïsme. Het kan zijn dat we te veel in regels moeten gieten, maar dat is omdat er te veel mensen zijn die enkel aan zichzelf denken en lak hebben aan de maatschappij waaraan ze participeren. We leven in een  samenleving, dat wordt tegenwoordig al te vaak vergeten.

Laatst bewerkt:
Wie rookt in het bijzijn van anderen, zonder met die mensen rekening te houden, die beantwoordt alleen aan het gedeelte "leven". Aan het gedeelte "laten leven" heeft die dan compleet lak. Hetzelfde met al je andere voorbeelden. Waarbij het zelfs heel cynisch wordt, met "laten leven", wanneer je er voor pleit dat comfort belangrijker is dan veiligheid. Wat jij beschrijft is dat mensen moeten kunnen doen wat ze willen zonder oog te hebben voor de effecten van hun gedrag op anderen. Dat is niet leven en laten leven waar je voor pleit, maar een doorgedreven individualisme en egoïsme.
Nee hoor, dat is niet enkel "leven", dat is ook mensen "laten leven". Daarnaast leg je woorden in m'n mond die ik nooit gezegd heb. Ik zeg nergens dat comfort belangrijker is dan veiligheid. Ik zeg dat vrijheid belangrijker is dan doorgedreven veiligheid. Dat is zelfs niet in het minste hetzelfde. Daarnaast ben ik bvb. geen roker en ook nooit een roker geweest, dus hoe dit individualisme kan zijn begrijp ik niet.
Je vindt anderen onverdraagzaam, maar jij bent degene die jouw gedrag en voorkeuren wilt opleggen aan anderen, jij wilt dat mensen zich aan jouw keuzes moeten aanpassen of ze moeten ondergaan. Mensen moeten maar een beetje hinder kunnen verdragen, maar die mensen zijn dan niet de rokers, alcoholisten, wildparkeerders, ... uit je voorbeelden? Als jij hinder ervaart, nemen ze je vrijheid af. Als anderen hinder ervaren van jou, en ze vinden dat niet oké, dan zijn ze onverdraagzaam. Hypocrisie en egoïsme ten top. Als je serieus het stukje "laten leven" meent, dan moet je rekening houden met anderen.
Ik vind anderen niet onverdraagzaam, ze zijn onverdraagzaam. Onverdraagzaamheid is één van de kenmerken van de samenleving in West-Europa. Alleen het aantal burenruzie's toont dit al aan.
Onze maatschappij is nu al veel te hard doorgeslagen op vlak van individualisme en egoïsme. Het kan zijn dat we te veel in regels moeten gieten, maar dat is omdat er te veel mensen zijn die enkel aan zichzelf denken en lak hebben aan de maatschappij waaraan ze participeren. We leven in een  samenleving, dat wordt tegenwoordig al te vaak vergeten.
Het is hier inderdaad te ver doorgeslagen op vlak van individualisme en egoïsme door de onverdraagzame mensen die al deze regels nodig vinden uit hun eigenbelang. Vroeger konden mensen perfect samenleven zonder deze overdreven regelgeving, maar door de toenemende onverdraagzaamheid worden regels steeds strenger en strenger. Als iedereen wat meer "liet leven", waren die regels niet nodig.

Het gaat er vrij woelig aan toe binnen facebook sinds de aanpassing van hun regelgeving

"Mental characteristics, including but not limited to allegations of stupidity, intellectual capacity, and mental illness, and unsupported comparisons between PC groups on the basis of inherent intellectual capacity. We do allow allegations of mental illness or abnormality when based on gender or sexual orientation, given political and religious discourse about transgenderism and homosexuality."

Het wordt dus nog steeds "gecensureerd" voor iedereen behalve voor homos, lesbiennes en transgender personen. Voor hen wordt specifiek een uitzondering gemaakt en hen mag je wel beledigen. Zegt meteen ook zowat alles over wat rechts nu juist bedoelt met "censuur". Trump en vele conservatieven zijn alles dat te woke en LGBTQ is aan het censureren maar willen wel de vrijheid om hen te discrimineren en te blijven aanvallen als een ziekte van de westerse maatschappij die hun waarden en normen ondergraven.

Dit is de aanval op onze waarden en normen, niet het bestaan van die mensen.

Stellen dat je automatisch kanker krijgt van passief roken is ook wel wat overdreven trouwens.

Automatisch en d’office dat is overdreven ja.
Maar het vergroot uw kans exponentieel, en dat alleen al is voldoende om te stellen dat we mensen via regels moeten beschermen en dat mensen beschermd willen worden.

Verkeer in het algemeen (zeer lage snelheidslimieten, gordel verplicht, helm verplicht, lage alcohollimieten, auto mag op steeds minder plaatsen komen, steeds strengere straffen, ...), je mag niet zomaar meer zeggen wat je wil, vuurwerk wordt op steeds meer plaatsen en momenten verboden, steeds op minder plaatsen mag je roken, tegenwoordig mishandel je je kinderen al als je ze een corrigerende tik verkoopt, allerlei vergunningen die je tegenwoordig nodig hebt voor vanalles en nog wat, je geld vrij besteden aan wat je wil kan niet meer (de bank geeft je geld niet zomaar vrij onder instructie van de overheid), ...

En zo kan ik blijven doorgaan.

Je mag het met bovenstaande zaken eens zijn of niet (ik totaal niet, maar dat terzijde), maar ik denk wel dat we kunnen stellen dat onze vrijheid steeds verder beperkt wordt.
Deze vorm van onrealistische "vrijheid" ga je alleen vinden in één of andere Hippie-Community in het bos. In de VS, wat je nu als het voorbeeld ziet, ga je dit ook niet vinden.

Nee hoor, dat is niet enkel "leven", dat is ook mensen "laten leven". Daarnaast leg je woorden in m'n mond die ik nooit gezegd heb. Ik zeg nergens dat comfort belangrijker is dan veiligheid. Ik zeg dat vrijheid belangrijker is dan doorgedreven veiligheid. Dat is zelfs niet in het minste hetzelfde. Daarnaast ben ik bvb. geen roker en ook nooit een roker geweest, dus hoe dit individualisme kan zijn begrijp ik niet.

Ik vind anderen niet onverdraagzaam, ze zijn onverdraagzaam. Onverdraagzaamheid is één van de kenmerken van de samenleving in West-Europa. Alleen het aantal burenruzie's toont dit al aan.

Het is hier inderdaad te ver doorgeslagen op vlak van individualisme en egoïsme door de onverdraagzame mensen die al deze regels nodig vinden uit hun eigenbelang. Vroeger konden mensen perfect samenleven zonder deze overdreven regelgeving, maar door de toenemende onverdraagzaamheid worden regels steeds strenger en strenger. Als iedereen wat meer "liet leven", waren die regels niet nodig.
Ik leg je geen woorden in je mond, ik wijs je op de consequenties van wat je zegt en doorprik je bubbel. Anderen hebben het je ook al gezegd. Je kan niet doen alsof je een voorvechter voor vrijheid bent, als je selectief bent in voor wie die vrijheid geldt. De vrijheid van de ene persoon stopt waar die de vrijheid van de andere in gedrang brengt. Jij pleit er voor dat de vrijheid van de ene (de roker, de dronken bestuurder, de wildparkeerder, ...) zwaarder moet doorwegen dan die van de omstanders. Zij moeten ondergaan, of ze zijn onverdraagzaam. Zo werkt het niet. Dat is exact het tegenovergestelde van "laten leven".

Het is niet omdat je zelf op vlak van roken er geen voordeel uit haalt, dat het wereldbeeld dat je bepleit niet minder individualistisch en egoïstisch is hé. Nergens gaat het over de maatschappij of de samenleving bij jou, alleen over de selectieve vrijheden van individuen die moeten kunnen doen wat ze willen zonder rekening te houden met anderen.

Geen idee of we in Europa meer burenruzies hebben dan elders. Dat er mensen zijn die effectief onverdraagzaam zijn klopt uiteraard, maar je kan het ook hier gewoon omdraaien hé. Het lijkt me dat de veel burenruzies eerder voorkomen door mensen die doen wat ze willen zonder rekening te houden met of begrip te hebben voor de gevolgen op hun buren. Door egoïsme dus.

Neen, jij vindt dat. Dan komen we weer met het verschil tussen mening en feit aan. Hoeveel burenruzies zijn er eigenlijk meer in West-Europa tov andere plekken op deze wereldbol? Ik ken in ieder geval niet veel mensen die ruzie hebben met hun buren.

Soit, ik hoop dat je snel kunt verhuizen naar een plek waar je denkt het beter te hebben, want dit is toch ook geen leven in zo'n verschrikkelijke maatschappij.

Waarom is 'je kan evengoed buiten gaan staan om je pintje te drinken' wel ok vs 'een roker moet dat buiten doen' niet ok? Met het roken creëert een roker ongemak (en een ongezonde situatie) voor een hele groep mensen.

Ik was in het verleden zelf tegen het rookverbod (als niet-roker) en heb pas beseft wat de impact was nadat ik zelf een jaar in de VS had gewoond waar het verboden was (NY State). Ik vond dat bij terugkomen verschrikkelijk, de kledij die naar een assebak rook, de geur in de haren, zelfs mijn stem na een nacht in een donker café vol rook gezeten te hebben.

Algemeen ben ik wel akkoord dat er in EU een zekere regeldrift bestaat en dat sommige zaken wat te ver gedreven zijn. Maar de meeste zaken die je aanhaalt vind ik op zich goede evoluties - in een maatschappij met grote verstedelijking lijkt het me echt wel moeilijk samenleven zonder enkele zaken te verplichten. (je merkt dan ook dat in een dunbevolkte gebieden/landelijke gebieden vaak nog meer kan, gewoon ook omdat we er met minder op elkaar zitten).

Ik heb in o.a. Indonesië gewoond waar het, ondanks het bestaan van regels, in de praktijk vaak een free for all situatie is, incl. brommers die op de voetpaden rijden om verkeer te vermijden etc. Ik kan u zeggen dat ik dat geen betere situatie vind. Ik reed daar zelf met de auto, heb nooit wat voorgehad, maar ik kwam bij elke ietwat langere rit vermoeid uit de wagen omdat je constant op je hoede moet zijn voor alles wat rondom je gebeurt.

Wat mij betreft geldt het concept 'leven en laten leven' waarbij het me niet kan schelen wat iemand anders doet, zolang ze er geen noemenswaardige negatieve impact op anderen mee hebben. Dus zaken als roken in public spaces, rijden onder invloed, snelheidslimieten in drukke gebieden, etc. mag men voor mij gerust beperken. De roker die impact heeft op zijn hele omgeving mag zich aanpassen, niet vice versa. Enz.

Zoals hierboven aangegeven heb ik inderdaad ook bedenkingen bij sommige regelgeving in de EU. Maar het is daarom niet zoveel beter op een ander hoor. Ik zou zelf ook in de VS kunnen wonen, maar daar zijn dan veel andere zaken evengoed niet top (ongeacht welke partij aan de macht is)

Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar doe mij persoonlijk toch maar steden waar parken en groen aanwezig zijn. Ik heb in beide soorten steden geleefd en kan wel zeggen waar ik het gelukkigste van word (maar dat is een persoonlijke keuze).

'k ben het grotendeels eens met u, maar 'k denk dat het een interessant iets kan zijn om dieper in te gaan op hoe ge wat daar gebeurt dan loskoppelt van waar het hier over gaat. Als de mensen die pro deze verandering op facebook zijn denken over waarom, denk ik dat het over dingen als dit gaat. En het gevoel dat als iemand zegt "alles in de delhaize is weer duurder geworden" er wss geen factchecker achter die statement gestuurd wordt, maar "de migranten hebben weer dit gedaan" wel een factchecker achter hun aan krijgen. En ergens is dat logisch, het ene heeft niet bijster veel gevolgen, mss dat de delhaize een paar klanten verliest, het andere kan racisme in de hand werken en veel erger ontsporen.
Ja, dat lijkt me nu wel wat hier ook al vaak werd gezegd, iets dat amper implicaties heeft kan je niet gaan factchecken (met beperkte middelen sowieso niet, maar daar is ook amper iemand mee gebaat). Ik denk dat mensen met algemene verzuchtingen over "de migranten" evengoed weinig te vrezen hebben hoor, zeker als dat "Jos in de straat is". Als je natuurlijk een feit poneert genre "deze concrete daad werd gepleegd door weeral een migrant", ligt dat nu wel anders. Zo was er recent ook een geval in het VK, waar Musk ook opsprong.
Maar ik dacht dat deze thread evt interessant ging zijn, maar heb hier 8 paginas gezien van rechts die elk concreet voorbeeld leken te vermijden, en links die in hun veilig hoekje bleven, dus ik hoop dat dit iets bijdraagt tot de discussie en we wat concretere inhoud kunnen krijgen. Gezien de discussie in de kleine nieuwtjes thread lijken veel mensen zich te vinden in wat er daar gebeurt, dus lijkt het concrete voorbeeld te zijn dat mensen in deze thread niet wilden geven.
Mja ik vind het wat makkelijk afgeserveerd eerlijk gezegd, dat "in het veilige hoekje blijven". Ik denk dat veel mensen de moeilijke balans erkennen hoor, maar als je wordt geconfronteerd met mensen die elke controle op waarachtigheid uit den boze vinden, dan komt nuance gewoon niet aan bod. Overigens vind ik die discussie in de "kleine nieuwtjes" een perfect voorbeeld van het probleem. Iemand die Musk adoreert heeft de waarheid ontdekt: het is de fout van het links bestuur, en wie enige nuance aanbrengt wordt emotioneel tot de orde geroepen.

Door algoritme-gedreven sociale media begint een groot aantal mensen in een bubbel te leven waar enkel nog nieuws"feiten" en opinies worden gezien die al in het bestaand wereldbeeld passen. Zo komen mensen in hun eigen realiteit terecht, die continue wordt versterkt door anderen die in dezelfde bubbel zitten. Volgens mij zijn factchecks een niet-perfecte manier om teminste een klein deel mensen dat nog niet helemaal in zo'n bubbel zit er wat uit te houden.

Mja, er is weinig hoop eerlijk gezegd. En dat is een mening.

Deze vorm van onrealistische "vrijheid" ga je alleen vinden in één of andere Hippie-Community in het bos. In de VS, wat je nu als het voorbeeld ziet, ga je dit ook niet vinden.
Het is off-topic, maar mijn indruk van toen ik er woonde was toch vooral dat die vrijheid in de VS relatief is. Er wordt veel over gepraat, dat wel. Ondertussen is het halve land bezig de andere helft te laten doen/zeggen wat ze willen, zijn er hopen kerken die meer sektes zijn, wordt je aan de kant gezet als een crimineel om een beetje te snel te rijden, heb je zaken zoals Home Owner Associations die je in de pas willen laten lopen, ... Het lijkt me zoals iemand hier al aanhaalde gewoon af te hangen van de bevolkingsdichtheid. Als je in de velden woont ligt niemand erg wakker van wat zijn buur doet, en de politie komt ook niet kijken, dus worden wetten niet gevolgd.

Overigens was het waar ik woonde in 2016 al verboden om voor de deur van een bar of restaurant te staan roken (omdat binnen uiteraard al langer verboden was).

Laatst bewerkt:
Op dezelfde manier als de gekke "woke" mentaliteit is overgewaaid uit Amerika.

Ook Ecolo zou nu platformen als X aan banden willen leggen hier.
Een filter plaatsen op alles wat rechts of conservatief is, is toch geen oplossing en ook niet wenselijk. Je kan toch ook niet verwachten dat alles wat op sociale media wordt gefact checked. Zelfs de proffesionele journalisten doen dit niet meer vandaag. Een sociaal media platform is wat het is, een platform om uw mening uit te spuwen en likes te verzamelen van gelijkgezinden of uitgespuwd te worden door andersgezinden, het heeft toch nooit de bedoeling gehad om een bron van waarheid en accurate informatie te zijn.
Ik zal zelf wel filteren door verschillende kanalen/bronnen te raadplegen. Maar ja, als het niet past in hun eigen marxistische doctrines zijn alle linkse stasi praktijken "for the greater good" blijkbaar.
En wat doe je als die leugens gevolgen hebben in de echte wereld? Om maar het voorbeeld te houden van die puppy's die zogenaamd werden opgegeten door Haïtiaanse immigranten in Ohio. Er zijn heel specifieke gevolgen, namelijk dat discriminatie ten opzichte van een bevolkingsgroep enorm toeneemt op dat moment. Maar het is niet ondenkbaar dat het bijvoorbeeld verkiezingen zwaar heeft beïnvloed. Maakt mij nu niet uit in welke richting, want ik bedoel is dat er gevolgen in de echte wereld zijn. En wie is daarvoor verantwoordelijk? Want er moet maar één letter scheef staan in de krant, en het is al 'MSM liegt' en er moeten koppen rollen.

Of als 'mening' op Twitter zetten dat X of Y een pedofiel is, en als gevolg zien dat hij zijn werk op een school kwijt raakt. Mag? Of in groep georganiseerd de Twitteraccounts gaan belagen van homo's, om erop te hameren hoe vuil ze zijn en dat ze geen echte mannen zijn? Ook van die die thuis zijn moeten weglopen omdat ze thuis al niets anders hebben gehoord? Ik denk dat Facebook helemaal niet gaat doen wat ze zeggen, omdat dat eigenlijk ook gewoon niet kan.

Tuurlijk kan alles gefactcheckt worden. Dat doen we hier ook. Je legt gewoon een deel van de verantwoordelijkheid bij de poster. Zal er nog iets door de mazen van het net glippen? Zeer zeker. Maar dat zal minder zijn dan wanneer je niets doet.

Wat mij betreft geldt het concept 'leven en laten leven' waarbij het me niet kan schelen wat iemand anders doet, zolang ze er geen noemenswaardige negatieve impact op anderen mee hebben.
Ik denk dat iedereen zich achter dat concept kan scharen, maar spijtig genoeg stopt het daar niet meer. Men gaat altijd maar verder en verder met bijkomende regeltjes en hierdoor komen we in een soort van absurdisme terecht.

Om specifiek dat roken aan te halen. Dat er niet meer gerookt mag worden in een gesloten publieke ruimte is meer dan logisch. Maar sinds dit jaar zitten we dus in de absurde situatie dat je op de parking van de dierentuin bij wijze van spreken in je gesloten auto met kindjes als een ketter mag zitten roken. Maar eens je door de poort van de dierentuin wandelt en in open lucht een sigaret opsteekt krijg je een boete.

Ik denk dat de realiteit eerder is dat buiten de paar luide roepers (zie ook hier op het forum) het niemand een hol kan schelen, zolang je de rook maar niet in hun gezicht komt blazen.

En zo zie je dat alsmaar meer regelneverij leidt tot meer aburdisme. Heeft niets meer te maken met gezondheid, maar gewoon het pushen van een agenda (in dit geval het marginalizeren van roken).

En eens je een treshold overschrijdt dan verlies je onvermijdelijk het draagvlak bij de bevolking. Zie nu ook maar weer in de USA, men is veel te ver gegaan en nu krijg je een (veel te) harde pushback in de andere richting.

Om specifiek dat roken aan te halen. Dat er niet meer gerookt mag worden in een gesloten publieke ruimte is meer dan logisch. Maar sinds dit jaar zitten we dus in de absurde situatie dat je op de parking van de dierentuin bij wijze van spreken in je gesloten auto met kindjes als een ketter mag zitten roken. Maar eens je door de poort van de dierentuin wandelt en in open lucht een sigaret opsteekt krijg je een boete.
Ik denk niet dat je wil weten hoeveel mensen hun opgerookte peuk in die dierenkooien smijten. En ja, dieren eten dat op, en dat is gigantisch schadelijk, met medische kosten en zieke/dode dieren tot gevolg. Makkelijkste optie is dan inderdaad een verbod. Je kan je dan ook de vraag stellen of het niet zo ver gekomen is omdat rokers zich er niks van aantrokken en de peuk maar gooiden waar het uitkwam op moment dat het sigaretje op was.

In je afgesloten auto, al dan niet met jouw eigen kinderen bij, zit je al wat meer in de privésfeer en wordt er meer toegelaten. Ik zou het wel niet proberen op de parking van Kind & Gezin.

Ik haal er hier jouw quote uit maar het is absoluut niet op jou bedoeld, maar ik vind het algemeen in dit topic werkelijk absurd dat we anno 2024 nog moeten discussiëren over hoe we er als maatschappij de rem op willen zetten als iemand met acties waar hij of zij zelf voor kiest mogelijks schade aanbrengt aan individuen en ja - dieren of organisaties die 0,0 met die acties te maken hebben. Niemand gaat er hier over discussiëren dat als ik iemand zijn raam uitgooi met een kassei en ik word daarvoor opgepakt dat mijn vrijheid "beknopt" wordt en dat het allemaal het gevolg is van "woke" censuur van kasseiwerpen, maar eens we op het punt zijn dat de schade (fysiek, mentaal of financieel) minder direct meetbaar is, vergeten we dat principe precies onmiddellijk.

Ik denk dat de realiteit eerder is dat buiten de paar luide roepers (zie ook hier op het forum) het niemand een hol kan schelen, zolang je de rook maar niet in hun gezicht komt blazen.

En zo zie je dat alsmaar meer regelneverij leidt tot meer aburdisme. Heeft niets meer te maken met gezondheid, maar gewoon het pushen van een agenda (in dit geval het marginalizeren van roken).
Ehm... kom je zo niet in een heel raar complotdenken? Waarom zou de regering als agenda hebben 'het marginaliseren van roken' als het niets te maken heeft met gezondheid?

We hebben al die regels nodig omdat mensen blijkbaar geen gezond verstand hebben.

Voor mij zijn er geen regels op alcohol bij het rijden, roken in de buurt van anderen, traag rijden in de buurt van een school, etc nodig. Want als je weet dat je door te roken andere mensen een veel grotere kans op kanker geeft dan doe je dat uiteraard niet. Als je weet dat er daar veel kinderen zijn rijd je uiteraard traag, etc Maar wat blijkt? De overgrote meerderheid van de mensen is ofwel te achterlijk of egoïstisch om zich daar iets van aan te trekken.

Dus hebben we een hoop regels nodig. Spijtig maar mensen kunnen zich blijkbaar niet gedragen zonder.

Waarom is 'je kan evengoed buiten gaan staan om je pintje te drinken' wel ok vs 'een roker moet dat buiten doen' niet ok? Met het roken creëert een roker ongemak (en een ongezonde situatie) voor een hele groep mensen.

Ik was in het verleden zelf tegen het rookverbod (als niet-roker) en heb pas beseft wat de impact was nadat ik zelf een jaar in de VS had gewoond waar het verboden was (NY State). Ik vond dat bij terugkomen verschrikkelijk, de kledij die naar een assebak rook, de geur in de haren, zelfs mijn stem na een nacht in een donker café vol rook gezeten te hebben.

Algemeen ben ik wel akkoord dat er in EU een zekere regeldrift bestaat en dat sommige zaken wat te ver gedreven zijn. Maar de meeste zaken die je aanhaalt vind ik op zich goede evoluties - in een maatschappij met grote verstedelijking lijkt het me echt wel moeilijk samenleven zonder enkele zaken te verplichten. (je merkt dan ook dat in een dunbevolkte gebieden/landelijke gebieden vaak nog meer kan, gewoon ook omdat we er met minder op elkaar zitten).

Ik heb in o.a. Indonesië gewoond waar het, ondanks het bestaan van regels, in de praktijk vaak een free for all situatie is, incl. brommers die op de voetpaden rijden om verkeer te vermijden etc. Ik kan u zeggen dat ik dat geen betere situatie vind. Ik reed daar zelf met de auto, heb nooit wat voorgehad, maar ik kwam bij elke ietwat langere rit vermoeid uit de wagen omdat je constant op je hoede moet zijn voor alles wat rondom je gebeurt.

Wat mij betreft geldt het concept 'leven en laten leven' waarbij het me niet kan schelen wat iemand anders doet, zolang ze er geen noemenswaardige negatieve impact op anderen mee hebben. Dus zaken als roken in public spaces, rijden onder invloed, snelheidslimieten in drukke gebieden, etc. mag men voor mij gerust beperken. De roker die impact heeft op zijn hele omgeving mag zich aanpassen, niet vice versa. Enz.

Zoals hierboven aangegeven heb ik inderdaad ook bedenkingen bij sommige regelgeving in de EU. Maar het is daarom niet zoveel beter op een ander hoor. Ik zou zelf ook in de VS kunnen wonen, maar daar zijn dan veel andere zaken evengoed niet top (ongeacht welke partij aan de macht is)

Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar doe mij persoonlijk toch maar steden waar parken en groen aanwezig zijn. Ik heb in beide soorten steden geleefd en kan wel zeggen waar ik het gelukkigste van word (maar dat is een persoonlijke keuze).
Er zijn argumenten pro rookverbod in alle publieke plaatsen en contra.
Ik heb ook collega's die af en toe eens gaan roken op toegewezen plaatsen op het werk waar het wel mag.
Ik vind het zeker geen slechte zaak dat roken verboden is op café, en het mag op alle publieke plaatsen, werkplaatsen etc binnen verboden zijn van mij.
Maar roken buiten verbieden vind ik al te verregaand.

Ik vind ook dat ze hier overdrijven met alle snelheidsbeperkingen en wegversmallingen, als fietser is dat zelfs een gevaar bij momenten, want je moet in groep constant op je hoede zijn dat je daar niet op rijdt en het creëert zelfs gevaarlijke situaties als er dan een tegenligger afkomt die niet stopt. Dan zie ik liever gewoon flitspalen in elk dorp. Die drempels zijn ook heel slecht voor het milieu: constant dat afremmen en optrekken. Totaal niet efficiënt. Met een flitspaal heb je veel minder dat constant remmen en optrekken en dat gaat zichzelf misschien nog terugverdienen aan boetes :)
We zouden gewoon met zijn allen minder de auto moeten nemen. Voor kleine boodschappen de fiets nemen , wie kan met de fiets naar het werk, carpooling, thuiswerk, etc.

Er zijn argumenten pro rookverbod in alle publieke plaatsen en contra.
Ik heb ook collega's die af en toe eens gaan roken op toegewezen plaatsen op het werk waar het wel mag.
Ik vind het zeker geen slechte zaak dat roken verboden is op café, en het mag op alle publieke plaatsen, werkplaatsen etc binnen verboden zijn van mij.
Maar roken buiten verbieden vind ik al te verregaand.
Onze crèche heeft een ingang die onder een afdak is, met enkele meters verder onder hetzelfde afdak de ingang van een kapper/barbier. Tot het verbod (en nu nog soms, want in tegenstelling tot in de "vrije" VS belt daar niemand de politie voor) stond daar zeer vaak volk gewoon voor de deur te roken. Peuters afzetten en ophalen met iemand die dan gewoon rookt vlak naast je. Je kan dan hopen op het gezond verstand van mensen, maar het probleem met gezond verstand als concept is dat iedereen dit anders invult en sommigen gewoon enkel wakker liggen van wat henzelf treft.

Moet je daarom nu roken in de straten verbieden algemeen (zoals dat Luiks dorp recent), goh, daar lijkt de reden me vooral dat men beu is overal peuken op te ruimen.
Ik vind ook dat ze hier overdrijven met alle snelheidsbeperkingen en wegversmallingen, als fietser is dat zelfs een gevaar bij momenten, want je moet in groep constant op je hoede zijn dat je daar niet op rijdt en het creëert zelfs gevaarlijke situaties als er dan een tegenligger afkomt die niet stopt. Dan zie ik liever gewoon flitspalen in elk dorp. Die drempels zijn ook heel slecht voor het milieu: constant dat afremmen en optrekken. Totaal niet efficiënt. Met een flitspaal heb je veel minder dat constant remmen en optrekken en dat gaat zichzelf misschien nog terugverdienen aan boetes :)
We zouden gewoon met zijn allen minder de auto moeten nemen. Voor kleine boodschappen de fiets nemen , wie kan met de fiets naar het werk, carpooling, thuiswerk, etc.
Maar dan lijk je wel akkoord te gaan met beperkingen, enkel niet met de manier waarop die worden toegepast. Ik denk niet dat het merendeel van de Vlamingen, laat staan de mensen hier die vinden dat ze te weinig "vrijheid" hebben, akkoord zouden gaan met overal flitspalen (hey, trajectcontroles zijn nog efficiënter!). Overigens denk ik dat er aan flitspalen ook gewoon wordt geremd om dan terug gas te geven eenmaal er voorbij.

Maar goed, dit alles heeft niets met factchecking te maken. Voor mij is dat gewoon mensen die problemen maken van regels (noodzakelijk in een samenleving) die veranderen op een manier die hen treft.

Laatst bewerkt:
De regels en maatregelen zijn misschien niet ideaal maar je kan ook niet zonder.

Moesten er geen wegversmallingen zijn in elk dorp, dan zou het verkeer toch veel vlotter verlopen? Ik vraag mij af hoe de verkeersingenieurs dat zien.
Als je ergens moet passeren in een dorp sta je tegenwoordig meer stil dan iets anders, door al de wegversmallingen. Dus liever flitspalen dan.
Ik denk dat je niet anders kan dan meer regels in te voeren als je met zo veel mensen bent op een kleine oppervlakte. Daarnaast is de ruimtelijke ordening in Vlaanderen ook een drama gewoon. Vlaanderen en Brussel is één metropool met 8 miljoen inwoners maar dan verspreid over 10à15000km². Er is geen metro of ander openbaar vervoer die je snel kan afzetten waar je moet zijn, dus de enige manier is de auto voor veel Vlamingen. 't Is ook een keuze van veel mensen, liever in een huis wonen in een dorp 20km verder dan een appartement in de stad dicht bij alles bij. In Nederland heb je toch veel betere ruimtelijke ordening dan hier. In de Randstad zal het misschien ook druk zijn maar daarbuiten zijn steden en woonkernen meer afgescheiden van het platteland. En dan is niet alles bebouwde kom zoals hier.

Je kan nu moeilijk Vlaanderen gaan afbreken, iedereen onteigenen en alles opnieuw bouwen. Er moet misschien meer in extra treinen en ander openbaar vervoer geïnvesteerd worden om overal vlot te geraken zodat je de auto kunt thuislaten. Stel dat ik naar mijn werk zou willen gaan met het openbaar vervoer dan ben ik 2 uur onderweg. Zal veel sneller gaan met de fiets.

Terug
Bovenaan