Jij hoeft je daar ook niet over uit te spreken. Dat zullen wetenschappers wel doen, die daar iets van kennen. En guess what? Die zeggen: "Ja, excessieve regenval zal regelmatiger voorkomen omwille van de klimaatopwarming".
Met uw "daar durf ik mij niet over uitspreken" laat je heel bewust nog een gaatje om te doen alsof het allemaal nog niet zeker is. Hmm, twijfel twijfel twijfel zeg! Typische tactiek van klimaatontkenners, die het ontegensprekelijke tegenspreken intussen vervangen hebben door twijfel zaaien.
Dat de Aarde rond is, daar durf je je ook niet over uitspreken waarschijnlijk?
Heu? Eventjes het volledige basisconcept van prijselasticiteit in de vuilbak gooien alsof het niets is. Kijk eens aan. Jij moet een heel makkelijke klant zijn als je ervan overtuigd bent dat stijgende prijzen geen impact hebben op de verkoop van producten of diensten.
Wat dacht je: nu we toch bezig zijn met klimatologische wetenschap in twijfel te trekken, kunnen we maar beter direct ook de economische wetenschap in twijfel trekken? Goed bezig.
Wacht. "Extreem karakter is eigen aan het klimaat"? Hét klimaat? Welk klimaat? Bedoel je toevallig aan het verwarmde klimaat?
Mod edit: onnodige opmerking verwijderd
Jouw reactie kan ook op een veel beleefdere manier.
Argument van autoriteit doe ik niet aan mee. Bovendien is er daarover ook tegenstrijdigheid bij klimatologen. Als je trouwens de moeite neemt om mijn posten te doornemen, dan weet je dat ik geen klimaatontkenner ben. Integendeel. Waar ik me wel aan erger is wanneer klimaat en weer onterecht verward worden, waardoor de geloofwaardigheid van diezelfde - zo heilige - klimaatwetenschappers in twijfel word getrokken, vaak dan nog eens door journalisten.
Ik trek klimaatverandering niet in twijfel. Bij elke klimaatontkennersdiscussie in het verleden haalde ik deze link aan om aan te tonen dat er juist geen twijfel mogelijk meer is.
climate consensus - NASA link En dat wetenschappers NIET debatteren over of klimaatverandering een feit is. Ik trek enkel het gegeven van meer "extreme neerslag" en meer "extreme droogte" in twijfel, deels omdat de definiëring ervan niet altijd objectief is, en er soms te weinig data / tijd over gegaan is om tot daadwerkelijke conclusies te komen voor onze regio. De extremen zitten hem vooral in de temperatuur, minder in de droogte. Het enige wat ik duidelijk wel weet is dat de meeste Meditterraanse klimaten droger worden zeker in het zomerseizoen (dat geldt dan voor onder andere Californie/ZW VSA, Iberisch schiereiland en ZW-Australië). Elders zie ik geen duidelijke trend. Voel je vrij om met die data af te komen, maar die zie ik niet. En al zeker niet hier.
Als mensen tabak roken, dan gaan ze niet plots stoppen omdat de prijs met 10% stijgt. Dat weet jij even goed als ik. Dat geldt ook voor vliegreizen en voor dit of dat. Maar de portefeuille van de mensen wordt kleiner, en de mensen die arm zijn kunnen misschien niet meer op reis, terwijl het geen impact heeft op rijke klasse of de middenklasse. Dat bedoel ik ermee. De impact van een suikertaks, van een dit taks, van een dat taks is gewoon minimaal. Dat is voor mij echt geen structurele oplossing, het is een schijnoplossing.
Net zoals schone lucht kopen in andere landen met een overschot aan "schone lucht", ook een schijnoplossing is. En nog belangrijker daardoor creer je antiklimaatsentiment. Want wie krijgt de klimaatrekening op het einde van de dag gepresenteerde: diezelfde - tegenwoordig vaak klimaatsceptische - arme(re) burger. En daar gaat het mij om. Want uiteindelijk moet je hen ook in het verhaal betrekken, want dat zorgt alleen voor polarisatie omtrent het thema, waardoor we meer en meer kostbare tijd verliezen zonder dat er op het einde van de dag een einde aan het verhaal komt.
Wat ik wil is een structureel plan op meerdere domeinen, niet een oplossing waarbij je de slider 1% naar rechts schuift die enkel een bepaalde klasse op het einde van de dag raakt, en op het einde van de dag CO² weer evenveel omhoog gaat.
Extreme weerevenementen zijn van alle tijden, hebben altijd voorgekomen, vandaag, morgen en gisteren. En ook 5000 jaar geleden. En dat maakt deel uit van het klimaat, die grilligheid. Maar het is wel een feit dat extreme maximatemperaturen meer voorkomen dan vroeger, en extreme minimatemperaturen of -records minder voorkomen. Al is het klimaat dynamischer en complexer dan dat, en kunnen regionale klimaten ook impact hebben door menselijke activiteit. Het kappen van het Amazoneregenwoud heeft op zijn beurt ook een effect op het wereldklimaat, en nog veel meer voor het regionale klimaat daar (en zelfs voelbaar tot Afrika).